Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Kiinan presidenttihän se haittasi kovasti tänään töihinmenoani ja paluutani myös, vaikka liikuinkin isolla autolla eli bussilla. Puoli tuntia per suunta lisäaikaa ruuhkassa seisoskellessa. Liikennepoliisi huitoi risteyksessä Mannerheimintiellä. Onneksi en sentään myöhästynyt töistä Xi Jinpingin vuoksi.
Tämän hetken omput: iPad Air 2019, iPod Classic 160Gt ja vanha Macbook Pro.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Kovasti varmoja tunnutaan olevan, että dieselautot "häviävät ihan kohta" ja että kotimainen uusiutuvaan polttoaineen tuotantoon panostaminen on rahan heittämistä kankkulan kaivoon:
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005170569.html
Jaa-a; mitenkähän on: raskasta polttoöljyä ja polttoöljyä käytetään ja tulleen käyttämään vielä vuosikymmeniä laivaliikenteessä, samoin dieseliä raskaassa liikenteessä - ja ihan en usko sähköautojenkaan lyövän läpi vielä muutamaa vuosikymmeneen taajama-alueitten ulkopuolella. Jos meillä biodiesel on biokaasun lailla yhdyskuntajätteen prosessoinnilla saatava kotimainen energiamuoto, niin eikö sen mahdollisuudet pidä tonkia juurta jaksain ennen aurinkokennoilla kulkevien autojen tuloa?
Mutta ennen kaikkea biotalouteen satsaaminen tuntuu olevan poissa tärkeimmältä, metropolialueen talouteen satsaamiselta, mikäli noita pääkirjoituksia lukee vähän MTKlaiset silmälasit päässä.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005170569.html
Jaa-a; mitenkähän on: raskasta polttoöljyä ja polttoöljyä käytetään ja tulleen käyttämään vielä vuosikymmeniä laivaliikenteessä, samoin dieseliä raskaassa liikenteessä - ja ihan en usko sähköautojenkaan lyövän läpi vielä muutamaa vuosikymmeneen taajama-alueitten ulkopuolella. Jos meillä biodiesel on biokaasun lailla yhdyskuntajätteen prosessoinnilla saatava kotimainen energiamuoto, niin eikö sen mahdollisuudet pidä tonkia juurta jaksain ennen aurinkokennoilla kulkevien autojen tuloa?
Mutta ennen kaikkea biotalouteen satsaaminen tuntuu olevan poissa tärkeimmältä, metropolialueen talouteen satsaamiselta, mikäli noita pääkirjoituksia lukee vähän MTKlaiset silmälasit päässä.
Re: Liikenne
Todella väärässä ovat ne jotka dieselin haluavat tappaa ja myös ymmärryksessä todella suuria puutteita. Opiskelemalla oppii ja tätä pitäisi myös politikoiden harrastaa mutta valitettavan huonoja tuntuvat olevan tämän asian suhteen.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Toyota tullee tipauttamaan pois dieselit pikkuautoistaan lähivuosina kokonaan ja tulee keskittymään bensiini&sähköhybridien valmistukseen. Samaa ounastelee Volvo. Miksi Saksan ja Ranskan autoteollisuuden jätit ovat hiljaa dieselaikeistaan?
Siksi, että siellä on satsattu kamalasti uusiutuviin sekä liikenteessä että teollisuudessa. Saksassa on lisäksi laki Das Erneuerbare-Energien-Gesetz (EEG) joka on todella satsaus voimakas uusiutuvien (ekosähkö, biokaasu, biodiesel&biobensa) energianlähteiden käyttöön. Painopisteen siirtyminen sähköautoihin tarkoittaisi entistä suurempaa sähkönkulutuksen kasvua ja Saksa on nyt jo pullollaan tuulivoimalaitoksia..
Jos nyt tulis mahtidirektiivi, joka velvottaisi suomalaiset 5 vuodessa sähköautojen rattiin, niin millähän me tuotettaisiin kaikki se sähkö - venäläisellä ydinvoimalla vai venäläisellä maakaasulla, kun ei tuosta auringosta ja tuulesta vielä saada kun hitusia?
Siksi, että siellä on satsattu kamalasti uusiutuviin sekä liikenteessä että teollisuudessa. Saksassa on lisäksi laki Das Erneuerbare-Energien-Gesetz (EEG) joka on todella satsaus voimakas uusiutuvien (ekosähkö, biokaasu, biodiesel&biobensa) energianlähteiden käyttöön. Painopisteen siirtyminen sähköautoihin tarkoittaisi entistä suurempaa sähkönkulutuksen kasvua ja Saksa on nyt jo pullollaan tuulivoimalaitoksia..
Jos nyt tulis mahtidirektiivi, joka velvottaisi suomalaiset 5 vuodessa sähköautojen rattiin, niin millähän me tuotettaisiin kaikki se sähkö - venäläisellä ydinvoimalla vai venäläisellä maakaasulla, kun ei tuosta auringosta ja tuulesta vielä saada kun hitusia?
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Jaha, HS:n Torsti tietää -palstalla käydäänkin aihetta läpi:
Eli meinaa sanoa, että noilla latausteholuvuilla ja autajen lataamisella yöaikaan saataisiin Suomen kasvavan sähköautojoukon vaatima sähköntarve sellaiseksi, että pystyttäisiin lisäenergiantarve hoitamaan nykyisellä kapasiteetilla, ilman lisäydinvoimaa tai tuulivoimapuistoa jokaisen kaupungin ulkopuolelle?
En usko, tai vähintään epäilen, kolmesta syystä: ensiksikin laskelma heittää häränpyllyä jo siinä, että markkinoilla olevien sähköautojen laturit ovat melkein 2 kertaa suurempia kuin laskelmassa käytetty 2 kilowattia:
https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/s ... kijat/240/
Toisekseen on todettu että lyhyttä matkaa sähköautoilla ajaminen puolet vuodessa Suomessa vallitsevalla kylmällä säällä syö paitsi enemmän energiaa kuin mitä on ilmoitettu, myös heikentää akkujen tehoa, johtuen vaihteisto ja voimansiirron resistanssista ja autojen lämmitysvastusten käytöstä -> laskelmat uusiksi talvikuukausien osalta. Ai niin mutta se ilmastonmuutos tekee meille lumettomat ja jäättömät +5 keskiarvolla olevat Keski-Euroopan telvet tänne Keski-Suomeenkin!
Kolmanneksi "Sähköautot ladataan yleensä öisin, jolloin valtakunnallinen sähkönkulutus on pientä." - kun meille on tulossa vihreäksi luotaiseduksi ns. työpaikkalataaminen, eli sähköauto on mahdollista ladata työpaikalla työaikana työnantajan edullisella sähköllä tai piikkiin, niin se ei tule tapahtumaan yöaikana.
...Nykyään puhutaan kovasti sähköautoilusta, mutta onkos kukaan laskenut, millaisia sähkötehoja tarvitaan ja mitä tuollaisen infran tekeminen maksaisi? Tesla tarvitsee pikalatausta varten kahdeksan tunnin ajan noin 22 kilowattia sähköä. Varmaan muutkin sähköautot tarvitsevat vastaavia lataustehoja. Jos lasketaan, että kolmannes Suomen autoista olisi ladattavia, tämä tarkoittaisi noin miljoonaa autoa. Jos näistä pitäisi ladata päivittäin joka neljäs, tarvittaisiin sähköä 5,75 gigawattia. Tämä vastaa tehoa, joka on suuruudeltaan noin viisi kertaa Loviisan ydinvoimalan molempien reaktoreiden teho.
Vai laskenko oikein?
– Epäilevä insinööri (ei sähkö-)
Torsti otti yhteyttä sähköautoista kirjan kirjoittaneeseen autoelektroniikan lehtoriin Vesa Linja-ahoon. Hänen mukaansa miljoona sähköautoa ei olisi ongelma Suomen sähkönjakeluverkolle. Aiheesta on tehty Tampereen teknillisessä yliopistossa väitöskirjakin.
Liikennekäytössä olevalla henkilöautolla ajetaan päivässä keskimäärin noin 50 kilometriä. Tavallinen sähköauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia 100 kilometrillä. Näin ollen päivittäinen energiantarve sähköautoa kohden on noin 10 kilowattituntia.
Laskelmassasi oli pieni virhe: Teslan 22 kilowatin pikalaturi lataa akun täyteen neljässä, ei kahdeksassa tunnissa. Näin nopea lataus on kuitenkin hyvin harvinaista, ja jopa 11 kilowatin latausnopeus on poikkeuksellinen. Tyypillinen kotilatausteho sähköautoille on maltillisemmat 2–3 kilowattia, eli päivittäin latausta tarvitaan 3–5 tuntia.
Jos latauksessa on yhtä aikaa miljoona sähköautoa 2 kilowatin teholla, tämä tarkoittaa 2 gigawatin sähkönkulutusta. Tämä on noin kaksi kertaa Loviisan ydinvoimalan tuotanto tai hieman yli Olkiluodon tuotannon.
Sähköautot ladataan yleensä öisin, jolloin valtakunnallinen sähkönkulutus on pientä. Itse asiassa päivän kulutushuipun ja yön kulutusminimin välinen ero on juuri tuo 2 gigawattia.
Jos ajatellaan, että latausteho kasvaisi 11 kilowattiin, se tarkoittaisi lataushuipun aikana 11 gigawatin tehoa. Tämä olisi samaa luokkaa kuin koko Suomen sähkönkulutus pikkupakkaspäivänä.
Näin tuskin tulee tapahtumaan, koska tavallinen autoilija ei tarvitse tällaista tehoa. Latausjärjestelmän kehittyessä tolppiin voidaan myös lisätä kuormantasausta, jolloin autot latautuvat silloin, kun kulutusta on vähiten ja sähkö on halpaa.
Sähkön loppumista ei siis tarvitse pelätä: autojen keskimääräinen romutusikä on Suomessa noin 20 vuotta, eli vaikka kaikki suomalaiset rupeaisivat ostamaan huomisesta alkaen sähköautoja, kestäisi kymmenen vuotta ennen kuin edes puolet autoista olisi sähköautoja. Kun sähkön kysyntä kasvaa, kasvaa sen tarjontakin.
Eli meinaa sanoa, että noilla latausteholuvuilla ja autajen lataamisella yöaikaan saataisiin Suomen kasvavan sähköautojoukon vaatima sähköntarve sellaiseksi, että pystyttäisiin lisäenergiantarve hoitamaan nykyisellä kapasiteetilla, ilman lisäydinvoimaa tai tuulivoimapuistoa jokaisen kaupungin ulkopuolelle?
En usko, tai vähintään epäilen, kolmesta syystä: ensiksikin laskelma heittää häränpyllyä jo siinä, että markkinoilla olevien sähköautojen laturit ovat melkein 2 kertaa suurempia kuin laskelmassa käytetty 2 kilowattia:
https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/s ... kijat/240/
Toisekseen on todettu että lyhyttä matkaa sähköautoilla ajaminen puolet vuodessa Suomessa vallitsevalla kylmällä säällä syö paitsi enemmän energiaa kuin mitä on ilmoitettu, myös heikentää akkujen tehoa, johtuen vaihteisto ja voimansiirron resistanssista ja autojen lämmitysvastusten käytöstä -> laskelmat uusiksi talvikuukausien osalta. Ai niin mutta se ilmastonmuutos tekee meille lumettomat ja jäättömät +5 keskiarvolla olevat Keski-Euroopan telvet tänne Keski-Suomeenkin!
Kolmanneksi "Sähköautot ladataan yleensä öisin, jolloin valtakunnallinen sähkönkulutus on pientä." - kun meille on tulossa vihreäksi luotaiseduksi ns. työpaikkalataaminen, eli sähköauto on mahdollista ladata työpaikalla työaikana työnantajan edullisella sähköllä tai piikkiin, niin se ei tule tapahtumaan yöaikana.
Re: Liikenne
No. Jos työnantaja tarjoaa sähkötolpallisen parkkipaikan niin noissa tolpissa on jo nyt talvikaudella kiinni sähkönkulutusta tuon 2-2,5 Kwh:n verran / auto ainakin hetkellisesti iltapäivän päätteeksi siinä kello neljän aikohin ja on lähes varmaa että yli 3,7kWh:n kulutuksia noissa ei ikinä tulla näkemään.PKivireki kirjoitti: Kolmanneksi "Sähköautot ladataan yleensä öisin, jolloin valtakunnallinen sähkönkulutus on pientä." - kun meille on tulossa vihreäksi luotaiseduksi ns. työpaikkalataaminen, eli sähköauto on mahdollista ladata työpaikalla työaikana työnantajan edullisella sähköllä tai piikkiin, niin se ei tule tapahtumaan yöaikana.
Re: Liikenne
- Liitteet
-
- IMG_3450.JPG (648.61 KiB) Katsottu 4640 kertaa
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Re: Liikenne
Ei ole sitä vielä. Piti äkkiä hakea vain prismasta kärcherin foamipesuainetta. Hyvin tepsi. Ja eipä mulla vahaa ole pinnassa, kun on tuo Korrek pro pinnoite.
Edit, tottakai sitä autofoamia pitää ostaa. Suhteellisen edullistakin vielä. 35€ 5l pönttö.
Edit, tottakai sitä autofoamia pitää ostaa. Suhteellisen edullistakin vielä. 35€ 5l pönttö.
Viimeksi muokannut jakovski, 24.4.2017 klo 21.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Re: Liikenne
Tällainen sattui silmään: http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ ... puhtaaksi/
Re: Liikenne
hitsinpitsi kun noin kehuit, niin piti itekkin moinen vekotin tilata.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ynhm, uusi valmisteilla oleva laki tulee läpi mennessään antamaan poliisille "mahdollisuuden" sakottaa jo 1 km/h:n ylinopeudesta:
http://www.is.fi/autot/art-2000005212670.html
1-5 km/h sakkorajan seurauksena liikenteen sujuvuus tulee kärsimään ja jonoajo tulee lisääntymään. Jarruttamista ja kaasuttamista lisäävässä jonoajossa taas lisääntyvät myös peräänajokolarit ja liikenteen päästöt tulevat kasvamaan.
Kyseenalaistan myös 1 km/h ylinopeudesta sakottamisen kohteeksi joutuvan oikeusturvan, sillä lähes kaikkien autojen mittarit valehtelevat, olkoonkin että ne valehtelevat alaspäin:
http://www.is.fi/autot/art-2000000259067.html
..tuo siis vakiorenkailla, hiukankin poikkeavalla rengastuksella/ilmanpaineella voi mittari valehdella enemmän tai vähemmän. Mutta yhtäkaikki kuljettaja ei voi olla oikeasta nopeudestaan 1 km/h tarkkuudella mitenkään, ellei Suomen valtio sitten tule velvoittamaan tänne maahantuotavien autojen mittaripoikkeamaksi +-0,5 km/h.
Kiitos taas, neropatit. Me oikeasti elätämme nämä ihmisvihaajat verorahoistamme.
Jään innolla odottamaan, koska pyöräilijöiden "lainrikkomiseen" tullaan suhtautumaan yhtä pedantisti; 70 € sakkolappu vaan viuhumaan jokaisesta jalkakäytävällä tai pyöräilykypärättä ajamisesta, tai ilman valoja syyspimeällä kulkemisesta. Turvallisuus, ennen kaikkea!
http://www.is.fi/autot/art-2000005212670.html
Tämä yltiönerokas lakiehdotus ei maalaisjärjellä ajateltuna tule mitenkään lisäämään liikenneturvallisuutta, sillä se käytännössä tekee mahdottomaksi ohittaa (laillisesti) 80 km/h yleisrajoituksen alueella muuta liikennettä oleellisesti hitaammin ajavan ajoneuvon - varsinkin kun tuntee suomalaisen perverssin luonnehäiriön, jossa sisäiset äänet käskevät kiihdyttämään, jos joku ryhtyy 65-70 km/h ajavaa luonnehäirikön autoa ohittamaan.Tämänhetkisen luonnostekstin mukaan enintään 5 km/h ylinopeudesta määrättäisiin 70 euron virhemaksu
1-5 km/h sakkorajan seurauksena liikenteen sujuvuus tulee kärsimään ja jonoajo tulee lisääntymään. Jarruttamista ja kaasuttamista lisäävässä jonoajossa taas lisääntyvät myös peräänajokolarit ja liikenteen päästöt tulevat kasvamaan.
Kyseenalaistan myös 1 km/h ylinopeudesta sakottamisen kohteeksi joutuvan oikeusturvan, sillä lähes kaikkien autojen mittarit valehtelevat, olkoonkin että ne valehtelevat alaspäin:
http://www.is.fi/autot/art-2000000259067.html
..tuo siis vakiorenkailla, hiukankin poikkeavalla rengastuksella/ilmanpaineella voi mittari valehdella enemmän tai vähemmän. Mutta yhtäkaikki kuljettaja ei voi olla oikeasta nopeudestaan 1 km/h tarkkuudella mitenkään, ellei Suomen valtio sitten tule velvoittamaan tänne maahantuotavien autojen mittaripoikkeamaksi +-0,5 km/h.
Kiitos taas, neropatit. Me oikeasti elätämme nämä ihmisvihaajat verorahoistamme.
Jään innolla odottamaan, koska pyöräilijöiden "lainrikkomiseen" tullaan suhtautumaan yhtä pedantisti; 70 € sakkolappu vaan viuhumaan jokaisesta jalkakäytävällä tai pyöräilykypärättä ajamisesta, tai ilman valoja syyspimeällä kulkemisesta. Turvallisuus, ennen kaikkea!
Viimeksi muokannut PKivireki, 21.5.2017 klo 20.01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ahaa, uudessa tieliikennelaissa ehdotetaankin sen pyöräilykypärävelvoitteesta luopumista:
http://www.is.fi/autot/art-2000005174698.html
Kai cityvihreitten plikkojen tukat on menneet ikäväst sekaisin hippoihin pyöräiltäessä, niin tällaisesta laista on päästävä eroon!
http://www.is.fi/autot/art-2000005174698.html
Kai cityvihreitten plikkojen tukat on menneet ikäväst sekaisin hippoihin pyöräiltäessä, niin tällaisesta laista on päästävä eroon!
Re: Liikenne
Mistä tämä pyöräilyvihamielisyys? Aina kun puhutaan autoilun säännöistä, joku neropatti vetää pyöräilykortin. Ärsyttävää.
Se on jännää miten vähän saa aikaiseksi, kun vain lakkaa yrittämästä.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^ Kun kaikkea liikenteen sääntöjen tiukentamista ja nillittämistä perustellaan liikenneturvallisuudella.
Pyöräilijöiden kohdalla ei ole ilmeisesti ole tarvetta liikenneturvallisuudesta huolehtimiseen, esimerkiksi että syyspimeällä valvottaisiin mitenkään valottomia fillareita. Ajan itsekin fillarilla - ja kyllä käytän kypärää, koska klossien kanssa pyöräily on hengenvaarallista touhua ilman kypärää.
Pyöräilijöiden kohdalla ei ole ilmeisesti ole tarvetta liikenneturvallisuudesta huolehtimiseen, esimerkiksi että syyspimeällä valvottaisiin mitenkään valottomia fillareita. Ajan itsekin fillarilla - ja kyllä käytän kypärää, koska klossien kanssa pyöräily on hengenvaarallista touhua ilman kypärää.
Re: Liikenne
Tottakai se ärsyttää jos pyöräilijät saavat rikkoa sääntöjä miten lystää samatta juuri koskaan seuraamuksia törttöilyistään, samalla lailla ärsyttää että eliitti saa kusettaa veroissa miljoonatolkulla vailla seuraamuksia mutta yksityinen henkilö on lopun elämäänsä kusessa pienestäkin verokusetuksesta.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
"Kypäräpakon" poistaminen laista perustuu kai hinkuun lisätä pyöräilyn määrää ja esim. Stadissa käytössä olevien "Alepa-fillareiden" eli citypyörien mukana ei tule kypärää. HS kirjoittaa:
Pyöräliitto vastustaa kypäräpakkoa, koska sen mielestä pakko vain lisää pyöräilyonnettomuuksia.
”Kypäräpakko vähentää pyöräilyä, ja samalla turvallisuus heikkenee”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.
Liiton logiikka menee niin, että massa luo turvaa. Mitä vähemmän pyöriä on liikkeellä, sitä herkemmin autolla liikkuva jättää pyöräilijät huomiotta.
”Jos ihminen ajattelee tarvitsevansa kypärän, hän ei mene pyörällä 200 metrin matkaa kauppaan eikä ota kaupunkifillaria käyttöön.”
Re: Liikenne
Niin kauan minä vihaan pyöräilijöitä, kun nämä spandexhousuiset kamikazet tulee takapuoli taivasta kohti, otsa tangossa puskista suoraan eteen ajatuksella "minulla on oikeus kuolla auton alle". Ihan sama minulle missä nämä idiootit aikoo kuolla, mutta jos aikovat kuolla minun auton alle, niin minua kyrsii, koska autoni puskuriin tulee naarmuja.vinouma kirjoitti:Mistä tämä pyöräilyvihamielisyys? Aina kun puhutaan autoilun säännöistä, joku neropatti vetää pyöräilykortin. Ärsyttävää.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Ja kuinka monta prosenttia pyöräilijöistä on näitä kamikazeja? Suurin osa polkee kuin minä. Rauhassa vihellellen 10km/h*.
*muokkaus: itse asiassa eilen poljin 7km matkaa tunnin, että tuskin siinä vauhdissa kypärää tarvita...
*muokkaus: itse asiassa eilen poljin 7km matkaa tunnin, että tuskin siinä vauhdissa kypärää tarvita...
Viimeksi muokannut vinouma, 21.5.2017 klo 21.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se on jännää miten vähän saa aikaiseksi, kun vain lakkaa yrittämästä.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Minä olen sekä autoilija, että pyöräilijä, mutta ihan en ymmärrä kaikkea pyöräilyn edistämisen nimessä edistettävää, kuten esimerkiksi pyöräilyliiton pj. Otso Kivekkään (vihr.) aloitetta, että pyöräilijöillä olisi oikeus tietyllä liikennemerkillä ajaa yksisuuntaisella kadulla myös päinvastaiseen suuntaan. "Esimerkiksi Fredrikinkadulla voisi ihan hyvin".
Harmittaahan se tietty, että kun on pitänyt suunnitella kaupunkiin yksisuuntaisia katuja autoilijoiden kiusaksi, niin ne kiusaavatkin yhtälailla pyöräilijöitä..
Harmittaahan se tietty, että kun on pitänyt suunnitella kaupunkiin yksisuuntaisia katuja autoilijoiden kiusaksi, niin ne kiusaavatkin yhtälailla pyöräilijöitä..
Re: Liikenne
Prosenteista en tiedä, eikä kiinnosta, mutta ne prosentit, jotka tätä tekee, saa vereni kiehumaan. Yhden tuollaisen spandexprosenttipellen päälle olen jo ajanut.vinouma kirjoitti:Ja kuinka monta prosenttia pyöräilijöistä on näitä kamikazeja? Suurin osa polkee kuin minä. Rauhassa vihellellen 10km/h*.
*muokkaus: itse asiassa eilen poljin 7km matkaa tunnin, että tuskin siinä vauhdissa kypärää tarvita...
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Ja ilmeisesti ilman spandexeja? (toivottavasti kuitenkin jonkinlaisessa muussa ajoasussa..)vinouma kirjoitti: Suurin osa polkee kuin minä. Rauhassa vihellellen 10km/h
Tästähän voi oitis päätellä että spandexit laumauttaa fillarikuskin aivotoiminnan ja vaarantaa liikenteen, joten pitäisikö spandexit kieltää julkisessa liikenteessä? Nyt joku karpo tai ensio räsänen asialle!
Re: Liikenne
Sulla on sit klossit liian tiukalla jos hengenvaaralliseksi homma käy. Itsellä ainakin irtoo jalka lähes yhtähyvin klossista kuin perinteisestäkin polkimesta. Pieni kierto ja jalka on irti.PKivireki kirjoitti:^ Kun kaikkea liikenteen sääntöjen tiukentamista ja nillittämistä perustellaan liikenneturvallisuudella.
Pyöräilijöiden kohdalla ei ole ilmeisesti ole tarvetta liikenneturvallisuudesta huolehtimiseen, esimerkiksi että syyspimeällä valvottaisiin mitenkään valottomia fillareita. Ajan itsekin fillarilla - ja kyllä käytän kypärää, koska klossien kanssa pyöräily on hengenvaarallista touhua ilman kypärää.
Onkohan pyöräliitto huomioinut sitä et jos kypäräpakkko poistetaan niin pyöräilijät lisääntyy. Samoin onnettomuudet kun tulee lisää sunnuntaipyörälijöitä jotka ei edes tiedä tai noudata liikennesääntöjä.
Viimeksi muokannut Eki79, 25.5.2017 klo 12.05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- khaosaming
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Tutkitusti suurin hyöty kypärästä on ajettaessa autoa. Moni kuljettaja säästyisi tilastoja rumentamasta. Polkupyöräilyssä se vain nostaa kynnystä ryhtyä fillaroimaan. Kansanterveys kohenee hyötyliikunnasta. Siispä vähemmän pyöräilyn esteitä, niin parempi tulee.
https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... nate-hears
https://www.washingtonpost.com/news/won ... ets-safer/
https://www.kaupunkifillari.fi/blog/201 ... uuslupaus/
https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... nate-hears
Australia’s mandatory helmet laws for cyclists should be abolished because they are deterring people from riding bikes and improving their health, a number of doctors and academics have told MPs.
potta.jpeg
Kuta enemmän pyöräilijöitä, sitä turvallisempaa liikenne on kaikille -- myös pyöräilijöille itselleen. Tähän on helppo yhtyä, sillä pyöräilyn mekassa Alankomaissa kukaan ei kypärää juuri käytä, kaikki pyöräilevät, ja maassa on vähiten pyöräilykuolemia maailmassa suhteessa ajettuihin kilometreihin.https://www.washingtonpost.com/news/won ... ets-safer/
Marjut Ollitervon blogikirjoitus Kaupunkifillarin sivuilla:As more people bike and walk, cycling and pedestrian fatalities actually decline. That's because the more people bike and walk, the more drivers become attuned to their presence (either on sidewalks or road shoulders), and the more cities are likely to invest in the kind of infrastructure explicitly meant to protect them (all of which further encourages more cyclists and pedestrians).
https://www.kaupunkifillari.fi/blog/201 ... uuslupaus/
Kokemukset mm. Hollannista, Kanadasta ja Australiasta osoittavat, että turvallisuuden kannalta on paljon tärkeämpää saada enemmän ihmisiä pyöräilemään (safety in numbers) kuin enemmän ihmisiä käyttämään kypärää. Missään päin maailmaa ei ole paikkaa, jossa olisi sekä korkea pyöräilyn kulkutapaosuus että korkea kypärän käyttöaste.
Viimeksi muokannut khaosaming, 25.5.2017 klo 17.10. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit