Sivu 21/22
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 3.8.2014 klo 15.05
Kirjoittaja arisel
Eipä ole ihan vain ariselin mielikuvitusta tämä onnettomuuksien määrä...
Useita pienkoneturmia vuoden aikana
Espoossa mereen pudonnut pienkone kaarteli ennen syöksyä
lentokone oli ultrakevyt ja niin sanottua amfibio-mallia, jollaisilla voi laskeutua sekä veteen että maalle.
ultrakevyiden koneiden onnettomuudet johtuvat usein lentäjän tekemistä virheistä.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 22.1.2015 klo 23.52
Kirjoittaja arisel
Jämin lentoturma: Näin se tapahtui – syyt uuteen harkintaan
Tapahtumien kulku tuona kohtalokkaana päivänä Jämin taivaalla on raporttiluonnoksessa selvitetty tarkasti.
Comp Air -hyppykone oli hyppylinjalla ja hyppääjät valmiina ovella, kun paikka todettiin huonoksi. Hyppääjät jäivät ovelle ja kone samalla takapainoiseksi, kun se lähti kaartamaan melko jyrkästi kohti uutta paikkaa.
Tällä painopisteasemalla kaartamisesta ei ollut aiempaa kokemusta. Koneen nokka vajosi jyrkästi ja nopeus kasvoi yli 300 km/h. Ohjaaja sai vedettyä liiat nopeudet pois, ja kone kesti moitteitta oikaisuvedossa syntyneet, ilmeisesti melko suuret positiiviset g-voimat.
Oikaisuvedon loppuvaiheessa koneeseen kuitenkin kohdistui negatiivinen kiihtyvyys- eli g-voima ja hyppääjät nousivat kattoon.
Negatiivista kiihtyvyyttä oikean siiven siipituki eli streeva ei kestänyt vaan hajosi. Siipi taittui alaspäin koneen runkoa vasten ja blokkasi hyppyoven. Konetta ei enää voinut ohjata.
Lentäjä ja kaksi hyppääjää pääsivät ulos pienestä pilotin ovesta.
Kahdeksan hyppääjää jäi hylkyyn ja menehtyi maahansyöksyssä.
Onko tämä tulkittava niin, että jos hyppääjät olisivat palanneet paikoilleen, onnettomuutta ei olisi tapahtunut?
.. ainakaan tällä kertaa - streeva olisi ehkä murtunut toisessa tilanteessa...
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 5.4.2015 klo 21.24
Kirjoittaja Leader dog
Huomiselle lupaa mahtavaa keliä, taidampa lähteä ilmaan.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 5.4.2015 klo 21.30
Kirjoittaja hatey
^ Olen niin kade, että poljen pehmustin mattoa, revin paitani ja huudan, lisäksi heitän kohta jonkin tavaran seinään. Sittn menen lattialle makaamaan ja saan itkupotkuraivarin.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 5.4.2015 klo 21.42
Kirjoittaja Jussi68
hatey kirjoitti:^ Olen niin kade, revin paitani...
Taitaa olla
kyyti tonteilla
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 6.1.2016 klo 19.13
Kirjoittaja Leader dog
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 18.1.2016 klo 11.08
Kirjoittaja maccivaari
Leader dog kirjoitti:Huomiselle lupaa mahtavaa keliä, taidampa lähteä ilmaan.
Aina oon ilmassa viihtynyt- matkustajan ja metsäpalolentojen tähystäjänä parhaimmillaan.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 13.2.2018 klo 22.56
Kirjoittaja arisel
Lentoturmatutkinta-sarja taisi saada uutta aineistoa Venäjän onnettomuudesta. Olisi kovin surullista, jos Air France -turmasta opittu olisi jätetty huomioimatta.
Alustavien tietojen mukaan kohtalokas virhe johti Venäjän lentoturmaan –surullisia yhtäläisyyksiä Air Francen lennon 447 kanssa
Analyysi: Lentoturmatutkijoiden mukaan Antonov AN-148 -koneen maahansyöksy saattoi johtua siitä, että koneen nopeusanturit jäätyivät ja miehistä sai koneen nopeudesta virheellistä tietoa
–Alustavan analyysin ja samankaltaisten aiempien tapausten perusteella vaikuttaa siltä, että koneen ollessa ilmassa se joutui epätavalliseen tilanteeseen. Ohjaamon nopeusmittarit antoivat väärää tietoa, mikä puolestaan saattaa johtua siitä, että nopeusanturien lämmitys oli kytketty pois päältä, onnettomuustutkijat kertovat uutistoimisto TASS:n mukaan.
Tutkijat analysoivat koneen lentoarvotallentimen datan, jossa oli onnettomuuslennon lisäksi 15 aikaisempaa lentoa. Kaikilla aiemmilla lennoilla nopeusantureiden lämmitys oli kytketty päälle, kun kone rullasi kiitotielle.
Mikäli tämä osoittautuu onnettomuuden lopulliseksi syyksi, kyseessä on melkoisen raskauttava unohdus.
Moskovan turman tutkinta on vielä sangen aikaisessa vaiheessa. On siis ainakin periaatteessa mahdollista, että tutkijoiden käsitys jopa onnettomuuden perussyystä muuttuu tutkinnan edetessä.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 28.2.2018 klo 1.51
Kirjoittaja arisel
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 28.2.2018 klo 13.18
Kirjoittaja arisel
Järjestelmällinen piittamattomuus ja huollon laiminlyönti lienevät niitä normaaleja "yllättävien" lento-onnettomuuksien aiheuttajia.
Piittaamattomuus TUIn kyseessä ollen vaikuttaa olevan käytäntö, koska ongelmia koneiden kanssa on jatkuvasti.
Sjölundin perheelle riitti lentäminen tällä erää – "Vähän liian läheltä liippasi"
– Pitkän aikaa oli sellainen tilanne, että kukaan ei tiennyt, mistä oli kysymys. Sitten vihdoin kapteeni antoi lausunnon, että jotain ongelmaa on ja että he tekevät nyt siihen liittyen jotain proseduureja ja valmistautuvat todennäköisesti laskeutumaan takaisin Vaasan kentälle.
Laskeutumisen aikana Sjölund kiinnitti huomiota koneen kovaan vauhtiin.
– Kone tuli hirveän kovalla vauhdilla alas. Kiitorata meinasi loppua kesken ja varsinkin viime hetket olivat jännittäviä, kun ei tiennyt saadaanko kone pysähtymään vai meneekö se pellolle.
tiedotus koneessa oli todella niukkaa, jopa ala-arvoista.
Samaa viestiä tuntuu ongelmien ilmetessä tulevan TUI:n kohdalla jatkuvasti. Ja tuskin yrityksen omistajia kiinnostaa edes koneen pudottua muu kuin se, että "Oivoivoi pisnes kärsii!".
Näiden ongelmien jälkeen jos kone putoaa, eivät rahalliset korvaukset riitä, eikä mielestäni elinkautinen vankeuskaan - kyse on nimittäin tahallisesta ihmisten tappamisesta.
Tällaisilta toimijoilta on otettava luvat pois ennen kuin tapahtuu se vakava onnettomuus.
- - -
Edit:
Mitäpä TUI kertoo vaaratilanteista uutisissaan sijoittajille:
https://www.tuigroup.com/en-en/investors/news
Tai Media-tiedotteissan:
https://www.tuigroup.com/en-en/media/press-releases
Aivan, ei mitään.
Tuore päivitys kuitenkin on tehty eilen:
27 February 2018
TUI welcomes the first 737 MAX on bio jet fuel
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 28.2.2018 klo 16.56
Kirjoittaja Latvastalaho
Lensin kerran kapakasta ulos. Paikka oli Mikkeli ja ravintola oli Kahveri. Vuosi oli 1980.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 28.2.2018 klo 18.04
Kirjoittaja hatey
^ Minä lensin pihalle Rossosta ja sain sinne porttiksen joskus varhaisaikuisena. Kyyppari ei tykännyt kun heittelin ihmisiä oliiveilla kietoonnuttuani ensin pöytäliinaan, kuin toogaan.
Omituista nipottamista.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 23.3.2018 klo 15.18
Kirjoittaja maccivaari
Isokone kuvassa
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 23.3.2018 klo 23.36
Kirjoittaja amanita
^Wau, upea kuva!
Amerikoissa ne lentää joskus sisälläkin.
Ilmojen halki.jpg
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 31.5.2018 klo 7.49
Kirjoittaja maccivaari
Olipa Primera Airilla vähä enemmän polvitilaa, tosin sitten paluumatka viivästy 11 tuntia.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 26.7.2018 klo 5.25
Kirjoittaja maccivaari
Leivoksi
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 30.10.2018 klo 23.04
Kirjoittaja amanita
Ihan tietoisesti nostin vanhan ketjun, kun täällä on lentokoneiden ystäviä edelleenkin, moro vaan vaikkapa Vinouma ja Hätzii, nyt on ihmettelemistä! Just vasta sain sain suljettua ällistyksestä auki jääneen suuni katsottuani linkin videon.
MIKÄ IHMEEN KONE tuo on, aivan käsittämätöntä menoa, luulisi animoiduksi esitykseksi, mutta ei ole. Höyryäkö se tuuppaa vai mitä pilveä sen aukoista änkeää?
Vaikka onkin venäläinen, niin hieno kone ja syvä kunnioitus sen lentäjälle, tosi syvä, !
SPECTACULAR Soviet Mikoyan MiG-29 OVT VECTORED THRUST
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 30.10.2018 klo 23.16
Kirjoittaja dlspade
Hieno radio-ohjattava ja taitava lennättäjä! Tollasen lelun kun sais itellekkin
Edit: jaa se taiskin olla joku feikki animaatio/simulaatio youtube viesteistä päätellen?
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 30.10.2018 klo 23.27
Kirjoittaja amanita
Mitä, meninkö vipuun?
En kyllä ällistykseltäni tullut lukeneeksi kommentteja. Ihanko tosi tuo on vain simulaattorijuttu vai? Äh, uskoin jo ihan tosissani, että tuo on oikea ja jokin raketin ja lentokoneen ja ties minkä yhdistelmä.
Pitää päättää, olisinko tosi nolo vai nauraisinko oikein hartaasi ittelleni. Hmmm. Valitsen viimeisen vaihtoehdon.
Mutta onnistunut video, oli mikä oli.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 31.10.2018 klo 10.04
Kirjoittaja hatey
Tässä samaa, mutta korkeemmalla ja isommalla koneella.
https://youtu.be/QIfwuVHhAhM
Tää on kanssa jännä liike Pugachevin Cobra, ei käsittääkseni onnistu kuin deltasiipisellä koneella. Näin ainakin lennonopettajani sanoi aikoinaan. Oli tehnyt tuon liikkeen Drakenilla. Sanoi että tuntui villiltä tehdä, sauva rintakehään ja G-voimat repii poskia.
https://youtu.be/jqiDEcfSnXs
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 31.10.2018 klo 10.18
Kirjoittaja vinouma
Mä olen käsittänyt et toi liike, missä mennään hetki takapuoli edellä (Pugachevin cobra) on mahdollista myös joillakin ryssäkoneilla, ja heillä ei deltasiipisiä ole, esim su-27:lla...
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 31.10.2018 klo 10.23
Kirjoittaja hatey
^Suattaap olla.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 31.10.2018 klo 13.46
Kirjoittaja Don MC
Kyllä esim F-18:llakin pystyisi, mutta Fly-By-Wire estää moisten liikkeiden yritykset.
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 31.10.2018 klo 14.38
Kirjoittaja tosikko
Onnistuu ihan hyvin pukatsevin koopran teko Gripenilläkin, katsokaa vaikka.
https://www.youtube.com/watch?v=kwEb5YNxBJw
Re: Hompun lentoketju
Lähetetty: 31.10.2018 klo 18.47
Kirjoittaja amanita
Oi kamala, huh, onneksi lentäjä sai itsensä koneesta irti ennen maahansyöksyä.