Jatkoa osalle 1:
Tänään sitten lähti iMac G5 tilaus Apple Storeen Eli nyt alkaa sitten 3-4 viikon piiitkä odotus ennenkuin kone saapuu kotiovelle. Tilasin 17" 1,8G iMacin 160GB kovolla sekä BT+Wireless näppis ja hiiri optioilla. Ajattelin, että kannattaa ottaa myös nuo langattomat näppis ja hiiri mukaan (110e) kun siihen kerta sisältyy se 49e arvoinen sisäinen Bluetooth, eli n. 60e tulee lisähintaa näppikselle ja hiirelle. Olikohan järkevää? Toisaalta sain 10% ADC alennuksen noista. Se myyjä kovasti yritti myydä mulle myös Apple Carea, jota en viitsinyt ottaa kun se maksoi hunajaa ja budjetti on jo venytetty äärimmilleen. Voihan sen ostaa myöhemminkin. Mitä mieltä olette tuosta Apple Caresta?
Syksystä tulee todella pitkä.
switchaisko osa 2
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 10.9.2004 klo 11.43
- Paikkakunta: Oulu
switchaisko osa 2
Viesti Kirjoittaja ammuu »
-
- Viestit: 7671
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 23.06
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: switchaisko osa 2
Viesti Kirjoittaja masa »
Applecaren saa otettua varsinaisen takuuajan aikana, tuntuu halvemmalta sillain Toki horisevat jostain puhelintuesta joka on vain 90 päivää ilmainen jos on perustakuu päällä. No onhan HO foorumi 24h ilmainen jos jotain tulee...eikä tuu
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 2.4.2004 klo 17.49
Re: switchaisko osa 2
Viesti Kirjoittaja G5user »
Voisin kyllä heittää lonkalta että läppäreille applecare on ehkä tarpeen ennen takuun päättymistä. pöytäkoneille ei niinkään.
Kannettavat joutuvat niin kovalle fyysiselle kulutukselle / kolautuksille ja ovat herkkiä laitteita.
Tosin mun PB on toiminut jo 2,5v kuin kuuluisa vessa junassa.
Mulla on Powerbookissa Apple Care, onneksi ihan turhaan.
Kannettavat joutuvat niin kovalle fyysiselle kulutukselle / kolautuksille ja ovat herkkiä laitteita.
Tosin mun PB on toiminut jo 2,5v kuin kuuluisa vessa junassa.
Mulla on Powerbookissa Apple Care, onneksi ihan turhaan.
-
- Viestit: 4988
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 23.16
Re: switchaisko osa 2
Viesti Kirjoittaja MVi »
AppleCare on kuin mikä tahansa vakuutus tai takuu:
Kun ongelmia ei ole, vähän harmittaa maksaa.
Kun ongelmia tulee, hinta niiden kuntoon saattamiseksi tuntuu aika pieneltä.
Pari kertaa olen ollut tosi tyytyväinen, että tuli otettua superkotivakuutus ja autolle kasko.
Kaikki eivät ole hannuhanhia, jotka aina selviävät... :-)
iMacille pystyy tosin itsekin tekemään yhtä ja toista.
Kun ongelmia ei ole, vähän harmittaa maksaa.
Kun ongelmia tulee, hinta niiden kuntoon saattamiseksi tuntuu aika pieneltä.
Pari kertaa olen ollut tosi tyytyväinen, että tuli otettua superkotivakuutus ja autolle kasko.
Kaikki eivät ole hannuhanhia, jotka aina selviävät... :-)
iMacille pystyy tosin itsekin tekemään yhtä ja toista.
Hopeinen Omena -tuotteet: http://hopeinenomena.net/shop
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27.2.2004 klo 21.16
Re: switchaisko osa 2
Viesti Kirjoittaja kodekon »
Mun kaksi ekaa konetta (Powerbook 190 ja sitten myöhemmin Powermac G4 400) oli ilman AppleCarea ja oikeastaan niissä kummassakaan ei ollut ikinä suurempia ongelmia, mitä nyt akku kului tosi huonoksi tuossa '96 tai '97 ostetussa läppärissä aikojen kuluessa. Noiden jälkeen on ollut sitten Powerbook Titanium 500, jossa on onneksi ollut AppleCare, sillä se on ollut kerran huollossa ja kerran on jouduttu vaihtamaan sen laturijohto + hankkimaan uusi akku ensimmäisen kuluttua niin, että sen virta riitti about 5 minsaa koneen käyttöä. Viimeisin koneeni on DP 2,0 GHz G5, jonka ostin hieman alle vuosi sitten. Tässä kärähti emolevy muutama kuukausi oston jälkeen ja sen korjaus onneksi meni takuuseen.
Näissä Powermac geevitosissahan on ollut aika railakkaasti ongelmia ihan alusta lähtien, ja uudemmat mallitkaan eivät tunnu parantaneen tilannetta sen kummemmin, ainakin jos lukee Apple Discussioneista jengin kokemuksia (tais olla melkein 400 sivua G5-ongelma-threadissä sivuja jo siellä ) . Just ton mun emolevykärähdyksen takia mun on pakko hankkia AppleCare, vaikka tuntuu niin ärsyttävältä maksaa 330 euroa tuesta, mutta minkäs teen, macceihin menee välillä rahaa enemmän, välillä vähemmän.
Vähän on kyllä ketuttanut se, että koko ajan koneella ollessa on pieni pelko päällä, että milloinkahan tää taas pamahtaa tää kone. Keväällä se emolevy pamahti just yhden tärkeän projektin ollessa kesken enkä tietenkään ollut ottanut varmuuskopioita kuukausiin ja sitten vielä jouduin odottamaan 3 viikkoa koneen takaisinsaamista (Apple ei tuntunut mitenkään suuremmin kiirehtivän korjausta, mikä sai mut hieman kiehumaan). Ostin sitten välittömästi ulkoisen kovalevyn ja nykyään tehdessäni duunia varmuuskopiosofta ottaa 5 minuutin välein automaattisesti varmuuskopiot tolle LaCielle niistä kansioista joissa työskentelen.
Mäkin totuin lähinnä ton vanhan G4 400 Sawtoothini kanssa siihen, ettei tarvinnut ikinä huolehtia siitä, että kone menis rikki ja sen takia tän geevitosen rikkimeno oli aikamoinen shokki. Toisaalta ainahan niitä ongelmakappaleita Appleltakin lähtee ja mun vika kuitenkin on jäänyt kerran pamahtaneeseen emolevyyn, kun joillain tyypeillä on jo monta kertaa vaihdettu emolevy etc. Uusista iMaceista on vaikea tietää vielä mitään, mutta luulis, että Apple olis tällä kertaa jo varautunut niiden odotetun suuren myyntivolyymin takia siihen, ettei niissä pitäis olla ongelmia yhtä paljon kuin Powermaceissä. Tosin ArsTechnican mac-foorumissa joku tyyppi oli ostanut ton uuden iMacin ja sanoi sen pitävän vinkuvaa ääntä ("whine", mikä on ollut ongelma myös G5 Powermaceissä, mm. minulla); hän oli ollut yhteydessä Appleen ja he olivat heti halunneet koneen takaisin Applelle tutkittavaksi, joten saa nähdä tuleeko ongelmia myös iMacceihin.
AppleCare antaa turvaa ja todennäköisesti mä tulen tästä lähtien aina ostamaan sellaisen uuteen koneeseen. Mulla on muutama viikko aikaa hankkia AppleCare tähän geevitskuun (sehän pitää ostaa vuoden sisään koneen ostosta) ja täytyy sanoa, että nyt pännii, kun en ostanut sitä jo silloin koneen oston yhteydessä.. olis tullut jo maksettua se silloin
Näissä Powermac geevitosissahan on ollut aika railakkaasti ongelmia ihan alusta lähtien, ja uudemmat mallitkaan eivät tunnu parantaneen tilannetta sen kummemmin, ainakin jos lukee Apple Discussioneista jengin kokemuksia (tais olla melkein 400 sivua G5-ongelma-threadissä sivuja jo siellä ) . Just ton mun emolevykärähdyksen takia mun on pakko hankkia AppleCare, vaikka tuntuu niin ärsyttävältä maksaa 330 euroa tuesta, mutta minkäs teen, macceihin menee välillä rahaa enemmän, välillä vähemmän.
Vähän on kyllä ketuttanut se, että koko ajan koneella ollessa on pieni pelko päällä, että milloinkahan tää taas pamahtaa tää kone. Keväällä se emolevy pamahti just yhden tärkeän projektin ollessa kesken enkä tietenkään ollut ottanut varmuuskopioita kuukausiin ja sitten vielä jouduin odottamaan 3 viikkoa koneen takaisinsaamista (Apple ei tuntunut mitenkään suuremmin kiirehtivän korjausta, mikä sai mut hieman kiehumaan). Ostin sitten välittömästi ulkoisen kovalevyn ja nykyään tehdessäni duunia varmuuskopiosofta ottaa 5 minuutin välein automaattisesti varmuuskopiot tolle LaCielle niistä kansioista joissa työskentelen.
Mäkin totuin lähinnä ton vanhan G4 400 Sawtoothini kanssa siihen, ettei tarvinnut ikinä huolehtia siitä, että kone menis rikki ja sen takia tän geevitosen rikkimeno oli aikamoinen shokki. Toisaalta ainahan niitä ongelmakappaleita Appleltakin lähtee ja mun vika kuitenkin on jäänyt kerran pamahtaneeseen emolevyyn, kun joillain tyypeillä on jo monta kertaa vaihdettu emolevy etc. Uusista iMaceista on vaikea tietää vielä mitään, mutta luulis, että Apple olis tällä kertaa jo varautunut niiden odotetun suuren myyntivolyymin takia siihen, ettei niissä pitäis olla ongelmia yhtä paljon kuin Powermaceissä. Tosin ArsTechnican mac-foorumissa joku tyyppi oli ostanut ton uuden iMacin ja sanoi sen pitävän vinkuvaa ääntä ("whine", mikä on ollut ongelma myös G5 Powermaceissä, mm. minulla); hän oli ollut yhteydessä Appleen ja he olivat heti halunneet koneen takaisin Applelle tutkittavaksi, joten saa nähdä tuleeko ongelmia myös iMacceihin.
AppleCare antaa turvaa ja todennäköisesti mä tulen tästä lähtien aina ostamaan sellaisen uuteen koneeseen. Mulla on muutama viikko aikaa hankkia AppleCare tähän geevitskuun (sehän pitää ostaa vuoden sisään koneen ostosta) ja täytyy sanoa, että nyt pännii, kun en ostanut sitä jo silloin koneen oston yhteydessä.. olis tullut jo maksettua se silloin
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 10.9.2004 klo 11.43
- Paikkakunta: Oulu
Re: switchaisko osa 2
Viesti Kirjoittaja ammuu »
Kuningaskuluttajassa oli viimeksi juttua takuuasioista. Käytännössä Suomen laki sanoo, että valmistaja/myyjä on vastuussa tuotteen vioista ja niiden korjaamisesta yleensä enemmän kuin tuon normaalin 1 vuoden takuuajan. Esimerkkinä oli TV. Jos TV menee rikki esim. 1,5 vuoden käytön jälkeen, valmistaja on aina vastuussa sen korjaamisesta, vaikka takuu olisikin mennyt jo umpeen, koska TV:n "oletettu" elinikä on vähintään 2 vuotta. Kuluttajavalituslautakunta määrittelee yleensä nämä ajat jos asia menee sinne asti. Luulisi että sama laki koskee myös Applea. Jos iMac menee rikki 1,5 vuoden käytön jälkeen, on aivan varma että en suostu sen korjaamista itse maksamaan. Omasta mielestäni iMacin "oletettu" elinikä on ainakin 2 vuotta ja sen _pitää_ toimia moitteettomasti sen ajan. Oletuksena tietysti että kysessä on ollut valmistusvika eikä mun oma moka
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27.2.2004 klo 21.16
Re: switchaisko osa 2
Viesti Kirjoittaja kodekon »
Joo kyllähän valmistusviat pitää korjata aika monenkin vuoden ajan alkuperäisen takuun loppumisen jälkeen, ainakin luulisin. Mullahan oli vielä tossa G5:ssä toi vinkuna/ulina ongelmana ja Applellahan oli ilmeisesti maailmanlaajuinen kampanja, jossa ne vaihtoi sitten ilmaiseksi uudet virtalähteet vinkuviin geevitosiin. Niillä oli joku aika, joka oli loppunut jo jotain kuukausi pari ennen kuin toi mun emolevy pamahti, ja kun sitten tiedustelin Applelta (tai siis AppleCarehan ilmeisesti hoitaa takuuasiatkin), että voisitteko te vaihtaa sen virtalähteen nyt samalla kun korjaatte sen koneen, niin eivät suostuneet. Tai siis mä en oikein tiedä mitä tapahtui kun se tyyppi kenen kanssa asiaa hoidin AppleCaressa ei osannut oikein sanoa juuta tai jaata siihen, että vaihtaako ne sen virtalähteen; näinpä vaan sitten huoltokuittauksessa kun sain koneen takaisin, etteivät olleet tehneet mitään sille.
Älä nyt kuitenkaan saa liian huonoa kuvaa Applesta ja sen laitteiden laadusta. Mä olen kyllä ihan siinä uskossa, että niitä huonoja koneita lähtee liikkeelle ihan murto-osa vain, vaikka tietty Apple kyllä myy satoja tuhansia koneita vuodessa, joten kyllähän murto-osakin voi kasvaa aika moneksi koneeksi. AppleCaren palvelu on ollut yleensä aika hyvälaatuista ja huolto on pelannut aika kivasti. Ainoan kerran olen räjähtänyt AppleCarelle silloin, kun toi mun G5 meni rikki (perjantai-iltana tietenkin) ja kun sitten maanantaina soitin AppleCareen heti aamusta niin mulle aiottiin soittaa takaisin päivän sisään, jotta sovitaan huollosta. Ei kuulunut Applelta mitään ja mä oletin, että he olivat lähettäneet mulle laatikon, jossa voisin koneen laittaa huoltoon (olen tottunut tällaiseen Powerbookin kanssa, ja en asu Hesassa, joten en voinut viedä konetta itse Applen huoltoon) ja kun torstaina soitin sinne varmistaakseni, että onhan kaikki jees, niin kävi ilmi, ettei asia ollut edennyt mihinkään Applella, tai siis mulle sanottiin, että Hesan huollossa ei ole aikoja tai jotain muuta paskaa. peeveli mä räjähdin sille AppleCaren jätkälle puhelimessa ja haukuin koko Suomen Applen toiminnan sille Raukka änkytti siellä langan toisessa päässä ja lupas hoitaa asian. Tunnin päästä mulle sitten soitettiin takaisin, että voin heti lähettää koneen huoltoon Hesaan. Kone tosin oli vielä huollossakin pari viikkoa, joten tässä tapauksessa Apple sai mut kyllä aika raivoihini. Kuten näkyy mua v*tuttaa vieläkin ihan kympillä koko episodi. Muistaakseni ei anteeksipyyntöäkään Applelta tullut asian tiimoilta. Mutta sainpas purettua tätäkin traumaa tässä hieman
Jotenkin sitä vaan olettais, että jos maksaa itsensä kipeäksi Applen tuotteista niin automaattisesti hommat hoituis senkin jälkeen ihan noin vaan, mutta välillä niin vaan ei käy. Kai sitä vaan pitää osata itse vaatia hommia, jos tuntuu siltä, ettei ne mene niin kuin niiden oletettavasti pitäisi.
Älä nyt kuitenkaan saa liian huonoa kuvaa Applesta ja sen laitteiden laadusta. Mä olen kyllä ihan siinä uskossa, että niitä huonoja koneita lähtee liikkeelle ihan murto-osa vain, vaikka tietty Apple kyllä myy satoja tuhansia koneita vuodessa, joten kyllähän murto-osakin voi kasvaa aika moneksi koneeksi. AppleCaren palvelu on ollut yleensä aika hyvälaatuista ja huolto on pelannut aika kivasti. Ainoan kerran olen räjähtänyt AppleCarelle silloin, kun toi mun G5 meni rikki (perjantai-iltana tietenkin) ja kun sitten maanantaina soitin AppleCareen heti aamusta niin mulle aiottiin soittaa takaisin päivän sisään, jotta sovitaan huollosta. Ei kuulunut Applelta mitään ja mä oletin, että he olivat lähettäneet mulle laatikon, jossa voisin koneen laittaa huoltoon (olen tottunut tällaiseen Powerbookin kanssa, ja en asu Hesassa, joten en voinut viedä konetta itse Applen huoltoon) ja kun torstaina soitin sinne varmistaakseni, että onhan kaikki jees, niin kävi ilmi, ettei asia ollut edennyt mihinkään Applella, tai siis mulle sanottiin, että Hesan huollossa ei ole aikoja tai jotain muuta paskaa. peeveli mä räjähdin sille AppleCaren jätkälle puhelimessa ja haukuin koko Suomen Applen toiminnan sille Raukka änkytti siellä langan toisessa päässä ja lupas hoitaa asian. Tunnin päästä mulle sitten soitettiin takaisin, että voin heti lähettää koneen huoltoon Hesaan. Kone tosin oli vielä huollossakin pari viikkoa, joten tässä tapauksessa Apple sai mut kyllä aika raivoihini. Kuten näkyy mua v*tuttaa vieläkin ihan kympillä koko episodi. Muistaakseni ei anteeksipyyntöäkään Applelta tullut asian tiimoilta. Mutta sainpas purettua tätäkin traumaa tässä hieman
Jotenkin sitä vaan olettais, että jos maksaa itsensä kipeäksi Applen tuotteista niin automaattisesti hommat hoituis senkin jälkeen ihan noin vaan, mutta välillä niin vaan ei käy. Kai sitä vaan pitää osata itse vaatia hommia, jos tuntuu siltä, ettei ne mene niin kuin niiden oletettavasti pitäisi.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 22.24
Re: switchaisko osa 2
Viesti Kirjoittaja pimeys »
Applecaren ohjeissa lukee, että tietyillä alueilla korjaaja tulee paikan päälle korjaamaan rikkinäisen koneen. Kyseltyäni asiasta Applelta rekisteröidessäni huoltosopimusta, virkailija varmisti, että kotikäynnit onnistuvat nimen omaan Helsingin alueella, eli juuri siellä missä asun. Onko teillä kokemuksia näistä kotikäynneistä, eli miten hyvin hommat toimivat?
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit