Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 8.7.2015 klo 19.16
Re: Liikenne
Kakkiiko karhu metsään. Totta ihmeessä liian lähellä edelläajavaa ajaminen on vaarallista mutta edelläajavan kannalta on yhtä vaarallista se onko liian lähelle tunkija wannabe-kaahari vaiko näennäisesti rajoitusten mukaan ajeleva ja samalla whatsappaileva tapaus. Takapuskuriin rysähtävä massa ei katso kujettajan motiiveihin. Molempia näkee arjen työmatkaliikenteessä. Jälkimmäinen huomaa ehkä vielä huonommin muuttuvan liikennetilanteen mutta nykyinen automaattinen valvontakulttuuri on kiinnostunut vain ensimmäiseksi mainitusta.arisel kirjoitti: Saako mielestäsi painostaa edellä menevää ajamaan ylinopeutta ajamalla liian lähellä takana?
Ja kun tuo sama yhdistelmä on vastaantullessaan kääntymässä ajosuunnassaan oikealle ja tuo tukki heittää kaarteessa vastapuolen penkereelle asti kylmät voi myös käydä jos vain kuvittelet näkeväsi tietä riittävän pitkälle etkä omien ajatustesi syövereistä enää hahmota sitä että näkökentässä oleva puu ei kuulu parinsadan metrin päässä siintävään metsään vaan tulee todellisuudessa tuulilasista sisään.Selkeästi vaarallinen kuljetus, mutta tuollaisia voi kohdalle sattua, tai vaikkapa bussi pysäköitynä vastaantulevien kaistalle - jos silloin ei aja liikennesääntöjen mukaan ja sovita nopeutta niin, että auton saa pysähtymään tien näkyvällä osuudella, niin voipi käydä kylmät.
Näkyvyyden lisäksi yhtä oleellista on näkeminen. Joten lainataan vielä varuiksi uudelleen juuri näkemiseen ja näköaistiin liittyvä sitaatti aiemmasta linkistäni.
""We put forward the hypothesis that the driver’s useful visual field deteriorates when the monotonous driving task is prolonged, which can lead the driver to neglect some information present on the other vehicles, even if these elements of information are very significant in terms of safety."
ihminen kun on siitä jännä kokonaisuus että näkemiseen ei riitä yksin näkyvyys vaan myös pienten harmaiden aivosolujen on pystyttävä käsittelemään kerätty informaatio oikein tai muuten voi gorillakin jäädä näkymättömiin:
http://www.theinvisiblegorilla.com/gori ... iment.html
Viimeksi muokannut JHA, 7.3.2017 klo 22.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Onneksi aletaan viimeinkin hieman itsekkyydestä rokottamaan?
Uudet liikennevirhemaksut julki: Jo 5 km/h-ylinopeudesta 70 €, korttelirallista 100 €, punaisia päin kävelemisestä 20 €...
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005117819.html
Pitää meikäläisenkin hieman rauhoittaa ajamista ja pudottaa nopeuteni 20 km/h alle maksimin
PS. Missä se vähäpoikien maankuulu "alinopeuslaki " viipyy?
Uudet liikennevirhemaksut julki: Jo 5 km/h-ylinopeudesta 70 €, korttelirallista 100 €, punaisia päin kävelemisestä 20 €...
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005117819.html
Pitää meikäläisenkin hieman rauhoittaa ajamista ja pudottaa nopeuteni 20 km/h alle maksimin
PS. Missä se vähäpoikien maankuulu "alinopeuslaki " viipyy?
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 8.7.2015 klo 19.16
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja LapsSyksyn »
Vähäpojista en tiedä, enkä tunne määritelmää sen tarkemmin. Sen sijaan tunnen, että Euroopassa whatsappin kaltaiset sovellukset liikenteessä käytettyinä ovat olleet jo muutaman vuoden ajan suurimpia tappajia. Ette löydä tätä googlen avulla, mutta menkää istumaan takariviin vaikka Liikenneturvan koululaisille suunnattuihin tilaisuuksiin. Katsokaa, kuinka hämärässä auditoriossa nuorison kasvojen edessä loistavat valot sammuvat. Harva heistä pystyy kuuntelemaan asian loppuun.
Suomessa muuten menettää korttinsa toistuvalla liikenteen vaarantamisella. Se voi olla nyt kännykän näpläämistä, tai tulevaisuudessa liikenteen vaarantamista ajamalla vaarallisen hitaasti. Lain laatija, eli Eduskunta päättää. Alinopeus ei ole syynä, vaan hitauden aiheuttama vaara. Tämä tuntuu olevan hankala asia ymmärtää.
Brexitistä päättäneessä maassa muuten, kuolonkolarin ajaminen matkaviestintä ilman handsfreeta käyttäen, arvioidaan asteikossa jatkossa elinkautisen arvoiseksi. En ole varma, mikä elinkautinen on Isossa-Britanniassa, mutta Suomessa sillä ei ole kattoa ollenkaan.
Suomessa muuten menettää korttinsa toistuvalla liikenteen vaarantamisella. Se voi olla nyt kännykän näpläämistä, tai tulevaisuudessa liikenteen vaarantamista ajamalla vaarallisen hitaasti. Lain laatija, eli Eduskunta päättää. Alinopeus ei ole syynä, vaan hitauden aiheuttama vaara. Tämä tuntuu olevan hankala asia ymmärtää.
Brexitistä päättäneessä maassa muuten, kuolonkolarin ajaminen matkaviestintä ilman handsfreeta käyttäen, arvioidaan asteikossa jatkossa elinkautisen arvoiseksi. En ole varma, mikä elinkautinen on Isossa-Britanniassa, mutta Suomessa sillä ei ole kattoa ollenkaan.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Kohta saa jättää koko auton kotiin, kun joku yksityinen ministerin kaiman liikennevalvontafirma kyttää pusikossa ja kirjoittelee jos jonkinmoista virhemaksua.lsippu kirjoitti:Onneksi aletaan viimeinkin hieman itsekkyydestä rokottamaan?
Uudet liikennevirhemaksut julki: Jo 5 km/h-ylinopeudesta 70 €, korttelirallista 100 €, punaisia päin kävelemisestä 20 €...
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005117819.html
Pitää meikäläisenkin hieman rauhoittaa ajamista ja pudottaa nopeuteni 20 km/h alle maksimin
PS. Missä se vähäpoikien maankuulu "alinopeuslaki " viipyy?
Poliisi kirjoittaa sakot, mutta virhemaksut kirjoittaa kuka vaan ja sitä tässä varmaan haetaankin.Taas yksityistetään euron kuvat silmissä ja tehdään koko maasta uusi kyttäämiseen perustuva pohjoiskorea.
Re: Liikenne
Voi luoja mitä holhousta!
Saat sakon jos ylität tien väärästä kohtaa.
Saat sakon jos ajat päämäärättömästi.
Saat joutokäynnistä sakot.
Ei kävele jalkakäytävällä tai pientareella.
Ylinopeudesta sakot kun ajaa 1kmh yli.
Saat sakon jos ylität tien väärästä kohtaa.
Saat sakon jos ajat päämäärättömästi.
Saat joutokäynnistä sakot.
Ei kävele jalkakäytävällä tai pientareella.
Ylinopeudesta sakot kun ajaa 1kmh yli.
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^ Hehe. OT Samaan aikaan muualla "puretaan sääntelyä" ja "pilkotaan normeja", joka tapahtuu esimerkiksi vähentämällä esimerkiksi vanhuspalveluitten hoitovelvoitteita -> Attendo ja muut "hyvinvointiyritykset" tuottavat lisää hyvinvointia omistajilleen.
Lystikästä miten valtion teiden parin miljardin korjausvelkaa kauhistellaan edelleen minkä keritään; kun ei mistään löydy rahhoo mitenkään! No, pakolaiskriisin hoitoon kyllä löytyi vuonna 2016 kuin kaniini hatusta 808 miljoonaa euroa. No, luvattiin sitä viime vuonna seuraavan neljän vuoden aikana 150 miljuunaa vuodessa teiden korjaukseen..
Enkä nyt tällä tarkoita sitä, etteikö Suomen pitäisi solmimiensa sopimusten mukaisia velvotteitaan hoitaa, vaan sitä että kun oikein rahaa tarvitaan johonkin niin silloin sitä löytyy. Suomen tiet eivät vissiin vielä ole tarpeeksi vaarallisia.
Lystikästä miten valtion teiden parin miljardin korjausvelkaa kauhistellaan edelleen minkä keritään; kun ei mistään löydy rahhoo mitenkään! No, pakolaiskriisin hoitoon kyllä löytyi vuonna 2016 kuin kaniini hatusta 808 miljoonaa euroa. No, luvattiin sitä viime vuonna seuraavan neljän vuoden aikana 150 miljuunaa vuodessa teiden korjaukseen..
Enkä nyt tällä tarkoita sitä, etteikö Suomen pitäisi solmimiensa sopimusten mukaisia velvotteitaan hoitaa, vaan sitä että kun oikein rahaa tarvitaan johonkin niin silloin sitä löytyy. Suomen tiet eivät vissiin vielä ole tarpeeksi vaarallisia.
Re: Liikenne
Ihan semmosta vaan, että suomalaisilta tienkäyttäjiltä peritään veroina ja veroluonteisina maksuina vuosittain noin 8 miljardia euroa. Liikenneministeriön koko budjetti on n. 3,5 miljardia euroa. Eiköhän siitä 4,5 miljardista jää vielä edustusillallisten ja konjakkienkin jälkeen sen verran tähteelle, että saadaan päätä isommat reiät täytettyä öljysoralla ainakin vilkkaimmilla valtaväylillä.
Re: Liikenne
Viralliset määritelmät:LapsSyksyn kirjoitti:Vähäpojista en tiedä, enkä tunne määritelmää sen tarkemmin.
Poika = 1.0 Noudattaa tunnollisesti lakeja, joita yhteisen edun nimissä ovat lainlaatijat meille määränneet.
Vähäpoika = 0.75
eli sellainen jonka kapasiteetista kuluu tuo 25% kaiken laillisuuden kiertämiseen. ja nämä vähäpojat liikenteessä kokevat oikeutetuksi ajaa jatkuvasti 10-25% korkeampaa nopeutta mitä kulloinkin liikennemerkein määrätään.
Lisäksi nämä kolmenvartin aivoilla varustetut tyypit mollaavat standarpersoonia alinopeutta ajaviksi, vaikka ko. termiä ei edes tieliikennelaki tunne.
Viimeksi muokannut lsippu, 8.3.2017 klo 15.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
ja kouvostoliittolainen = 0,5, ei löydä tieliikennelain kokonaisuudistuksesta kertovista uutisista liikennemerkkiä "alin tiekohtainen nopeus". Odota vain, kohta sellainen tulee.
"Ero on siinä, että sinä katsot asiaa vain omasta näkökulmastasi kun minä katson asiaa puolueettomasti." (theinonen)
Re: Liikenne
Ei löydä koska sellaista ei ole olemassa, mutta ehkä joku 0,25 varttihullu sen on jo löytänytKauppalopo kirjoitti:ja kouvostoliittolainen = 0,5, ei löydä tieliikennelain kokonaisuudistuksesta kertovista uutisista liikennemerkkiä "alin tiekohtainen nopeus". Odota vain, kohta sellainen tulee.
Eikä tuo minimi nopeus taida tulla koskaan voimaan, sillä on niin erilaisia autoja sekä kuskeja että sitä ei pystytä toteuttamaan.
Viimeksi muokannut lsippu, 8.3.2017 klo 16.10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
lsippu kirjoitti: Lisäksi nämä kolmenvartin aivoilla varustetut tyypit mollaavat standarpersoonia alinopeutta ajaviksi, vaikka ko. termiä ei edes tieliikennelaki tunne.
Noo.. jos standardipersoona siis edustaa jakauman tyypillisintä yksilöä niin 0.75 desiiliin pääseminen vaatii tosiaan jo vähän keskivertoa parempaa suorittamista joten mikäs sitä sitten on kuuluessa kolmenvartin kerhoon
Re: Liikenne
+1 Näinhän se menee ja ne joilla on raskas kaasujalka ja nopeat autot, niillä on ilmeisesti hitaat tietokoneet kun on niin kiire niiden ääreen.
Viimeksi muokannut lsippu, 8.3.2017 klo 16.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Mikäs osa poikaa se sellanen sitten on joka ei välitä turvallisuudesta jos sitä ei ole laissa määrätty?
Vaikka alinopeutta ei ole laissa, ei tarkoita että se olisi turvallista.
Lain paasaaminen on typerää jossei sen taustalla ole sen lain ajatus eli liikenneturva.
Vaikka alinopeutta ei ole laissa, ei tarkoita että se olisi turvallista.
Lain paasaaminen on typerää jossei sen taustalla ole sen lain ajatus eli liikenneturva.
Apple iMac 5K 3.3/24/512 (15) # iPhone 12 mini # +
Nikon D500, Nikkoreita +
Nikon D500, Nikkoreita +
Re: Liikenne
Kaiken turvallisin nopeus on 0 km/h ja se on Fakta. Joku 10 km/h alle maksimin on taatusti turvallisempi vauhti kuin 10 km/h yli sallitun.thoug kirjoitti:Mikäs osa poikaa se sellanen sitten on joka ei välitä turvallisuudesta jos sitä ei ole laissa määrätty?
Vaikka alinopeutta ei ole laissa, ei tarkoita että se olisi turvallista.
Lain paasaaminen on typerää jossei sen taustalla ole sen lain ajatus eli liikenneturva.
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 8.7.2015 klo 19.16
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja LapsSyksyn »
Tarpeettoman hitaasti ajaminen on kielletty Tieliikennelain luonnoksen 2. luvun 3 §:ssä.
Toki on muistettava, että kyseessä on lausuntokierroksella oleva lakiluonnos, ja muutoksia kokonaisuuteen sekä liitännäislakeihin on varmasti luvassa.
Toki on muistettava, että kyseessä on lausuntokierroksella oleva lakiluonnos, ja muutoksia kokonaisuuteen sekä liitännäislakeihin on varmasti luvassa.
Re: Liikenne
Tarpeettoman hitaasti tarkoittaa n. 3x alle maksimin ei tietenkään 10 km/h alle maksimin.LapsSyksyn kirjoitti:Tarpeettoman hitaasti ajaminen on kielletty Tieliikennelain luonnoksen 2. luvun 3 §:ssä.
Toki on muistettava, että kyseessä on lausuntokierroksella oleva lakiluonnos, ja muutoksia kokonaisuuteen sekä liitännäislakeihin on varmasti luvassa.
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 8.7.2015 klo 19.16
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja LapsSyksyn »
Hallituksen esitys Tieliikennelaiksi ei ota kantaa, miten paljon hitaammin ajamisesta on kyse. Olet oikeassa siinä, että 10 km/h alle rajoituksen ei varmaankaan sitä ole. Onhan nykyisessäkin TLL:ssa vastaava kielto (3§ 2. mom). Tarpeettoman hitauden arviointi tapahtuu kokonaisharkinnan perusteella, tahallinen ja aiheeton jarruttelu helppona esimerkkinä.
Re: Liikenne
Huonossa kunnossa on myös tienpitäjän mielestä:PKivireki kirjoitti:1. tienpito on retuperällä korjausvelan takia, 2. kaikki kanssa-autoilijat eivät tunnu tajuavan talvikelin ja huonon tienpidon vaarallisuutta.
Tuossa kuvaamani kuva viime kesältä hätäkorjatulta tieltä nro 13
13-tien nopeusrajoituksia jouduttiin laskemaan: "Muutamat kohdat hajonneet kokonaan"
Reiät eivät tietenkään estä "prosenttiliikkeen" kuskeja ajamasta tälläkäään tiellä entiseen malliin noin satasta tai vähän yli, koska "Ainahan tässä on satasen rajoitus ollu!", eivätkä "rajoitukset mua koske, kunenmä tykkää niistä".Mårdin mukaan tien reikiä pyritään parhaan mukaan paikkailemaan, mutta kuntoon 13-tietä ei saada kuin vasta ensi kesänä uuden päällysteen myötä.
En finnjävel
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Ainakin jostakin sakotetaan.jakovski kirjoitti:Voi luoja mitä holhousta!
Saat sakon jos ylität tien väärästä kohtaa.
Saat sakon jos ajat päämäärättömästi.
Saat joutokäynnistä sakot.
Ei kävele jalkakäytävällä tai pientareella.
Ylinopeudesta sakot kun ajaa 1kmh yli.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad7 128G, iOS 17.0.2.
Re: Liikenne
Joutuuhan sitä kiiruhtamaan, että ehtii perille ajoissa. Mitä nopeampi auto, ni sitä paremmin ehtii. Jos tulee myöhässä paikalle, niin saa lähteä aikaisemmin.
Last edited by KB7s on 27 Mar 2014, 8:65, edited 1 time in total.
Re: Liikenne
Voisi kuvitella että esimerkiksi ammattiliikenteessä kuljettajaa voisi kiinnostaa se ehtiikö reitin ajamaan ajo- ja lepoaikasäädösten puitteissa loppuun asti vai joutuuko seitsemääkymppiä jurnuttavien elämäntapamaleksijoiden vuoksi pitämään ylimääräisiä 45 min taukoja jos ajoaika tulee täyteen tai jäämään yöksi parkkiin jos vuorokautinen aika tulee turhan vuoksi vastaan.Sherukka kirjoitti:Mihin olisi kiire tässä valmiissa maailmassa? Ei aika ole rahaa.
Re: Liikenne
Kyllä sellainen ihminen joka noudattaa liikennesääntöjä osaa myös käyttää peilejä ja päästää tuollaisen nopeusrajoitin pohjassa ajavan rekan ohitseen. Ajan kuvaus- ja tietsikka-asennusmatkoja n. 30000 km/vuosi ja ainoastaan nämä Latvia/Liettua/Puola-linjalta tulevat rekat laskevat huonoilla renkaillaan 80 alueella n. 100:sta, silloin suosiolla ajan levikkeelle että pääsevät hakemaan Norjan lohensa. Suomalaiset ja Venäläiset rekat ajavatkin mallikkaasti ja todella harvoin ylinopeutta.JHA kirjoitti: Voisi kuvitella että esimerkiksi ammattiliikenteessä kuljettajaa voisi kiinnostaa se ehtiikö reitin ajamaan ajo- ja lepoaikasäädösten puitteissa loppuun asti vai joutuuko seitsemääkymppiä jurnuttavien elämäntapamaleksijoiden vuoksi pitämään ylimääräisiä 45 min taukoja jos ajoaika tulee täyteen tai jäämään yöksi parkkiin jos vuorokautinen aika tulee turhan vuoksi vastaan.
Ajan 1-2 kerttaa/vko Kouvola- Lappeenranta väliä ja siinä ylivoimaisesti siisteimmin ajavat Venäläiset rekat, yleensä n. 70-75 km/h ja tarvittaessa päästävät reilusti ohitseen. Onnibussin linja-autot ovatkin sitten aivan oma lukunsa, ei niille riitä tuo 100 km/h ajoneuvokohtainen maksimi vaan huristavat uutta moottoritietäkin vähintään 120 lasissa.
Re: Liikenne
Tuossa ei lukenut tehdäänkö tuosta ensin se 3km/h tekninen mittaripoisto - varmaan tehdään. Mielestäni tuo on erinomainen uudistus. Selkeä a la carte hinnoittelu meille vähän nopeammille liikkujille. Motarilla tykkään ajella reilua 130km/h, niin nyt siitä on selkeät säännöt. Pysäytysprossa on aika alhainen ollut, mutta sanotaan jos se on per mökkisiivu 10%, niin "lisenssimaksu" vakionopeussäädin asennossa 133km/h olisi hyvin kohtuullinen 7 eur per siivu. Kyllä kiitos.lsippu kirjoitti:Onneksi aletaan viimeinkin hieman itsekkyydestä rokottamaan?
Uudet liikennevirhemaksut julki: Jo 5 km/h-ylinopeudesta 70 €, korttelirallista 100 €, punaisia päin kävelemisestä 20 €...
IS linkistä lainattua....
Yli 60 km/h nopeusrajoitusalueella
50 euroa ylitys enintään 5 km/h
70 euroa ylitys 6-10 km/h
140 euroa ylitys 11-15 km/h
170 euroa ylitys 15-20 km/h
300 euroa ylitys 21-25 km/h
400 euroa ylitys 26-30 km/h
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit