Olen ajatellut käyttää 2d-grafiikkaa pelissäni, mutta olen törmännyt muutamaan ongelmaan.
Olen aika vihreä tapaus mitä tulee Cocoa/Java-ohjelmointiin, joten löytyisiköhän palstalta joku, joka osaisi vastata näihin muutamaan kysymykseeni:
* Jos haluan tehdä Javalla 2d-grafiikkaa (2d-pelialue, jossa sekä staattista grafiikkaa että muutamia spritejä yms.), mitä tuossa tulee käyttää? Voinko käyttää ihan vain Java2D:tä vai voinko/pitääkö käyttää jotakin Macin omaa, kuten Quartzia? Vai onko niin, että Java2D on Macissa toteutettu Quartzin avulla?
Eli toimiiko tässä ihan "tavallinen" Java2D-koodi, kuten esim.
public class ShowImage extends JApplet {
private BufferedImage im;
public void init() {
try {
im = ImageIO.read( getClass().getResource("auto.gif" ) );
}
catch(IOException e) {
System.out.println("Load error:" );
}
} // init()
public void paint(Graphics g)
{ g.drawImage(im, 0, 0, this); }
}
* Vai kannattaisiko 2d-grafiikan ohjelmoimisessa käyttää JAI:ta? En tosin tarvitse mitään erikoisia efektejä eikä nopeudellakaan ole kovin paljon merkitystä..
* Mahtaisiko kellään olla pientä sorsanpätkää tai vaikka vain paria soveltuvaa luokkaa, jotka voisi pasteta keskusteluketjuun?
Älkääkä vain laittako linkkiä jonnekin developer.apple.com/javaan tms. Kävin siellä jo, ja en sitten tiedä onko vika minussa, mutta jotenkin tuo tuntui - ja on aina ennenkin tuntunut - sekavalta sivustolta..
Cocoa, Java ja 2d grafiikka
Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 395
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 21.26
Cocoa, Java ja 2d grafiikka
Viesti Kirjoittaja Micael »
-
- Viestit: 258
- Liittynyt: 24.8.2004 klo 12.01
Re: Cocoa, Java ja 2d grafiikka
Viesti Kirjoittaja T-LintU »
Googlesta löytyi ainakin [url="http://developer.apple.com/documentatio ... ion_7.html]tällainen[/url]...linkki developer.apple.com/documentation/Java -osioon
Ote jälkimmäisen ensimmäisestä kappaleesta.
Ote jälkimmäisen ensimmäisestä kappaleesta.
As with Java on other platforms, the Java2D API takes advantage of the native platform to provide behavior that is as close as possible to the behavior of a native application. In Mac OS X, the Java2D API is based on Apple’s Quartz graphics engine.
-
- Viestit: 395
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 21.26
Re: Cocoa, Java ja 2d grafiikka
Viesti Kirjoittaja Micael »
Kiitoksia. Olen kyllä jonkin verran kahlannut noita Deverloper-sivuja, mutta kyseinen sivu oli meikäläiseltä mennyt ohi.
Eli homma meni kuten hieman epäilin/muistelinkin. Ilmeisesti tuota Java 2D:tä kannattaa siis käyttää meikäläisen projektissa.
..Mutta siis edelleen, jos jollakulla on kokemuksia OS X:n grafiikkaohjelmoinnista Javalla, kommentteja ja huomioita otetaan mieluusti vastaan.
Eli homma meni kuten hieman epäilin/muistelinkin. Ilmeisesti tuota Java 2D:tä kannattaa siis käyttää meikäläisen projektissa.
..Mutta siis edelleen, jos jollakulla on kokemuksia OS X:n grafiikkaohjelmoinnista Javalla, kommentteja ja huomioita otetaan mieluusti vastaan.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Cocoa, Java ja 2d grafiikka
Viesti Kirjoittaja pepez »
Jos haluaa lisää vauhtia noihin grafiikoihin, kannattaa katsoa OpenGL:ää käyttävät LWJGL tai JOGL. Kolmas vaihtoehto on Xith3D, joka tarjoaa hieman korkeamman tason lähestymistapaa OpenGL-piirtoihin.
http://www.javagaming.org/cgi-bin/JGNetForums/YaBB.cgi
- Pepez
http://www.javagaming.org/cgi-bin/JGNetForums/YaBB.cgi
- Pepez
-
- Viestit: 258
- Liittynyt: 24.8.2004 klo 12.01
Re: Cocoa, Java ja 2d grafiikka
Viesti Kirjoittaja T-LintU »
Xith3D ei ainakaan itselläni toimi 10.3.5:ttä uudemmilla versioilla. Tämä siis 3D käytössä ja JOGLia alla käyttäen. Pari viikkoa sitten viimeksi katsoin päivityksiä, muttei silloin ollut kuulunut moisista. Voi olla, että toimisi LWJGLää käyttäen?
Xith3Dstä jäi muutenkin hieman epämääräinen maku, APIt ja ominaisuudet elävät versiosta toiseen. Pahasti keskeneräinenhän se on vielä, mutta vaikuttaa hyvältä projektilta...siis kunhan hieman stabiloituu.
JOGLin luulisi olevan hieman turvallisempi, kun sen APIt ovat yhtenevät OpenGLn kanssa (bindauksestahan JOGLissa tosin onkin kyse). Tämä siis pidemmällä tähtäimellä ajatellen, ettei joudu koodia ympäristön päivittämisen vuoksi aina käymään läpi.
LWJGL vaikutti myös mielenkiintoiselta, mutta en ole testannut, joten en uskalla siitä sanoa mitään.
Taisivat olla kaikki lisäksi BSD-lisenssin alaisia ympäristöjä.
Xith3Dstä jäi muutenkin hieman epämääräinen maku, APIt ja ominaisuudet elävät versiosta toiseen. Pahasti keskeneräinenhän se on vielä, mutta vaikuttaa hyvältä projektilta...siis kunhan hieman stabiloituu.
JOGLin luulisi olevan hieman turvallisempi, kun sen APIt ovat yhtenevät OpenGLn kanssa (bindauksestahan JOGLissa tosin onkin kyse). Tämä siis pidemmällä tähtäimellä ajatellen, ettei joudu koodia ympäristön päivittämisen vuoksi aina käymään läpi.
LWJGL vaikutti myös mielenkiintoiselta, mutta en ole testannut, joten en uskalla siitä sanoa mitään.
Taisivat olla kaikki lisäksi BSD-lisenssin alaisia ympäristöjä.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit