Sivu 185/202

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 9.1.2017 klo 23.18
Kirjoittaja Sherukka
Kyllä.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 9.1.2017 klo 23.27
Kirjoittaja Erño
Golf-raukka ei tykännyt 30 asteen nopeasta lämpötilavaihtelusta (-28 -> +2 kolmessa päivässä). Kello on siirtynyt väärään aikaan eikä auton kaiuttimista kuulu enää ääntä. :o

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 10.1.2017 klo 0.39
Kirjoittaja Don MC
K_Kolja kirjoitti:Taitaa olla pyöränlaakerilla mailit täynnä. Ruvennut kuulumaan sellainen vaimea rohina, joka voimistuu nopeuden kasvaessa eikä se muutu jos heittää vapaalle, eli moottori-/vaihteisto-osaston voinee laskea ulos vika-arveluista. Ääni vaimenee vasemmalle kaartaessa. Hieman vaikea korvakuulolta paikallistaa lähdettä, mutta arvelisin syylliseksi oikeaa etupyörää, voisinko olla oikeassa?
Hyvin mahdollista. Parhaiten se selviää kun tunkkaat pyörän ilmaan ja pyörittelet käsin. Pitäisi pyöriä täysin äänettömästi, elleivät jarrupalat laahaa levyjä ja ellei vetareissa ole mitään häikkää.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 10.1.2017 klo 4.36
Kirjoittaja hatey
^ Vielä kun pitää kättä jousilautasella, niin siinä pitäisi tuntua värinää, jos laakerissa vikaa.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 10.1.2017 klo 7.55
Kirjoittaja K_Kolja
Kiitos vastaajille! [:)] Hieman keljuttaa tuolla pakkasessa ruveta veivitunkilla leikkimään, mutta kai se häätyy koittaa, niin osaa sanoa tohtorille oikean oireen.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.1.2017 klo 22.06
Kirjoittaja Sherukka
Ovatko muut seuranneet mistä netissä nyt kohistaan, eli Trafin uudet säännöt koskien diesel-autojen päästömittausta? Enää ei välttämättä käytetä vakio K-arvoa vaan sitä minkä valmistaja on ilmoittanut (jos on ilmoittanut) ja joka voi olla aivan liian optimistinen. Ne autot jossa hiukkasloukku on poistettu tai sille näytetty rautakankea, ovat ongelmissa?

Vagineissa tyyppikilvessä tuo arvo ("laatikon" sisällä, esim. 0,5) mutta tuli mieleen että jää yksi porsaanreikä, eli käy merkkihuollossa etukäteen hakemassa päästötodistuksen, eli siellä sitä voi yrittää pidempääkin ja isommalla rahalla varmaan irtoa lopulta jos ei muulla? [:D]

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 12.1.2017 klo 4.01
Kirjoittaja jakovski
Laitahan linkkiä kyseiseen keskusteluun. Vai onko tämäkin jotain veispuukissa käytyä kohinaa..

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 12.1.2017 klo 19.36
Kirjoittaja Sherukka
Trafin säädös:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf
"Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja- arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa." HUOM! Tästä löytyy vanhempikin versio jossa tuo on sanottu eri tavalla!

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=182069
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=33987.0
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... 97&page=16
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=78628.0
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=26318.0

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 12.1.2017 klo 20.07
Kirjoittaja jakovski
Silti se euro4 savuarvo näyttäisi olevan 1.5.

Oma dpf suolistettu auto antoi k-arvoksi 0.37, joten ei mitään hätää vaikka kiristävät.

Ihmettelen tuota mesefoorumin vahnusta. Eihän tuon ikäisessä ole edes hiukkassuodatinta :D

Taas virka-intoinen suomi alkaa näyttää sarviaan. Pyh, pelleilyä.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 12.1.2017 klo 22.28
Kirjoittaja oppenheimer
Trafissa tai Suomessa yleensäkään ei ole hiffattu, ettei auto jolla ajeta, tuota päästöjä. Tahtoo sanoa, ettei vertailua vaikka paljon ajettavalla riisikipolla tai vähän ajettavalla veekasilla huomioida ollenkaan. Eli päästöperusteinen per jotain tuotettua yksikköä kohden ei huomioi yksikköjen määrää, eli veron peruste ei voi olla ajoneuvon realisoituva saastuttavuus, vaan jokin muu.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 13.1.2017 klo 12.07
Kirjoittaja Peitsamo
Paskat siellä päästöt kiinnostavat vaan pääsy autoilijan lompakolle...

Tätä viimeaikaista keskustelua seuranneena pitää vain ihmetellä sitä kuinka tolloina porukkaa pidetään. Perustellaan tieverkoston yhtiöittämistä sillä kuinka rahat ei riitä tieverkoston ylläpitoon ym. kuralla. Toivottavasti joku onnistuu tämän hankkeen kaatamaan tai tästä tulee moninkertaisesti kalliimpi vikatikki kuin kaikki yksityistämiset yhteensä viimeisen parin vuosikymmenen aikana :?

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 13.1.2017 klo 14.31
Kirjoittaja Mikael K.
Suunnittelin rakentavani Riva Aquaraman (noin. 1:30), kun veneen muoto on silmiä hivelevä. Löysinkin onneksi piirustukset netistä. Metalliosat ja niiden valmistus ovat suurin haaste. Vielä ei ole aivan varmaa mihin sitä lopulta päätyy...



Kuva

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 16.1.2017 klo 16.39
Kirjoittaja Sherukka
https://tekniikanmaailma.fi/autot/trafi ... ylkayksia/
Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) on päivittänyt dieselautojen katsastukseen liittyvää ohjeistustaan joulukuun alusta alkaen.

Katsastuksen yhteydessä tehdään savutuskoe, jonka läpäistääkseen ajoneuvon on mittauksessa alitettava tai enintään oltava sama kuin niin sanotun absorptio- eli k-kertoimen raja-arvo. Valmistaja voi ilmoittaa arvon tyyppihyväksynnän yhteydessä, jolloin se löytyy auton tyyppikilvestä. Lisäksi moottorityypeille on katsastusdirektiivissä määritelty yleiset sallitut arvot.

Aiemmin savutusmittauksessa on käytetty tyyppikilven k-kerrointa, mikäli se on ollut suurempi kuin yleiskerroin. Jatkossa uuden ohjeistuksen mukaan käytetäänkin autonvalmistajan ilmoittamaa arvoa – oli se yleistä kerrointa suurempi tai pienempi.

Muutos voi aiheuttaa katsastuksessa haasteita niille vanhemmille dieselautoille, joiden tyyppikilven k-kerroin on huomattavasti yleiskerrointa pienempi.

Mikäli auto ei läpäise savutuskoetta, edessä voi olla arvokas moottori- tai pakokaasujen puhdistuslaitteiston remontti.
Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä!? Vanhat mersut ovat tuon jälkeen 0€ arvoisia (tai romutuspalkkion, jos sellainen vielä on olemassa) ja eikun paaliin!?!? Maailma pelastuu? Ei pelastu!

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 16.1.2017 klo 23.21
Kirjoittaja Kauppalopo
Kun katsoo millaista hiukkaspilveä vanhat mersut ja muut miljoonan ajetut disut perässään vetävät, niin ehkä uudistuksessa onkin järkeä. Nythän porukka on retostellut foorumeilla sitä, kuinka saasteenpuhdistimet saa rautakangella hengettömäksi, samaan aikaan kun samat naamat hurskastelevat vagin päästöhuijauksesta. Juu, lueskelen jotain sammakonsyöjien autofoorumia, vian ei tarvitse olla iso jos se on päässä.

Jossain oli w123-meisselin k-arvoksi ilmoitettu 1,0 ja katsastuksessa mitattiin 0,37. Kunnossa oleva auto alittaa rajat selvästi. Vialliset autot taas... niin, katsastuksen tehtävä on karsia ne liikenteestä.

Ihmeellistä nillitystä. Äiti tuu pyyhkimään.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 7.45
Kirjoittaja Sherukka
Olipa taas elitistinen näkökanta...

Tuossa "jää kiinni" myös sellaiset autot jotka ovat alkuperäisillä osilla ja sen hetkiset vaatimukset täyttävät. Onko nyt siis pelättävä että tänäänkin ostettu auto voi yön yli muuttua 0€ arvoiseksi? Eihän tuossa ole oikeasti osattu ajatella. Rikkaille ei niin väliä mutta tuossa taas poljetaan köyhimpiä.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 10.43
Kirjoittaja Kauppalopo
Elitistinen? Onko elitististä tuomita se, että bensalenkkarit poistavat auton alkuperäiset ja tyyppihyväksynnän mukaiset saasteenpoistolaitteet kulmahiomakoneella tai rikkovat ne rautakangella? Vai onko elitististä olettaa, että tieliikenteessä olevat autot pidettäisiin edes jonkinlaisessa kunnossa? Saako muistakin katsastuskohteista yrittää luistella, jos kerran pakoputken ronkkiminen rautakangella on ok? Ratsupaikat ruostuneisiin tukivarsiin ja tuhdisti massaa päälle peittämään feikki?

Kunnossa olevat autot alittavat rajat kevyesti. Jos auto ei ole kunnossa, ei sillä ole asiaa tieliikenteeseen. Ei se ole elitismiä, vaan turvallisuutta, terveellisyyttä ja tervettä järkeä. Kaltaisesi bensalenkkarit saavat tunkea rautakankensa omiin ruumiinonkaloihinsa, jos minun elitistinen mielipiteeni tässä sallitaan.

Joskus tuntuu siltä, että itse keksityllä köyhyydellä voidaan perustella kaikki mahdollinen paska, mitä katkerat ihmiset pienissä mielissään onnistuvat kiteyttämään. Toistan edellisen: äiti, tuu pyyhkimään.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 13.22
Kirjoittaja Kauppalopo
Sisältö on tuossa ylempänä, alemmassa viestissä on kansantajuinen tiivistelmä.

Ongelma tulee siitä, että pieni joukko suomalaisista ei välitä pätkääkään toisten turvallisuudesta tai vaikkapa oikeudesta puhtaaseen hengitysilmaan. Tuolla viritellään jotain romutuskuntoisia miinoja purkkapaikoilla ja lyödään dieselien hiukkasloukuista sisuskalut pois, koska siitä ei ole aiemmin voinut jäädä kiinni. Nyt voi, ja itku alkaa.

Jos auto on asiallisessa kunnossa, ei sen katsastaminen ole ongelma. Ei ole koskaan ollut, eikä tule olemaankaan.

Tuolla bensalenkkarien rajatussa ajatusmaailmassa on tietysti ihan hyväksyttävää toimia itse niin kuin haluaa ja vaatia muita olemaan puuttumatta tähän. Jos puututaan, on kyse elitistisestä köyhien polkemisesta.

Tiedoksi, että Kuluttajariitalautakunta on jo 2015 antanut päätöksen, jonka mukaan kuluttaja velvoitettiin maksamaan autoliikkeelle 3000€ korvaukset tapauksessa, jossa kuluttaja oli antanut liikkeeseen vaihtoauton, josta oli itse poistanut hiukkasloukun. Kuluttaja ei tästä kertonut ja loukun poistamisen vuoksi moottorin pakokaasujärjestelmä tukkeutui ja rikkoi moottorin. Myyjä oli itse käynyt tämän tästä kuittaamassa vikavalon nollille ja tiesi kyllä mitä oli tehnyt ja millä seurauksin. Näitä voi tulla vastaan jatkossakin, kun elämäänsä pettyneet bensalenkkarit yrittävät vierittää purkkapaikatut miinansa eteenpäin.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 14.04
Kirjoittaja amanita
Kuva


Eikös sitä jo olla sovittu, että henkilöön menevää kommentointia tulee välttää, sitä ei itse asiassa suositella laisinkaan. Koska kyseistä laatua taas löytyi, on materiaali siivoiltu tarpeettomana pois.

Olkaa hyvät ja keskustelkaa asiallisesti. Kiitos.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 14.18
Kirjoittaja jakovski
Lähetätkö Kauppalopo linkin kyseiseen päätökseen, koska itse en sitä vuodelta 2015 löytänyt.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 14.38
Kirjoittaja Kauppalopo
Ei ole julkaistu ratkaisu, näköjään lautakunta julkaisee vain murto-osan useasta tuhannesta käsitellystä per vuosi. Annettu 21.1.2015 ja artikkeli aiheesta on Keskisuomalaisessa www.ksml.fi julkaistu samana päivänä.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 14.59
Kirjoittaja jakovski
Kiitos.

DPF:n poistosta ei kyllä mene pakojärjestelmä tukkoon. Se hengittää paljon paremmin ilman sitä. Onkohan tuossa käynyt niin että oltaisiin DPF poistettu ohjelmoimoidusti pois, sen vielä ollessaan paikoillaan. Sitten kun se alkoi oirehtia, otettiin kokonaan pois ja vahinkoa olisi tapahtunut moottorille DPF:n ollessa tukossa. Sitten poistettu ja viety liikkeeseen.

Kunnon softalla auto ei savuta, mutta jos paskalla softaamisella ja syöttöä lisäämällä ylimalkaisesti voiman saamiseksi, niin taatusti räpsähtää katsastuksesta uudemmatkin autot.

Kysymys ei olekaan nyt näistä DPF puukotetuista autoista, vaan vanhemmista - täysin kunnossa olevista- ja jopa perheen ainoasta kulkuvälineestä. Saas nähdä minkälaisia hylkyjä tullaan näkemään.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 15.49
Kirjoittaja Sherukka
Jakovski, sinä ymmärsit asian. [:)]
Samalla tyylillähän Trafi voisi päättää ettei bensamoottoreissa (suorasuihkutuskoneet) saa muodostua pienhiukkasia jolloin niitäkin poistuisi nyt melkoinen määrä teitä tukkimasta. ;)

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 16.48
Kirjoittaja Kauppalopo
Tuolla on foorumit jo pullollaan kunnossa olevien dieselien onnistuneita katsastuksia. Se siitä ymmärtämisestä. Jos nämä nokivasaroiden roplaajat eivät omaa viritettyä kittikakkuaan saa leimattua, ei vika ole järjestelmässä, vaan ymmärtämättömissä bensalenkkareissa halpahintaisine virityksineen.

Huomaan, että voimakas tunnemyrsky estää ymmärtämästä asiaa, joten en jaksa siitä enempää jankata.

2014 ensirekisteröidyillä taitaa olla nyt ensimmäinen katsastusvuosi, joten minun on tänä vuonna katsastettava tuo euro6-dieseli. Tuskin aiheuttaa ongelmia. Muilla talouden autoilla onkin vapaavuosi. Näin eliitillä, miten siellä alemmissa kansankerroksissa pärjäillään?

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 16.52
Kirjoittaja Kauppalopo
jakovski kirjoitti: Kunnon softalla auto ei savuta, mutta jos paskalla softaamisella ja syöttöä lisäämällä ylimalkaisesti voiman saamiseksi, niin taatusti räpsähtää katsastuksesta uudemmatkin autot.

Kysymys ei olekaan nyt näistä DPF puukotetuista autoista, vaan vanhemmista - täysin kunnossa olevista- ja jopa perheen ainoasta kulkuvälineestä. Saas nähdä minkälaisia hylkyjä tullaan näkemään.
Onko auto täysin kunnossa, jos se on "paskasti softattu" ja "lisätty syöttöä ylimalkaisesti tehon saamiseksi"? Mikä merkitys sillä on, onko auto perheen ainoa vai ei, jos se ei ole kunnossa?

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.1.2017 klo 17.29
Kirjoittaja Sherukka
Et siis pidä sitä lainkaan outona että nyt yhtäkkiä muutetaan sääntöjä siten että aletaan seuraamaan jotain aivan eri raja-arvoa jos se sattuu löytymään auton tyyppikilvestä!? Esim. monessa saksalaisissa se on ollut über optimistinen ja siihen tyyppikilven arvoon ei välttämättä edes uutena ole päästy. :o
Minusta tuo kuulostaa kansan kusettamiselta ja sellaista ei pidä antaa tapahtua...ei takautuvasti voi muuttaa sääntöjä (järki hoi!)...