3D-mallinnusohjelmaa
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
3D-mallinnusohjelmaa
Kertokaa te joilla kokemuksia, mikä olisi sopivan helposti lähestyttävä ja kohtuuhintainen ohjelma kuvituksia silmällä pitäen... Pääpaino helppokäyttöisyydellä, mahdolliset laajennukset ja nopeuttavat työkalut iso plussa.
Pitäisi pystyä kasaamaan yksinkertaisia muotoja, valaistusta, materiaaleja yms ja liikuttelemaan kameraa vapaasti. Mitään video-ominaisuuksia ei tarvitse olla, myöskään ihmisiä ei ole tarkoitus rakentaa. Jälkikäsittely photoshopilla. Esimerkkikäyttötarkoituksena tila- ja mahdollisesti maisemaluonnokset, sekä tuotekuvat.
Koko skene on kauttaaltaan tuntematon, joten eikun vaihtoehtoja heittelemään!
Pitäisi pystyä kasaamaan yksinkertaisia muotoja, valaistusta, materiaaleja yms ja liikuttelemaan kameraa vapaasti. Mitään video-ominaisuuksia ei tarvitse olla, myöskään ihmisiä ei ole tarkoitus rakentaa. Jälkikäsittely photoshopilla. Esimerkkikäyttötarkoituksena tila- ja mahdollisesti maisemaluonnokset, sekä tuotekuvat.
Koko skene on kauttaaltaan tuntematon, joten eikun vaihtoehtoja heittelemään!
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
http://sketchup.google.com
tuolla on hyvä aloittaa. Fotorealismia tuolla ei saa aikaan ilman erillistä kaupallista plugia. Tuotekuviin tuo saattaa olla huono,,
tuolla on hyvä aloittaa. Fotorealismia tuolla ei saa aikaan ilman erillistä kaupallista plugia. Tuotekuviin tuo saattaa olla huono,,
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
rhino: mac.rhino3d.com
tällä hetkellä kehitysvaiheessa, mutta toimii suht hyvin. mulla päivittäisessä työkäytössä. ilmainen, vaatii rekisteröinnin.
draftsight: www.draftsight.com
myös tällä hetkellä beta-vaiheessa ja rhinon tapaan toimii plus käytän duunissa. ihan ookoo, enemminkin cad-tyylinen kuitenni
modo: www.luxology.com
(luotettava) kaveri kehus ihan passeliksi, omakohtaista kokemusta ei ole
blender: www.blender.org
ilmainen, ehkä vähän linux-nörtti-asennetta vaativa
strata on joskus ajalla miekka ja kirves ollu kova sana mäkkiympäristössä, mac app storesta neljä kybää
sit oli joku solidthinking tms.. rhinoon verrattuna ihan hanurista ainakin taannoin ku kokeilin
edelliset tulee halvoista mieleen.. voihan toki kalliimpiakin koettaa, niistä yleensä 30 pvä testiversio saatavana. kalliit ovat tosin ehkä aikast monimutkaisiakin:
autodesk alias
autodesk maya
cinema 4d
tällä hetkellä kehitysvaiheessa, mutta toimii suht hyvin. mulla päivittäisessä työkäytössä. ilmainen, vaatii rekisteröinnin.
draftsight: www.draftsight.com
myös tällä hetkellä beta-vaiheessa ja rhinon tapaan toimii plus käytän duunissa. ihan ookoo, enemminkin cad-tyylinen kuitenni
modo: www.luxology.com
(luotettava) kaveri kehus ihan passeliksi, omakohtaista kokemusta ei ole
blender: www.blender.org
ilmainen, ehkä vähän linux-nörtti-asennetta vaativa
strata on joskus ajalla miekka ja kirves ollu kova sana mäkkiympäristössä, mac app storesta neljä kybää
sit oli joku solidthinking tms.. rhinoon verrattuna ihan hanurista ainakin taannoin ku kokeilin
edelliset tulee halvoista mieleen.. voihan toki kalliimpiakin koettaa, niistä yleensä 30 pvä testiversio saatavana. kalliit ovat tosin ehkä aikast monimutkaisiakin:
autodesk alias
autodesk maya
cinema 4d
Siemens ja Neste fuusioituvat, mikä uuden konsernin nimeksi?
- Siemens-Neste Oyj
- Siemens-Neste Oyj
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
ZBrush voisi olla tutustumisen arvoinen.
http://www.pixologic.com/zbrush/feature ... /dynamesh/
Kannattaa muuten katsoa tuo traileri...
http://www.pixologic.com/zbrush/feature ... /dynamesh/
Kannattaa muuten katsoa tuo traileri...
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Ihan noin en asiaa muotoilisi, mutta ymmärrän oikein hyvin mistä moinen vaikutelma on alkujaan.jiik kirjoitti:blender: http://www.blender.org
ilmainen, ehkä vähän linux-nörtti-asennetta vaativa
Blenderin ensimmäiset käyttötunnit ovat monelle (minut mukaan lukien) yhtä mitvit!?-haparointia. Sen
käyttölogiikassa ei alkuun tuntuisi olevan mitään muista ohjelmistoista tuttua ja se herätti ainakin
minussa ihmetystä, miksi koodata niska limassa jotain näin ääliömäistä.
Vaan siinä vaiheessa kun rupeaa menemään rutiinit ns. näppeihin, aukeaa se logiikkakin ja
kohta sitä miettii miksei esim. Adoben ryönä voisi olla muokattavissa tällaiseksi.
Koko "Blender way" tavallaan pyrkii tekemään kaikki yleiset ja helposti työläiksi koettavat
duunivaiheet suoraviivaisemmiksi -- valitettavasti osin aloittelijan kustannuksella. Viimeisimmät
päivitykset ovat onneksi tuoneet tähän jonkin verran helpostusta tähän ja sen tatsin löytyminen
vaikuttaisikin olevan pienemmän hänksläämisen takana kuin ennen version 2.5 käyttisuudistusta.
Äh, nyt lopetan nää osa-aikaisen Blender-apostolin hommat ja liitän muutaman linkin rohkaisuksi.
Vinkeä animaatio, Blenderin omaa promoa:
http://www.youtube.com/watch?v=Vpg9yizPP_g
Toinen, niin ikään Blender Foundationin omaa kamaa:
http://www.youtube.com/watch?v=M4yCwlDxPtY
Tän kohdalla pitää tunnustaa, että ainoastaan mallinnos hahmoja lukuunottamatta on
Blenderiä, muu on tehty ja rendattu Daz3D:ssä. Mutta vaikuttava pätkä yhden hemmon
filmiksi. http://www.rosamovie.blogspot.com/p/see-rosa.html
Itte kahlailen tällaista kurssia parasta aikaa:
http://www.youtube.com/watch?v=vk5C66AFwvs
Paljon sekä ilmaista että kaupallista tutorial-kamaa. Toki Blenderilläkin puutteensa
ja ongelmansa on, mutta vauhti jolla ison rahan kaupallisten softien ominaisuuksia
on kurottu kiinni (ja monilla alueilla menty ohi niin että heilahti) on ylilupaava.
Totanoin... käviköhän tästä nyt ilmi, että suosittelen tai jotain?
Viimeksi muokannut kalanen, 4.3.2012 klo 18.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
wau.. mitä linkkejä.. Olen ihan myyty!!
Osaako joku tehdä Tämmöstä? Ja halavalla?? Mulla saattas olla kiintoisa pikku projekti, jonka pikku pikku rahoituskin on olemassa. Itse en ole siin millään tavalla osallisena, mutta läheinen on.
Näiden linkkien jälkeen tuntuu että se (vissiin) leikkaa ja liimaa, vrt. "käytös kukka" tsydeemi vie sen koko homman munilleen... Tämmöstä sen pitää olla.
Mää esittelen nää jutut ja kerron että tämmöstäkin on olemassa.siis niille jotka sitä projektia vetää. Projektin omistaja ja päävastaava on vähän vanhempi, mutta asiastaan innostunut ihminen. Jotenkin luulen että hän ei tiedä edes kaikkia mahdollisuuksia joita sillä sen jutskalla on...
Paljonkohan tällälailla tehty bout 4-5 min elokuva ottaa aikaa tehdä/ maksaa..
Muhun saa ottaa yhteyttä kyllä ihan yksityisviestilläkin...
Tv Janosh.
Osaako joku tehdä Tämmöstä? Ja halavalla?? Mulla saattas olla kiintoisa pikku projekti, jonka pikku pikku rahoituskin on olemassa. Itse en ole siin millään tavalla osallisena, mutta läheinen on.
Näiden linkkien jälkeen tuntuu että se (vissiin) leikkaa ja liimaa, vrt. "käytös kukka" tsydeemi vie sen koko homman munilleen... Tämmöstä sen pitää olla.
Mää esittelen nää jutut ja kerron että tämmöstäkin on olemassa.siis niille jotka sitä projektia vetää. Projektin omistaja ja päävastaava on vähän vanhempi, mutta asiastaan innostunut ihminen. Jotenkin luulen että hän ei tiedä edes kaikkia mahdollisuuksia joita sillä sen jutskalla on...
Paljonkohan tällälailla tehty bout 4-5 min elokuva ottaa aikaa tehdä/ maksaa..
Muhun saa ottaa yhteyttä kyllä ihan yksityisviestilläkin...
Tv Janosh.
Anteeksi, olette erehtyneet henkilöstä.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
The Third & The Seventh by Alex Roman on myös ihan kiva täysin mallinnettu 3D-fiilistely. Tosin jo vuodelta 2009, että eiköhän nykyään tehdä jo huomattavasti parempaa jälkeä...
iBook 14", iPod 20 Gt
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
kuinkahan kauan pitää opetella että saa tommoisia tehtyä? Missä sitä voi opetella eli opiskella? Voi jumaörtsy! Ma tahtoo veivaa veivaa kans. Mulla on ollu eilisestä lähtien tua blenderi tosa alapalkis.. en va o uskaltanu sitä unzipata... Mitäs jos se ei ookkaa nii vaikiaa ko mie luulen, entäs jos se syöp miut kokonaa, mitäs mie sit teen?
Pitäs näes uus ammatti keksiä jota vois harjottaa puolimakaavassa asennossa, ja mieluiten himassa... Jos rupeis kokopäivä taiteilijaksi, ja tekis tolla sellasia runon ja kuvan yteen sovituksia. Hei oikeesti. Siis missä/ miten tollasta voi opetella? siis edes perusteet, että vois kokeilla onx se oikeesti kivaa. Kun mun edellinen kuvien luonti tietokoneella on käsittänyt spritejen suunnittelua amigalla.. if collison 230 then error.. vai sekotanx mä jo pilleripäissäni basicinkii tähä?
Pitäs näes uus ammatti keksiä jota vois harjottaa puolimakaavassa asennossa, ja mieluiten himassa... Jos rupeis kokopäivä taiteilijaksi, ja tekis tolla sellasia runon ja kuvan yteen sovituksia. Hei oikeesti. Siis missä/ miten tollasta voi opetella? siis edes perusteet, että vois kokeilla onx se oikeesti kivaa. Kun mun edellinen kuvien luonti tietokoneella on käsittänyt spritejen suunnittelua amigalla.. if collison 230 then error.. vai sekotanx mä jo pilleripäissäni basicinkii tähä?
Anteeksi, olette erehtyneet henkilöstä.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Kannattaa aloittaa staattisilla kuvilla ja vasta sitten myöhemmin miettiä animaatiota. Itse mallintamisen pystyy netistä löytyvien tutoriaalien avulla oppimaan melko hyvin ihan itseopiskelunakin ja kaikki mallinnusohjelmat toimivatkin enemmän tai vähän samalla tavalla. Hyväkään malli ei kuitenkaan näytä uskottavalta, jos valaistus ja teksturointi ei ole kunnossa, joten kyllä siinä joutuu töitä tekemään eri asioita opiskellessa. Animaatio onkin sitten taas oma hommansa ja vaatii erilaista osaamista ja pelisilmää.janosh kirjoitti:kuinkahan kauan pitää opetella että saa tommoisia tehtyä? Missä sitä voi opetella eli opiskella? Voi jumaörtsy! Ma tahtoo veivaa veivaa kans. Mulla on ollu eilisestä lähtien tua blenderi tosa alapalkis.. en va o uskaltanu sitä unzipata... Mitäs jos se ei ookkaa nii vaikiaa ko mie luulen, entäs jos se syöp miut kokonaa, mitäs mie sit teen?
Pitäs näes uus ammatti keksiä jota vois harjottaa puolimakaavassa asennossa, ja mieluiten himassa... Jos rupeis kokopäivä taiteilijaksi, ja tekis tolla sellasia runon ja kuvan yteen sovituksia. Hei oikeesti. Siis missä/ miten tollasta voi opetella? siis edes perusteet, että vois kokeilla onx se oikeesti kivaa. Kun mun edellinen kuvien luonti tietokoneella on käsittänyt spritejen suunnittelua amigalla.. if collison 230 then error.. vai sekotanx mä jo pilleripäissäni basicinkii tähä?
Suosittelen aloittamaan jollain ilmaisella -tai halvalla ohjelmalla ja siirtymään siitä eteenpäin jos kiinnostusta riittää. Ihan perusasioilla kuten primitiiveillä, sweepeillä ja extrudella pystyy jo tekemään ihan hienoja juttuja, kun vain pilkkoo mallin tarpeeksi pieniin osiin. 3D-mallinnus kokemus auttaa muuten siellä 2D puolellakin monessa asiassa, kun pitäisi saada jotain piirrettyä oikeassa perspektiivissä. Monissa asioissa, varsinkin mekaanisissa asioissa pystyy asiat hahmottamaan paremmin kun ajattelee asiat ikäänkuin viipaleina ja yhdistää ne toisiinsa täydentämällä viipaleiden välit.
Edit: Havainnollistan tuota asiaa vielä nopealla esimerkillä. Extrudehan on huomattavasti monipuolisempi kuin sweep, koska sillä saa helposti tehtyä myös vastaavat objektit kuin sweepillä. Alla nopea shakkinappulan luonnos. Sotilaan nuppi on ympyrä, koska pallo on aina ympyrä katsoi sitä mistä suunnasta tahansa. Alemmat ovat isometrisia ympyröitä, koska perspektiivissä ympyrästä tulee ellipsi. Sitten vain edetään ylhäältä alaspäin ja leikataan ylemmällä ympyrällä/ellipsillä alemmasta piiloon jäävä osa pois.
Viimeksi muokannut theinonen, 12.3.2012 klo 9.32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
kiitos valaisusta. Saattaab olla että mulla on joihinkin asian vaatimiin osa-alueisiin jotain pohjaa, kun on tullu piirustusta ja puutöitä harrastettua. Eniten mua pelottaa just nuiden ohjelmien vaatimat manööverit. Kuinka hankalia ne sit on ymmärtää.
Kovin vaikeita asioita ainaskaan ens alkuun en kyllä varmaan voikaan sunnitella, siihen antaa vaikeus-aste lisänsä tää mun käyttämä kone, eli Air.
Ja tarkoituksenanihan on edelleen pienentää koneen tehoa, eli vaihtaa tääkin siihen uuteen Ipadiin.
No, mut jos herra ja joku muu asiaan liittyvä taho suo mulle tai vaimolle vaikka apurahan, niin sit pitää ostaa pöytäkone ja jne...
Kyllä tää köyhän elämä on sit hauskaa. Tai ainakin se naurattaa naapureita..
Kovin vaikeita asioita ainaskaan ens alkuun en kyllä varmaan voikaan sunnitella, siihen antaa vaikeus-aste lisänsä tää mun käyttämä kone, eli Air.
Ja tarkoituksenanihan on edelleen pienentää koneen tehoa, eli vaihtaa tääkin siihen uuteen Ipadiin.
No, mut jos herra ja joku muu asiaan liittyvä taho suo mulle tai vaimolle vaikka apurahan, niin sit pitää ostaa pöytäkone ja jne...
Kyllä tää köyhän elämä on sit hauskaa. Tai ainakin se naurattaa naapureita..
Anteeksi, olette erehtyneet henkilöstä.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja johannesw »
Johan on blenderi pompsahtanut eteenpäin : ) Testasin sitä noin 4 v sitten.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Lisäisin tuohon kalliit autodesk-sarjaan ainakin yhden kaupallisen kilpailijan, eli NewTekin LightWave 3d (jota maahantuon ja myyn) MUTTA se kilpailee siis ominaisuuksiensa ja hintansa puolesta lähinnä 3DS MAX:in ja C4D:n kanssa enkä suosittelisi sitä satunnaiselle käyttäjälle kuvituksiin. Se on tarkoitettu enemmänkin TV-video-mainos-animaatiotuotantoon ja stilli-rendereihin, ei tosiaankaan mikään CAD-tuote, muttei ole Maya tai C4D:kään.jiik kirjoitti:rhino: mac.rhino3d.com
tällä hetkellä kehitysvaiheessa, mutta toimii suht hyvin. mulla päivittäisessä työkäytössä. ilmainen, vaatii rekisteröinnin.
draftsight: http://www.draftsight.com
myös tällä hetkellä beta-vaiheessa ja rhinon tapaan toimii plus käytän duunissa. ihan ookoo, enemminkin cad-tyylinen kuitenni
modo: http://www.luxology.com
(luotettava) kaveri kehus ihan passeliksi, omakohtaista kokemusta ei ole
blender: http://www.blender.org
ilmainen, ehkä vähän linux-nörtti-asennetta vaativa
strata on joskus ajalla miekka ja kirves ollu kova sana mäkkiympäristössä, mac app storesta neljä kybää
sit oli joku solidthinking tms.. rhinoon verrattuna ihan hanurista ainakin taannoin ku kokeilin
edelliset tulee halvoista mieleen.. voihan toki kalliimpiakin koettaa, niistä yleensä 30 pvä testiversio saatavana. kalliit ovat tosin ehkä aikast monimutkaisiakin:
autodesk alias
autodesk maya
cinema 4d
Luxology on hyvä kumppani LW3D:lle, sillä on osin samoja kehittäjiä. Rhino käyttää public domain NURBS-kerneliä, sm.libiä ja on sen ansiosta mm. CAD-ohjelma Vectorworksin kanssa binääriyhteenspiva IGES-formaatissa siirrettyjen pintamallinusten osalta.
Strata on edelleen ihan kova sana (ja olen toki puolueellinen, koska maahantuon ja myyn sitäkin) kuvituksiin, sen renderilaatu ja helppokäyttöisyys on harvoin koetuksella, mutta mihinkään suurimitaiseen 3d-animaatiotuotantoon ei sitä voi Blenderin, 3DS MAX:in, LW3D:n, C4D:n, Mayan, SoftImage XSI:n ja RenderManien sijaan suositella.
Graafiselle alalle, pakkaus- yms. suunniteluun se sitävastoin on hyvin Adobe Photoshop ja Illustrator-yhteensopivana oivallinen lisätyökalu, kevyisiin hommiin saa siitä myös Photoshop-plug-innit.
Ihan vaan tiedon vuoksi: Stratasta on monta versiota saatavilla, se AppStore-versio on sellainen kevyt/SE-malli, sen voi päivittää $495 USD hintaiseen CXi:hin tuolta tai suunnilleen samalla rahalla saa myös ihan sen ison CX:n ja tarvittaessa kaikenlaisilla lisämausteilla, jos on fotogrammetria-, Flash- tai Java3D-tarpeita yms. Siihen saa halutessaan Suomesta myös tukea, koulutusta ja konsultointia ainakin allekirjoittaneelta.
Blenderillä luodut animaatiot muuttuvat koko ajan todella paljon edistyneemmiksi, se open source pohja antaa studioille paljon mahdollisuuksia, mutta toki yksittäiselle peruskäyttäjälle on siinä aika paljon haastettakin.
-Pekka T. (3D asiantuntija jo yli 20 vuotta)
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Animation Master on myös yksi tutustumisen arvoinen ohjelma, josta löytynee myös Mac-versio.
Houdinista saa myös henkilökohtaiseen käyttöön jollain sadalla dollarilla jonkun version, mutta ei ole aivan aloitteilijalle suunnattu ohjelma.
Houdinista saa myös henkilökohtaiseen käyttöön jollain sadalla dollarilla jonkun version, mutta ei ole aivan aloitteilijalle suunnattu ohjelma.
Viimeksi muokannut theinonen, 13.3.2012 klo 16.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
ZBrushin ilmainen "pikkuveli" Sculptris on vallan vinkeä peli 3D-muovailuun!
Sculptris oli alun perin yhden miehen proggis, josta teki ainutlaatuisen ylijouheva dynamic tesselation, eli softa lisää polygon-tiheyttä tarpeen mukaan sinne missä sitä tarvitaan. Vastaavia virityksiä oli/on muissakin softissa, muttei lähellekään vastaavalla suorituskyvyllä. Pixologicille Sculptris taisi olla vähän paniikkiostos, koska Sculptriksesta oli tulossa ihan vakavastiotettava kilpailija ZBrushille. Siinä missä Sculptris hävisi jonkin verran ominaisuuksissa, pieksi se ZBrushin suorituskyvyssä tuhat-nolla.
Stressilelujen aatelia!
Sculptris oli alun perin yhden miehen proggis, josta teki ainutlaatuisen ylijouheva dynamic tesselation, eli softa lisää polygon-tiheyttä tarpeen mukaan sinne missä sitä tarvitaan. Vastaavia virityksiä oli/on muissakin softissa, muttei lähellekään vastaavalla suorituskyvyllä. Pixologicille Sculptris taisi olla vähän paniikkiostos, koska Sculptriksesta oli tulossa ihan vakavastiotettava kilpailija ZBrushille. Siinä missä Sculptris hävisi jonkin verran ominaisuuksissa, pieksi se ZBrushin suorituskyvyssä tuhat-nolla.
Stressilelujen aatelia!
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Onhan se vinkeä, mutta tämä Sculptris alpha6 (joka on kai viimeisin?) kaatuu jos ei nyt kättelyssä, niin viimeistään tallentaessa. Ei oikein jaksa pelata ja leikkiä, kun ei saa mitään talteen.
Tähän jumittui taas. Onkohan mulla joku vika mun systeemeissä. Pelaako tämä sinulla/muilla?.
Tähän jumittui taas. Onkohan mulla joku vika mun systeemeissä. Pelaako tämä sinulla/muilla?.
Viimeksi muokannut mikastus, 14.3.2012 klo 11.38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Okei, siis, mitäh? Miten tuo Sculptris voi olla ilmainen?
Pakko saada, mutta mites tuo Core 2 Duo -järjestelmävaatimus. Toimiiko ollenkaan, vai huonosti, pelkällä Core Duolla? Mulla kun on vielä tää iänkaikkisen vanha iMac alla.
Pakko saada, mutta mites tuo Core 2 Duo -järjestelmävaatimus. Toimiiko ollenkaan, vai huonosti, pelkällä Core Duolla? Mulla kun on vielä tää iänkaikkisen vanha iMac alla.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Ei ole kaatuilua minulla ilmennyt.mikastus kirjoitti:Pelaako tämä sinulla/muilla?.
Käytin termiä stressilelu, koska tuo rajallinen tiedostoyhteensopivuus tekee softasta - no - lelun. Esim. basemesh Blenderillä, sculptaus tolla ja takaisin Blenderiin ei toimi ihan niin virtaviivaisesti kuin toivoisi. ZBrush olisi tietysti kova juttu, mutta just nyt ei irtoa viittä hunttia leikkimiseen...
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Blenderiä olen useampaan otteeseen asentanut mutten monista oppaista huolimatta oppinut. Hankin duuniin Cinema 4D:n, edu-versiona ei maksanut paljon mitään (haarukka 120-350€) ja vaikeusaste on aloittelijan näkökulmasta keskinkertainen. Tyhjästä aloitin n. puoli vuotta sitten, tein penkkejä ja vastaavia esineitä. Parina viikkoina minulla oli harjoittelija jolta pystyin muun työn ohessa pyytää vähän opastusta, kertoi että pitää käyttää object manageria väh yhtä paljon kuin itse editor viewiä. Siitä lähtien olen yrittänyt tehdä jotain ihan pientä joka viikko, ja tässä eräs pieni juttu mikä on pitänyt oppimisen mielenkiintoa yllä: http://www.youtube.com/watch?v=8FxG4J3rsdU Täältä: http://archive3d.net/ hain objekteja, Googlen Skecthup Prosta voi myös exportoida ettei joudu tekemään opetellessa ihan kaikkea skrätsistä.jiik kirjoitti: edelliset tulee halvoista mieleen.. voihan toki kalliimpiakin koettaa, niistä yleensä 30 pvä testiversio saatavana. kalliit ovat tosin ehkä aikast monimutkaisiakin:
autodesk alias
autodesk maya
cinema 4d
Cheetah on toinen simppeli softa, mielestäni se oli liiankin yksinkertainen, uutta Blenderiä latasin pari kk sitten, mutten päässyt ollenkaan alkuun sillä...
iPeter
Disconnected
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Autodesk Inventor Fusion for Mac näyttäisi olevan myös tarjolla. En vielä ehtinyt itse testaamaan, mutta lupaavalle näyttää. http://manufacturingtoolbox.typepad.com ... r-mac.html
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja hematooma »
Moro,
Laitanpä tähän viestiketjuun jatkoksi oman kysymykseni.
Olen aloittanut vastikään uudessa työpaikassa ja pähkinänä tässä on ollut yhden 3D hahmon pyörittely ja muokkaaminen. Mainostoimisto on ennen firmalle tehnyt 3D-hahmon, josta meillä on hahmo olemassa obj.tiedostossa ja ne materiaalit mtl. tiedostossa. Nyt ollaan mietitty olisiko hahmon pyörittely ja muokkaaminen mahdollista ihan itse, kun hahmo on kuitenkin firman omaisuutta. Photarit ja Illut taittuu kohtalaisen hyvin ja mielenkiintoa olisi opetella tuota 3D-mallinnusta. 3D-mallinnukseen on tarvetta lähinnä vain tuon yhden hahmon pyörittelyyn ja asentojen muokkaamiseen, mitään videoita ei ole suunnitelmissa tehdä. En näe siis kovinkaan järkeväksi monien tuhansien ohjelman hankintaa yhden hahmon pyörittelyä varten. Onko siis Blenderillä mahdollista tehdä tuolle valmiille hahmolle ranka ja alkaa pyörittelemään sitä halutulla tavalla, vaihdella hahmolle vaatteita yms. tai onko olemassa edullisempia ohjelmia, jolla homma sujuisi? Kuinka haastava projekti olisi Blenderin itseopiskelu, joskin kurssittautuminenkin olisi mahdollista?
Laitanpä tähän viestiketjuun jatkoksi oman kysymykseni.
Olen aloittanut vastikään uudessa työpaikassa ja pähkinänä tässä on ollut yhden 3D hahmon pyörittely ja muokkaaminen. Mainostoimisto on ennen firmalle tehnyt 3D-hahmon, josta meillä on hahmo olemassa obj.tiedostossa ja ne materiaalit mtl. tiedostossa. Nyt ollaan mietitty olisiko hahmon pyörittely ja muokkaaminen mahdollista ihan itse, kun hahmo on kuitenkin firman omaisuutta. Photarit ja Illut taittuu kohtalaisen hyvin ja mielenkiintoa olisi opetella tuota 3D-mallinnusta. 3D-mallinnukseen on tarvetta lähinnä vain tuon yhden hahmon pyörittelyyn ja asentojen muokkaamiseen, mitään videoita ei ole suunnitelmissa tehdä. En näe siis kovinkaan järkeväksi monien tuhansien ohjelman hankintaa yhden hahmon pyörittelyä varten. Onko siis Blenderillä mahdollista tehdä tuolle valmiille hahmolle ranka ja alkaa pyörittelemään sitä halutulla tavalla, vaihdella hahmolle vaatteita yms. tai onko olemassa edullisempia ohjelmia, jolla homma sujuisi? Kuinka haastava projekti olisi Blenderin itseopiskelu, joskin kurssittautuminenkin olisi mahdollista?
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Mikset lataisi Houdinin maksutonta opetteluversiota kokeeksi? Voisit harrastella ammattityökaluilla...hematooma kirjoitti: 3D-mallinnukseen on tarvetta lähinnä vain tuon yhden hahmon pyörittelyyn ja asentojen muokkaamiseen, mitään videoita ei ole suunnitelmissa tehdä. En näe siis kovinkaan järkeväksi monien tuhansien ohjelman hankintaa yhden hahmon pyörittelyä varten.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Sculptris Alpha 6 Guide kertoo seuraavaa:
Enpä oikeastaan ole ehtinyt kuin vähän leikkiä tällä ohjelmalla. Ilmainen versio on muuten yhäkin ladattavissa, ja sen mukana tulee tuo käyttöä helpottava "Sculptris_Alpha6_Documentation" pdf-tiedostona. Ohjelman käyttöliittymä kun on ehkä hieman normaalia erikoisempi.
Mutta toisaalla läpyskässä mainitaan myös että ohjelma myös importoi .obj -tiedostoja:Export
Uses the objects currently in the scene to create an OBJ file which will be saved to a directory of your choice. This OBJ file will only contain information concerning the points used to make up the model and how the triangles are connected to each other. (There is no information concerning object names, UV information, etc.)
In the main Sculptris Options menu there is an option to set vertex normals (the direc- tion that the polygons face – in or out). If active, that information will be saved with the OBJ as well.
Open
Opens a previously saved Sculptris mesh (.sc1 file).
Save
Opens a dialog to save your scene as a Sculptris file using the .sc1 format and a filename of your choice.
You may also use the Ctrl+S (or Command+S) keyboard shortcut to save your work. Doing so will bypass the dialogue box and automati- cally save using the current filename. This will of course overwrite the
previous version of the file.
GoZ
Sends the current scene into ZBrush as a single mesh. This will of course only work if ZBrush is installed on your computer and has the appropriate GoZ files installed as required by its GoZ documentation. If Sculptris determines that the GoZ required GoZ files have not been installed you will receive an error popup.
Ohjelma on kai enimmäkseen tarkoitettu Z-Brushin rinnalle, sen apuriksi. Edistämään isoveljen myyntiä tai jotain. Nähdäkseni tuo yllä mainittu GoZ toimii ohjelmien välissä helppona siltana. Sekin oletettavasti hyvin vain yhteen suuntaan.SCENE MANAGEMENT
There are a variety of buttons for creating new primitive models that you will use as a basis for sculpting, starting a new scene or importing/exporting models. A few common rules apply to these options.
When creating or importing a new object you will have a choice of starting a new scene or adding the object to your existing scene. Starting a new scene will of course clear your document so be sure to save your work prior to doing this.
Adding the new object to your existing screen will begin with a spherical ghost that serves as a placeholder. You can drag this sphere around to pick a spot for it before clicking again to permanently add the mesh. Even Plane and OBJ objects will initially use the sphere placeholder.
Enpä oikeastaan ole ehtinyt kuin vähän leikkiä tällä ohjelmalla. Ilmainen versio on muuten yhäkin ladattavissa, ja sen mukana tulee tuo käyttöä helpottava "Sculptris_Alpha6_Documentation" pdf-tiedostona. Ohjelman käyttöliittymä kun on ehkä hieman normaalia erikoisempi.
-
- Viestit: 288
- Liittynyt: 4.5.2012 klo 14.31
- Paikkakunta: Stadi
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja pulseproto »
.. sinänsä erikoista.. Applelle ei ole käytännössä yhtään kaupallista ohjelmaa tähän..joita esim. teolliset muotoilijat maailmanlaajuisesti käyttäisivät.. Joks Maya jo toimii Lionissa.. en ole testannu..?!
Viimeksi muokannut pulseproto, 6.9.2012 klo 3.37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaikki applen rauta lempattu jo vuosia sit... Ok, skideillä ja äidil iphonet jatkaa elämää.. ja pari watchia
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit