CMYK käännös Distillerissä?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
CMYK käännös Distillerissä?
Mitenkäs asia nyt menee? Luonnollisesti mulla on duunikohtaiset CMYK asetukset Photoshopissa mitä käytän riippuen duunista. Aineisto menee aina PDF:nä ja kun Distillerissä on tuo Color välilehti PDF settingseissä, ja siellä ihan ensimmäisenä on sellainen listavalikko(?) mistä löytyy nuo Photoshopin tekemäni asiakaskohtaiset CMYK asetukset muiden vakioiden joukossa. Jos valitsen yhden noista niin tekeekö Distiller silloin ko. CMYK käännöksen tislattavaan PDF:ään?
Toi olisi loisto juttu, voisi vapaasti pitää kuvamateriaalin RGB muodossa "loppuun asti", eli voisi ottaa photoshopin adjustment layerit ihan kunnolla käyttöön ja samoin .psd filet InDesignissa ja siitä olisi jotai hyötyäkin.
Toi olisi loisto juttu, voisi vapaasti pitää kuvamateriaalin RGB muodossa "loppuun asti", eli voisi ottaa photoshopin adjustment layerit ihan kunnolla käyttöön ja samoin .psd filet InDesignissa ja siitä olisi jotai hyötyäkin.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 386
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 21.10
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Mac_Veikka »
Missä vaiheessa teet CMYK-tilan värisäädöt?!
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Ei CMYK tilassa koskaan mitään värisäätöjä tehdä, ellei ihan pakko ole. Mutta siis CMYK käännös tietysti sitten kun matsku alkaa olla painoon menemäisillään.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 20.08
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Barbapapa-Pede »
Olen pari esitettä tehny Inkkarissa siten, että kuvat on RGB sekä pehmeää syväystä vaativat kuvat Photoshoppina. Ainakin muunnos Inkkarin export-pdf:ssä on toiminu. Itsellenikin tuo Distillerin käyttö ko. muunnoksessa on vähän auki. Photoshop-kuvien pyörittäminen inkkarissa vie kyllä konetehoa.. mutta pehmeät syväykset on joissain jutuissa kivoja. Jos olis rahnaa, niin menisin välittömästi PrePress Studion koulutukseen. Olis pikaisessa sellaisessa yhdellä luennolla, mutta se pintasilaus jätti vaan kysymyksiä ilmaan.
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Kannattaa tehdä myös värisäätöjä CMYK tilassa. Ei tarvitse pettyä niin paljoa kun kääntää RGBstä
CMYKiin (hieman pienempi väriavaruus). Tietenkin perussäädöt on hyvä tehdä RGB tilassa esim. kasvot. Siniset ja punaiset värialueet kärsivät yleensä käännöksessä eniten.
CMYKiin (hieman pienempi väriavaruus). Tietenkin perussäädöt on hyvä tehdä RGB tilassa esim. kasvot. Siniset ja punaiset värialueet kärsivät yleensä käännöksessä eniten.
Re: CMYK käännös Distillerissä?
En kyllä allekirjoita tuota noin heppoisesti. Aina RGB:ssä – pipetillä katsoo samalla mihin CMYK väriin kääntyy, eli infossa RGB ja CMYK arvot näkyvillä. Mustasta ja valkoisesta pääsääntöisesti RGB:t tasan ja jos mahdollista niin joku harmaa siitä välistä tasan. Sitten pipeteeraamaan esim kasvoja CMYK arvojen mukaan ja muita tarkistuksia. Lopuksi vielä musta melkein kiinni ja valkoinen melkein auki. Siinä on. Ja sitten CMYK:ksi ja mitään ei tarvi tehdä sen jälkeen.
Tietenkään kukaan ei koskaan vähennä mitään väriä RGB tilassa värivirheitä korjatessa. Se on suuri synti.
Tietenkään kukaan ei koskaan vähennä mitään väriä RGB tilassa värivirheitä korjatessa. Se on suuri synti.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 386
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 21.10
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Mac_Veikka »
Mä olen kymmenen vuotta säätänyt värit pääosin CMYK-tilassa. Kirkkaus, kontrasti yms. hoituvat kätevimmin RGB-tilassa. Täytyy alkaa tutustumaan enemmän tohon RGB-avaruuteen...
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Ammattikoulussa ja opistotasolla olen saanut opit CMYK-tilassa säätämiseen. Kuten myös lukuisat työharjoittelut ja opettelut skannerikuskien kanssa. RGB:tä käyttivät vain hankalissa tapauksissa. Nyt on vaikea sanoa kumpi on oikein tai väärin, mutta hyviä kuvia olen kuitenkin saanut aikaan jo kymmenen vuotta säädettyäni ne melkeinpä ainoastaan CMYK-tilassa. Perustele Jamac tämä RGB-tilan käyttö? Olisiko opetus muuttunut vuosien varrella?
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Tässä on nyt monta haaraa mistä voisi aloittaa, ja tietty jos käyttää reproa ja on niin kuin juurtuneet tavat tehdä hommia niin siiitä vaan.
Yksi etu on se, että RGB kuvasta voi tehdä mitä vain. CMYK kuva on aina sidoksissa tiettyyn paperilaatuun. AINA. Kun RGB:ssä on sävyt kohdallaan, siihen voidaan aina tehdä CMYK käännös sellaisilla arvoilla jotka soveltuu ko. painopaperille – on maksimiväriväärää, GCR /UCR (eli tehdäänkö tumma pää väreillä vai mustalla), pisteenkasvu (missä on täysin olennainen ero esim sanomalehden ja aikakausilehden välillä ), painomusteiden valinta sanomalehdelle ja siviilipuolelle.
Nuo nyt tuli mieleen ensimmäiseksi, eli kaunis rbg kuva kääntyy mille tahansa paperille tai painomusteille ja pisteenkasvuille. Ja myös webbiin ilman että sävyt on valmiiksi vähentyneet.
Nyt jos sulla on kuva mikä on, sanotaan vaikka liian cyaani. Mitä tulee tehdä, ottaa cyaania pois -> kuvasta tulee silloin vaaleampi -> joudut korjaamaan kuvan kokonaisvaaleutta. Tai sitten lisäät muita musteita. Huom. että cmykissä värit muodostuu erilaisilla "kertoimilla" riippuen vaaleus-tummuus akselista (Curvesin käytöllä mennään siis aina metsään jos käytetään cmyk tilassa). Taas joudutaan korjaamaan muita värejä. Lopputulos heikkenee kokonaisuutena koko ajan ja ollaan heikommilla vesillä suhteessa paperin optimaalisiin paino-ominaisuuksiin. CMYK kuvaa kun säädetään, käytännössä tulos on aina plassumpi ja mahdollisuus odottamattomiin värivirheisiin kasvaa.
Nyt jos se Kuva on liian syaani, ja sitä syaania ottaa pois, ok, virhe on korjattu. Mutta kuvan optimaalisen väritoiston kannalta olisiko syytä muuttaa myös muita varejä? Kun säädän RGB kuvassa valot oikein, on tästä informaatiosta tehdyt CMYK musteet aina optimaaliset suhteessa niihin rgb valoihin mitä skanneri tai digikamera on "nähnyt" ja minä hienosäätänyt ja mitkä on tarkoitus painaa tietylle paperille.
RGB kuvassa koskaan ei saa vähentää yhtään väriä värikorjailua tehdessä. Aina tulee lisätä niitä värejä mitkä aiheuttaa jonkin muun värin korostumisen.
Photoshopissa säädettäessä CMYK:ssä on yhdellä värikanavalla 0-100 arvot, RGB:ssä 0-255. Säätövaraa on aika paljon enmmän.
Jos painetussa kuvassa on koskaan värivirhettä, syy on aina kuvankäsittelijän. Jos ei paino ole sitten tehnyt jotain radikaalimunausta, filmit väärässä järjestyksessä tms... CMYK kuvasta voi Photoshopissa melkein nähdä jos kuvaa on CMYK tilassa säädetty enemmän kuin ihan vähän.
Mutta hei, en mä rupea tästä mitään kilpalaulantaa tekemään ;-) mutta kyllä se näkyy asiakkaan naamasta kun kuva lakkaa cmykkisäätöä saamasta ;-)
Ja tosiaan, olen kyllä huomannut että esim. Lahdesta tulleella AD:llä ei ollut mitään käsitystä CMYK värien muodostuksesta Photoshopista. Taik:sta en tiedä, mutta eräs kirjapaino sanoi, ettei "se oikein haltsannut teknisiä asioita".
Yksi etu on se, että RGB kuvasta voi tehdä mitä vain. CMYK kuva on aina sidoksissa tiettyyn paperilaatuun. AINA. Kun RGB:ssä on sävyt kohdallaan, siihen voidaan aina tehdä CMYK käännös sellaisilla arvoilla jotka soveltuu ko. painopaperille – on maksimiväriväärää, GCR /UCR (eli tehdäänkö tumma pää väreillä vai mustalla), pisteenkasvu (missä on täysin olennainen ero esim sanomalehden ja aikakausilehden välillä ), painomusteiden valinta sanomalehdelle ja siviilipuolelle.
Nuo nyt tuli mieleen ensimmäiseksi, eli kaunis rbg kuva kääntyy mille tahansa paperille tai painomusteille ja pisteenkasvuille. Ja myös webbiin ilman että sävyt on valmiiksi vähentyneet.
Nyt jos sulla on kuva mikä on, sanotaan vaikka liian cyaani. Mitä tulee tehdä, ottaa cyaania pois -> kuvasta tulee silloin vaaleampi -> joudut korjaamaan kuvan kokonaisvaaleutta. Tai sitten lisäät muita musteita. Huom. että cmykissä värit muodostuu erilaisilla "kertoimilla" riippuen vaaleus-tummuus akselista (Curvesin käytöllä mennään siis aina metsään jos käytetään cmyk tilassa). Taas joudutaan korjaamaan muita värejä. Lopputulos heikkenee kokonaisuutena koko ajan ja ollaan heikommilla vesillä suhteessa paperin optimaalisiin paino-ominaisuuksiin. CMYK kuvaa kun säädetään, käytännössä tulos on aina plassumpi ja mahdollisuus odottamattomiin värivirheisiin kasvaa.
Nyt jos se Kuva on liian syaani, ja sitä syaania ottaa pois, ok, virhe on korjattu. Mutta kuvan optimaalisen väritoiston kannalta olisiko syytä muuttaa myös muita varejä? Kun säädän RGB kuvassa valot oikein, on tästä informaatiosta tehdyt CMYK musteet aina optimaaliset suhteessa niihin rgb valoihin mitä skanneri tai digikamera on "nähnyt" ja minä hienosäätänyt ja mitkä on tarkoitus painaa tietylle paperille.
RGB kuvassa koskaan ei saa vähentää yhtään väriä värikorjailua tehdessä. Aina tulee lisätä niitä värejä mitkä aiheuttaa jonkin muun värin korostumisen.
Photoshopissa säädettäessä CMYK:ssä on yhdellä värikanavalla 0-100 arvot, RGB:ssä 0-255. Säätövaraa on aika paljon enmmän.
Jos painetussa kuvassa on koskaan värivirhettä, syy on aina kuvankäsittelijän. Jos ei paino ole sitten tehnyt jotain radikaalimunausta, filmit väärässä järjestyksessä tms... CMYK kuvasta voi Photoshopissa melkein nähdä jos kuvaa on CMYK tilassa säädetty enemmän kuin ihan vähän.
Mutta hei, en mä rupea tästä mitään kilpalaulantaa tekemään ;-) mutta kyllä se näkyy asiakkaan naamasta kun kuva lakkaa cmykkisäätöä saamasta ;-)
Ja tosiaan, olen kyllä huomannut että esim. Lahdesta tulleella AD:llä ei ollut mitään käsitystä CMYK värien muodostuksesta Photoshopista. Taik:sta en tiedä, mutta eräs kirjapaino sanoi, ettei "se oikein haltsannut teknisiä asioita".
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Joo, tuli vielä mieleen, että cmykssä sääädetty kuva kun menee painoon, yleensä väärillä pisteenkasvuilla jne. painojälki on kumminkin kunnossa. Miksi. Siksi että siellä kirjapainossa sitten "ruuvataan" sitä painokonetta sillälailla että he ammattilaisina saavat painotyön mahdollisimman hyväksi. Tällöin kuvasta kuitenkin häipyy hienoja ja kirkkaita värejä. Sanomalehtipaperillakin kuvat voivat ollakirkkaita ja sävykkäitä, jos painon ei tarvitse ruuvailla konettaan huonosti säädettyjen kuvien malliin.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
Re: CMYK käännös Distillerissä?
"CMYK kuva on aina sidoksissa tiettyyn paperilaatuun."
Nyt olet ehkä käsittänyt väärin, CMYK on oikeasti neljä mustavalkoista tiedostoa, ei mitään sen maagisempaa - paperilaatuun ne liittyvät vain niin että pisteen kasvun simulointi näytöllä (ja RGB>CMYK muuntotaulukko on eri) paperipreferenssivalintasi mukaan. Data ei muutu, joten jos CMYKiksi muutettu kuva ei ole millään lailla sidoksissa paperiin.
Toimistomme työkulussa lähdetään siitä että CMYK-väriavaruus on työtila alusta loppuun, se suurempi gamut RGB-ssä johtaa enemmän harhaan kuin antaa mitattavaa hyötyä. Jos täytyy skannerista saada irti kaikki niin sitten LAB. Tärkeintä on kalibroida aina dataan, 20% magentaa täytyy olla tiedostossa, näytöllä ja tulostettuna saman verran. Mainostoimistossa asiakkaalla on usein kuvapankki, josta samaa kuvaa voidaan käyttää vuosien mittaan esim. 50 painotyöhön, tai jopa 500:aan. Ei kai kukaan ala tehdä joka duuniin omaa kuvaa. Tiedostonhallinta menisi mahdottomaksi.
Jos tiedän että kuvaa ei poikkeuksellisesti painetakaan päällystetylle paperille, vaan vaikka Terreukselle - saatan muuttaa sävyalaa, ei sen kummempaa. Jos kalliilla painolla on halu käyttää omaa Terreukselle tehtyä RGB>CMYK muuntotaulukkoa, saavat tehdä sen. Muuten toimitan aina CMYKin. Hyvin on sujunut. Sensijaan kammottavia ja kalliita virheitä on tapahtunut colorsyncatuissa RGB-kuvissa, jotka tulostuvat miten sattuu RIPistä riippuen. Minä en voi tietää painoa ja sen RIPiä etukäteen useinkaan, siksi hommat on tehtävä niin että ne toimii kaikkialla.
Nyt olet ehkä käsittänyt väärin, CMYK on oikeasti neljä mustavalkoista tiedostoa, ei mitään sen maagisempaa - paperilaatuun ne liittyvät vain niin että pisteen kasvun simulointi näytöllä (ja RGB>CMYK muuntotaulukko on eri) paperipreferenssivalintasi mukaan. Data ei muutu, joten jos CMYKiksi muutettu kuva ei ole millään lailla sidoksissa paperiin.
Toimistomme työkulussa lähdetään siitä että CMYK-väriavaruus on työtila alusta loppuun, se suurempi gamut RGB-ssä johtaa enemmän harhaan kuin antaa mitattavaa hyötyä. Jos täytyy skannerista saada irti kaikki niin sitten LAB. Tärkeintä on kalibroida aina dataan, 20% magentaa täytyy olla tiedostossa, näytöllä ja tulostettuna saman verran. Mainostoimistossa asiakkaalla on usein kuvapankki, josta samaa kuvaa voidaan käyttää vuosien mittaan esim. 50 painotyöhön, tai jopa 500:aan. Ei kai kukaan ala tehdä joka duuniin omaa kuvaa. Tiedostonhallinta menisi mahdottomaksi.
Jos tiedän että kuvaa ei poikkeuksellisesti painetakaan päällystetylle paperille, vaan vaikka Terreukselle - saatan muuttaa sävyalaa, ei sen kummempaa. Jos kalliilla painolla on halu käyttää omaa Terreukselle tehtyä RGB>CMYK muuntotaulukkoa, saavat tehdä sen. Muuten toimitan aina CMYKin. Hyvin on sujunut. Sensijaan kammottavia ja kalliita virheitä on tapahtunut colorsyncatuissa RGB-kuvissa, jotka tulostuvat miten sattuu RIPistä riippuen. Minä en voi tietää painoa ja sen RIPiä etukäteen useinkaan, siksi hommat on tehtävä niin että ne toimii kaikkialla.
SCSI Probe & SyQuest 44
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Työnkulku on tietysti ihan oma juttunsa, ja tiedän että (mainos)toimistoissa ei oikein voi toimia muuta kun cmykkikuvilla koska aineistoa lähtee niin paljon eri suuntiin. Se on vaan käytännön pakko. Ja kun kuvamateriaali tulee ns. ammattilaisilta jne. kuvat on yleensä niin kunnossa että niitä ei juuri tarvitse säätää.
Mutta jos nyt ajatellaan optimitilannetta, jossa ei tarvitse miettiä kuvamateriaalin käyttöä kymmeniin tai satoihin erityyppisiin medioihin joiden optimaalisia paperin paino-ominaisuuksia ei tunneta.
Tehdään vaikka valokuvakirja. Aina kun ollaan tilanteessa että painokone ei ole käynnissä, ollaan RGB maailmassa (ok, unohdetaan se LAB nyt), eli valojen maailmassa. Skanneri, monitori, digikamera, kaikki toimivat vain valoilla. Tällöin olen ehdottomasti sitä mieltä, että kuva tulee säätää siten että se sisältää oikean informaation siitä valosta minkä skanneri tai kamera on lähteestä mitannut. Jos esim skannattu kuva (mutkat suoriksi) on pelkkää keskiharmaata, niin silloin se tulee olla RGB 127,127,127. Silloin kuvan data kertoo että kuva on keskiharmaa riippumatta mediasta.
Sitten valitaan paperi kirjalle. Tässä vaiheessa ruvetaan "miettimään" että miten keskiharmaa tehdään (esimerkiksi) neljällä värillisellä painovärillä. On pakko tietää miten paljon mustepisara leviää valitulla paperilla, mitä musteita käytetään jne. ja miten painokone käyttäytyy jotta painotuote saadaan sellaiseksi, että se heijastaa valon keskiharmaana. Optimaalisesti tämä voidaan tehdä ainoastaan valodataa sisältävästä kuvasta.
Ok, valokuvakirja myy kuin häkä ja painos loppuu. Ja oletetaan että aiemmassa painoksessa käytetyn paperilaadun valmistus on lopetettu. Ainut optimaalinen keino saada oikeat musteet uudelle paperilaadulle optimaalisesti on tehdä uusi cmyk käännös uuden paperilaadun vaatimilla arvoilla siitä valoinformaatiosta mikä rgb kuvassa on. Jos joudutaan säätämään cmyk kuvaa, joudutaan aina matemaattisesti laskemaan tai nostamaan musteiden määrää alkuperäisestä cmyk kuvasta. Ei hyvä.
Ok. Sitten "Hesari" kiinnostuu esittelemään kirjaa ja sen kuvia jossain kulttuurisivuilla tms. Kaikki menee cmyk asioissa uudelleen. Jos halutaan rikas värintoisto tummiin sävyihin, kuten taidepainotuotteissa halutaan, käytetään cmyk muunnoksessa UCR värierottelua. Sanomalehdissä taas on käytössä yleisesti GCR erottelu, missä tumma tehdään mustalla koska tumma pää mene kumminkin ihan suttuun ja näyttää rikkailla väreillä vielä pahemmalta. Sanomalehtipaperissa musteiden kokonaismäärä on huomattavasti pienempi kuin taidepaperilla, muste leviää sanomalehtipaperissa n. 25% isommaksi kuin taidepaperilla. jos halutaan että kuva on kunnossa, tulee nämä kakki tehdä joko matemaattisesti laskemalla enemmän tai vähemmän tavaraa cmyk kuvaan. Mutta jos meillä on kuva optimaalisina valoina rbg kuvana, voidaan cmyk muunnos taas tehdä optimaalisesti suoraan noista valoista.
Itse odotan sitä aikaa, että kirjapainojen RIP:t tekevät cmyk muunnoksen rgb kuvista aina juuri sillä ammattitaidolla ja tiedolla - eli tekemillä profiileilla - mikä kirjapainoissa on koskien erilaisia paino-olosuhteita. Tällöin painotyön tekijä/suunnittelija tekee tavallaan oman osuutensa, eli päättää sen millaista valoa painetun paperin ja painotuotteen tulee heijastaa. Kirjapaino taas päättää sen miten se teknisesti toteutetaan. Nythän ollaan siinä tilanteessa, että mokan sattuessa suunnittelija syyttää kirjapainoa ja kirjapaino vetoaa saamaansa aineistoon. Ollaan umpikujassa.
Mutta jos nyt ajatellaan optimitilannetta, jossa ei tarvitse miettiä kuvamateriaalin käyttöä kymmeniin tai satoihin erityyppisiin medioihin joiden optimaalisia paperin paino-ominaisuuksia ei tunneta.
Tehdään vaikka valokuvakirja. Aina kun ollaan tilanteessa että painokone ei ole käynnissä, ollaan RGB maailmassa (ok, unohdetaan se LAB nyt), eli valojen maailmassa. Skanneri, monitori, digikamera, kaikki toimivat vain valoilla. Tällöin olen ehdottomasti sitä mieltä, että kuva tulee säätää siten että se sisältää oikean informaation siitä valosta minkä skanneri tai kamera on lähteestä mitannut. Jos esim skannattu kuva (mutkat suoriksi) on pelkkää keskiharmaata, niin silloin se tulee olla RGB 127,127,127. Silloin kuvan data kertoo että kuva on keskiharmaa riippumatta mediasta.
Sitten valitaan paperi kirjalle. Tässä vaiheessa ruvetaan "miettimään" että miten keskiharmaa tehdään (esimerkiksi) neljällä värillisellä painovärillä. On pakko tietää miten paljon mustepisara leviää valitulla paperilla, mitä musteita käytetään jne. ja miten painokone käyttäytyy jotta painotuote saadaan sellaiseksi, että se heijastaa valon keskiharmaana. Optimaalisesti tämä voidaan tehdä ainoastaan valodataa sisältävästä kuvasta.
Ok, valokuvakirja myy kuin häkä ja painos loppuu. Ja oletetaan että aiemmassa painoksessa käytetyn paperilaadun valmistus on lopetettu. Ainut optimaalinen keino saada oikeat musteet uudelle paperilaadulle optimaalisesti on tehdä uusi cmyk käännös uuden paperilaadun vaatimilla arvoilla siitä valoinformaatiosta mikä rgb kuvassa on. Jos joudutaan säätämään cmyk kuvaa, joudutaan aina matemaattisesti laskemaan tai nostamaan musteiden määrää alkuperäisestä cmyk kuvasta. Ei hyvä.
Ok. Sitten "Hesari" kiinnostuu esittelemään kirjaa ja sen kuvia jossain kulttuurisivuilla tms. Kaikki menee cmyk asioissa uudelleen. Jos halutaan rikas värintoisto tummiin sävyihin, kuten taidepainotuotteissa halutaan, käytetään cmyk muunnoksessa UCR värierottelua. Sanomalehdissä taas on käytössä yleisesti GCR erottelu, missä tumma tehdään mustalla koska tumma pää mene kumminkin ihan suttuun ja näyttää rikkailla väreillä vielä pahemmalta. Sanomalehtipaperissa musteiden kokonaismäärä on huomattavasti pienempi kuin taidepaperilla, muste leviää sanomalehtipaperissa n. 25% isommaksi kuin taidepaperilla. jos halutaan että kuva on kunnossa, tulee nämä kakki tehdä joko matemaattisesti laskemalla enemmän tai vähemmän tavaraa cmyk kuvaan. Mutta jos meillä on kuva optimaalisina valoina rbg kuvana, voidaan cmyk muunnos taas tehdä optimaalisesti suoraan noista valoista.
Itse odotan sitä aikaa, että kirjapainojen RIP:t tekevät cmyk muunnoksen rgb kuvista aina juuri sillä ammattitaidolla ja tiedolla - eli tekemillä profiileilla - mikä kirjapainoissa on koskien erilaisia paino-olosuhteita. Tällöin painotyön tekijä/suunnittelija tekee tavallaan oman osuutensa, eli päättää sen millaista valoa painetun paperin ja painotuotteen tulee heijastaa. Kirjapaino taas päättää sen miten se teknisesti toteutetaan. Nythän ollaan siinä tilanteessa, että mokan sattuessa suunnittelija syyttää kirjapainoa ja kirjapaino vetoaa saamaansa aineistoon. Ollaan umpikujassa.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
Re: CMYK käännös Distillerissä?
"GCR erottelu, missä tumma tehdään mustalla koska tumma pää mene kumminkin"
No ei ihan, UCRssäkin varjoalueiden neut. värejä korvataan mustalla, GCR:ssä samaa hommaa jatketaan myös harmaalla alueella, kuten nimikin sanoo.
"Itse odotan sitä aikaa, että kirjapainojen RIP:t tekevät cmyk muunnoksen rgb kuvista aina juuri sillä ammattitaidolla ja tiedolla - eli tekemillä profiileilla - mikä kirjapainoissa on koskien erilaisia paino-olosuhteita."
Aivan, mutta printtiin tehtäessä RGB-kuva pitäisi sitten oletusarvoisesti näyttää CMYK-muodossa näytöllä, jotta väärinkäsityksiä ei olisi.
Mutta jos alkuperäiseen aiheeseen palataan niin, CMYK-työskentelyä enemmän kuvien sävyjä uhkaa Microsoftilta peräisin oleva sRGB avaruus, joka on monissa kameroissa yms oletusarvona. Harva osaa kääntää itse sen Adobe RGB:ksi, joka on se oikea ja laajempi RGB-gamut. Canonit ja muut Nikonit ovat aika hiljaa tästä, koska Microsoft nappaisi muuten oikeuden käyttää Windows-yhteensopiva -tunnareita boxeissa.
No ei ihan, UCRssäkin varjoalueiden neut. värejä korvataan mustalla, GCR:ssä samaa hommaa jatketaan myös harmaalla alueella, kuten nimikin sanoo.
"Itse odotan sitä aikaa, että kirjapainojen RIP:t tekevät cmyk muunnoksen rgb kuvista aina juuri sillä ammattitaidolla ja tiedolla - eli tekemillä profiileilla - mikä kirjapainoissa on koskien erilaisia paino-olosuhteita."
Aivan, mutta printtiin tehtäessä RGB-kuva pitäisi sitten oletusarvoisesti näyttää CMYK-muodossa näytöllä, jotta väärinkäsityksiä ei olisi.
Mutta jos alkuperäiseen aiheeseen palataan niin, CMYK-työskentelyä enemmän kuvien sävyjä uhkaa Microsoftilta peräisin oleva sRGB avaruus, joka on monissa kameroissa yms oletusarvona. Harva osaa kääntää itse sen Adobe RGB:ksi, joka on se oikea ja laajempi RGB-gamut. Canonit ja muut Nikonit ovat aika hiljaa tästä, koska Microsoft nappaisi muuten oikeuden käyttää Windows-yhteensopiva -tunnareita boxeissa.
SCSI Probe & SyQuest 44
Re: CMYK käännös Distillerissä?
"uhkaa Microsoftilta peräisin oleva sRGB avaruus, joka on monissa kameroissa yms oletusarvona. Harva osaa kääntää itse sen Adobe RGB:ksi, joka on se oikea ja laajempi RGB-gamut. Canonit ja muut Nikonit ovat aika hiljaa tästä, koska Microsoft nappaisi muuten oikeuden käyttää Windows-yhteensopiva -tunnareita boxeissa. "
Älä muuta sano :~
Koskas M$ mahtaa tuoda officepakettiin sellaisen "kivan" ohjelman kuin esimerkiksi MS AdMaker for small business..... :~ Olisi niin kivaa....
"Aivan, mutta printtiin tehtäessä RGB-kuva pitäisi sitten oletusarvoisesti näyttää CMYK-muodossa näytöllä, jotta väärinkäsityksiä ei olisi. "
Joo, siis tottahan tuo on. Tässä optimi olisi ainoastaan sellainen näyttöprofiili joka olisi aina optimoitu jokaiselle paino-olosuhteelle erikseen.. Mikä on kyllä mahdottoomuuksista mahdottomuus jos mainostoimistoa ajattelee...
Älä muuta sano :~
Koskas M$ mahtaa tuoda officepakettiin sellaisen "kivan" ohjelman kuin esimerkiksi MS AdMaker for small business..... :~ Olisi niin kivaa....
"Aivan, mutta printtiin tehtäessä RGB-kuva pitäisi sitten oletusarvoisesti näyttää CMYK-muodossa näytöllä, jotta väärinkäsityksiä ei olisi. "
Joo, siis tottahan tuo on. Tässä optimi olisi ainoastaan sellainen näyttöprofiili joka olisi aina optimoitu jokaiselle paino-olosuhteelle erikseen.. Mikä on kyllä mahdottoomuuksista mahdottomuus jos mainostoimistoa ajattelee...
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 20.08
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Barbapapa-Pede »
>Tässä on nyt monta haaraa mistä voisi aloittaa, ja tietty jos käyttää reproa ja on niin kuin juurtuneet tavat tehdä hommia niin siiitä vaan.
Just. Olen huomannut, että monesti reprot ja painot eivät käytä uusimpia systeemejä. Käytetään ohjelmia jotka eivät tue värinhallintaa yms. Adoben ohjeistuksia seuranneena olen joskus keskustellut painon ihmisten kanssa mm. rgb-työnkulusta ja eivät ole oikein ymmärtäneet mistä on kyse.
> Ja tosiaan, olen kyllä huomannut että esim. Lahdesta tulleella AD:llä ei ollut mitään käsitystä CMYK värien muodostuksesta Photoshopista. Taik:sta en tiedä, mutta eräs kirjapaino sanoi, ettei "se oikein haltsannut teknisiä asioita".
Yksi opettajistamme -täällä Rovaniemellä- on ollut töissä yhdessä lehtitalossa, ja siellä on ollut iät ja ajat käytössä rgb-työnkulku. Samoin toinen kertoi oman työpaikkansa (mainostoimisto) pyörittävän kuvat siten. Talon sisällä hommat tehdään niin kuin halutaan. Painoon yms. menee cmyk-tiedostot pdf:nä yms.
Aikaisemmassa työpaikassani toinen ad käsiteli kuvat cmyk:ssä ja toinen rgb:ssä. Cmykki käsittely tuntui oudolta, mutta minkäs voit. Kun joku on tykästynyt tyyliin, niin ei auta valittaa. Itse teen käsittelyt rgb-muodossa ja käännökset cmykkiin joko valmiiksi photskarissa tai sitten pdf:n tekovaiheessa automatisoidusti (esim indesign).
Itse haluaisin käyttää uusinta mahdollista tekniikkaa työskentelyn apuna. Pitäisi käydä kunnon PrePress Studion kurssi tästä Adoben värinhallinta / rgb-työnkulusta. Ainakin pienen näytöksen perusteella tuntui, että tyypit siellä ymmärtävät mistä on kyse. Välillä on raskasta kun löytyy vähän ihmisiä (ainakin tällä leveysasteella), jotka olisivat oikeasti perehtyneet ko. asioihin.
Ja vielä painojen ongelmista:
Nykyisin on joskus vaikeaa saada kunnollista värivedosta työstä, ennen painamisen aloittamista. Ja eräänkin kerran ongelma oli se, että olin tehnyt aineiston mäkillä. Jotain uusinta InDesign CS:ää ei oikein vielä uskalla edes paljoa käyttää, kun painot ei vielä sitä käytä. Pitäs käyttää FH:ä tai pagemakeria..huh..
Just. Olen huomannut, että monesti reprot ja painot eivät käytä uusimpia systeemejä. Käytetään ohjelmia jotka eivät tue värinhallintaa yms. Adoben ohjeistuksia seuranneena olen joskus keskustellut painon ihmisten kanssa mm. rgb-työnkulusta ja eivät ole oikein ymmärtäneet mistä on kyse.
> Ja tosiaan, olen kyllä huomannut että esim. Lahdesta tulleella AD:llä ei ollut mitään käsitystä CMYK värien muodostuksesta Photoshopista. Taik:sta en tiedä, mutta eräs kirjapaino sanoi, ettei "se oikein haltsannut teknisiä asioita".
Yksi opettajistamme -täällä Rovaniemellä- on ollut töissä yhdessä lehtitalossa, ja siellä on ollut iät ja ajat käytössä rgb-työnkulku. Samoin toinen kertoi oman työpaikkansa (mainostoimisto) pyörittävän kuvat siten. Talon sisällä hommat tehdään niin kuin halutaan. Painoon yms. menee cmyk-tiedostot pdf:nä yms.
Aikaisemmassa työpaikassani toinen ad käsiteli kuvat cmyk:ssä ja toinen rgb:ssä. Cmykki käsittely tuntui oudolta, mutta minkäs voit. Kun joku on tykästynyt tyyliin, niin ei auta valittaa. Itse teen käsittelyt rgb-muodossa ja käännökset cmykkiin joko valmiiksi photskarissa tai sitten pdf:n tekovaiheessa automatisoidusti (esim indesign).
Itse haluaisin käyttää uusinta mahdollista tekniikkaa työskentelyn apuna. Pitäisi käydä kunnon PrePress Studion kurssi tästä Adoben värinhallinta / rgb-työnkulusta. Ainakin pienen näytöksen perusteella tuntui, että tyypit siellä ymmärtävät mistä on kyse. Välillä on raskasta kun löytyy vähän ihmisiä (ainakin tällä leveysasteella), jotka olisivat oikeasti perehtyneet ko. asioihin.
Ja vielä painojen ongelmista:
Nykyisin on joskus vaikeaa saada kunnollista värivedosta työstä, ennen painamisen aloittamista. Ja eräänkin kerran ongelma oli se, että olin tehnyt aineiston mäkillä. Jotain uusinta InDesign CS:ää ei oikein vielä uskalla edes paljoa käyttää, kun painot ei vielä sitä käytä. Pitäs käyttää FH:ä tai pagemakeria..huh..
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit