Sivu 37/37

Re: Kaupankäynnistä ja kauppapaikan moderoinnista

Lähetetty: 12.11.2014 klo 0.44
Kirjoittaja eskokomsi
Mielestäni HO:n kauppapaikka on yksi laadukkaimmista netissä olevista kauppapaikoista. Ns. kusettajia on harvoin ja sekä ostajat että myyjät ovat usein hyvin hintatietoisia. Poikkeaviin myynteihin hinnan tai muun ominaisuuden takia puututaan usein, koska kommunikointi on tehty helpoksi.

Ongelmat:
Ymmärrän kyllä periaatteellisen pointin kauppatapojen lokeroimisessa, mutta kehitettävääkin olisi.

1. Nämä 3 eri myyntitapaa teettävät ylläpidolle lisätöitä, sekä aiheuttavat sekaannuksia myyjien ja ostajienkin kesken.
2. Joku haluaa antaa suuntaa antavan hinnan laitteelleen välttääkseen roskatarjouksia, mutta tällöin salaa valitsee tietämättään jonkin kauppatavan?
3. Jos haluaa yhdistellä eri kauppatapoja, esim ottaa tarjouksia vastaan, mutta suostuu myymään suoraan hinnalla 500 euroa, niin tämä on teknisesti mahdotonta?
4. Yksityisviestillä tulleita tarjouksia ei lasketa? Miksi kuluttajan ylijäämä* tulisi sallia niin, ettei myyjä saisi päästään keksiä tulleita tarjouksia ja näin yrittää nostaa tuotteen hintaa, jos ostaja on valmis maksamaan tuotteestaan enemmän?

*= http://fi.wikipedia.org/wiki/Taloudelli ... %A4m%C3%A4

Ratkaisu 1 tai 2:
1) Poistetaan eri kauppatavat ja myyjä kirjoittaa ilmoitukseensa millä tavalla haluaa laitteensa myytävän. Kyllä yksityishenkilöllä pitäisi olla oikeus valita asiakkaansa. Kuinka usein myyjä päättää vaihtaa kohdettansa ilman painavia perusteluita, jolloin myy muulle kuin ensimmäiselle asiakkaalle?

2) Tehkää valmis pohja myynti-ilmoituksen luontiin joka muovautuu valitseman kauppatavan perusteella ja nämä ovat sortattavissa haussakin, jos joku ostaja preferoi jotain tiettyä kauppatapaa ylitse muiden.

Em. ratkaisut ei tarkoita sitä etteikö hämäriin myyjiin ja tuotteisiin sekä puutteellisiin ilmoituksiin tulisi puuttua kuten aiemmin.
Nämä yllämainitut ratkaisut vähentäisivät turhaa työtä jokaiselta osapuolelta.

Nöyrästi kiittäen pyyteetöntä työtänne,

Esko.

Re: M: Iphone 6 plus 64Gb Gold

Lähetetty: 12.11.2014 klo 9.31
Kirjoittaja Anghorn
villeh kirjoitti:Itse jopa valitsen myyjän ennemmin sen perusteella että siinä on puhelinnumero esillä, voi tarkistaa taustoja / laittaa sms. Mutta ompa hyvä tietää että sekin on nykyään täällä kiellettyä.
Ei puhelinnumeron antaminen ole kiellettyä, mutta sen ja usein myös meiliosoitteen antaminen on ristiriidassa sen kanssa, että valitaan kauppatapa, jossa tarjouksia tulee jättää ainoastaan myyntiketjuun. Valitettavan suuri osa sekä ostajista että myyjistä eivät lue edes myyntialueen punaisella pohjalla olevaa laatikkoa tai koe siinä mainittujen sääntöjen noudattamista tarpeelliseksi. Hyvän tarjouksen puhelimitse antavalle kaverille myyminen on ymmärrettävästi houkutteleva vaihtoehto, mutta sääntöjä tulisi silti pyrkiä noudattamaan. Kauppatapa 3 ei rajoita kaupankäyntiä millään tavalla, niin en itse ymmärrä, miksi välttämättä halutaan kuitenkin valita juuri se rajoittavin kauppatapa. Mikäli ilmoituksessa on annettu puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet, niin ketjun ohi tarjoamisen sekä myymisen todennäköisyys kasvaa valtavasti.

Re: Kaupankäynnistä ja kauppapaikan moderoinnista

Lähetetty: 12.11.2014 klo 9.41
Kirjoittaja nokiastream
eskokomsi kirjoitti:1) Poistetaan eri kauppatavat ja myyjä kirjoittaa ilmoitukseensa millä tavalla haluaa laitteensa myytävän.
+1

Re: Kaupankäynnistä ja kauppapaikan moderoinnista

Lähetetty: 12.11.2014 klo 13.29
Kirjoittaja Anniel
Anghorn kirjoitti:Kauppatapa 3 ei rajoita kaupankäyntiä millään tavalla, niin en itse ymmärrä, miksi välttämättä halutaan kuitenkin valita juuri se rajoittavin kauppatapa.
Tähän en minäkään ole saanut selkeää vastausta. Kauppatapa 3 kun on vieläpä oletuksena käytössä eli jos ilmoituksessa ei erikseen muuta mainita niin siellä mennään tämän vapaimman kauppatavan mukaan.

Vuosien saatossa kauppapaikalla kun on kokeiltu montaa eri tapaa käydä kauppaa. Oli vaihe, jolloin kukin sai tehdä mitä lystäsi. Ihan hyvä idea teoriassa mutta käytönnössä tästä seurasi todellinen villin lännen meininki, jolloin alueella rehotti niin huijausyritykset kuin hintojen vedätys. Jossain kohtaa kokeiltiin kieltää kommentointi ketjuissa, kun keskustelu ei liittynyt myyntiin mitenkään vaan paikalla pyöri lähinnä "renkaanpotkijat" mutta omat ongelmansa oli siinäkin.

Tämä viimeisin sääntömuutos antaa sentään mahdollisuuden valita miten ja kuinka valvotusti haluaa myyntinsä hoitaa:
  • - Kauppatapa 1 on niille ketkä haluavat myydä tuotteensa ketjussa avoimesti, kaikkien nähtävillä tiettyyn hintaan.
    - Huutokauppa eli kauppatapa 2 on aina hieman ongelmallinen tällaisella foorumipohjalla mutta sekin onnistuu kunhan pidetään kiinni myyjän antamista ehdoista ja kaupan päättymishetkestä. Muistakaahan lisätä se varoaika huutokaupan loppumishetkeen!
    - Kauppatapa 3 mahdollistaa täysin vapaan toiminnan, myyjä voi ottaa mielensä mukaan tarjouksia mitä kanavia pitkin haluaa ja myydä kenelle haluaa.
En missään tapauksessa väitä että nämäkään olisivat ne ainoat oikeat vaihtoehdot, saati että näillä mentäisiin ikuisesti mutta vaihtoehtojen puutteesta ei ainakaan voi syyttää ;)

P.S. Foorumin teeman uudistuksen jälkeen suuntaamme katseet kauppapaikkaan. Yhtä mielenkiintoista vaihtoehtoa olen päässyt jo testamaan mutta ihan vielä ei ole valmista materiaalia laajempaan testaukseen.

Re: MYYTY iPad Air 16GB Wifi + Cellular takuu

Lähetetty: 1.1.2015 klo 23.33
Kirjoittaja 3r1k
Tää on maailman huonoin "myyntipalsta" (=valitus/avautumis/päänaukomispalsta paremminkin). [:D]

Re: MYYTY iPad Air 16GB Wifi + Cellular takuu

Lähetetty: 1.1.2015 klo 23.40
Kirjoittaja 3r1k
No kylläpäs ylläpito yrittää rajoittaa kommentointia myyjän puolelta. [:D] muut saavat vittuilla myynti-ilmoituksissa mutta myyjä ei saa puolustautua [:D]

Re: No jaa, taas näitä huijauksia.

Lähetetty: 23.8.2017 klo 13.03
Kirjoittaja khaosaming
Ei mitään. Minulla ei ollut tarvetta ottaa asiaa esille täällä.

Re: Kaupankäynnistä ja kauppapaikan moderoinnista

Lähetetty: 23.8.2017 klo 14.58
Kirjoittaja amanita
khaosaming kirjoitti: Pitäisikö myyjiltä vaatia jonkinlaista viestihistoriaa ennen kuin kauppaavat uutta tavaraa palstalla? Esmes 10 viestiä ennen kuin avaavat kauppansa täällä. Tai jotain muutakin viestintää kuin pelkkiä myynti-ilmoja? Tai vahvempaa tunnistautumista pelkille kauppiaille, joilla ei ole myymisen ohella mitään muuta asiaa?

Ymmärrän kyllä, että tällaiset keskusteluforumit eivät ole enää viimeistä hottia ja uusia käyttäjiä ei kannata pelotella pois suurella rekisteröitymiskynnyksellä.

LIsäys:

Tuli mieleen, että palstalla on useita inaktiivisia tunnuksia. Siis tunnuksia, joiden alla ei ole yhtään viestiä, vaikka ovat joissakin tapauksissa luoneet tunnuksensa kymmenenkin vuotta sitten.

Pitäisikö harkita vanhojen käyttämättömien tunnusten lukitsemista? Ei viestejä viiteen vuoteen --> lukkoon. Jätettäköön vielä mahdollisuus riitauttaa lukittaminen ottamalla yhteyttä ylläpitoon. Eli sallitaan näille putka-asiakkaille se kuuluisa yksi puhelinsoitto.

Minusta tuntuu joskus, että eräät tyypit ovat luoneet hallintaansa lukemattomia tunnareita, joita sitten ottavat käyttöön tarvittaessa alkamalla tykittää tunnuksen alta uutta matskua. Burner account/burner phone?

Vai pitäisikö vaan tunnustaa, että tsiljuuna peukkua pankladesistä on hyvää pisnestä?

Kiitos useistakin ideoista parantaa kauppapaikan luotettavuutta.
Liitin viestisi aika vanhaan, mutta oikeastaan edelleenkin erittäin ajankohtaiseen ketjuun, jossa on pohdittu ummet ja lammet juurikin kauppapaikkaa monilta eri kanteilta. Uskoisin urakoinnin sen lukemisen suhteen antavan hieman näkemystä aiheen tiimoilta.
Muitakin aiheeseen liittyviä ketjuja tällä alueella on, löytyvät selaamalla. [:)]

Liitän myös linkin edelleen kauppa-alueella olevaan ilmoitukseen sääntömuutoksesta, sekin osaltaan selventänee tilannetta.

Tätä tietokoneaiheisen keskustelufoorumin "puotia" on siis yritetty oman foorumilla oloni aikana ties miten monin eri säännöin ja tavoin saada paremmaksi, luotettavammaksi, toimivammaksi, on pohdittu turvallisuuden lisäämistä ja sääntöjen selkokielisyyttä, ym.

Aina on törmätty seuraaviin ongelmiin ja lopuksi jouduttu toteamaan, että ylläpidolla ei kerta kaikkiaan ole mahdollisuuksia tämän vuosien saatossa lähes "käenpojaksi" muuttuneen alueen kaikkinaisen turvallisuuden aikaansaamisen suhteen.

Meillä on ollut Modelassa lukuisia kattavia keskusteluja vuosien saatossa aiheen tiimoilta, jäsen khaosamingin mainitsemat ehdotukset on aikoinaan käsitelty. Lopuksi päädyimme nykyiseen ratkaisuun, jossa ilmoituksen laatija saa vapaasti päättää miten ja kenelle tuotteensa myy, kaupantekijöiden omalle vastiuulle on jätetty ottaa selvää ja harkita, kannattaako vastapuoleen luottaa. On toki suositeltu turvallisuutta lisääviä tapoja suoriutua kaupanteossa, mutta emme vain kerta kaikkiaan kykene vahtimaan aluetta enempää. Uusien tuotteiden myyntien suhteen pyrimme saamaan myyjän saattamaan esille mahdollsimman tarkasti myyntiin liittyvät seikat, muilta osin on kaupanteko tekijöiden kahdenvälinen, eivätkä sen yksityiskohdat ylläpidolle kuulu.

Ilman muuta havaittaessa jotain erityistä, pyrimme puuttumaan asiaan mahdollisuuksiemme rajoissa, kuten nytkin on tehty. Toki nyt kyseessä olleen nimimerkin anspo suhteen on mahdollista tunnus bannata, se vain ei paljoa auta, kun uusia tunnuksia voi tehdä ja on tehtykin.

Suositus on käydä kauppaa vain, jos mikään ei epäilytä, kaikki saatu tieto kaupantekijästä on googlattu ja kernaasti myyjä on osoittautunut täällä luotettavaksi. Muistaa tulee myös, että jos jokin tuntuu liian edulliselta, se yleensä sitä onkin, on halvempaa olla ostamatta kuin menettää rahansa "edullisesti".

Mitä tulee tunnuksiin, joilla ei ole kirjoitettu viestiäkään, saatan kertoa, että usein kyseiset henkilöt kuitenkin seuraavat foorumia, monet useastikin, ei vain ole ollut tarvetta sanoa mitään. Tänne on tupsahtanut asiasta silloin tällöin joku mainitsemaankin. En enää muista, näkeekö jokainen jäsen klikkaamalla jonkun nimimerkkiä, milloin kyseinen käyttäjä on täällä viimeksi käynyt. Ylläpito sen ainakin näkee, ja voin tosiaankin vakuuttaa, että niitä 0-viestisiä kävijöitä on paljon.

Aina havaittaessa tuplia ne suljetaan.Tuplien havainnointi ei ole ihan helppoa, sentään usein mahdollista. Jäsenmäärämme on jo niin suuri, että kaikkien kulkijoiden "perään" ei millään kerkeä.

Toki jos täällä olisi palkallista "työväkeä", voisi tapahtua ihmeitä, tällä vapaaehtoisporukalla vedettynä yli 10 vuotta toiminut tietokoneaiheinen keskustelufoorumi taitaa olla jo maailman kahdeksas ihme, no tai sinnepäin. Eikö! [:D]


Olkaa hyvät ja tarvittaessa jatkakaa aiheesta, koskaan ei kauppa-alueemmekaan ole valmis, jos mikäänkään tässä maailmassa.

Turvallista kaupankäyntiä arvoisat foorumilaiset! [8-|]

Re: Kaupankäynnistä ja kauppapaikan moderoinnista

Lähetetty: 23.8.2017 klo 15.25
Kirjoittaja jakovski
Saako käyttäjille lisättyä "anna palautetta kaupankäynnistä", kuten matkapuhelinfoorumilla on ollut tapana iät ajat.

Käyttäjätunnuksen kohdalla näkyy prosentit, jotka ilmaisee onnistuneiden kaupankäyntien määrän. Nimimerkkiä klikkaamalla saa tarvittaessa tarkemmat tiedot myyjän historiasta.

Ei olisi suuri homma käyttää, suurin homma varmaan onkin koodata sellainen käyttöön.

Re: Kaupankäynnistä ja kauppapaikan moderoinnista

Lähetetty: 23.8.2017 klo 16.03
Kirjoittaja waiski
^ Tätä kannatan, matkapuhelinfoorumi on kyllä tuon vuoksi luotettava ostopaikka ja lähes uusia luureja päivittäin ostettavissa luotettavilta myyjiltä.
Tosin taitaa toi foorumisofta olla aika paljon tätä edellä, tämä vain olettamus;-)

Re: Kaupankäynnistä ja kauppapaikan moderoinnista

Lähetetty: 23.8.2017 klo 19.17
Kirjoittaja Juhani L
waiski kirjoitti:^ Tätä kannatan, matkapuhelinfoorumi on kyllä tuon vuoksi luotettava ostopaikka ja lähes uusia luureja päivittäin ostettavissa luotettavilta myyjiltä.
Tosin taitaa toi foorumisofta olla aika paljon tätä edellä, tämä vain olettamus;-)
Näin luulen minäkin. Siellä on foorumisoftana näköjään XenForo, täällä phpBB. Näköjään phpBB-porukoissa on markkinapaikkaa pohdittu juuri hiljan. Foorumisoftan vaihto on poissuljettu. Kerran olin tekemässä sellaisen paljon pienemmällä foorumilla ja meinasi hihat palaa.

Re: Kaupankäynnistä ja kauppapaikan moderoinnista

Lähetetty: 5.9.2017 klo 22.03
Kirjoittaja Muffe
Matkapuhelinfoorumilla on tosiaan käytössä XenForo, johon on hieman eroavia lisäpalikoita verrattuna phpBB:n tarjoamaan. PhpBB:lle oli pari vuotta takaperin tuloillaan hyvinkin lupaava kauppapaikkalisäosa, mutta valitettavasti lisäosan kehittäjä heitti hanskat tiskiin kun phpBB:stä julkaistiin isompi päivitys, jota varten koko lisäosa olisi käytännössä pitänyt koodata uudelleen.

Mitään ihan pakasta vedettävää ratkaisua siis ei tähän mennessä ole tullut vastaan, mutta sopivista vaihtoehdoista (joka ei välttämättä sisällä foorumisoftan vaihtoa) saa ilman muuta vinkata.