Sivu 191/202

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 10.8.2017 klo 19.56
Kirjoittaja Armada
^viisastellaan lisää!!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kytkin
Oikeesti :x :x :x

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.8.2017 klo 8.50
Kirjoittaja Kauppalopo
jtr-123 kirjoitti:Miksi se kytkin pohjaan painetaan kun ollaan lähdössä?
Ilmoittauduit siihen jääräosastoon? Pidätkö manuaalivaihteisessa koko ajan vaihteen pykälässä ja kytkimen lattiassa? Oikeasti? Aika moni pitää vapaalla ja vaihtaa pykälän silmään vasta ennen liikkeelle lähtöä. Silloin -usko tai älä- kytkin painetaan ensin pohjaan.

Jeesus mitä spedejä [:/]

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.8.2017 klo 10.26
Kirjoittaja jakovski
Trollataan ja te menette heti syöttiin.

Ei hyvänen aika.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.8.2017 klo 12.03
Kirjoittaja Mikael K.
Olen jo lähtenyt valoista ja liikkunut kaksi metriä eteenpäin, kun takaa kuuluu starttimoottorin pyörähdyksiä. Hidasta on, hidasta on. Vaan pääsee se etanakin maaliin, kun vaan liikkuu.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.8.2017 klo 13.22
Kirjoittaja Kauppalopo
Ollaan näköjään oltu eri valoissa [:#]

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.8.2017 klo 13.39
Kirjoittaja Mikael K.
Oikeastaan yritän kiinnittää koko ajan huomion liikennevalokulttuuriin. Ensiksi lähdetään liikkeelle vasta muutaman sekunnin viiveellä. Sen jälkeen ajetaan risteyksen läpi vielä vanhoilla vihreillä, kun jo toiset olisivat tulossa risteykseen. Jokainen autoilija jos toimii näin niin ei ole ihmekään, että valoista pääsee tosiaan kaksi autoa lävitse kerrallaan. Sehän kaiketi ei kuitenkaan ole ideaalista tai ideana.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.8.2017 klo 14.25
Kirjoittaja thoug
Ja jos ei olisi käytössä star/stopia niin siinä vaiheessa kun pitäisi olla liikkeellä aletaankin vatkaamaan vaihdetta vasta sisään. Ei tuo viive tekniikasta tule, vaan ihmisistä.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.8.2017 klo 18.13
Kirjoittaja Lihapipo
Minä menen tavallisesti takapenkille pitkäkseni, kun odottelen valojen vaihtumista.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.8.2017 klo 21.06
Kirjoittaja Sherukka
thoug kirjoitti:Ja jos ei olisi käytössä star/stopia niin siinä vaiheessa kun pitäisi olla liikkeellä aletaankin vatkaamaan vaihdetta vasta sisään. Ei tuo viive tekniikasta tule, vaan ihmisistä.
Tässä tuli totuus!

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 11.8.2017 klo 21.10
Kirjoittaja Sherukka
Hauska vertailu, tällaisia toivoisi lisää! https://www.topgear.com/videos/chris-ha ... ris-drives
Kyllä selkeästi jotain ollaan menetetty kun menty yliturvallisiin autoihin. Muista minäkin kun Ford Focus oli paras auto ajaa mutta sitten tuli täyssähköinen tehostus ja peli menetettiin. Autotoimittajilla jäi tietty wanha levy päälle vaikka ohjaustunto ei enää ollutkaan luokkansa parhaita, sellaisia epeleitä ne aina vaan ovat, eli älä luota heidän kirjoituksiin! [:D]

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 12.8.2017 klo 8.37
Kirjoittaja KenSu
Kauppalopo kirjoitti:
jtr-123 kirjoitti:Miksi se kytkin pohjaan painetaan kun ollaan lähdössä?
Ilmoittauduit siihen jääräosastoon? Pidätkö manuaalivaihteisessa koko ajan vaihteen pykälässä ja kytkimen lattiassa? Oikeasti? Aika moni pitää vapaalla ja vaihtaa pykälän silmään vasta ennen liikkeelle lähtöä. Silloin -usko tai älä- kytkin painetaan ensin pohjaan.
No, tämä tapa se juuri onkin isompi hidaste kuin start/stop-automaatti: kun valo vaihtuu vihreäksi, havahdutaan, ruvetaan siirtämään vastenta jalkaa kytkimelle, kun kytkin on löydetty ja painettu pohjaan etsitään vaihdekeppi oikeaan käteen ja haparoidaan vaihde silmään, sitten siirretään oikea jalka kaasupolkimen päälle ja ruvetaan hölläämäään kytkintä - liikkeelle päästään ehkä siinä vaiheessa kun vihreistä valoista on puolet jäljellä. Vapaa vaihde pitäisi kieltää käynnissä olevilta autoilta.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 12.8.2017 klo 9.48
Kirjoittaja jakovski
Maailman suuren suuret ongelmat.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 12.8.2017 klo 11.57
Kirjoittaja theinonen
KenSu kirjoitti:
Kauppalopo kirjoitti:
jtr-123 kirjoitti:Miksi se kytkin pohjaan painetaan kun ollaan lähdössä?
Ilmoittauduit siihen jääräosastoon? Pidätkö manuaalivaihteisessa koko ajan vaihteen pykälässä ja kytkimen lattiassa? Oikeasti? Aika moni pitää vapaalla ja vaihtaa pykälän silmään vasta ennen liikkeelle lähtöä. Silloin -usko tai älä- kytkin painetaan ensin pohjaan.
No, tämä tapa se juuri onkin isompi hidaste kuin start/stop-automaatti: kun valo vaihtuu vihreäksi, havahdutaan, ruvetaan siirtämään vastenta jalkaa kytkimelle, kun kytkin on löydetty ja painettu pohjaan etsitään vaihdekeppi oikeaan käteen ja haparoidaan vaihde silmään, sitten siirretään oikea jalka kaasupolkimen päälle ja ruvetaan hölläämäään kytkintä - liikkeelle päästään ehkä siinä vaiheessa kun vihreistä valoista on puolet jäljellä. Vapaa vaihde pitäisi kieltää käynnissä olevilta autoilta.
Et voi olla tosissasi.

Ei siinä kytkimen pohjaan painamisessa ja vaihdekepin liikuttamisessa mene yhtään enempää havaittavaa aikaa liikkeelle lähtemisessä. Ainoastaan amatöörit ja hölmöt jäpittävät turhaan valoissa kytkin pohjassa, enkä todellakaan ymmärrä miksi liikennevaloista pitäisi myöskään olla aina ensimmäisenä liikkellä. Riippuu kuitenkin hyvin pitkälti välityksistä miten ripeästi autolla paikaltaan pääsee vauhtiin ja enemmän liikenteessä hidastavat tumpelot jotka eivät osaa havainnoida/ennakoida, eivät osaa autonsa ulottuvuuksia ja eivät osaa yhtään ryhmittyä kääntyessään.

Oman henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan se kytkimen pohjassa pitäminen liikennevaloissa on lähinnä sellaista autokoulutouhua kun paskat housussa jäpitetään ja jännitetään liikkellelähtöä liikennevalojen vaihtumista odotellessa. Itse suosin rentoa ajotapaa ja siihen ei todellakaan kuulu kytkimen, joka autosta riippuen saattaa olla hyvinkin jäykkä pohjassa pitäminen minuuttikaupalla turhanpäiten.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 12.8.2017 klo 12.31
Kirjoittaja mikastus
Minäkin olen tähän asti pitänyt Start-stoppia jotenkin kökkönä ratkaisuna. Juuri kuitenkin ajoin vuokratulla manuaalipakulla muuttokuormaa, transportteri se kai oli, ja luulin olevani epäpätevä kuski kun sammutin auton eräässä pienessä kaupunkimäessä. No en ollut, ja se lähtikin heti ihan itsestään käymään kun äkkiä survaisin kytkimen pohjaan. Oli tosi nopea startti, en voi väittää käynnistysviipeen olevan häiritsevä tai merkitsevä. Sekunnin murto-osia. Oikeasti luulin ensin että ehdin painamaan kytkimen viime hetkellä pohjaan ennen sammumista, ja diisseli jaksoi pitää paineet yllä ja auton käynnissä.

En kyllä tiedä pelastaako tämä ominaisuus maailmaa. Ei tuollaiset useat kymmenet lyhyet pysähdykset tunnin sisällä ainakaan voi kovin hyvää startille tehdä, oli se sitten tarkoitukseen suunniteltu tai ei. Mutta toisaalta, ehkä se suuremmissa ruuhkakeskuksissa on hyvinkin perusteltu, kun kymmenet tuhannet autot odottavat sitä vihreäänsä. En tiedä mikä on suhde auton paikallaanolon ja liikkumisen kesken ruuhka-aikoina jossain Helsingin keskustassa esimerkiksi: 50/50 % ehkä?

Eli en vastusta start-stoppia, mutta en silti omaan käyttööni ominaisuutta sen enempää kaipaakaan.

Itseänikin kyllä ärsyttää nuo haaveilijat liikennevaloissa. Pidän siitä että kulkeminen on kaikille mahdollisimman joutuisaa. Tuskinpa kukaan siitä kaupunkiruuhkassa ajamisesta sen enempää nauttiikaan. Haaveilijoita on liikkeellä kaikenlaisilla autoilla, näiden yksilöiden ainainen jumittaminen ei taida olla kiinni start-stop-ominaisuudesta.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 28.8.2017 klo 19.13
Kirjoittaja suppo69
Ladan ja Dartin mainoxet vuodelta -75. Hesarin arkistot on helmiä täynnänsä mainosten ja uutisten osalta. Ladan mainostekstit on huvittavia nuoruuden Lada-kokemusten myötä.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.10.2017 klo 11.59
Kirjoittaja amanita
Taitaa olla tulossa kesärenkaiden osto Minnille, kuulemma eturenkaiden urasyvyys 2,5mm, takana hieman enempi, peräti puoli milliä. Onkohan mitään hintaeroa tarjouksissa vuodenajan mukaan, eli kumpana kannattaa ruveta hieromaan kauppoja?

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.10.2017 klo 12.26
Kirjoittaja Mikael K.
Tuohon en osaa sanoa kovinkaan syvällisiä. Nokian renkaita kannattaa välttää. Ainakin omassa Fiestassa ne ovat huterat ja suuntavakaus ei ole hyvä. Talvirenkaina käytössäni ovat Michelinit ja ne ovat tukevammin tehty. Eli otaksuisin niiden toimivan myös kesärenkaina. Rengastesteistä lienee myös apua.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.10.2017 klo 12.29
Kirjoittaja amanita
Joo omat edelliset ovat Misukat, ostettu 2009. Saapa nähdä, mitä nyt tarjoovat, eri puoti nyt kyseessä. Puodissa säilytetään noita renkaita ja huolletaan Minniä hienoksi aina tarpeen mukaan.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.10.2017 klo 12.30
Kirjoittaja Kauppalopo
Aika moni liike toimii jo nyt siten, että eivät pidä kovin laajaa varastoa, joten ei ole tarvetta myöskään kauden vaihtuessa tyhjentää epäkuranttia varastoa polkuhintaan. Nettikauppojen toiminta puolestaan tuntuu perustuvat siihen, että siellä ilmoitetaan läpi kauden renkaiden olevan jonkinlaisessa alessa listahintaan verrattuna, mutta "väärän" kauden renkaita ei sitten alenneta kuin nimellisesti.

Jos kyseessä on joku yleinen koko ja lähelläsi on oikea ja osaava rengasliike, niin käy kysymässä päivän hinta sieltä. Vertaa sitten nettikaupan hintoihin, esim camskill, rengasonline ym.

2,5-3,0 on kovin vähän kulutuspintaa tähän vuodenaikaan.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.10.2017 klo 12.37
Kirjoittaja amanita
Minni on Ford Focus Ghia ja rengassäilömö/ "kauneushoitolansa" on valtuutettu Ford-huoltamo. Normikokoinen ja -renkainen pikkukaara siis, ikääkin jo paljon, mutta on terhakka ja palvelunhaluinen, eikä kiukuttele.

Kiitos vinkeistä, kurkistelen noita nettitarjouksia, liikkeestä en vielä saanut heidän tarjoustaan. Erään huoltoon liittyneen väärinkäsityksen vuoksi käväisen siellä vielä huomennakin ja saan sen tarjouksen.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.10.2017 klo 13.39
Kirjoittaja hatey
Ostin kolme vuotta sitten Fokkeriin aidot kiinalaiset Ling Long Green Max -kesäkumet. Hinta oli halpa ja renkaat mustat ja pyöreät. Tästä lähin ostan aina kiinankumet kesärenkaiksi. Hullua maksaa merkistä ylihintaa.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.10.2017 klo 13.52
Kirjoittaja Kauppalopo
Yhdessä käytettynä ostetussa autossa tuli mukana jotkut kiinanpaskat, en enää muista merkkiä, mutta rengasmelu on järkyttävä ja märkäpito olematon. Paistoleimojen mukaan renkailla on ikää vain pari vuotta ja pintaa vaikka kuinka. Tällä kokemuksella maksan itse mielelläni sen pienen lisän jonka oikeat renkaat ovat noita kiinanpaskoja kalliimpia.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.10.2017 klo 13.57
Kirjoittaja hatey
Näistä kiinankumeista, jotka nyt on, ei voi kuin kehua. Hiljaisemmat kuin Contit, jotka oli aiemmin, ne kului loppuun alta kahden kesän. Sitä edelliset oli misukat, ne oli aivan paskat. Näiden Ling Long kumesten perusteella ns laatumerkeissä maksaa 2-3 kertaa enemmän vain se merkki, jos siitä haluaa maksaa, niin se on oma häpeä.
[:|]

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 17.10.2017 klo 18.36
Kirjoittaja jepsfrost
Mulla on kans ollut kesärenkaina vuosia näitä Ling Long green max renkaita. Ja ei ole mitään huonoa sanottavaa... myyjä sanoi suurimman osan takseistakin täällä käyttävän samoja renkaita. Edellisessä autossa oli sen verta erikoinen koko että noi linglongitkin maksoi siihen 400€ ... talvirenkaat sit kannattaa ostaa ihan kunnon merkit. Kesärekaina menee kyllä oikein hyvin noi green maxit.

Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic

Lähetetty: 18.10.2017 klo 5.59
Kirjoittaja niiksu
Noissa kiinan kumeissa yleensä suurin ongelma tuntuu olevan nuo laadunvaihtelut. Itse saa sutta ja kaveri sekundaa [:D]