Tuo on taas vähän sama kuin että valittaisi kuinka turhaa on ostaa 500 euron autoa kun Stahlwillen työkalusarja huoltoja varten maksaa tonnin. Kyllä ne vikakoodit lukee ja nollaa sillä e-villen 20 euron bluetooth-mokkulallakin.jakovski kirjoitti:jpsuominen kirjoitti:Ei kukaan korjaa ainuttakaan autoa paljain käsin, aina tarvitaan työkalut. En nyt jaksa uskoa että se kahdenkympin lukija ja neljänkympin softa on kenellekään este.oppenheimer kirjoitti:Jos ei aio ostamastaan kalliista autosta luopua, niin eikö seuraavan auton ostossa myös kompensoidu vähintään osittain veron pudotus? Täysin eri asia on, jos tekee auton kertaostoksen ennen veron poistumista.
Kyllä se vaan eroaa tarvittavan tietotekniikan vuoksi nollauksiin yms.. MOT.jpsuominen kirjoitti:
No eipä sen uudemman auton huolto ja korjaus juuri mitenkään siitä vanhemman auton ropailusta eroa. Jos ei sitten mennä jonnekin 70-luvun alipaineohjattuihin järjestelmiin joiden diagnostiikka ja korjaaminen on suoraan saakutti.
Jos löydät jostain ross-techin VCDS kaapelin kuudellakympillä, niin ostan pois heti.
Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
-
- Viestit: 1347
- Liittynyt: 11.12.2009 klo 21.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
-
- Viestit: 1956
- Liittynyt: 30.8.2014 klo 20.45
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja oppenheimer »
Tömmöseen löpinään ei oikein edes osaa vastata. Pelkkä vikakoodien nollaus ei aina/yleensä riitä. Mut kuten aiemmin, saat olla keskenäsi ihan oikeassa.
It's easy to die up here. Everything else is just work.
Re: Liikenne
Mikä "oikeus", aivopieru mahtoi tulla ohitettavalla kun pyyhkäsin ohi tänään, ajeli 60km/h rajoituksen olleessa 80km/h. Liukasta on/oli mutta en ymmärrä sitä että kun menin ohi reippaasti vaarantamatta ketään aletaan vilauttelemaan pitkiä ja rohkeutta tuli sen vertaa että puskuriin tarrattiin melkein kiinni. Tästä itse hieman hermostuin ja otin mittaa sitten kuinka lujaa uskaltaa ajaa ja lopulta rohkeus petti takana olevalla ja loppui valojen vilkuttelu, ja ei, ei ollut siviilipoliisi. Ärsyttää tämmöset hinaajat jotka kokee suurta loukkausta kun ohitetaan.
Viimeksi muokannut jomppeli, 20.1.2017 klo 0.05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
jpsuominen kirjoitti:
Kyllä ne vikakoodit lukee ja nollaa sillä e-villen 20 euron bluetooth-mokkulallakin.
Nyt oikeasti, kannattaa mennä ihan muualle viisastelemaan, kun sulla ei ole hajuakaan mistä puhut. Ei ole myöskään harmainta hajua mikä on VCDS, eikä ole hajua että mitä eräät automallit vaatii lukijalta.
...kun se parin kympin mokkula nyt ei vain toimi..
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
-
- Viestit: 1347
- Liittynyt: 11.12.2009 klo 21.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Jos nyt jonkun koko moottorin peruskorjauksen kaiken liikkuvan ja irtilähtevän vaihtoineen tekee niin ei varmaan siinä kohtaa ole ihan hirveä vaiva käydä tekemässä ne koodaamista vaativat asiat vaikka marmoritiskillä. Tai kuten kaikki muut, katsoo merkkifoorumilta jonkun lähistöllä vaikuttavan jäsenen jolla on sopivat laitteet. Ei tää ny oo niin vaikeeta hei, jos tällainen juuri mitään autoista koskaan ymmärtänyt jamppa pääsee vuodessa-kahdessa hommaan kiinni ihan youtube-pohjalta sitä mukaan opettelemalla kun jotain tulee eteen. Ihan turha lässyttää että uusia autoja ei voi korjata, kun 99% niistä on ihan samoja osia kuin vanhoissakin autoissa ja se 1% ei tosiaan vaadi kuin yhden uuden työkalun.jakovski kirjoitti:jpsuominen kirjoitti:
Kyllä ne vikakoodit lukee ja nollaa sillä e-villen 20 euron bluetooth-mokkulallakin.
Nyt oikeasti, kannattaa mennä ihan muualle viisastelemaan, kun sulla ei ole hajuakaan mistä puhut. Ei ole myöskään harmainta hajua mikä on VCDS, eikä ole hajua että mitä eräät automallit vaatii lukijalta.
...kun se parin kympin mokkula nyt ei vain toimi..
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Ero on lähinnä siinä miten kaikkeen pääsee helposti käsiksi purkamatta koko roskaa atomeiksi. Tyyliin jonkun kuppaisen puhaltimen vaihtamiseen tarvitsee purkaa nykyautoissa koko kojelauta, kun vuosimallin -80 tanarissa tarvitsee avata vain konepelti ja muutama ruuvi.
Eli molemmat pystyy tekemään, mutta toisessa tapaksessa hommaan menee se 5 minuuttia ja toisessa koko päivä. On myös hyvin suuri vaara, attä hajoittaa joitain muovisia rimpulaosia sitä kojelautaa purkaessa, koska kaikesta ei näe päällepäin miten purkautuu ja vaikka irrottaisi oikein voi vaatia suhteellisen suurta voimankäyttöä.
Siinä vaiheessa kun joutuu sijoittamaan tarvittaviin työkaluihin hyvän käytetyn auton verran kannattaa laittaa auto paaliin ja hankkia työkalujen sijaan uusi auto. Eri asia jos työkseen tekee niin silloin kannattaa sijoittaa työkaluihin, jos maksavat joskus itsensä takaisin.
Eli molemmat pystyy tekemään, mutta toisessa tapaksessa hommaan menee se 5 minuuttia ja toisessa koko päivä. On myös hyvin suuri vaara, attä hajoittaa joitain muovisia rimpulaosia sitä kojelautaa purkaessa, koska kaikesta ei näe päällepäin miten purkautuu ja vaikka irrottaisi oikein voi vaatia suhteellisen suurta voimankäyttöä.
Siinä vaiheessa kun joutuu sijoittamaan tarvittaviin työkaluihin hyvän käytetyn auton verran kannattaa laittaa auto paaliin ja hankkia työkalujen sijaan uusi auto. Eri asia jos työkseen tekee niin silloin kannattaa sijoittaa työkaluihin, jos maksavat joskus itsensä takaisin.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Tietyissä uusissa automerkeissä ja -malleissa jopa ahtaitten paikkojen vuoksi jopa ajovalopolttimon vaihto tms. on naurettavan vaikeaa (ensin irroita puskuri, eturengas tai lokasuoja tms.) tai edellyttää näitten merkkikohtaisten ohjelmistojen osaamista ja ymmärrystä.
Kyllähän Möllistäkin pitää ottaa koko lyhty irti polttimoita vaihtaakseen, mutta tuossa ne on onneksi kaikki kiinnityspultit inhimillisissä paikoissa.
Osataan näillä uudempien remoilla rahastaakin. Kaveri teki jokunen vuosi sitten nyt jo ikääntymään päin olevaan Volvoonsa huolto-ohjelman mukaisen jarruremontin; hinta 1800€. Takuu tms. edellytti valtuutettua asentajaa. En tajua 1800€ ja neljä jarrulevyä&neljät palat ja ilmaus. Ja varmaan käsijarruosat uusi samalla ehkä. Osat normiautoon 200 €, parit halvat työkalut (jarrukenkätyökalu ja helppo ilmausvekotin) ja työtä muutaman tunnin.
Kyllähän Möllistäkin pitää ottaa koko lyhty irti polttimoita vaihtaakseen, mutta tuossa ne on onneksi kaikki kiinnityspultit inhimillisissä paikoissa.
Osataan näillä uudempien remoilla rahastaakin. Kaveri teki jokunen vuosi sitten nyt jo ikääntymään päin olevaan Volvoonsa huolto-ohjelman mukaisen jarruremontin; hinta 1800€. Takuu tms. edellytti valtuutettua asentajaa. En tajua 1800€ ja neljä jarrulevyä&neljät palat ja ilmaus. Ja varmaan käsijarruosat uusi samalla ehkä. Osat normiautoon 200 €, parit halvat työkalut (jarrukenkätyökalu ja helppo ilmausvekotin) ja työtä muutaman tunnin.
Re: Liikenne
Yleensä puskurissaroikkujat ymmärtävät ainakin märällä loska*skakelillä ottaa etäisyyttä edelläajavaan kun vain siirtää oman ajolinjansa 30-40 cm sivuun alueesta josta liikennevirran renkaat ovat kuivattaneet suurimman osan suolasumusta pois...jomppeli kirjoitti:Mikä "oikeus", aivopieru mahtoi tulla ohitettavalla kun pyyhkäsin ohi tänään, ajeli 60km/h rajoituksen olleessa 80km/h. Liukasta on/oli mutta en ymmärrä sitä että kun menin ohi reippaasti vaarantamatta ketään aletaan vilauttelemaan pitkiä ja rohkeutta tuli sen vertaa että puskuriin tarrattiin melkein kiinni. Tästä itse hieman hermostuin ja otin mittaa sitten kuinka lujaa uskaltaa ajaa ja lopulta rohkeus petti takana olevalla ja loppui valojen vilkuttelu, ja ei, ei ollut siviilipoliisi. Ärsyttää tämmöset hinaajat jotka kokee suurta loukkausta kun ohitetaan.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Eikä seuraavan demarivetoisen hallituksen aikana muutu mikään vero, paitsi ylöspäin!Kokoomuksen Petteri Orpo rauhoitteli autonostajia – ”Autoverotus ei muutu tämän hallituksen aikana”
Joten se siitä ja loput kirjeessä; jatketaan siis rauhassa ajamista Euroopan vanhimmalla autokannalla.
Möllin mittariin tulee ensi viikolla 360 000. Kyllä sillä vielä parisataatuhatta ajelee, kunhan huoltoon laittaa jokusen tonnin..
Re: Liikenne
No. Nykyään tuo kaiken pahan ja itkun lähde ja sylttytehdas EU on mennyt pilaamaan nuo merkkihuollotkinPKivireki kirjoitti: Osataan näillä uudempien remoilla rahastaakin. Kaveri teki jokunen vuosi sitten nyt jo ikääntymään päin olevaan Volvoonsa huolto-ohjelman mukaisen jarruremontin; hinta 1800€. Takuu tms. edellytti valtuutettua asentajaa. En tajua .
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/aj ... .1161.news
Re: Liikenne
Osa ymmärtää, mutta on niitäkin, jotka ovat niin kertakaikkisen typeriä, etteivät tajua siitäkään...JHA kirjoitti:Yleensä puskurissaroikkujat ymmärtävät ainakin märällä loska*skakelillä ottaa etäisyyttä edelläajavaan kun vain siirtää oman ajolinjansa 30-40 cm sivuun alueesta josta liikennevirran renkaat ovat kuivattaneet suurimman osan suolasumusta pois...
No, lähtökohtaisestihan pershinurin älykkyys ei ihan yllä edes debiilin tasolle, joten kun ymmärrystä ei ole, eikä ole toivoakaan, että tulisi, niin kortti pois vain.
En finnjävel
Re: Liikenne
Jep, tänään taas iso Audi takaluukussa kiinni kun itse ajoin vasenta kaistaa liikennevirran mukaan mutta siten että jätin sen verta väliä ettei rapaa roiskunut. Takanaolevalla vispasi pyyhkijät jatkuvasti. Annoin sitten "tietä" ja kas kumma. Ajoi seuraavan auton kiinni ja jäi sen taakse ajamaan. Itse siirryin takaisin vasemmalle kaistalle ja pidin samaa sopivaa väliä jolloin näin jopa ajaa. Mitähän se Audissa istuva kaveri oikein ajatteli? Todennäköisesti ei ajattelu ollut hänen ydinosaamista...
Re: Liikenne
Oma havaintoni on, että on olemassa kuljettajatyyppi, joka kokee kansalaisvelvollisuudekseen roikkua edellä ajavan persiissä ja hätyytellä tätä pois edestä kaikin mahdollisin keinoin. Keinoja ovat mm. liian lähellä ajaminen, valojen vilkuttelu, keskisormen näyttäminen ja sivusuunnassa vaappuminen. Kun hätyyttely tuottaa tulosta ja edellä ajava alkaa siirtyä toiselle kaistalle, tämä velvollisuudentuntoinen kiihdyttää ylinopeuteen ja ajaa seuraavan edellä ajavan mahdollisimman nopeasti kiinni.
Näitä teiden ritareita näkee erityisen paljon Kehä I:llä. Autot ovat poikkeuksetta saksalaisvalmisteisia.
Näitä teiden ritareita näkee erityisen paljon Kehä I:llä. Autot ovat poikkeuksetta saksalaisvalmisteisia.
- Marius_Simon
- Viestit: 862
- Liittynyt: 12.6.2009 klo 14.44
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Marius_Simon »
Kerran ajelin vasemmalla kaistalla rajoitusten rajamailla ohi oikeaa kaistaa ajavia moottoritiellä. Olihan se kiva huomata että yllättäen takana saksalaisvalmisteinen auto oli niin lähellä ettei sitä nähnyt peleistä, takaikkunastakin näkyi vain auton ikkuna ja kuljettaja.
Can't we just all get along?
Re: Liikenne
Vain jos oikeanpuoleinen kaista ei ole ns täynnä.jakovski kirjoitti:Vasenta kaistaa ei ajeta liikennevirran mukana, vaan se on ohittamista varten.
Re: Liikenne
Jep, ja vasen kaista menee nopeampaa vauhtia eteenpäin aamuruuhkassa.JHA kirjoitti:Vain jos oikeanpuoleinen kaista ei ole ns täynnä.jakovski kirjoitti:Vasenta kaistaa ei ajeta liikennevirran mukana, vaan se on ohittamista varten.
Sitäpaitsi ei ole mitään syytä ohittaa jos liikennevirta soljuu jopa hitusen yli rajoitusten. Toisilla on sellainen näkemys että heillä oikeus ylittää nopeusrajoitukset niin paljon kun he itse ovat päättäneet, ei voi käsittää...
Viimeksi muokannut Sherukka, 24.1.2017 klo 15.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Eihän noihin nelostien uusiin ramppeihin olekaan ollut kuin suunnilleen vuosi aikaa tottua. Tuossa lähimmässä kiihdytyskaista jatkuu ryhmittymiskaistana seuraavaa liittymää varten ainakin 300 metriä. Olen nyt lyhyen ajan sisällä meinannut ajaa kolme kertaa edellä ajavan perään, kun se on jotain rekkaa väistääkseen jarruttanut rampin päässä, vaikka edessä on aivan vapaata kaistaa. Voi taitamaton!
Minä puolestani en tiedä juuri mitään
mutta ehkä siksi olen satunnaisesti
ihan siedettävä ihminen.
-Jarkko Martikainen
mutta ehkä siksi olen satunnaisesti
ihan siedettävä ihminen.
-Jarkko Martikainen
Re: Liikenne
Kaksospojat menehtyivät liikenneonnettomuudessa – syyttäjä vaatii kuljettajalle ehdollista vankeutta
Rangaistusasteikko kohdillaan?
Tahallisesta tappamisesta ehdollista vankeutta? Eikö yhdestäkin murhasta pitäisi tulla elinkautinen?
Juujuu, lässytykset sikseen - holtiton kaahaaminen on aina murhayritys, kohde vain on valitsematta - sama kuin ammuskelisi sinne tänne ja huonotuurisin kuskataan ruumishuoneelle; siitäkö vain ehdollista?
Tällaista saavat aikaan ne idiootit, jotka ajavat jatkuvaa ylinopeutta, länkyttävät muiden tielläliikkujien "alinopeudesta", roikkuvat edellämenevän puskurissa ja vinkuvat peltipoliiseista, puskassa kyttämisestä sekä liian suurista sakoista.
Onnettomuus sai alkunsa, kun henkilöautoa kuljettanut, vuonna 1967 syntynyt mies törmäsi Sajatien ja Sajaniemenraitin risteyksessä vasemmalle kääntymässä olleen henkilöauton perään.
Osuman saanut henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle. Vastakkaisesta suunnasta tullut täysperävaunuyhdistelmän kuljettaja yritti jarruttaa ja väistää, mutta hän törmäsi perheen henkilöauton kylkeen. Törmäys oli voimakas, ja perheen henkilöauto suistui tieltä. Auto romuttui täysin.
Syyttäjän mukaan henkilöautoa kuljettanut mies laiminlöi liikennekäyttäytymisensä törkeällä tavalla. Syyttäjän mukaan mies ajoi esimerkiksi sellaista nopeutta, ettei hän pystynyt hallitsemaan autoa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Syyttäjä vaatii hänelle törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta,
kahdesta kuolemantuottamuksesta sekä vammantuottamuksesta
ehdollista vankeusrangaistusta sekä sakkoa.
Rangaistusasteikko kohdillaan?
Tahallisesta tappamisesta ehdollista vankeutta? Eikö yhdestäkin murhasta pitäisi tulla elinkautinen?
Juujuu, lässytykset sikseen - holtiton kaahaaminen on aina murhayritys, kohde vain on valitsematta - sama kuin ammuskelisi sinne tänne ja huonotuurisin kuskataan ruumishuoneelle; siitäkö vain ehdollista?
Tällaista saavat aikaan ne idiootit, jotka ajavat jatkuvaa ylinopeutta, länkyttävät muiden tielläliikkujien "alinopeudesta", roikkuvat edellämenevän puskurissa ja vinkuvat peltipoliiseista, puskassa kyttämisestä sekä liian suurista sakoista.
En finnjävel
-
- Viestit: 1347
- Liittynyt: 11.12.2009 klo 21.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Vain jos edellä ajava nysvää. Enkä aja enää Kehä I:llä jos suinkin voin sen välttää. Ja autonikin on japanialainen. Ekohinttihybridi vielä kaiken kukkuraksi.Melville kirjoitti:Oma havaintoni on, että on olemassa kuljettajatyyppi, joka kokee kansalaisvelvollisuudekseen roikkua edellä ajavan persiissä ja hätyytellä tätä pois edestä kaikin mahdollisin keinoin. Keinoja ovat mm. liian lähellä ajaminen, valojen vilkuttelu, keskisormen näyttäminen ja sivusuunnassa vaappuminen. Kun hätyyttely tuottaa tulosta ja edellä ajava alkaa siirtyä toiselle kaistalle, tämä velvollisuudentuntoinen kiihdyttää ylinopeuteen ja ajaa seuraavan edellä ajavan mahdollisimman nopeasti kiinni.
Näitä teiden ritareita näkee erityisen paljon Kehä I:llä. Autot ovat poikkeuksetta saksalaisvalmisteisia.
Re: Liikenne
Kaikki tuollainen mielenilmaisu liikenteessä on kyllä täysin turhaa ja tuomittavaa. Meitä on siellä seassa moneen lähtöön ja kenelläkään ei oikeasti ole kiire minnekään (paitsi pääkopan sisällä asuvalla "pirulla").
Re: Liikenne
Mulla oli corolla, tämähän oli kuin punainen vaate varsinkin vulvakuskille kaikenlaista kiusaa ja todella vaarallisia ohitustilanteita tuli koettua.jpsuominen kirjoitti:Vain jos edellä ajava nysvää. Enkä aja enää Kehä I:llä jos suinkin voin sen välttää. Ja autonikin on japanialainen. Ekohinttihybridi vielä kaiken kukkuraksi.Melville kirjoitti:Oma havaintoni on, että on olemassa kuljettajatyyppi, joka kokee kansalaisvelvollisuudekseen roikkua edellä ajavan persiissä ja hätyytellä tätä pois edestä kaikin mahdollisin keinoin. Keinoja ovat mm. liian lähellä ajaminen, valojen vilkuttelu, keskisormen näyttäminen ja sivusuunnassa vaappuminen. Kun hätyyttely tuottaa tulosta ja edellä ajava alkaa siirtyä toiselle kaistalle, tämä velvollisuudentuntoinen kiihdyttää ylinopeuteen ja ajaa seuraavan edellä ajavan mahdollisimman nopeasti kiinni.
Näitä teiden ritareita näkee erityisen paljon Kehä I:llä. Autot ovat poikkeuksetta saksalaisvalmisteisia.
Mullakin ekohippihybridi nykyisin, ihme kyllä tilanteita ei ole ollut.
Re: Liikenne
Itse olen talvisin tuo mainitsemasi vulvakuski (ilman kiusantekoa), mutta ei corolla/muut vastaavat ole minulle minkäänlainen aihe hillua liikenteessä, tosin voi olla, että punainen vaate ei iske silmiini niin kirkkaasti, koska olen värisävysokea (menee värit välillä sekaisin). Kehä I:llä ei tule enää oikeastaan ajettua, sillä joka päivänkakkaran kamaran kohdalla jarruvalot rupeavat vilkkumaan ja nopeus laskee 6-kymppiin ja yleensä nämä jarruttelijat ovat Audi-, Bemari- ja Mersu-kuskit, jotka vetävät joka kameran välin urku auki.....
Vandaali
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Kun itse ajan pääsääntöisesti ruotsalaisvalmisteisella ja toisinaan saksalais- ja ranskalaisvalmisteisilla, niin uskallan kommentoida: pääsääntöisesti ne, jotka väittävät suurimpien törkimysten ajavan jollain tietyllä merkillä, ovat väärässä. Kyse on havainnointivirheestä; oma ennakkoasenne muuttaa todellisuutta vastaamaan sitä mikä itselle parhaiten sopii.Melville kirjoitti:Näitä teiden ritareita näkee erityisen paljon Kehä I:llä. Autot ovat poikkeuksetta saksalaisvalmisteisia.
Mersu-, bemari- ja audikuskeista valtaosa ajaa erittäin siististi. Suurimmalla osalla niistä, joilla on uudehko "merkkiauto", on myös elämä hallinnassa ja autoilu tärkeässä roolissa siinä. Ei silloin tarvitse näyttää kenellekään mitään. "Näyttäjä" on yleensä jonkun hikisen paskakatiskan kuski, jolle sosiaalidemokratia ei ole onnistunut tuomaan samanlaista autoa kuin naapurilla, jolloin täytyy yrittää valoissa tai kehän liikennevirrassa vähän näyttää noille "saakutti preemiumkuskeille".
Omien ennakkoasenteideni valossa olen ollut huomaavinani, että virolaiskilpiset roikkuvat perässä suomalaisia herkemmin. Selvästi muuta liikennevirtaa nopeammin ajavista iso osa on virolaisia, mutta joukkoon mahtuu juustokupuja ja erilaisia firmojen pakuja. Harvoin ylinopeus minua häiritsee, ovatpa nopeammin pois maisemaa pilaamasta. Suojatien eteen pysähtyvän viereistä kaistaa pysähtymättä ohittavista suurin osa on muuten naisia.
"Ero on siinä, että sinä katsot asiaa vain omasta näkökulmastasi kun minä katson asiaa puolueettomasti." (theinonen)
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit