** MYYTY ** Macbook 2.0 GHz Core Duo *Moitteeton kunto*
Vain Applen omat tuotteet.
Alueen säännöt
Ole hyvä ja tutustu Hopeisen Omenan kauppapaikan sääntöihin (6.1.2017) ennen uuden ilmoituksen tekemistä.
Ole hyvä ja tutustu Hopeisen Omenan kauppapaikan sääntöihin (6.1.2017) ennen uuden ilmoituksen tekemistä.
-
- Viestit: 459
- Liittynyt: 16.6.2004 klo 10.48
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 24.1.2008 klo 10.07
Viesti Kirjoittaja ss »
Marita Wilska ei taida kuitenkaan alkaa ohjeistamaan jota yksittäistä myyjää laskemaan pohjakassaa, Jos olet Maritan kanssa asioinut niin sen tiedät.Futudia kirjoitti:Mitä tarkoitat suurilla llinjoilla?? Jos tarkoitat isompia ostoeriä tai hinnasta riippuvaa tapausta olet siinä tapauksessa väärässä. Esimerkiksi jos huomaat seuraavana päivänä että ei 'pentele', sain eilen ostamistani vahvoista halvoista perusfarkuista 27€ liian vähän takaisin ja olet mielestäsi oikeassa niin voit pirauttaa kuluttaja-asiamiehelle jolloin hän ohjeistaa pohjakassan uudelleenlaskemiseen.ss kirjoitti:Miksi vedät aina Kuluttaja.asiamihen mukaan, hän katselee vain suuria linjoja, eikä puutu yksittäisen kuluttajan ongelmiin.
Wilska puuttuu yleisiin valtakunnallisiin linjoihin ja saattaa ilmaista oman mielipiteensä asioista.
Kuluttajavirasto on riidellyt erään tunnetun valmistajan kanssa vuoden takuusta, lopputulos että kahdevuoden takuuta ei tarvitse myöntää, tosin sen jälkeen valmistaja on siirtynyt kahdenvuoden takuuseen. Riita käsitteli onko vuoden takuu lisäarvo vai ei, jutussa käsiteltiin muitakin asioita.Futudia kirjoitti:Tottakai näitäkin sattuu, meitä on moneen junaan. Jotkut jopa lähtevät haastamaan yrityksiä siitä että heidän koneensa ei toimi, koska se on täynnä viruksia ja vaativat tähän vedoten korvauksia. Yleistäen tuon direktiivin mukaan Suomessa mennään. Mutta esim. kuluttajavirastolla on mustalista merkeistä joiden kanssa vääntö saattaa kestää todella pitkään, tässä vaiheessa jokainen saa punnita jatkaako korvauksen hakua...
Yksittäisi tapauksia on paljon missä kuluttaja ei ole pystynyt osoittamaan virhettä ja hävinnyt jutun, vaikka kunnalliset neuvojat olisivat olleet tukena.
Ei, takuuaikana jos myyjä haluaa kiistää virheen, pitää myyjän se osoittaa.Futudia kirjoitti:Ylläolevan esimerkkisi lähtökohta palauttaa meidät lähtöruutuun ;) Silloin sitä korvausta lähdetäänkin hakemaanss kirjoitti:Jos valmistaja sanoo että kovalevy on kuluva osa, eikä katso sen viottumista 18kk päästä virheeksi, niin siinä vaiheessa huoltomiehen maininta että levy on rikki ei paljoa lohduta.
<clip>
MUTTA jos huollosta sanotaan suoraan, että mekaaninen ongelma on tapahtunut vaikka tärähdyksestä niin siinä tapauksessahan kovo menee todennäköisesti suoraan roskakoriin. Nyt ei puhutakaan mistään vakuutuksista vaan normaalista käytöstä minkä tuote kuuluisi kestää ainakin sen reilut kaksi vuotta.
Takuuajan jälkeen kuluttajan on osoitettava virhe.
- Se on vielä helppoa osoittaa että HD on rikki
- Lisäksi pitää osoittaa että viottuminen on myyjän/valmistuksen virhe.
Mikään laki ei sano että liikkuvan, kuluvan kovalevyn pitää kestää kaksivuotta kanettavassa tietokoneessa, jolloin kuluttajan on osoitettava että vika johtuu myyjästä/valmistusvirheestä.
Se että markkinoilla on levyjä jotka kestävät kolmevuotta ei tarkoita että kaikkien pitää kestää.
Valmistajan/maahantuojan takuuhuolloissa asiat sujuvat takuuaikana yleensä kivutta, jos siis vedotaan valmistajan takuuseen.Futudia kirjoitti:Pari kertaa olen itse käynyt tämän rallin lävitse, eikä ole henkilöllisyystodistuksia kyselty. Jos sinulla on kuitti niin sitten sinä voit hoitaa asiaa. Erikoista olisi se, että takuuhuoltoihin pitäisi kuskata kuitissa lukevan henkilön se tuote
Jos takuu ei ole enään voimassa, ei valmistajan/maahantuojan takuhuolto välttämättä ota kantaa myyjän virhevastuuseen, taasen myyjät voivat omia asiakkaita palvelu hyvinkin joustavasti, mutta eivät välttämättä kolmatta osapuolta samoin kolmannen osapuolen on vaikeampi lähteä osoittamaan myyjän virhettä, jos myyjä esim kertoo laitetta hankkiessa asioita joita nykyinen haltija ei tiedä. esim että HD ei välttämättä kestä tietyntyyppisessä käytössä yli 12kk
En mene sanomaan Applen puolesta mitään, mutta myyjä on se jolle reklamoidaan, maahantuoja/valmistaja on voinut luvata myyjälle kantaa vastuuta vain vuoden takuunajan (tälläisiä maahantuojia on), monesti toki maahantuoja kantaa vastuun, mutta ei aina. Jolloin myyjä korjailee mahdollisisesti kuluttajan osoittamia virheitä sitten omaan pussiin. Jos myyjä katoaa, lopettaa jne. niin vastuu siirtyy seuraavaan portaaseen.Futudia kirjoitti:mutta kun myyjän virhevastuu on sen kaksi vuotta ja siitä eteenpäin valmistajalle ohjataan tapaukset mikäli maahantuonti on taphtunut virallisia teitä eikä ole harmaatuontia)
Kina lähti siitä että ketjussa myytiin kannettavaa myynti perusteilla että siinä on takuuta jäljella kuukausia jota myöhemmin lievennettiin takuutavastaavalla turvalla. Kuluttajan on tärkeää ymmärtää takuun ja virhevastuun ero eikä missään tapauksessa samaistaa niitä omaa asemaansa pohtia. ja pitää muistaa että kuluttajasuoja koskee vain kuluttajia ja kuluttaja käyttöä.
-
- Viestit: 1564
- Liittynyt: 24.1.2006 klo 20.05
- Paikkakunta: Järvenpää
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Tässä keskustellaan taas termeistä, ei itse asiasta. Ja nyt on ss oikeassa. Kuluttaja-asiamies vetelee sellaisia yleislinjauksia kuluttajan asemasta. Se on kunnallinen kuluttajaneuvonta, jonne soitetaan, jos on ollut ongelmia jonkin kuluttajaa palvelevan / tuotteita myyvän tahon kanssa.Futudia kirjoitti:Esimerkiksi jos huomaat seuraavana päivänä että ei 'pentele', sain eilen ostamistani vahvoista halvoista perusfarkuista 27€ liian vähän takaisin ja olet mielestäsi oikeassa niin voit pirauttaa kuluttaja-asiamiehelle jolloin hän ohjeistaa pohjakassan uudelleenlaskemiseen.
Prkl! Päivämäärämerkintään kuuluu piste (.) myös kuukausinumeron perään. Vuoden ensimmäistä päivää ei merkitä 1.1 vaan 1.1.
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: 25.5.2005 klo 13.56
- Paikkakunta: Åbo
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 50677
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja amanita »
Meillä ei valitettavasti ole säilössä näitä alkuperäisiä myynti-ilmoituksia missään, joten vetoamme myyjään uudelleen.enrique kirjoitti:Eiks moderaattorit vois lisätä sitä alkuperäistä myynti-ilmoitusta?
Kone näemmä myyty hintaan 675 euroa.
Voisiko Futudia laittaa koneen myynnin alkuperäiset tiedot ensimmäiseen viestiin, kuten tuolla jo aiemmin TheKrakenkin viittasi foorumin myyntiohjeisiin perustuen!
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit