Re: Kaupankäynnistä ja kauppapaikan moderoinnista
Lähetetty: 12.11.2014 klo 0.44
Mielestäni HO:n kauppapaikka on yksi laadukkaimmista netissä olevista kauppapaikoista. Ns. kusettajia on harvoin ja sekä ostajat että myyjät ovat usein hyvin hintatietoisia. Poikkeaviin myynteihin hinnan tai muun ominaisuuden takia puututaan usein, koska kommunikointi on tehty helpoksi.
Ongelmat:
Ymmärrän kyllä periaatteellisen pointin kauppatapojen lokeroimisessa, mutta kehitettävääkin olisi.
1. Nämä 3 eri myyntitapaa teettävät ylläpidolle lisätöitä, sekä aiheuttavat sekaannuksia myyjien ja ostajienkin kesken.
2. Joku haluaa antaa suuntaa antavan hinnan laitteelleen välttääkseen roskatarjouksia, mutta tällöin salaa valitsee tietämättään jonkin kauppatavan?
3. Jos haluaa yhdistellä eri kauppatapoja, esim ottaa tarjouksia vastaan, mutta suostuu myymään suoraan hinnalla 500 euroa, niin tämä on teknisesti mahdotonta?
4. Yksityisviestillä tulleita tarjouksia ei lasketa? Miksi kuluttajan ylijäämä* tulisi sallia niin, ettei myyjä saisi päästään keksiä tulleita tarjouksia ja näin yrittää nostaa tuotteen hintaa, jos ostaja on valmis maksamaan tuotteestaan enemmän?
*= http://fi.wikipedia.org/wiki/Taloudelli ... %A4m%C3%A4
Ratkaisu 1 tai 2:
1) Poistetaan eri kauppatavat ja myyjä kirjoittaa ilmoitukseensa millä tavalla haluaa laitteensa myytävän. Kyllä yksityishenkilöllä pitäisi olla oikeus valita asiakkaansa. Kuinka usein myyjä päättää vaihtaa kohdettansa ilman painavia perusteluita, jolloin myy muulle kuin ensimmäiselle asiakkaalle?
2) Tehkää valmis pohja myynti-ilmoituksen luontiin joka muovautuu valitseman kauppatavan perusteella ja nämä ovat sortattavissa haussakin, jos joku ostaja preferoi jotain tiettyä kauppatapaa ylitse muiden.
Em. ratkaisut ei tarkoita sitä etteikö hämäriin myyjiin ja tuotteisiin sekä puutteellisiin ilmoituksiin tulisi puuttua kuten aiemmin.
Nämä yllämainitut ratkaisut vähentäisivät turhaa työtä jokaiselta osapuolelta.
Nöyrästi kiittäen pyyteetöntä työtänne,
Esko.
Ongelmat:
Ymmärrän kyllä periaatteellisen pointin kauppatapojen lokeroimisessa, mutta kehitettävääkin olisi.
1. Nämä 3 eri myyntitapaa teettävät ylläpidolle lisätöitä, sekä aiheuttavat sekaannuksia myyjien ja ostajienkin kesken.
2. Joku haluaa antaa suuntaa antavan hinnan laitteelleen välttääkseen roskatarjouksia, mutta tällöin salaa valitsee tietämättään jonkin kauppatavan?
3. Jos haluaa yhdistellä eri kauppatapoja, esim ottaa tarjouksia vastaan, mutta suostuu myymään suoraan hinnalla 500 euroa, niin tämä on teknisesti mahdotonta?
4. Yksityisviestillä tulleita tarjouksia ei lasketa? Miksi kuluttajan ylijäämä* tulisi sallia niin, ettei myyjä saisi päästään keksiä tulleita tarjouksia ja näin yrittää nostaa tuotteen hintaa, jos ostaja on valmis maksamaan tuotteestaan enemmän?
*= http://fi.wikipedia.org/wiki/Taloudelli ... %A4m%C3%A4
Ratkaisu 1 tai 2:
1) Poistetaan eri kauppatavat ja myyjä kirjoittaa ilmoitukseensa millä tavalla haluaa laitteensa myytävän. Kyllä yksityishenkilöllä pitäisi olla oikeus valita asiakkaansa. Kuinka usein myyjä päättää vaihtaa kohdettansa ilman painavia perusteluita, jolloin myy muulle kuin ensimmäiselle asiakkaalle?
2) Tehkää valmis pohja myynti-ilmoituksen luontiin joka muovautuu valitseman kauppatavan perusteella ja nämä ovat sortattavissa haussakin, jos joku ostaja preferoi jotain tiettyä kauppatapaa ylitse muiden.
Em. ratkaisut ei tarkoita sitä etteikö hämäriin myyjiin ja tuotteisiin sekä puutteellisiin ilmoituksiin tulisi puuttua kuten aiemmin.
Nämä yllämainitut ratkaisut vähentäisivät turhaa työtä jokaiselta osapuolelta.
Nöyrästi kiittäen pyyteetöntä työtänne,
Esko.