Kun kyse ei ole harrastelusta vaan ihan työkalusta, jonka käytön haluaisin oppia ja, joka pitäisi myös ostaa työpaikalle. Eli mieluusti hankkisin työpaikalle sellaisen ohjelman heti alkuunsa, jolla tulen työskentelemään. Cinema 4D ei näyttäisi olevan ihan mahdottoman kallis. Blender houkuttaa ilmaisuudellaan ja senkin varmaan voisi oppia, kun olen 3D mallinnuksen suhteen tabula rasa eli mitään käyttöliittymää ei ole takaraivossa.jalski kirjoitti:Mikset lataisi Houdinin maksutonta opetteluversiota kokeeksi? Voisit harrastella ammattityökaluilla...hematooma kirjoitti: 3D-mallinnukseen on tarvetta lähinnä vain tuon yhden hahmon pyörittelyyn ja asentojen muokkaamiseen, mitään videoita ei ole suunnitelmissa tehdä. En näe siis kovinkaan järkeväksi monien tuhansien ohjelman hankintaa yhden hahmon pyörittelyä varten.
3D-mallinnusohjelmaa
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja hematooma »
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Itse käytän teollisessa muotoilussa Modo 601 ohjelmaa. On todella monipuolinen ja varsinkin renderointi ominaisuudet mahtavat.
http://www.luxology.com
http://www.luxology.com
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
No eikö Alias ole sitä? Ja Mayan esitteessä sanotaan, että toimii OS X 10.7:ssä. Rhino löytyy Mäkisille, mutta on tosiaankin vielä beta-vaiheessa. Itse olen kyllä käyttänyt sitä lähes ongelmitta duunissa jo kolmisen vuotta..pulseproto kirjoitti:.. sinänsä erikoista.. Applelle ei ole käytännössä yhtään kaupallista ohjelmaa tähän..joita esim. teolliset muotoilijat maailmanlaajuisesti käyttäisivät.. Joks Maya jo toimii Lionissa.. en ole testannu..?!
Siemens ja Neste fuusioituvat, mikä uuden konsernin nimeksi?
- Siemens-Neste Oyj
- Siemens-Neste Oyj
-
- Viestit: 288
- Liittynyt: 4.5.2012 klo 14.31
- Paikkakunta: Stadi
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja pulseproto »
.. Viime aikoina perehtynyt itse http://www.daz3d.com/products/carrara/c ... is-carrara
On kaiketi halvin ( jos pitää hankkia lisenssi) ja yksi helpoimmin omaksuttavista?!? ja saa macille
On kaiketi halvin ( jos pitää hankkia lisenssi) ja yksi helpoimmin omaksuttavista?!? ja saa macille
Kaikki applen rauta lempattu jo vuosia sit... Ok, skideillä ja äidil iphonet jatkaa elämää.. ja pari watchia
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Modo on kyllä se, johon varttisyvällisen tyyppäilyn perusteella lähtisin ellen nyt sattuisi olemaan ton Blenderin kanssa naimisissa. No okei, avoliitossa, mutta silti. Omat Adobe-tyyliset "hei laitetaanx vaik tohon nappi kun ei muuta keksitä?" -käyttöliittymäratkaisunsa on Modossakin, mutta mukavasti tukevat pää ja softa toisiaan. Isoin plussa siitä.myllyh kirjoitti:Itse käytän teollisessa muotoilussa Modo 601 ohjelmaa. On todella monipuolinen ja varsinkin renderointi ominaisuudet mahtavat.
http://www.luxology.com
EDIT: läppä tästä eteenpäin siis ekaa 3D-softaa miettiville.
Näkeminen ja kappaleen tajuaminenhan ne mallintajan oikeat työkalut on ja eri softapakettien gallery-osiot pitäisi lailla kieltää.
Tämä nyt on ainoastaan yksi mielipiden; opettele joku ilmainen jotenkuten. Mallinna, pyörittele, totuttele näkemään se juttu siellä ruudulla.
Ekat rendaukset ns. skägälläkin softalla näyttävät (veikkaan) sen verran innostavilla, että tekee mieli kaivella lisää.
Ilmaisen perään lähtisin.
(psst. tossa ois blenderillä + macrolla tehty komia komia juttu. Full HD ja äänet luureista! http://vimeo.com/29365091 )
Viimeksi muokannut kalanen, 22.9.2012 klo 15.46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Kalliista terapiasta huolimatta en pysty lopettamaan tätä Blender-apostolointia, sori.
Blender foundationin vetämänä tehdään (lähes) vapaaehtoisvoimin open source -lyhytleffa about vuoden välein.
Viimeisimmästä, tuotannossa olevasta Tears of Steelistä löytyy asiaa täältä: http://www.tearsofsteel.org/
Blender foundationin vetämänä tehdään (lähes) vapaaehtoisvoimin open source -lyhytleffa about vuoden välein.
Viimeisimmästä, tuotannossa olevasta Tears of Steelistä löytyy asiaa täältä: http://www.tearsofsteel.org/
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Taas on vuosia kulunut, ja jälleen ihan täpinöissään asennellaan version 16 C4D:tä 3D-leikkimisiin ja mallinnuksiin. Pääasiassa silti enemmänkin tiimirenderöinnin testaamiseen. AC18 -> C4D ja teamrender = tavoitteena 4-5x renderointinopeus nykyiseen yksittäiseen iMac i5:seen verrattuna. Farmini on äärimmäisen sekalainen, ja väliaikainenkin, vähän kuin alakoulun pesäpallojoukkue:
- iMac i5, 2,8 GHz
- iMac i7, 2,93 GHz
- Mac Mini i5, 2,5 GHz
- Mac Pro 4-core Xeon, 2,66 GHz
ja toki useita C2D-macceja lisäksi. En taida niitä viitsiä testeihini edes valjastaa, kun hyöty on minimaalinen, väännön lisäys maksimissaan kymmenyksen osissa ehkä per valjastettu laskentayksikkö.
ps. yhä edelleenkin voisin ostaa vähän vanhemman kohtuuhintaisen i7 Mac Minin neljällä ytimellä.
- iMac i5, 2,8 GHz
- iMac i7, 2,93 GHz
- Mac Mini i5, 2,5 GHz
- Mac Pro 4-core Xeon, 2,66 GHz
ja toki useita C2D-macceja lisäksi. En taida niitä viitsiä testeihini edes valjastaa, kun hyöty on minimaalinen, väännön lisäys maksimissaan kymmenyksen osissa ehkä per valjastettu laskentayksikkö.
- C4D-setup.png (114.63 KiB) Katsottu 11176 kertaa
Viimeksi muokannut mikastus, 28.6.2015 klo 19.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: 2,3->2,5
Syy: 2,3->2,5
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Ekat testit takana, tulos: 3,93 x nopeutta pelkkään iMac i5:seen nähden. Teamrender yllämainituin nodein 7.57 min, ja iMac i5 yksin 31.13 min (1873/477=3,9266).
Ei ollut aivan tavoitteessa, joten ei sikaria.
Osa koneista on Wi-Fin takana, ja osa 100 Mbps langan takana. Jos panisin kaikki langalliseen gigabitin verkkoon, niin luultavasti läpäisisin tavoiterajan, eli 4 x nopeuden yhteen koneeseen verrattuna. Nähtävästi jatkuva kommunikointi ja tehtävän resurssien siirto vaatii kaistaa, jota langaton kuluttajaverkko ei pysty takaamaan näin monelle laitteelle luotettavasti ja katkoitta ja/tai riittävän leveällä putkella.
Vähän piti ensin tapellakin tiimikoneiden konffauksien kanssa. Ja onhan noi nodet aika fragiileita terminoimaan itse itsensä johonkin käsittämättömään virheeseen jos on vähän väärät asetukset tai kuun asento. Pitää kai tietää mitä tekee. Minä en vissiin ihan vielä tiedä.
Kuvan pikku neliöt vastaavat tiimikoneiden resursseja eli ytimiä. On kovin levollista katsoa kun niitä on paljon näkösällä ja homma etenee, ihan eri tavalla kuin yhdessä koneessa.
Jatkossa täytyy yrittää tutkia vähän ohjelmiston muitakin kykyjä. Onhan softalla tehty paljon leffoja ja leffojen efektipätkiä. Jälki tyydyttää ainakin meikäläistä, ja lisäsäätöjen varaa on tosi paljon jäljellä timmimpäänpäin jos tarpeen.
Kuten muutama vuosi sitten ketjussa jo mainittiin, ei tämä ohjelmisto ole edes sieltä kaikkein kalleimmasta päästä. Blenderiä olen myös testaillut säännöllisesti, ja tykännytkin, mutta on sitä oppimiskurvia vielä uudistuksien jälkeenkin jäljellä jonkun verran.
Ei ollut aivan tavoitteessa, joten ei sikaria.
Osa koneista on Wi-Fin takana, ja osa 100 Mbps langan takana. Jos panisin kaikki langalliseen gigabitin verkkoon, niin luultavasti läpäisisin tavoiterajan, eli 4 x nopeuden yhteen koneeseen verrattuna. Nähtävästi jatkuva kommunikointi ja tehtävän resurssien siirto vaatii kaistaa, jota langaton kuluttajaverkko ei pysty takaamaan näin monelle laitteelle luotettavasti ja katkoitta ja/tai riittävän leveällä putkella.
Vähän piti ensin tapellakin tiimikoneiden konffauksien kanssa. Ja onhan noi nodet aika fragiileita terminoimaan itse itsensä johonkin käsittämättömään virheeseen jos on vähän väärät asetukset tai kuun asento. Pitää kai tietää mitä tekee. Minä en vissiin ihan vielä tiedä.
Kuvan pikku neliöt vastaavat tiimikoneiden resursseja eli ytimiä. On kovin levollista katsoa kun niitä on paljon näkösällä ja homma etenee, ihan eri tavalla kuin yhdessä koneessa.
- REND001.png (438.79 KiB) Katsottu 11122 kertaa
Kuten muutama vuosi sitten ketjussa jo mainittiin, ei tämä ohjelmisto ole edes sieltä kaikkein kalleimmasta päästä. Blenderiä olen myös testaillut säännöllisesti, ja tykännytkin, mutta on sitä oppimiskurvia vielä uudistuksien jälkeenkin jäljellä jonkun verran.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Oli eilen illalla taas mielihaluja testata Cinema 4D teamrenderillä. Lisäsin yllämainittuun settiini yhden Core2Duon, ja liitin 4/5 koneista 3 Com:min hyvin vanhaan 100 Mbps kytkimeen cat5e:llä. Yksi kone, Mac Pro 1,1, jäi tällä kertaa ilman letkua, vain Wi-Fin varaan. Pitihän se taas säätää aikansa, että kaikki juttelivat renderöinnion isännälle kiltisti, eivätkä harhautuneet idlettämään omia aikojaan. Välillä olivat ihan mykkiä. Verkkojuttuja kai. Tokenivat kun irrotteli tiimistä ja kikkaili asetuksia.
Ylsin lopulta tavoiterajoihini: 146 minuuttia versus 33 minuuttia, eli 4,42 x nopeutta verrattuna yhteen iMac i5:seen. En ensin olisi uskonut näin kovaa parannusta pelkän lankaverkon laajennuksella ja yhdellä naurettavalla 2007-mallisen C2D iMacin (2x2,4GHz mopo) lisäyksellä. Mutta sitten kun laskin päissäni, niin entisessä kokoonpanossahan oli 20 ydintä. Tässä uudessa täydennetyssä on 22 ydintä. Nopeutushan on suoraan verrannollinen lisättyihin ytimiin, 10%. Toki ytimissä on eroja, mutta kuitenkin. Ja verkko on nyt langalla, ilman isoja viiveitä, kaistaongelmia tai muita turhia pullonkauloja ja betoniseinäesteitä.
Houkuttaisipa lisätä vielä yksi samanlainen eläkeikäinen iMac. Tuollaisia lähes joutilaana tuntuu tuossa tuossa jaloissa aina pyörivän, lähes haitoksi asti. Kohta tosin alkavat pöydät ja hyllyt täyttyä. Eivätkä nämä oikein omatekoisiin räkkiratkaisuihinkaan asennettaviksi sovellu. Mac Minit neljän ytimen i7:oilla olisivat se kätevin vaihtoehto, jos Maceista puhutaan. Hinnat vain ovat tolkuttomia.
Testimallitiedoston osakuva:
Rhino for Mac on myös lopultakin oikea kaupallinen tuote. Softa lähtee halvalla näin ensialkuun, muutama satku (Suomessa usealla jälleenmyyjällä Mac -versio on noin 300€. Täysi Win -lisenssi on yleensä noin 1000€).
Johtunee siitä, että Mac versiossa tukea ei ole suosituille laajennusosille, kuten Grasshopper ja Paneling tools. Ne ovat kyllä luultavasti myöhemmin tulossa myös Macille, kun McNeel kirjoittaa koodinsa osittain puhtaalta pöydältä taas uudestaan.
Olen ihan kahden vaiheilla ostaa pläjäytänkö tämänkin. Kokemusta käyttölogiikasta ei kovin paljon ole kertynyt betalla testatessa, mutta konversiotyökaluna se on ollut hyvin toimiva, ellei jopa tarpeellinen.
Ylsin lopulta tavoiterajoihini: 146 minuuttia versus 33 minuuttia, eli 4,42 x nopeutta verrattuna yhteen iMac i5:seen. En ensin olisi uskonut näin kovaa parannusta pelkän lankaverkon laajennuksella ja yhdellä naurettavalla 2007-mallisen C2D iMacin (2x2,4GHz mopo) lisäyksellä. Mutta sitten kun laskin päissäni, niin entisessä kokoonpanossahan oli 20 ydintä. Tässä uudessa täydennetyssä on 22 ydintä. Nopeutushan on suoraan verrannollinen lisättyihin ytimiin, 10%. Toki ytimissä on eroja, mutta kuitenkin. Ja verkko on nyt langalla, ilman isoja viiveitä, kaistaongelmia tai muita turhia pullonkauloja ja betoniseinäesteitä.
Houkuttaisipa lisätä vielä yksi samanlainen eläkeikäinen iMac. Tuollaisia lähes joutilaana tuntuu tuossa tuossa jaloissa aina pyörivän, lähes haitoksi asti. Kohta tosin alkavat pöydät ja hyllyt täyttyä. Eivätkä nämä oikein omatekoisiin räkkiratkaisuihinkaan asennettaviksi sovellu. Mac Minit neljän ytimen i7:oilla olisivat se kätevin vaihtoehto, jos Maceista puhutaan. Hinnat vain ovat tolkuttomia.
Testimallitiedoston osakuva:
- renderfarmtesti2.jpg (111.63 KiB) Katsottu 11030 kertaa
Johtunee siitä, että Mac versiossa tukea ei ole suosituille laajennusosille, kuten Grasshopper ja Paneling tools. Ne ovat kyllä luultavasti myöhemmin tulossa myös Macille, kun McNeel kirjoittaa koodinsa osittain puhtaalta pöydältä taas uudestaan.
Olen ihan kahden vaiheilla ostaa pläjäytänkö tämänkin. Kokemusta käyttölogiikasta ei kovin paljon ole kertynyt betalla testatessa, mutta konversiotyökaluna se on ollut hyvin toimiva, ellei jopa tarpeellinen.
- Rhino_for_Mac_looks.jpg (196.78 KiB) Katsottu 11030 kertaa
Viimeksi muokannut mikastus, 15.7.2015 klo 20.42. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Syy: ed. pieniä lisäyksiä. Jämyjen hinnat. Introductory Price linkki.
Syy: ed. pieniä lisäyksiä. Jämyjen hinnat. Introductory Price linkki.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Ei tarvitse henkeään pidätellä.
Kuten kuvaruutukaappauksen laskelmasta voi päätellä, niin lakipiste voi olla käytännössä kohta saavutettu. Tehoa ei voi loputtomiin kasvattaa lisäämällä mitättömiä laskentayksiköitä. Vähän kyllä voi, mutta ei lopulta enää suorassa suhteessa ytimien määrään.
Edelliseen testiin (yllä esitetty toukokuun Pro-konseptikuva) muutoksena lisätty 100 Mbit/s lankaverkko kytkimen kera, sekä kaksi C2D-laskentayksikköä lisää tiimiin (iMac 2007; 2,4GHz ja iMac 2008; 2,8 GHz).
Tarvitaan selvästi oikeata laskentatehoa per node, ja vaikka sitten mieluummin vähän vähemmän laskentaan osallistujia. Usealle jakaminen ei näemmä aina kannata.
Onhan se silti kuitenkin taas jonkin verran nopeampaa kuin mitä edellinen tulos oli, ei valitettavaa sikäli: 447 sekuntia / 405 sekuntia = 1,18 kertainen nopeutus. Ylöspäin ollaan testeissä kuitenkin menossa. Rahaa tarvittaisiin lisää, se on selvä.
Aika niukasti uutisoidun Plutoluotaimen rungon stl -malli (stereolitografia -tiedosto) aukeaa helposti Rhinossa. Tämän geometrian saa vietyä tästä helpohkosti useaankin paikkaan.
Tiedostomuodot, joista ainakin pari testaamaani ovat olleet toimivia muunnoksia. Joidenkin muiden ohjelmistojen kanssa aina ei näin ole:
Kuten kuvaruutukaappauksen laskelmasta voi päätellä, niin lakipiste voi olla käytännössä kohta saavutettu. Tehoa ei voi loputtomiin kasvattaa lisäämällä mitättömiä laskentayksiköitä. Vähän kyllä voi, mutta ei lopulta enää suorassa suhteessa ytimien määrään.
Edelliseen testiin (yllä esitetty toukokuun Pro-konseptikuva) muutoksena lisätty 100 Mbit/s lankaverkko kytkimen kera, sekä kaksi C2D-laskentayksikköä lisää tiimiin (iMac 2007; 2,4GHz ja iMac 2008; 2,8 GHz).
Tarvitaan selvästi oikeata laskentatehoa per node, ja vaikka sitten mieluummin vähän vähemmän laskentaan osallistujia. Usealle jakaminen ei näemmä aina kannata.
Onhan se silti kuitenkin taas jonkin verran nopeampaa kuin mitä edellinen tulos oli, ei valitettavaa sikäli: 447 sekuntia / 405 sekuntia = 1,18 kertainen nopeutus. Ylöspäin ollaan testeissä kuitenkin menossa. Rahaa tarvittaisiin lisää, se on selvä.
- kulminaatio_pisteko.jpg (175.93 KiB) Katsottu 10968 kertaa
- plutoluotain.jpg (99.42 KiB) Katsottu 10968 kertaa
- Rhino_export_formats.jpg (71.41 KiB) Katsottu 10968 kertaa
Viimeksi muokannut mikastus, 17.7.2015 klo 1.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Yksinpuhelumeiningillä jatketaan. Nyt jo 5,6 kertaisia nopeutuksia pelkkään iMacciin (core i5), kun jaettavat renderointiresurssit ovat hieman inhimillisempiä kuin aiemmissa testeissäni. Ja verkkokin on pääosin toteutettu cat5e-langalla kytkimen läpi, eikä millään hallelujaa-ilmalla tai henkiverkolla.
- Liitteet
-
- Taas-mennään-C4D.jpg (116.49 KiB) Katsottu 10862 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Aiempaan viitaten (ei twiitaten); Olin jo ostaa täpäyttämässä Rhino for Mac:in omaan työkalupakkiini, mutta perhana. Se ei tue uutta ArchiCAD -connectionia. Win only. Harmittava erhe lafkalta, kuka sen lopulta sitten tekikin. Oliko liian vaikea toteuttaa tänään, vai eikö ehkä ollut halua ja näkemystä. Jää toistaiseksi vielä harkintaan tämä hankinta, koska ArchiCAD kuitenkin on ykköstyökalu meikäläiselle. Yhteensopivuus 1. työkaluun on yleensä se tärkein asia.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Kuvittelisin että järkevin (kustannustehokkain) ratkaisu lisätä laskentatehoa C4D Team Renderiin olisi i7 PC-Windows -sorvit. Tai PC-Linux tietenkin, mutta C4D ei taida tukea?
Memento Audere Semper!
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Tukeehan tuo C4D-tiimi nähtävästi linuxiakin, mutta softa ja lisenssit on sovittava/ostettava/hankittava erikseen neuvotellen. Eli ovat osoitettu elokuva-alan firmoille, jotka tietävät mitä tekevät - ja todennäköisesti sillä erikoisosaamisellaan tienaavat riittävästi po. lisenssimaksuihin nähden.
Kuten totesit, i7-farmi olisi kustannustehokkain ratkaisu. Apple ei sellaista enää tarjoa, koska uudet Mac Minit ovat naurettavia 2-ytimisiä mopoja, joissa 4-virtuaalista laskentayksikköä. Vai onko syy lopulta Intelin, en tiedä.
Kuten totesit, i7-farmi olisi kustannustehokkain ratkaisu. Apple ei sellaista enää tarjoa, koska uudet Mac Minit ovat naurettavia 2-ytimisiä mopoja, joissa 4-virtuaalista laskentayksikköä. Vai onko syy lopulta Intelin, en tiedä.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Tuli muuten sattumalta katsottua illalla iMies minin kanssa BH6. Aika huikean näköistä jälkeä oli saatu aikaan Hyperionilla ja Disneyn 55 000 ytimen Linux-farmilla.
Memento Audere Semper!
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Alkaa meikäläisellä päivä olla pulkassa taas tänään. C4D team-rend: kesto 5 min. esikatselu. Jokainen pelimoottori pystyy nykyään samaan sekunnin murto-osassa. Miksi siis edes yritän.
edit. BH(1-)6 ei ole tuttu - toistaiseksi.
edit. BH(1-)6 ei ole tuttu - toistaiseksi.
- Liitteet
-
- C4D-esitesti-5.jpg (279.4 KiB) Katsottu 10808 kertaa
Viimeksi muokannut mikastus, 26.7.2015 klo 3.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: ed-
Syy: ed-
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
^ Eiköhän GPU olisi muutenkin se oikea paikka suorittaa tämän tyyppisiä laskennallisia tehtäviä – kunhan vaan muistia riittää.
Tässä ihan ok selostus BH6:n takana olevasta tekniikasta (algoritmit+rauta):
http://www.fxguide.com/featured/disneys ... es-disney/
PS. Ulkona on taas niin hieno kesäsää että Joutuu ehkä katsomaan leffan uudestaan tekniset lasit päässä.
Tässä ihan ok selostus BH6:n takana olevasta tekniikasta (algoritmit+rauta):
http://www.fxguide.com/featured/disneys ... es-disney/
PS. Ulkona on taas niin hieno kesäsää että Joutuu ehkä katsomaan leffan uudestaan tekniset lasit päässä.
Memento Audere Semper!
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Lienet oikeassa. Tuntuu että GPU hakee kohta maidotkin kaupasta. Viime viikolla törmäsin virtuaalimaailmoissa viettäessäni syvän oppimisen käsitteeseen, kone-oppimisiin ja keinoälyihin.
http://blogs.nvidia.com/blog/2015/03/17 ... IDIA+Blog)
Joidenkin mielestä oppiminen onkin aina ollut melko syvältä ja luonteeltaan turhan mekaanista. En tiedä olenko ihan välttämättä samaa mieltä.
Tehot ja vääntö kasvavat GPU:illa nyt aivan eri lailla kuin CPU:illa. Mutta ei niitäkään ilmeisesti ihan kaikkeen voi käyttää. Tai ainakin niille pitää ohjelmoida eri tavalla. Massiivisen paralleelia koodia, tai jotain.
http://blogs.nvidia.com/blog/2015/03/17 ... IDIA+Blog)
Joidenkin mielestä oppiminen onkin aina ollut melko syvältä ja luonteeltaan turhan mekaanista. En tiedä olenko ihan välttämättä samaa mieltä.
Tehot ja vääntö kasvavat GPU:illa nyt aivan eri lailla kuin CPU:illa. Mutta ei niitäkään ilmeisesti ihan kaikkeen voi käyttää. Tai ainakin niille pitää ohjelmoida eri tavalla. Massiivisen paralleelia koodia, tai jotain.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Toki eri arkkitehtuurista johtuen tarvitaan hieman erilaista koodia ja kääntäjiä. Mutta noin yleisesti ottaen (l. laskennallisena tehtävänä) renderöinti sopii rinnaikkaislaskentaan kuin nyrkki silmään.
Ja kyllähän se on aika hurjaa kun yhdestä GPU-kortista irtoaa tänään jo melkein 10 Tflops.
Ja kyllähän se on aika hurjaa kun yhdestä GPU-kortista irtoaa tänään jo melkein 10 Tflops.
Memento Audere Semper!
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Halvemmalla ja helpommalla pääsee optimoimalla renderöintiasetuksia. Monesti lähes yhtä hyvään ja moninkertaisesti nopeampaan loputulokseen pääsee vetämättä kaikkia asetuksia sinne ihan tappiin asti.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Pitää paikkansa. Sääsin juuri nuppeja isommalle. Renderointiaika hinautuu reilusti isommaksi (8 min -> 46 min = 5,75 x aika). Loppukuvasta on siltikään hyvin vaikea huomata eroja. Näyttää tässä karkeassa mallissani ihan samalle. Ehkä eroja saa aikaan vasta kun hienostellaan materiaaleilla, valoilla, heijastuksilla ja läpinäkyvyyksillä vähän enemmän (animaatiot sitten vielä erikseen motion blurreineen jne.) Kohta säädän nupit yhteentoista, ja otan sillä välin tirsat kun farmi tuottaa lämpöä.
- C4D medium+high.png (64.38 KiB) Katsottu 10619 kertaa
- Liitteet
-
- 8 minuuttia
- C4D medium.png (24.75 KiB) Katsottu 10619 kertaa
-
- 46 minuuttia
- C4D high.png (24.61 KiB) Katsottu 10619 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Jos tarkoitit cinema 4D:tä, niin en tiedä. Virtuaalisointia ovat jotkut testanneet. Jos tarkoitit vaikkapa Rhinocerosta, niin virtuaalikoneita ei tueta, joten suorituskyky voi olla surkeahko.
ps. Olihan se ihan pakko köyhänkin silti ostaa tuo Rhino kun tarjous oli vielä voimassa. Onko jossakin netin syövereissä olemassa joku tukiryhmä 3D-holisteille?
ps. Olihan se ihan pakko köyhänkin silti ostaa tuo Rhino kun tarjous oli vielä voimassa. Onko jossakin netin syövereissä olemassa joku tukiryhmä 3D-holisteille?
- Liitteet
-
- 3D-ongelmainen3D.jpg (711.22 KiB) Katsottu 10430 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
3ds Maxia parallelsilla pyöritettävässä windowsissa tarkoitin, mutta renderöinti voisi olla järkevintä tehdä blenderillä macissa. Benchmarkit sanoo että windows olisi virtuaalikoneessa 8% (cpu) hitaampi, opencl näyttää luokattoman hitaalta ja opengl joitain kymmeniä prosentteja hitaammalta. Bootcamp olisi helpoin tai nopein vaihtoehto, mutta sillon konetta ei oikein voi käyttää muuhun samalla.
Viimeksi muokannut Salzi, 21.9.2015 klo 13.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Innostuin minäkin taas vuosien jälkeen 3D mallintamisesta.
Renderman testi renderöinti. Ihan hyvää jälkeä tuntuu tekevän.
- testi.jpg (55.41 KiB) Katsottu 10092 kertaa
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit