CMYK käännös Distillerissä?
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Toi olisi loisto juttu, voisi vapaasti pitää kuvamateriaalin RGB muodossa "loppuun asti", eli voisi ottaa photoshopin adjustment layerit ihan kunnolla käyttöön ja samoin .psd filet InDesignissa ja siitä olisi jotai hyötyäkin.
-
- Viestit: 386
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 21.10
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Mac_Veikka »
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 20.08
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Barbapapa-Pede »
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 23.46
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja kader »
CMYKiin (hieman pienempi väriavaruus). Tietenkin perussäädöt on hyvä tehdä RGB tilassa esim. kasvot. Siniset ja punaiset värialueet kärsivät yleensä käännöksessä eniten.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tietenkään kukaan ei koskaan vähennä mitään väriä RGB tilassa värivirheitä korjatessa. Se on suuri synti.
-
- Viestit: 386
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 21.10
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Mac_Veikka »
-
- Viestit: 494
- Liittynyt: 22.2.2004 klo 16.08
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Appleboy »
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Yksi etu on se, että RGB kuvasta voi tehdä mitä vain. CMYK kuva on aina sidoksissa tiettyyn paperilaatuun. AINA. Kun RGB:ssä on sävyt kohdallaan, siihen voidaan aina tehdä CMYK käännös sellaisilla arvoilla jotka soveltuu ko. painopaperille – on maksimiväriväärää, GCR /UCR (eli tehdäänkö tumma pää väreillä vai mustalla), pisteenkasvu (missä on täysin olennainen ero esim sanomalehden ja aikakausilehden välillä ), painomusteiden valinta sanomalehdelle ja siviilipuolelle.
Nuo nyt tuli mieleen ensimmäiseksi, eli kaunis rbg kuva kääntyy mille tahansa paperille tai painomusteille ja pisteenkasvuille. Ja myös webbiin ilman että sävyt on valmiiksi vähentyneet.
Nyt jos sulla on kuva mikä on, sanotaan vaikka liian cyaani. Mitä tulee tehdä, ottaa cyaania pois -> kuvasta tulee silloin vaaleampi -> joudut korjaamaan kuvan kokonaisvaaleutta. Tai sitten lisäät muita musteita. Huom. että cmykissä värit muodostuu erilaisilla "kertoimilla" riippuen vaaleus-tummuus akselista (Curvesin käytöllä mennään siis aina metsään jos käytetään cmyk tilassa). Taas joudutaan korjaamaan muita värejä. Lopputulos heikkenee kokonaisuutena koko ajan ja ollaan heikommilla vesillä suhteessa paperin optimaalisiin paino-ominaisuuksiin. CMYK kuvaa kun säädetään, käytännössä tulos on aina plassumpi ja mahdollisuus odottamattomiin värivirheisiin kasvaa.
Nyt jos se Kuva on liian syaani, ja sitä syaania ottaa pois, ok, virhe on korjattu. Mutta kuvan optimaalisen väritoiston kannalta olisiko syytä muuttaa myös muita varejä? Kun säädän RGB kuvassa valot oikein, on tästä informaatiosta tehdyt CMYK musteet aina optimaaliset suhteessa niihin rgb valoihin mitä skanneri tai digikamera on "nähnyt" ja minä hienosäätänyt ja mitkä on tarkoitus painaa tietylle paperille.
RGB kuvassa koskaan ei saa vähentää yhtään väriä värikorjailua tehdessä. Aina tulee lisätä niitä värejä mitkä aiheuttaa jonkin muun värin korostumisen.
Photoshopissa säädettäessä CMYK:ssä on yhdellä värikanavalla 0-100 arvot, RGB:ssä 0-255. Säätövaraa on aika paljon enmmän.
Jos painetussa kuvassa on koskaan värivirhettä, syy on aina kuvankäsittelijän. Jos ei paino ole sitten tehnyt jotain radikaalimunausta, filmit väärässä järjestyksessä tms... CMYK kuvasta voi Photoshopissa melkein nähdä jos kuvaa on CMYK tilassa säädetty enemmän kuin ihan vähän.
Mutta hei, en mä rupea tästä mitään kilpalaulantaa tekemään ;-) mutta kyllä se näkyy asiakkaan naamasta kun kuva lakkaa cmykkisäätöä saamasta ;-)
Ja tosiaan, olen kyllä huomannut että esim. Lahdesta tulleella AD:llä ei ollut mitään käsitystä CMYK värien muodostuksesta Photoshopista. Taik:sta en tiedä, mutta eräs kirjapaino sanoi, ettei "se oikein haltsannut teknisiä asioita".
-
- Viestit: 494
- Liittynyt: 22.2.2004 klo 16.08
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Appleboy »
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Nyt olet ehkä käsittänyt väärin, CMYK on oikeasti neljä mustavalkoista tiedostoa, ei mitään sen maagisempaa - paperilaatuun ne liittyvät vain niin että pisteen kasvun simulointi näytöllä (ja RGB>CMYK muuntotaulukko on eri) paperipreferenssivalintasi mukaan. Data ei muutu, joten jos CMYKiksi muutettu kuva ei ole millään lailla sidoksissa paperiin.
Toimistomme työkulussa lähdetään siitä että CMYK-väriavaruus on työtila alusta loppuun, se suurempi gamut RGB-ssä johtaa enemmän harhaan kuin antaa mitattavaa hyötyä. Jos täytyy skannerista saada irti kaikki niin sitten LAB. Tärkeintä on kalibroida aina dataan, 20% magentaa täytyy olla tiedostossa, näytöllä ja tulostettuna saman verran. Mainostoimistossa asiakkaalla on usein kuvapankki, josta samaa kuvaa voidaan käyttää vuosien mittaan esim. 50 painotyöhön, tai jopa 500:aan. Ei kai kukaan ala tehdä joka duuniin omaa kuvaa. Tiedostonhallinta menisi mahdottomaksi.
Jos tiedän että kuvaa ei poikkeuksellisesti painetakaan päällystetylle paperille, vaan vaikka Terreukselle - saatan muuttaa sävyalaa, ei sen kummempaa. Jos kalliilla painolla on halu käyttää omaa Terreukselle tehtyä RGB>CMYK muuntotaulukkoa, saavat tehdä sen. Muuten toimitan aina CMYKin. Hyvin on sujunut. Sensijaan kammottavia ja kalliita virheitä on tapahtunut colorsyncatuissa RGB-kuvissa, jotka tulostuvat miten sattuu RIPistä riippuen. Minä en voi tietää painoa ja sen RIPiä etukäteen useinkaan, siksi hommat on tehtävä niin että ne toimii kaikkialla.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mutta jos nyt ajatellaan optimitilannetta, jossa ei tarvitse miettiä kuvamateriaalin käyttöä kymmeniin tai satoihin erityyppisiin medioihin joiden optimaalisia paperin paino-ominaisuuksia ei tunneta.
Tehdään vaikka valokuvakirja. Aina kun ollaan tilanteessa että painokone ei ole käynnissä, ollaan RGB maailmassa (ok, unohdetaan se LAB nyt), eli valojen maailmassa. Skanneri, monitori, digikamera, kaikki toimivat vain valoilla. Tällöin olen ehdottomasti sitä mieltä, että kuva tulee säätää siten että se sisältää oikean informaation siitä valosta minkä skanneri tai kamera on lähteestä mitannut. Jos esim skannattu kuva (mutkat suoriksi) on pelkkää keskiharmaata, niin silloin se tulee olla RGB 127,127,127. Silloin kuvan data kertoo että kuva on keskiharmaa riippumatta mediasta.
Sitten valitaan paperi kirjalle. Tässä vaiheessa ruvetaan "miettimään" että miten keskiharmaa tehdään (esimerkiksi) neljällä värillisellä painovärillä. On pakko tietää miten paljon mustepisara leviää valitulla paperilla, mitä musteita käytetään jne. ja miten painokone käyttäytyy jotta painotuote saadaan sellaiseksi, että se heijastaa valon keskiharmaana. Optimaalisesti tämä voidaan tehdä ainoastaan valodataa sisältävästä kuvasta.
Ok, valokuvakirja myy kuin häkä ja painos loppuu. Ja oletetaan että aiemmassa painoksessa käytetyn paperilaadun valmistus on lopetettu. Ainut optimaalinen keino saada oikeat musteet uudelle paperilaadulle optimaalisesti on tehdä uusi cmyk käännös uuden paperilaadun vaatimilla arvoilla siitä valoinformaatiosta mikä rgb kuvassa on. Jos joudutaan säätämään cmyk kuvaa, joudutaan aina matemaattisesti laskemaan tai nostamaan musteiden määrää alkuperäisestä cmyk kuvasta. Ei hyvä.
Ok. Sitten "Hesari" kiinnostuu esittelemään kirjaa ja sen kuvia jossain kulttuurisivuilla tms. Kaikki menee cmyk asioissa uudelleen. Jos halutaan rikas värintoisto tummiin sävyihin, kuten taidepainotuotteissa halutaan, käytetään cmyk muunnoksessa UCR värierottelua. Sanomalehdissä taas on käytössä yleisesti GCR erottelu, missä tumma tehdään mustalla koska tumma pää mene kumminkin ihan suttuun ja näyttää rikkailla väreillä vielä pahemmalta. Sanomalehtipaperissa musteiden kokonaismäärä on huomattavasti pienempi kuin taidepaperilla, muste leviää sanomalehtipaperissa n. 25% isommaksi kuin taidepaperilla. jos halutaan että kuva on kunnossa, tulee nämä kakki tehdä joko matemaattisesti laskemalla enemmän tai vähemmän tavaraa cmyk kuvaan. Mutta jos meillä on kuva optimaalisina valoina rbg kuvana, voidaan cmyk muunnos taas tehdä optimaalisesti suoraan noista valoista.
Itse odotan sitä aikaa, että kirjapainojen RIP:t tekevät cmyk muunnoksen rgb kuvista aina juuri sillä ammattitaidolla ja tiedolla - eli tekemillä profiileilla - mikä kirjapainoissa on koskien erilaisia paino-olosuhteita. Tällöin painotyön tekijä/suunnittelija tekee tavallaan oman osuutensa, eli päättää sen millaista valoa painetun paperin ja painotuotteen tulee heijastaa. Kirjapaino taas päättää sen miten se teknisesti toteutetaan. Nythän ollaan siinä tilanteessa, että mokan sattuessa suunnittelija syyttää kirjapainoa ja kirjapaino vetoaa saamaansa aineistoon. Ollaan umpikujassa.
-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja eskofot »
No ei ihan, UCRssäkin varjoalueiden neut. värejä korvataan mustalla, GCR:ssä samaa hommaa jatketaan myös harmaalla alueella, kuten nimikin sanoo.
"Itse odotan sitä aikaa, että kirjapainojen RIP:t tekevät cmyk muunnoksen rgb kuvista aina juuri sillä ammattitaidolla ja tiedolla - eli tekemillä profiileilla - mikä kirjapainoissa on koskien erilaisia paino-olosuhteita."
Aivan, mutta printtiin tehtäessä RGB-kuva pitäisi sitten oletusarvoisesti näyttää CMYK-muodossa näytöllä, jotta väärinkäsityksiä ei olisi.
Mutta jos alkuperäiseen aiheeseen palataan niin, CMYK-työskentelyä enemmän kuvien sävyjä uhkaa Microsoftilta peräisin oleva sRGB avaruus, joka on monissa kameroissa yms oletusarvona. Harva osaa kääntää itse sen Adobe RGB:ksi, joka on se oikea ja laajempi RGB-gamut. Canonit ja muut Nikonit ovat aika hiljaa tästä, koska Microsoft nappaisi muuten oikeuden käyttää Windows-yhteensopiva -tunnareita boxeissa.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Älä muuta sano :~
Koskas M$ mahtaa tuoda officepakettiin sellaisen "kivan" ohjelman kuin esimerkiksi MS AdMaker for small business..... :~ Olisi niin kivaa....
"Aivan, mutta printtiin tehtäessä RGB-kuva pitäisi sitten oletusarvoisesti näyttää CMYK-muodossa näytöllä, jotta väärinkäsityksiä ei olisi. "
Joo, siis tottahan tuo on. Tässä optimi olisi ainoastaan sellainen näyttöprofiili joka olisi aina optimoitu jokaiselle paino-olosuhteelle erikseen.. Mikä on kyllä mahdottoomuuksista mahdottomuus jos mainostoimistoa ajattelee...
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 20.08
Re: CMYK käännös Distillerissä?
Viesti Kirjoittaja Barbapapa-Pede »
Just. Olen huomannut, että monesti reprot ja painot eivät käytä uusimpia systeemejä. Käytetään ohjelmia jotka eivät tue värinhallintaa yms. Adoben ohjeistuksia seuranneena olen joskus keskustellut painon ihmisten kanssa mm. rgb-työnkulusta ja eivät ole oikein ymmärtäneet mistä on kyse.
> Ja tosiaan, olen kyllä huomannut että esim. Lahdesta tulleella AD:llä ei ollut mitään käsitystä CMYK värien muodostuksesta Photoshopista. Taik:sta en tiedä, mutta eräs kirjapaino sanoi, ettei "se oikein haltsannut teknisiä asioita".
Yksi opettajistamme -täällä Rovaniemellä- on ollut töissä yhdessä lehtitalossa, ja siellä on ollut iät ja ajat käytössä rgb-työnkulku. Samoin toinen kertoi oman työpaikkansa (mainostoimisto) pyörittävän kuvat siten. Talon sisällä hommat tehdään niin kuin halutaan. Painoon yms. menee cmyk-tiedostot pdf:nä yms.
Aikaisemmassa työpaikassani toinen ad käsiteli kuvat cmyk:ssä ja toinen rgb:ssä. Cmykki käsittely tuntui oudolta, mutta minkäs voit. Kun joku on tykästynyt tyyliin, niin ei auta valittaa. Itse teen käsittelyt rgb-muodossa ja käännökset cmykkiin joko valmiiksi photskarissa tai sitten pdf:n tekovaiheessa automatisoidusti (esim indesign).
Itse haluaisin käyttää uusinta mahdollista tekniikkaa työskentelyn apuna. Pitäisi käydä kunnon PrePress Studion kurssi tästä Adoben värinhallinta / rgb-työnkulusta. Ainakin pienen näytöksen perusteella tuntui, että tyypit siellä ymmärtävät mistä on kyse. Välillä on raskasta kun löytyy vähän ihmisiä (ainakin tällä leveysasteella), jotka olisivat oikeasti perehtyneet ko. asioihin.
Ja vielä painojen ongelmista:
Nykyisin on joskus vaikeaa saada kunnollista värivedosta työstä, ennen painamisen aloittamista. Ja eräänkin kerran ongelma oli se, että olin tehnyt aineiston mäkillä. Jotain uusinta InDesign CS:ää ei oikein vielä uskalla edes paljoa käyttää, kun painot ei vielä sitä käytä. Pitäs käyttää FH:ä tai pagemakeria..huh..
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit