Olen lueskellut Become an Xcoder -opasta (http://www.cocoalab.com/BecomeAnXcoder.pdf), jossa opetetaan kädestä pitäen Objective-C-ohjelmointia Xcodella. Olen päässyt kohtaan "Our first Application", jossa tehdään pieni sovellus.
Ohjelman saa kätevästi käännettyä ja ajettua Xcoden valikoista klikkaamalla Product - Run. Ohjelman tulosteet näkyvät Xcoden "All Output"-ruudussa. Nyt kiinnostaisi tietää, mihin hakemistoon Xcode tekee binääritiedostot oletuksena ja mistä tämän hakemiston voisi muuttaa toiseksi. Osaatteko neuvoa?
Tähän mennessä en ole keksinyt binäärin esiin kaivamiseen muuta keinoa kuin tuotteen arkistoinnin - klikkailen siis Xcoden valikoista Product - Archive ja valitsen ilmestyvästä ikkunasta Distribute sekä edelleen Save Built Products.
Saisiko jostakin valikosta kuitenkin käännetyt tiedostot suoraan haluamaansa hakemistoon?
Xcoden kääntämän binäärin sijainti
Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11.7.2012 klo 8.40
Xcoden kääntämän binäärin sijainti
Viesti Kirjoittaja Tseikku »
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: 8.4.2005 klo 22.40
- Paikkakunta: Kuala Lumpur, Malaysia
Re: Xcoden kääntämän binäärin sijainti
Viesti Kirjoittaja mikian »
Ensinnakin, miksi murehtia liikoja, se Archive -tekee paljon muutakin, joten tuo on nain akkiseltaan sanottuna se fiksuin tapa saada binaarit ulos.Tseikku kirjoitti:Olen lueskellut Become an Xcoder -opasta (http://www.cocoalab.com/BecomeAnXcoder.pdf), jossa opetetaan kädestä pitäen Objective-C-ohjelmointia Xcodella. Olen päässyt kohtaan "Our first Application", jossa tehdään pieni sovellus.
Ohjelman saa kätevästi käännettyä ja ajettua Xcoden valikoista klikkaamalla Product - Run. Ohjelman tulosteet näkyvät Xcoden "All Output"-ruudussa. Nyt kiinnostaisi tietää, mihin hakemistoon Xcode tekee binääritiedostot oletuksena ja mistä tämän hakemiston voisi muuttaa toiseksi. Osaatteko neuvoa?
Tähän mennessä en ole keksinyt binäärin esiin kaivamiseen muuta keinoa kuin tuotteen arkistoinnin - klikkailen siis Xcoden valikoista Product - Archive ja valitsen ilmestyvästä ikkunasta Distribute sekä edelleen Save Built Products.
Saisiko jostakin valikosta kuitenkin käännetyt tiedostot suoraan haluamaansa hakemistoon?
Toisekseen, tottahan toki tuon voi vaihtaa. Mutta ei kannata... Jos oikeasti haluat vaihtaa tuota niin asetus loytyy GUIta varten Preferences -> Locations -> Derived Data kohdasta, mista loytyy myos polku minka alle nuo kaannokset tehdaan.
Komentorivilla (siis xcodebuild) noudatetaankin sitten ihan just sita mita olet projektin asetuksissa sanonut.
Eli summa summarum, riippuu mita haluat niilla binaareilla tehda. Jos olet julkaisemassa jonnekin, kayta aina Archive -toimintoa, koska talloin saat fiksusti myos debuggi tiedot talteen. Jos muutoin vain, kavaise kasin siella Library/Developer/Xcode/Derivedata hakemistossa hakemassa binaarit. Ja jos tarvit noita useammin (esim itsella kaannos ja jakelu asiakkalle) tapahtuu suoraan xcodebuild komennolla build/ -hakemistoon, mista sitten nappaan Sparkle allekirjoittelut yms.
-
- Viestit: 4725
- Liittynyt: 8.3.2004 klo 17.38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Xcoden kääntämän binäärin sijainti
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Mielestäni jos koodaa on hyvä tietää buildi-työkaluista muutakin kuin pelkät automatisoidut asiat. Esim jotain plugareita tehdessä jotkut archivet sun muut voi unohtaa suorilta käsin.
Eli jos haet tässä make install tyyppistä ratkaisua, niin valkkaa XCoden vasemmasta palkista projekti (eli se ylin solmu, sininen ikoni), valitse palkin oikealta puolelta TARGETS kyseisen projektin target (luultavasti sama kuin projektin nimi), valitse Build Phases, alhaalta Add Build Phase - Add Copy Files, drag'n'droppaa vasemmasta palkista Products alta targetti juuri ilmestyneen Copy Filesin listaan ja valkkaa Destination - Absolute path - määrää haluamasi sijainti targetille. Build -> tsekkaa kansio jonka määritit, pitäisi olla siellä.
Ps. Lionista eteenpäin muistaakseni sitten ei onnistu suoraan tuo kopiointi muualle kuin kotikansion alle, eli /Users/nimi/jne
Eli jos haet tässä make install tyyppistä ratkaisua, niin valkkaa XCoden vasemmasta palkista projekti (eli se ylin solmu, sininen ikoni), valitse palkin oikealta puolelta TARGETS kyseisen projektin target (luultavasti sama kuin projektin nimi), valitse Build Phases, alhaalta Add Build Phase - Add Copy Files, drag'n'droppaa vasemmasta palkista Products alta targetti juuri ilmestyneen Copy Filesin listaan ja valkkaa Destination - Absolute path - määrää haluamasi sijainti targetille. Build -> tsekkaa kansio jonka määritit, pitäisi olla siellä.
Ps. Lionista eteenpäin muistaakseni sitten ei onnistu suoraan tuo kopiointi muualle kuin kotikansion alle, eli /Users/nimi/jne
Viimeksi muokannut spiidi78, 28.8.2012 klo 22.12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: 8.4.2005 klo 22.40
- Paikkakunta: Kuala Lumpur, Malaysia
Re: Xcoden kääntämän binäärin sijainti
Viesti Kirjoittaja mikian »
No jos kysyja aloitti "Olen lueskellut Become an Xcoder -opasta" niin ehkei silloin olla mitaan plugareita tekemassa. Tahi muutenkaan olla sinuja tyokalujen tai ohjelmoinnin kanssa liikoja. Eli turha talloin tehda mitaan tyokalun tarjomista tavoista poiketen, noudattaa tyokalujen workflowta niin asiat toimii ja voi keskittya okeisiin ongelmiin, niita nyt aina kuitenkin riittaa.spiidi78 kirjoitti:Mielestäni jos koodaa on hyvä tietää buildi-työkaluista muutakin kuin pelkät automatisoidut asiat. Esim jotain plugareita tehdessä jotkut archivet sun muut voi unohtaa suorilta käsin.
Sitten kun on tyokalu tuttu niin voi alkaakin rikkoa sita - tosin talloinkaan ei tuossa erityisemmin ole jarkea...
-
- Viestit: 4725
- Liittynyt: 8.3.2004 klo 17.38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Xcoden kääntämän binäärin sijainti
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Totta kyllä, inspiraatio saattaa kärsiä jos aika menee aluksi pelkästään työkalujen kanssa säätämiseen.mikian kirjoitti:No jos kysyja aloitti "Olen lueskellut Become an Xcoder -opasta" niin ehkei silloin olla mitaan plugareita tekemassa. Tahi muutenkaan olla sinuja tyokalujen tai ohjelmoinnin kanssa liikoja. Eli turha talloin tehda mitaan tyokalun tarjomista tavoista poiketen, noudattaa tyokalujen workflowta niin asiat toimii ja voi keskittya okeisiin ongelmiin, niita nyt aina kuitenkin riittaa.
Ei tuossa ollutkaan mitään rikkomista, vaan ihan normi buildiin liitetty toiminto, jonka näkee about joka XCode-projektissa, joka ei ole pelkällä helloworld-wizardilla luotu.Tosin jos en väärin muista, niin joissain wizardillakin luoduissa projekteissa on tuo steppi kun kopsataan projektin resurssit bundlen sisäänSitten kun on tyokalu tuttu niin voi alkaakin rikkoa sita - tosin talloinkaan ei tuossa erityisemmin ole jarkea...
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit