Sivu 3/3

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 5.6.2016 klo 21.50
Kirjoittaja mikastus
Aika vöyrii eteenpäin. Mitä jännää 3D-porukat ovat tällä välin hommailleet?

Uimahalli on tähän vuorokauden aikaan kiinni. Pohjoinen valo paahtaa sisään tehden temppujaan pinnoilla.
ArchiCAD 18, viimevuotinen mallinnus. Valosäätöjä hieman hiplailtu fysikaalisen renderointimoottorin ehdoilla (AC19 integroitu Cinerender by Maxon, en tiedä onko mitään muutoksia tapahtunut AC18->19 välillä). Rendausajat melko siedettäviä 8-ytimen Mac Pro 1,1:llä, vaihteluväli 6-22 min. Jatkotarkkuutta saa kun antaa moottorille vähän lisäaikaa.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 18.6.2016 klo 19.29
Kirjoittaja mikastus
Taloyhtiön osakkaiden mahdollisia rahareikiä. Laatta- ja kalusteluonnoksia pikkuisiin kylppäreihin. Mallinnukseen meni oma aikansa, lopulta jopa päiviä. Valaisin piti rakentaa itse, kun ei löytynyt valmista valmistajalta. Lumeneita tuli pantua luultavasti vähän enemmän kuin laki sallii, tai mitä oikealta näyttäisi.

Renderoinnit alle 10 min. per kuva, yhä samaisella 8-threadin Mac Pro 1,1:llä.
Ohjelmistot: Rhino 5 for Mac, ArchiCAD 19, Cinema 4D

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 1.8.2016 klo 0.00
Kirjoittaja mikastus
Aika vierähtää, ja loma jo alkaa. Panelointeja avaruus vastaan binääritaulut. Atmosfääriasetuksia ja kuvasäätöjä. Uskomattoman paljon on tutkittavaa ja säätämisiä virtuaalisissa maailmoissa. Kaupungin Zen-puutarha synteettisine meripihkapalleroineen, sumulla ja sumutta, syövytyksin ja ilman. Muistinkäyttö Mac Pro 1,1:llä aika vaativalla tasolla. ArchiCAD jumitti viideksi minuutiksi (ohjelma ei vastaa). Heräsi lopulta itsekseen, ei tarvinnutkaan pakkolopettaa. Olisi pitänyt heti ostaa 64GB, koska sekin nähtävästi olisi mahdollinen konfiguraatioa tälle 2006 -mallin Pro Macilleni.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 15.8.2016 klo 9.47
Kirjoittaja jalski
Itsellä käytössä Shade 3D ja Hash Animation Master, joihin olen erittäin tyytyväinen. Shade 3D:llä yhdistelemällä curved surface ja polygon mallinnusta, saa monimutkaisia muotoja ja objekteja toteutettua kohtuullisen kivasti.

Alla pari nopeasti tehtyä replikaattori testiä:

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 20.8.2016 klo 0.59
Kirjoittaja mikastus
Hienot mallinnukset. Renderointikin on hyvä. Varjot aavistuksen pehmeämmiksi, tekisi mielestäni poikaa.

Ohjelmiston nimestä päätellen animaatio on Hashin listalla tärkeysjärjestyksessä korkealla sijalla. Pillereistä esimerkiksi olisi tosi hauskaa nähdä jokin animaatiopätkä.

Mitä ulkoisia tai kolmannen osapuolen tiedostomuotoja tai renderointiohjelmistoja Hash A-M tukee?

btw. C4D ruoho-efektillä testaillut tämäniltaiset materiaalit liitteenä.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 21.8.2016 klo 14.16
Kirjoittaja jalski
mikastus kirjoitti:Hienot mallinnukset.
Mitä ulkoisia tai kolmannen osapuolen tiedostomuotoja tai renderointiohjelmistoja Hash A-M tukee?
Animation Master tukee joitain kolmannen osapuolen tiedostomuotoja, mutta tuodot mallit tarvitsee yleensä käydä läpi ja korjata käsin. Tämä on seurausta siitä, että ohjelma käyttää patchejä polygonien sijaan. Patchit tarjoavat kyllä myös etuja mallintamiseen kuten pitävät monimutkaisen mallin yksinkertaisena ja kauniina. Liitteenä kuva Animation Masterin käyttöliittymästä (malli ei ole omani).

Kokeilin tehdä Shade 3D:llä yksinkertaista animaatiota. Mallinnettu 10 minuutissa, joten ei ole kovin kaunis.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 25.9.2016 klo 18.07
Kirjoittaja jalski
Mallinnus opiskelut etenevät pikkuhiljaa oikeiden töiden ja kotihommien välissä. Shade 3D:lla animaatio -ja mallinnustyökaluja tullut viimeaikoina opiskeltua.

Kokeilu Shade 3D:n polygonimallinnus tutoriaalin hain animoinnista. Dropboxin mediasoitin takertelee itselläni jonkun verran ja näyttää loppuun jotain sinne kuulumatonta roskaa, mutta Windowsin mediasoitin toistaa tuon virheettä.

Mietin myös, että miten mallintaisin auton renkaan helpoiten. Shade 3D ei tue bend työkalua, millä rengasprofiilin taivuttaisi renkaan muotoon ja päädyin käyttämään replikaattoria työhön. Tämä olikin nopea ja äärimmäisen helppo tapa. Liitteenä kuva tästä.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 5.11.2016 klo 16.43
Kirjoittaja kalanen
Blender lähestyy ympäripyöreää "tuotannonkestävä" -statusta.

FX-jampan demoreel: https://www.youtube.com/watch?v=BdlTrDzwre0

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 5.11.2016 klo 20.43
Kirjoittaja theinonen
On se Blender aika kamala viritelmä silti yhä vieläkin.

Ei anna hyvää ensivaikutelmaa, jos käynnistää ohjelman UHD-resoluutiolla ja tarvitsee mikroskoopin jotta edes löytäisi asetuksista jotain millä saa käyttöliittymää isommaksi.

Varmasti pätevä ja monipuolinen ohjelma noin muuten, jos pään hakkaaminen seinään kuulostaa mukavalta ajanvietteeltä.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 17.1.2017 klo 22.43
Kirjoittaja jalski
Päivitetäänpä hiukan Shade 3D:llä tehtyjä viimeaikaisia 3d-mallinnnus kokeiluja...

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 25.3.2017 klo 16.41
Kirjoittaja mikastus
Renderfarmi on saanut lisätehoja. Mac Pro 4,1 -ketjussa arvioin kokonaislaskennan kasvaneen mukavasti. Pitihän nuo testit puskea läpi koko farmin osalta, koska muutoinhan sitä olisi joutunut tekemään rästitöitä tai jotain.

Arvioni 67000 ja 3700 osui aika lähelle oikeaa: GB 3=68803, CB R15=3677

C = processor cores
T = processor threads
GB3 = GeekBench 3
CB R15 = CineBench R15
OGL = Open GL fps
GC = graphics card
x MT = arvioitu hyperthreading-kerroin

Eli gigahertsit, RAM:min määrät ja muut satunnaiset inter- ja extrapolaatiot myös esitetty. Liitteenä laskelmat ja masiinat taulukoituna. Keskmääräinen vuosimalli koneilla on huikeat vm. 2009. Keskimäärin kahdeksan vuotta vanhaa rautaa siis..
8-)

edit. ja virhehän sinne tietenkin luikahti. Korjattu iMac 2007 geekbench 2000->2396. summa korjattu myös 68407->68803. Huikea muutos laskelmiin.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 25.3.2017 klo 17.33
Kirjoittaja mikastus
Pieni pettymys kuitenkin. C4D team renderin tulokset eivät enää cinebenchistä ripatussa cpu.c4d -testissä parane vaikka koneiden yhteenlaskettu virtuaalinen teho selvästi kohoaakin.

Täytyy siis investoida muualle; ongelmakohtiin, eli renderointiverkkoon. Langallinen 100 Mbps reititin ei nyt sitten enää riitä mihinkään. Toinen tehokkaimmista Mac Proista ja toinen köpöimmistä iMaceista ei ehdi saada edes kaikkia resursseja ladattua, kun muutamat muut ovat jo laskeneet työnsä valmiiksi. Olen juuttunut vain viisinkertaisen nopeutuksen luuppiin, vaikka yrittäisin mitä temppuja.

Tarvitaan siis langallinen gigabitin reititin, jossa backbone on riittävän hyvä ja läpimeno per portti on 2Gbps. Näin tuloksistani päättelisin, tiedä sitten kuinka oikeasti käy kun nekin rahat on tuhlattu.

Blenkkuapostoli tässä taas päivää

Lähetetty: 15.5.2017 klo 15.13
Kirjoittaja kalanen
Uutta Blender open movieta pukkaa tänään https://agent327.com/

Olipa itte leffoista mitä mieltä tahansa, on nuo jakoon laitetut assetit kovasti kiinnostavaa koluttavaa.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 27.5.2017 klo 16.02
Kirjoittaja mikastus
Piti retroilla ja koluta vintiltä G4-933MHz Quicksilver (vm 2002). Muutaman hupaisan ja hieman nolonkin episodin jälkeen (ei isompia vahinkoja, eikä savua..) on nyt asennettuna SSD-levy IDE-levyn tilalle. Caarbon Copy Clonerin vanha ilmainen versio sattui olemaan saatavilla vanhalla limpulla, joten kloonasin koko systeemin. Sieltäpä löytyi yllättävää 3D-retroa. ArchiCAD 5.1 kahdenkymmenen vuoden takaa. Koska olin osioinut SSD:n kahtia, ja kloonannut myös OS 9.2:sen, eli Mac OS classicin, niin polkaisinpa ohjelmiston käyntiin.

Onhan nää koneet ja ohjelmat vähän muuttuneet tässä 20 vuodessa. Mutta toimii kumminkin. Iloksenne joitakin kuvaruutukaappauksia retroiltapäivästäni. Kannattaa huomioida erityisesti X-Bench-tulos Uncached Read, 2111.40. Baseline on siis 100 (joka perustuu tupla G5 2.0GHz kovalevymalliin). Tuo _osatulos_ on siis 21-kertaa niin nopea kuin tupla-G5 alkuperäisellä kovalevyllä.

Mallit ovat myös noin 20-vuoden takaa, tai mahdollisesti vanhempia. Mutkaobjektin olen värkännyt itse, tuolloin osasin vielä ohjelmoida silloista GDL:lää. Nyt se alkaa olla jo hieman liian vaikeaa.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 30.7.2017 klo 15.48
Kirjoittaja theinonen
Metasequoiasta tullut uudesta versiosta betaversio ja innostuin näköjään taas vähän harrastelemaan parin kolmen kuukauden tauon jälkeen. Kannattaa tutustua jos ei jo ole kokeillut, koska on aivan loistava varsinkin kaikkien örkkimönkiäisten mallintamiseen armature työkalun avulla ja nykyisin löytyy myös OS X versio.
SakuSammakko.jpg
Hiukan parantelin vanhempaa sammakkokokeilua ja legendaarinen Realsoft 3D hoitaa rendauksen mallikkaasti.

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 12.8.2017 klo 11.08
Kirjoittaja jalski
theinonen kirjoitti:Metasequoiasta tullut uudesta versiosta betaversio ja innostuin näköjään taas vähän harrastelemaan parin
Hiukan parantelin vanhempaa sammakkokokeilua ja legendaarinen Realsoft 3D hoitaa rendauksen mallikkaasti.
Sitex Air renderöinti theinosen 3d-mallista...

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 12.8.2017 klo 12.06
Kirjoittaja mikastus
Sammakot on symppiksiä, ja ihan hyvän makuisiakin.
Ymmärsinkö oikein, että AIR on windows/linux only-softaa?
Ja windowsille on näemmä myös ilmainen versio saatavilla. No onhan minullakin nykyään tuo windows, ei kait siinä, pääsen tuota tarvittaessa kokeilemaan. Käyttäisin kyllä yhä selvästi mieluummin näitä Maccejä.

Itse vetelen yhä tuolla Maxonin cinerenderillä, mutta kaikki kiinnostaa, varsinkin nuo näyttiskiihdytetyt moottorit ovat mielenkiinnon alla. Sellainen on tulossa uudessa Cinema 4D:ssäkin (R19), AMD:n Radeon Pro Render -moottori. Vaikuttaa melko pätevältä. Vaikka nVidiaa pidetäänkin AMD:tä kyvykkäämpänä firmana näyttispuolella, niin kilpailu tekee vain hyvää kuluttajan kannalta.

Nahkatuolitesti:

Re: 3D-mallinnusohjelmaa

Lähetetty: 31.12.2017 klo 10.39
Kirjoittaja theinonen
Metasequoialla pikkuinen dinosaurus noin 20 minuutissa armature työkalun avulla.



Wikipediasta T-rex luuranko viitekuvaksi ja sitten vain piirtämään tikku-ukkoa.
Armature.jpg
Nopeasti vain extrudella silmäkuopat , suu ja kieli sekä lisätään pari palloa silmiksi. Lopuksi voi hiukan hienosäätää muotoa sculptaus työkalujen avulla.
dinosaur.jpg
Lopputulos näyttää yllättävän hyvältä Realsoft 3D:n puolella, tosin käytin enemmän aikaa rendauksen valmisteluun kuin itse mallintamiseen.
rendertest.jpg