** MYYTY ** Macbook 2.0 GHz Core Duo *Moitteeton kunto*
Ole hyvä ja tutustu Hopeisen Omenan kauppapaikan sääntöihin (6.1.2017) ennen uuden ilmoituksen tekemistä.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
Esimerkki: Jää/pakastinkaappi mikä kustantaa 1500€ on iältään pidempi kuin 2 vuotta. Jos se esimerkiksi hajoaa 4 vuoden kuluttua, kuuluu valmistajan korvata se.
Virhevastuu on edelleen siis vähintään se 2 vuotta. Se kuka tätä epäilee voipi soittaa kuluttaja-asiamiehelle ja kysäistä.
MUTTA, niin kuin sanoin niin mahdollinen ostaja voi ajatella kuin tykkää jäljellä olevasta "takuusta". Niinkuin aluksi kirjoitin niin Applen vuoden takuuta ei enään ole jäljellä
-
- Viestit: 25436
- Liittynyt: 9.6.2005 klo 15.24
- Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
-
- Viestit: 25436
- Liittynyt: 9.6.2005 klo 15.24
- Paikkakunta: Oulu
Viesti Kirjoittaja Erño »
Toki voi kalliimmallakin ostaa, jos ei saa muualta halvemmalla. Niinhän se meneeFutudia kirjoitti:No onhan mulla tuossa privassa "hintaneuvoksen" hinta-arvio mikä on hieman korkeampi, mutta en tiedä viitsiikö täällä sitä ruveta huutelemaan. Saa Repe Ruutikallo itse sen kirjoittaa tähän myynti-ilmoitukseen mikäli sikseen näkee, mutta hänen neuvon mukaan kauppahintaan on vielä jonkin verran matkaa.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Siistillä Macilla on siistin Macin arvo myös Intel-aikana.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 24.1.2008 klo 10.07
Viesti Kirjoittaja ss »
Jos tuotteessa ei ole pidennettyä takuuta, niin siinä on sitten se vuoden takuu.Futudia kirjoitti:Niin justiinsa. No sinä kun et huoltoasioista mitään tiedä niin älä nyt niistä. Aivan varmasti tuo takuu toimii -oma työ kertoo tämän ;)
Takuu on lisäarvo, kuluttajasuojalainsääsännön virhe vastuu on aivan muuta kuin takuu (eli takuuta pienempi). Kuluttajasuojan turva ei koske kuin kuluttajia, esim. jos käyttö on työkäyttöä tai ostaja firma ei siitä ole apua. Takuuajan jälkeen virheen näyttövelvollisuus on kuluttajalla (takuua aikana käänteinen velvollisuus myyjällä), mutkia tulee myös matkaan jos virheeseen vetoaa joku muu kuin sen kuluttaja jolla on asiakassuhde myyjään.
Jos sinä myyjänä myönnät laitteelle lupaamasi takuun ja siitä vastaat, tai mahdollisen ongelman tullessa kustannat mahdolliset tarkitusmaksut ja/tai takuu korjaukset. niin asia ok.
Laitteesta ilmeisesti tarjottu 500e, tarjoan jos ei yllätyksiä 550e, noutona.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
Virhevastuu on aivan muuta kuin takuu, TIEDÄN.ss kirjoitti:Jos tuotteessa ei ole pidennettyä takuuta, niin siinä on sitten se vuoden takuu.Futudia kirjoitti:Niin justiinsa. No sinä kun et huoltoasioista mitään tiedä niin älä nyt niistä. Aivan varmasti tuo takuu toimii -oma työ kertoo tämän
Takuu on lisäarvo, kuluttajasuojalainsääsännön virhe vastuu on aivan muuta kuin takuu (eli takuuta pienempi). Kuluttajasuojan turva ei koske kuin kuluttajia, esim. jos käyttö on työkäyttöä tai ostaja firma ei siitä ole apua. Takuuajan jälkeen virheen näyttövelvollisuus on kuluttajalla (takuua aikana käänteinen velvollisuus myyjällä), mutkia tulee myös matkaan jos virheeseen vetoaa joku muu kuin sen kuluttaja jolla on asiakassuhde myyjään.
Jos sinä myyjänä myönnät laitteelle lupaamasi takuun ja siitä vastaat, tai mahdollisen ongelman tullessa kustannat mahdolliset tarkitusmaksut ja/tai takuu korjaukset. niin asia ok.
Laitteesta ilmeisesti tarjottu 500e, tarjoan jos ei yllätyksiä 550e, noutona.
eli takuuta pienempi >> VÄÄRIN!
Valmistaja on vastuussa/korvausvelvollinen jos tuote hajoaa yli kahden vuoden päästä ostopäivästä. Mikäli tuotteessa ilmenee vikaa 2 vuoden sisällä, on voimassa virhevastuu mihin hyvitystä kuluttaja voi hakea joko myyjältä tai valmistajalta. Se kehen ensimmäisenä myyjä ottaa yhteyttä, hoitaa asiaa päätökseen asti. Esim. kuluttaja ottaa yhteyttä valmistajaan alle kahden vuoden sisällä vedoten virhevastuuseen, poistuu tällöin itse myyjän virhevastuu...
Tässä tapauksessa myyjä oli Suomen Apple Store.
A N Y W A Y >> kone on myyty (suurinpiirtein hintaneuvoksen hintaan)
...I rest my case...
-
- Viestit: 368
- Liittynyt: 12.7.2004 klo 14.34
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
Virhevastuu on aivan muuta kuin takuu, TIEDÄN.santtu kirjoitti:Ihan turhaan väännät aiheesta jossa olet väärässä. Takuu ja virhevastuu on täysin eri asioita ja kuluttaja on virhevastuun alaisessa laitteessa paljon heikommilla kuin takuullisessa laitteessa.
Tuota noinniin, mitähän minä juuri kirjoitin tuossa edellisessä viestissä. Kerro millä tavalla kuluttaja on heikommilla kuin takuullisessa laitteessa siinä tapauksessa jos ilmoitetaan vuoden takuu. Myyjän virhevastuu on 2 vuotta siinä ei ole oikotietä, mutta laitteen oletettu käyttöikä on se mikä ratkaisee korvauksen. Ja se on tasan tarkkaan pidempi kuin kaksi vuotta, varsinkin kun kyseinen tuote maksoi ostohetkellä 1470€. Silloin valmistaja korvaa. piste. Jos ette (näköjään) ole itse aiemmin joutuneet tämänlaisen asian kanssa tekemisiin, ette voi tietää. Ihan peecee myynnintyön puolesta voin sen verran valottaa, että siinä vaiheessa kun kuluttaja-asiamies lähettää suosituskirjeen myyjälle/valmistajalle niin korvaus tulee, koska kyseisille tahoille oikeuskäynnit eivät ole tulleet ikinä / eivätkä tule kysymykseen. Se vain on liian kallista. Joka kerta kun vastaava tilanne on sattunut eteen on korvaus mennyt myyjäliikkeelle.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
Joo, en tiedä oliko tämä postaus sarkasmia vai provosointia, mutta mielestäni voisit poistaa koko ketjun tai tämä ralli jatkuu hamaan loppuun asti ennen kuin itse kuluttaja-asiamies tulee tänne kirjoittelemaan, koska kone on tosiaan jo myytyRepe Ruutikallo kirjoitti:Ei tuo Futudian näkemys Suomen lainsäädäntöä vastaa, mutta antaa nyt olla tämän ketjun osalta piste jos kerran kone on myöty.
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: 13.10.2004 klo 13.24
- Paikkakunta: Naantali
-
- Viestit: 19516
- Liittynyt: 21.3.2005 klo 9.33
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Siinä ne sanomiset
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 24.1.2008 klo 10.07
Viesti Kirjoittaja ss »
Virheen näyttövelvollisuus on kuluttajalla, takuuaikana käänteinen näyttövelvollisuus myyjällä.Futudia kirjoitti:[Kerro millä tavalla kuluttaja on heikommilla kuin takuullisessa laitteessa siinä tapauksessa jos ilmoitetaan vuoden takuu.
Kannettavassa tietokoneessa on paljon kuluvia osia, kuoret, saranat, akku, kovalevy, DVD asema, näytöntaustavalo, liittimet jne. joten monessa mahdollisessa viassa voi olla työlästä osoittaa virhettä, saatika saada kokonaan veloituksetta korjausta.
Jos valittaja eri kuin alkuperäinen asiakas tulee sitä myös lisää mutkia.
Hankintahinta ei vaikuta asiaan, eikä kai missään ole määrätty tarkkaa aikarajaa, saatika että se olis 24kk.
Kun takuu on aina lisäarvo kuluttajalle, on harhaanjohtavaa markkinoida lakisääteisiä asioita takuuna.
Omalukunsa sitten voiko Apple 12kk takuuta kutsua takuuksi.
-
- Viestit: 368
- Liittynyt: 12.7.2004 klo 14.34
Viesti Kirjoittaja y39YQ77d »
Kuluttajaneuvojan kirjeet on SUOSITUKSIA eikä mitään määräyksiä. Se on totta että niitä YLEENSÄ noudatetaan, mutta on kuluttajasta itsestään kiinni viedä asia oikeuteen ja ottaa riski oikeudenkäynti ym. kulujen kaatumisesta itselleen jos valmistaja ei noudata suositusta. Koita nyt jo tajuta.
Philips on yksi iso valmistaja joka kunnostautui kieltäytymällä korvaamasta laitteista juuri mitään takuuajan loputtua. Tuo on merkittävä argumentti että takuun loputtua SINUN on todistettava virheen olemassaolo, takuun aikana valmistajan/myyjän on TODISTETTAVA ettei virhettä ole.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
Ainiin, sori. En ole aikoihin hompulla pyörinyt joten on jokseenkin unohtunut nämä säännöt. Macbookki lähti onnelliseen kotiin hintaan 675€, joten hieman halvemmalla myin kuin Repe Ruutikallon hinta-arvio oli.TheKraken kirjoitti:3) Muista ilmoittaa viestiketjussa, jos tuote on mennyt kaupaksi, tai olet saanut ostettua etsimäsi hyödykkeen, mieluiten jo viestin otsikossa, esim. "MYYTY! (tuotteen nimi)". Älä pyyhi viestiketjun otsikosta tai itse sisällöstä tietoja siitä mitä on myyty, koska tieto helpottaa muita ostajia/myyjiä määrittelemään sopivan hinnan.
Siinä ne sanomiset
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
Jos tuote on maksanut oletettavasti 1470€ ja kyseessä on kannettava tietokone niin sen oletettava käyttöikä on pidempi kuin esimerkiksi 29€ maksavassa tarvikevalmistajan muistitikussa. Ja ei, älä minua katso. Tuo esimerkki tuosta muistitikusta on suoraan kuluttaja-asiamieheltä.ss kirjoitti:Virheen näyttövelvollisuus on kuluttajalla, takuuaikana käänteinen näyttövelvollisuus myyjällä.Futudia kirjoitti:[Kerro millä tavalla kuluttaja on heikommilla kuin takuullisessa laitteessa siinä tapauksessa jos ilmoitetaan vuoden takuu.
Kannettavassa tietokoneessa on paljon kuluvia osia, kuoret, saranat, akku, kovalevy, DVD asema, näytöntaustavalo, liittimet jne. joten monessa mahdollisessa viassa voi olla työlästä osoittaa virhettä, saatika saada kokonaan veloituksetta korjausta.
Jos valittaja eri kuin alkuperäinen asiakas tulee sitä myös lisää mutkia.
Hankintahinta ei vaikuta asiaan, eikä kai missään ole määrätty tarkkaa aikarajaa, saatika että se olis 24kk.
Kun takuu on aina lisäarvo kuluttajalle, on harhaanjohtavaa markkinoida lakisääteisiä asioita takuuna.
Omalukunsa sitten voiko Apple 12kk takuuta kutsua takuuksi.
Ps. Monessa Euroopan maassa on määrätty kuluttajatuotteille pakollinen 24kk takuu, mutta Suomessa olemme sillä tavalla paremmassa asemassa, että tuota kahta vuotta ei ole lyöty lukkoon nimenomaan sen takia, koska suurimmassa osassa tuotteista niiden oletettu käyttöikä on pidempi kuin tuo kaksivuotta. Edelleen jos epäilette näitä esimerkkejä niin pirauttakaa kuluttaja-asiamiehelle ja teeskennelkää vaikka että te olette ostaneet kävelykengät noin vuosi sitten mistä on nyt kulunut pohja puhki. Voin kertoa vastauksen etukäteen: kuluttuja-asiamies suosittelee kauppiasta korvaamaan asiakkaalle uuden vastaavan kenkäparin
Got the point
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
Noh, noh, äläs nyt peliverkkareitasi revi. Minua ei kiinnosta pätkääkään kuinka monta reppanakaveria sinulla on tai kuinka vaatimaton olet itse omalle kohdalle sattuvissa tapauksissa. Ne jotka eivät ole kuluttaja-asiamiehelle pirauttaneet näissä "hätätapauksissa", jossa kuitin takuuaika on umpeutunut on heidän ongelmansa, ja ovat todennäköisesti köyhtyneet jonkin verran ostamalla uuden tuotteen tai korjauttamalla vanhan omaan piikkiinsä. Mutta nyt voitkin sitten innosta soikeana kertoa kavereillesi/tutuillesi tämänkaltaisen kansalaistuen olevan olemassa.santtu kirjoitti:Ärsyttää tuollainen ylimielinen asenne joka myyjällä on tässä ketjussa ollut. Tosielämässä en tuollaista sietäisi hetkeäkään ojentamatta kaveria kunnolla. Olkoonkin vaikka kuinka myyntitehtävissä. Minä tiedän useita tapauksia (myös itselleni on käynyt) joissa valmistaja/myyjä on kieltäytynyt korvaamaan penniäkään 1 vuoden takuun loputtua.
Kuluttajaneuvojan kirjeet on SUOSITUKSIA eikä mitään määräyksiä. Se on totta että niitä YLEENSÄ noudatetaan, mutta on kuluttajasta itsestään kiinni viedä asia oikeuteen ja ottaa riski oikeudenkäynti ym. kulujen kaatumisesta itselleen jos valmistaja ei noudata suositusta. Koita nyt jo tajuta.
Philips on yksi iso valmistaja joka kunnostautui kieltäytymällä korvaamasta laitteista juuri mitään takuuajan loputtua. Tuo on merkittävä argumentti että takuun loputtua SINUN on todistettava virheen olemassaolo, takuun aikana valmistajan/myyjän on TODISTETTAVA ettei virhettä ole.
JA MIKÄ HELEVETIN YLIMIELINEN ASENNE. TILAA KULUTTAJAVIRASTOSTA OPASLEHTINEN MIKÄLI ON NIIN VAIKEAA LUKEA NÄITÄ JUTTUJA KIROAMATTA JOKA KERTA TAKAISIN. Minä vain olen kirjoittanut neuvoja miten kannattaa kyseisissä tilanteissa toimia. Säästää pitkän pennin takuuhuolloissa.
Esimerkkinä; Philips-merkkinen yritys pyrkii ensimmäisestä vuoden jälkeisen takuutapauksen kohdassa eväämään asiakkaalta korvauksen, toisesta reklamaatiosta yleensä he joustavat maksamaan 30-40% huoltokustannuksista ja vasta tämän jälkeen suostumaan korvaukseen kokonaan mikäli kuluttujalla on ns. otsaa sitä vielä vaatia, tämä jo yleensä jonkin tahon kautta.
Yhden asiakkaan 3 vuotta vanhan tuotteen kohdalla sattunut tapaus kolahti Philipin omaan nilkkaan kun korvauspäätös tuli ja päättyi siihen kun asianajaja lähetti saatteen Philipsille, missä kehotti korvaamaan uuden vastaavan tuotteen viitaten oletettavaan käyttöikään. Tätä edelsi kuluttaja-asiamiehen yhteydenotto.
Tuo on merkittävä argumentti että takuun loputtua SINUN on todistettava virheen olemassaolo >> Äläkä nyt vaan sano, että olet tästä vääntänyt koko ajan, sillä tottakai sinun täytyy se todistaa, ja sitä varten Suomessa on huoltoliikkeet mihin viet tuotteen korjattavaksi tai arvioitavaksi: SIITÄ SE RUMPA SITTEN VASTA ALKAAKIN
PS. Tuon sinun ja minun esimerkkiin viitaten, en itse osta kyseisen lafkan tuotteita ollenkaan, koska vääntö korvauksesta saattaa kestää muutaman kuukauden. Olen aikoinaan edellämainitun väännön käynyt äitimuorini kuvaputkitelevisiosta mikä oli pari päivää ylitse 2 vuotta vanha. Ja vielä viitaten yhteen edellisen postauksen alkuperäiseen ostajaan, voi olla että pitää paikkaansa että tapaus viivästyy tämän takia, mutta äitini tyttönimi on eri kuin oma sukunimeni ja allekirjoittanut asian hoiti alusta loppuun. Missään vaiheessa ei kuitenkaan huutoa oltu nostettu kuitissa lukevasta eri nimestä kuin omani
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
ANTEEKSI tilitykseni, mutta enpä huomannutkaan gramdel:n editoimaa postausta. No jos yritetään nyt jälkeenpäin huumoria repiä niin ainakin hän tietää mitä ajan takaagramdel kirjoitti:Viitannet ns. virhevastuuseen. Takuu ja kuluttajansuojan mukainen virhevastuu ovat eri asioita. Esim saksassahan se on määritelty kahdeksi vuodeksi, suomessa tätä aikaa ei ole määritelty, vaan se on "oletettu käyttöikä". Kaksi vuotta voi toki olla ihan hyvä arvio tietokoneen kohdalla. Mikään automaattihan tämä ei ole, jonkin verran joutunee usein puhumaan, että saa viat korjatuksi takuuajan ulkopuolella, onnistunee kuitenkin useimmiten ainakin kuluttajaneuvojan tmv avustuksella.Futudia kirjoitti:Olen samaa mieltä. Moderaattori voipi poistaa kaikki muut viestit puolestani paitsi tarjoukset.
EU-lainsäädännönmukainen takuu elektroniikkatuotteile on 2 vuotta. Se koskee kaikkia yrityksiä. Googlettakaa jos ette ole aiemmin kuulleet.
Edit: ja vielä referoidaan.
Euroopan yhteisössä myyjän vastuu
virheestä jatkuu kahden vuoden ajan.
Suomessa tätä sanamuotoa ei ole otettu
lakiin, koska meillä laki takaa kuluttajalle
vahvemman suojan. Esimerkiksi auton
tai kodinkoneen valmistusvirhe voi ilmetä
yli kahdenkin vuoden kuluttua kaupanteosta.
Takuuhan on täysin vapaaehtoinen valmistajan antama lisäetu. Se vain parantaa virhevastuun antamaa turvaa jollakin tavalla. Yleensä lähinnä näyttövastuun osalta.
/---
ap
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 1258
- Liittynyt: 20.8.2006 klo 10.03
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja hrmh »
Humacin huoltomies sanoi, että hänen kanta on ehdottomasti kaksi vuotta, ainakin. Myös hän painotti sitä, että huollon jälkeen 3kk huoltotakuuta, oli laitteessa takuu voimassa vai ei. Antoi vielä korttinsa mukaan ja teki selväksi, että näin sen ilman muuta täytyy olla. Kiitos siis Humacin hyvälle huollolle, varmasti voidaan yleistää, että Applen huollolle.
Tämä vain siis omana kokemuksena, en tiedä oliko tämä vain sitten hyvää tuuria vai miten, olisiko tilanne ollut eri jos koneessa olisi huolto ollut lauennut? ehkä.
Galenos, rakastettuni
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ihan hyvä, mutta huoltomiehen kannassa on vain se vika että sillä ei ole merkitystä kuin varsinaisen huoltotakuun osalta. Korjaamohan ei korjaa esim. Applen piikkiin ruuviakaan, jos se Apple ei ensin lupaa maksaa...hrmh kirjoitti: Humacin huoltomies sanoi, että hänen kanta on ehdottomasti kaksi vuotta, ainakin.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ei. Kyse on virhevastuun kestosta, joka monissa maissa on asetettu kahteen vuoteen mutta meillä ei. Kohta menee hermo, jos tämä Baabelin termiensekoitus jatkuu.Futudia kirjoitti: Ps. Monessa Euroopan maassa on määrätty kuluttajatuotteille pakollinen 24kk takuu, mutta Suomessa olemme sillä tavalla paremmassa asemassa, että tuota kahta vuotta ei ole lyöty lukkoon nimenomaan sen takia, koska suurimmassa osassa tuotteista niiden oletettu käyttöikä on pidempi kuin tuo kaksivuotta.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 24.1.2008 klo 10.07
Viesti Kirjoittaja ss »
Jos hankit pient huipputeknisen kalliin kannettavan laitteen niin on aivan normaalia että sen mahdollinen elinikä on lyhyempi kuin halvemman tukevamman ja yksinkertaisemman.
Jos ostat vahvat halvat perus farkut voidaan monesti niiden olettaa kestävän käytössä pidempään kuin kalliiden silkkipöksyjen.
Miksi vedät aina Kuluttaja.asiamihen mukaan, hän katselee vain suuria linjoja, eikä puutu yksittäisen kuluttajan ongelmiin.Futudia kirjoitti: kuluttaja-asiamiehelle pirauttaneet näissä "hätätapauksissa",
Pitää myös muistaa että tässä maassa on kuluttajia hävinnyt käräjillä näissä riidoissa, samoin on toki firmoillekkin käynyt..
Jos valmistaja sanoo että kovalevy on kuluva osa, eikä katso sen viottumista 18kk päästä virheeksi, niin siinä vaiheessa huoltomiehen maininta että levy on rikki ei paljoa lohduta.Futudia kirjoitti:Tuo on merkittävä argumentti että takuun loputtua SINUN on todistettava virheen olemassaolo >> Äläkä nyt vaan sano, että olet tästä vääntänyt koko ajan, sillä tottakai sinun täytyy se todistaa, ja sitä varten Suomessa on huoltoliikkeet mihin viet tuotteen korjattavaksi tai arvioitavaksi: SIITÄ SE RUMPA SITTEN VASTA ALKAAKIN
Joka tapauksessa vuoden takuun jälkeen kuluttajan on se virhe osoitettava. siiihen menee aikaa ja rahaa, ja pitää varautua siihen että myyjä sanoo sinun aiheuttaneen vian. Kun kuluttaja on saanut todisteet virheestä voi niiden avulla myyjältä vaatia virheen korjaamista/hyvittämistä, .... takuuaikana kaikki on asiakkaalle paljon helpompaa.
Jos satut käyttämään konettasi työ/ansiokäytössä (moni käyttää) niin kovasti vaikeutuu kuluttajasuojaan vetoaminen.
Tai jos et ole edes konetta ostanut kauppiaalta, vaan yksityiseltä, niin vaikeuttaa kummasti tilannetta riitelyssä jos kuluttajalla ei ole minkäänlaista asiakassuhdetta kauppiaaseen.
Ja jos et vain huviksesi trollaa, niin kanattaa välttää käyttämästä takuu sanaa asioissa jotka eivät ole takuuta.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
Viesti Kirjoittaja Futudia »
Tottakai, mutta tämän määrittelee tuotekategoria. Esim. mikroaaltouunilla on oletettavasti pidempi käyttöikä kuin kannettavalla tietokoneella vaikka puhutaan paljon halvemmasta tuotteesta..ss kirjoitti:Ei hinta määrittele oletettua elinikää.
Jos hankit pient huipputeknisen kalliin kannettavan laitteen niin on aivan normaalia että sen mahdollinen elinikä on lyhyempi kuin halvemman tukevamman ja yksinkertaisemman.
Jos ostat vahvat halvat perus farkut voidaan monesti niiden olettaa kestävän käytössä pidempään kuin kalliiden silkkipöksyjen.
Mitä tarkoitat suurilla llinjoilla?? Jos tarkoitat isompia ostoeriä tai hinnasta riippuvaa tapausta olet siinä tapauksessa väärässä. Esimerkiksi jos huomaat seuraavana päivänä että ei 'pentele', sain eilen ostamistani vahvoista halvoista perusfarkuista 27€ liian vähän takaisin ja olet mielestäsi oikeassa niin voit pirauttaa kuluttaja-asiamiehelle jolloin hän ohjeistaa pohjakassan uudelleenlaskemiseen. Elikä siis hakemaan mahdollista heittoa mikäli kauppias ei tätä suostuisi tekemään > Isolla Ee:llä erittäin kärjistetty esimerkki mutta vastaava on tapahtunut Dress Manissa (ei, ei.. ei meikäläisellä, en nyt ihan sellaiseen lähde vaikka tästä asiasta väännetäänkin)ss kirjoitti:Miksi vedät aina Kuluttaja.asiamihen mukaan, hän katselee vain suuria linjoja, eikä puutu yksittäisen kuluttajan ongelmiin.
Tottakai näitäkin sattuu, meitä on moneen junaan. Jotkut jopa lähtevät haastamaan yrityksiä siitä että heidän koneensa ei toimi, koska se on täynnä viruksia ja vaativat tähän vedoten korvauksia. Yleistäen tuon direktiivin mukaan Suomessa mennään. Mutta esim. kuluttajavirastolla on mustalista merkeistä joiden kanssa vääntö saattaa kestää todella pitkään, tässä vaiheessa jokainen saa punnita jatkaako korvauksen hakua...ss kirjoitti:Pitää myös muistaa että tässä maassa on kuluttajia hävinnyt käräjillä näissä riidoissa, samoin on toki firmoillekkin käynyt..
Ylläolevan esimerkkisi lähtökohta palauttaa meidät lähtöruutuun Silloin sitä korvausta lähdetäänkin hakemaan. Ensiksi vika todetaan, sitten otetaan yhteyttä jos otetaan. Todella suuri osa ihmisistä ei ota, koska olettavat kulujen menevän omaan piikkiin ja ostavat suosiolla uuden. MUTTA jos huollosta sanotaan suoraan, että mekaaninen ongelma on tapahtunut vaikka tärähdyksestä niin siinä tapauksessahan kovo menee todennäköisesti suoraan roskakoriin. Nyt ei puhutakaan mistään vakuutuksista vaan normaalista käytöstä minkä tuote kuuluisi kestää ainakin sen reilut kaksi vuotta.ss kirjoitti:Jos valmistaja sanoo että kovalevy on kuluva osa, eikä katso sen viottumista 18kk päästä virheeksi, niin siinä vaiheessa huoltomiehen maininta että levy on rikki ei paljoa lohduta.
AAMENss kirjoitti:Joka tapauksessa vuoden takuun jälkeen kuluttajan on se virhe osoitettava. siiihen menee aikaa ja rahaa, ja pitää varautua siihen että myyjä sanoo sinun aiheuttaneen vian. Kun kuluttaja on saanut todisteet virheestä voi niiden avulla myyjältä vaatia virheen korjaamista/hyvittämistä, .... takuuaikana kaikki on asiakkaalle paljon helpompaa.
Jos satut käyttämään konettasi työ/ansiokäytössä (moni käyttää) niin kovasti vaikeutuu kuluttajasuojaan vetoaminen.
Pari kertaa olen itse käynyt tämän rallin lävitse, eikä ole henkilöllisyystodistuksia kyselty. Jos sinulla on kuitti niin sitten sinä voit hoitaa asiaa. Erikoista olisi se, että takuuhuoltoihin pitäisi kuskata kuitissa lukevan henkilön se tuotess kirjoitti:Tai jos et ole edes konetta ostanut kauppiaalta, vaan yksityiseltä, niin vaikeuttaa kummasti tilannetta riitelyssä jos kuluttajalla ei ole minkäänlaista asiakassuhdetta kauppiaaseen.
Ei, en todellakaan trollaa. Vaan vastaan niin kuin asia on. Moni täällä kirjoittaa mutu tuntumalta. Minä en, näiden juttujen kanssa kun olen päivittäin tekemisissäss kirjoitti:Ja jos et vain huviksesi trollaa, niin kanattaa välttää käyttämästä takuu sanaa asioissa jotka eivät ole takuuta.
Takuu >< virhevastuu >>> Minun rautalangat ovat loppuneet. Samat hyivtykset pätee kaikkiin jos puhutaan edelleen siitä että tuote olisi alle kaksivuotta ostopäivästä (ja nyt joku tietenkin kirjoittaa samontein, että ei ole mitään kahta vuotta - tiedän, mutta kun myyjän virhevastuu on sen kaksi vuotta ja siitä eteenpäin valmistajalle ohjataan tapaukset mikäli maahantuonti on taphtunut virallisia teitä eikä ole harmaatuontia)
trööt, olikohan tämä tässä? (en usko, kai tämä vielä jatkuu)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit