Sivu 160/240

Re: Liikenne

Lähetetty: 18.11.2016 klo 22.28
Kirjoittaja tosikko
Sherukka kirjoitti:Kyllä nekin tuottavat melkoisesti lämpöä, vastoin yleistä luuloa.
LED:eissä se emitterin "takapuoli" kuumenee eniten, eli lämpö tulee sinne valaisimen takaosaan (jossa sille jäähdytys). Se ei hirveesti auta siihen että sohjo sulaisi optiikan puolelta ajoneuvokäytössä, minne taas perinteiset hehkulamput sitä lämpöä suoltaa heijastimen kautta.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 9.46
Kirjoittaja Sherukka
tosikko kirjoitti:
Sherukka kirjoitti:Kyllä nekin tuottavat melkoisesti lämpöä, vastoin yleistä luuloa.
LED:eissä se emitterin "takapuoli" kuumenee eniten, eli lämpö tulee sinne valaisimen takaosaan (jossa sille jäähdytys). Se ei hirveesti auta siihen että sohjo sulaisi optiikan puolelta ajoneuvokäytössä, minne taas perinteiset hehkulamput sitä lämpöä suoltaa heijastimen kautta.
Kädellä minä olen niitä umpioita tunnustellut.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 16.20
Kirjoittaja hatey
Ainakaan Mondeon takavalot, eikä ledi ajovalot sulata mitään. Päinvastoin: Konepelliltä valuva sula jäätyy köntiksi ajovaloihin.
Ledit voi olla ihan söpöjä saunan lauteiden alla ja hyviä taskulampuissa, mutta auton valojen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Turhaa, huonoa ja jopa haitallista teknistä kikkailua.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 16.42
Kirjoittaja Jesukka
^ Paljonko tuollaisen ledivalon uusiminen maksaa, jos sattuu jostain syystä palamaan? Voiko esim. jarruvalojen tai vilkun yksikön vaihtaa erikseen vai meneekö koko takavaloumpio vaihtoon?

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 16.47
Kirjoittaja jakovski
Kyllä se koko yksikkö menee vaihtoon audin osalta ainakin. Toki voihan sitä olla fiksuja autonvalmistajia myös.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 17.39
Kirjoittaja hatey
Koko umpio vaihtoon, halpaa kuin saippua..... :x

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 17.57
Kirjoittaja peku
Autoilu on aivan liian halpaa liikenteen määrän jatkuvasta kasvusta päätellen. Mun puolesta autoilulle saisi määrätä kovan haittaveron, ehkä sitten turha ajelu vähenisi. Vaihtoehtoisesti alle 5 km matkan ajaminen yksin autolla rangaistavaksi (jos pääsee omin jaloin liikkumaan). Samalla vähenisi melu ja saaste sekä terveydenhoidon kustannukset. Monta kärpästä yhdellä iskulla.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 18.12
Kirjoittaja jakovski
Joo. Varsinkin kehä kolmosen sisäpuolelle vaikka tietullit ja 1000€ haittavero jokaiselta 10 000km ajolta.

Siellä ei omaa autoa tarvitse.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 18.18
Kirjoittaja Kauppalopo
Sovitaanko, että jokainen päättää itse oman tarpeensa. En jaksa kuunnella kaikenmaailman toukohousujen ja rehupunttien länkytystä siitä miten minun tulee toimia. Menkää rassaamaan traktoreitanne tai nu...laskemaan lampaita. Hus!

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 18.19
Kirjoittaja LapsSyksyn
jakovski kirjoitti:Joo. Varsinkin kehä kolmosen sisäpuolelle vaikka tietullit ja 1000€ haittavero jokaiselta 10 000km ajolta.

Siellä ei omaa autoa tarvitse.
Kannatan, ja isketään päälle vielä joukkoliikennevero.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 18.23
Kirjoittaja Kauppalopo
Mistä näitä sisäsiittoisten tuppukylien heinäkenkiä oikein sikiää?

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 18.27
Kirjoittaja jakovski
En tiedä, mutta jos halutaan haittaveroa, niin mätkästään kunnolla. ;)

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 18.51
Kirjoittaja LapsSyksyn
Kuuluneeko tänne vai moottoriöljyketjun puolelle, mutta heinähattuna kävin hipelöimässä uutta traktoria. Uudessa Volvo V90:ssa näkyy Apple-yhteistyö selvästi - designissa ja tietenkin iPad-pohjaisessa käyttöliittymässä. Tosin, ovathan vanhemmatkin mallit jo yhteensopivia niin iPhonen kuin Applen kellon kanssa. Kellollakin saa vaikka Volvon lämmityksen päälle.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 19.06
Kirjoittaja jakovski
Joo, tuo v90 näyttää kyllä ihan makealta peliltä. Hinta toki on aika tyyris?

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 19.11
Kirjoittaja Kauppalopo
Ajoin sellaisella -toki vain kehä 3:n sisäpuolella- pari viikkoa sitten. Mainio laite. Adaptiivinen vakkari ja automaattiohjaus [:P]

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.11.2016 klo 19.15
Kirjoittaja LapsSyksyn
Kauppalopo kirjoitti:Ajoin sellaisella -toki vain kehä 3:n sisäpuolella- pari viikkoa sitten. Mainio laite. Adaptiivinen vakkari ja automaattiohjaus [:P]
Ei ole kiellettyä sekään. Itse olen enemmänkin XC-miehiä, mutta uuden 90-sarjan tyyli ja tekniikka on miellyttävää. Hirvien tunnistin ja automaattijarrutus on erityisen hyvä turvavaruste. Valitettavasti ei ole varaa hankkia uutta XC90:aa...

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 27.11.2016 klo 9.53
Kirjoittaja Pippin
amanita kirjoitti:Liikennekohteliaisuus on mykistävää, se sanottakoon, jaksan loputtomasti hämmästyä ja ilahtua, kun tietä annetaan, risteyksiä ei ruuhkissakaan tukita ja "omista oikeuksista" ei pidetä kaksin käsin kiinni, kuten Suomessa usein on tapana.
Ihan länsieurooppalainen standardi, Suomi on itäisten sarvikuonojen asuttama liikennekulttuuri. Varsinkin jos siirtyy pois etelärannikolta. Tampereellä viimeksi jouduin tilanteeseen joka ei olisi kovin todennäköinen Hgissa ja harvinainen mannermaalla.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 27.11.2016 klo 10.36
Kirjoittaja PKivireki
^ Entisenä helsinkiläisenä ja siellä alvariinsa ravaavana voin todeta, että Helsinki on sekä jalankulkijoiden että kanssa-autoilijoiden kunnioituksen suhteen liikennekulttuuriltaan pahin.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 27.11.2016 klo 12.02
Kirjoittaja iDock
Olen saman huomannut Helsingissä. Ja Kouvola oli kanssa todella paha.

Seinäjoella ja Vaasassa homma pelaa aika hyvin, Oulussa kohtalaisesti.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 27.11.2016 klo 12.25
Kirjoittaja theinonen
En yhtään ihmettele ettei Helsingissä jalankulkijoita kunnioiteta ollenkaan, koska sellaisia ärsyttäviä apinoita ovat. Ihmiset kävelevät siellä punaisia päin suurella joukolla muusta liikenteestä huolimatta, ja jopa silloin kun autoilijalla on vihreä nuolivalo jolloin ei todellakaan pitäisi olla autoilijalla mitään väistettävää.

Autolla liikkuessa Helsingissä pitää vain olla hiukan härskimpi niin hyvin pärjää, ei valitettavaa siltä osin. Maassa maan tavalla.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 27.11.2016 klo 13.07
Kirjoittaja PKivireki
^Soon kyllä totta tuo jalankulkijoiden "tilan haltuunotto" myös.

Stadissa on kovasti kasvanut autojen määrä edelleen ja vaikka esim. Pasila on todella joutuisa takavuosiin verrattuna, niin ei voi kuin ounastella kiireen ja ainaisten ruuhkien vetävän ihmisten hermot pintaan. Jengi - taksit ja ammattiautoilijat etenkin - ajaa ruuhkassakin aivan käsittämättömillä nopeuksilla, ja vähänkin maalaisena jos vaihdat pikkuisenkin hitaasti kaistaa, niin torvi soi jatkuvasti. Ikään kuin sen ruuhkan ohi vois Audilla posottaa niin kuin moottoritiellä .

Sitten kun keskustasta pääset väljemmille vesille, niin esim. Kehä I:n ja Kehä III:n rampeilta tullaan suunnilleen satasta kolmion takaa ihan suoraan keulaan/kylkeen, niin kuin eivät olisi kolmiosta koskaan kuulleetkaan. Tosin se röyhkeä ajotapa saattaa olla ainoa konsti päästä liikenteen sekaan, sillä meilläpäin tuttu ns. vetoketju-ajo tuntuu stadissa olevan ihan tuiki tuntematonta.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 27.11.2016 klo 15.10
Kirjoittaja Pippin
theinonen kirjoitti:En yhtään ihmettele ettei Helsingissä jalankulkijoita kunnioiteta ollenkaan, koska sellaisia ärsyttäviä apinoita ovat. Ihmiset kävelevät siellä punaisia päin suurella joukolla muusta liikenteestä huolimatta, ja jopa silloin kun autoilijalla on vihreä nuolivalo jolloin ei todellakaan pitäisi olla autoilijalla mitään väistettävää. Autolla liikkuessa Helsingissä pitää vain olla hiukan härskimpi niin hyvin pärjää, ei valitettavaa siltä osin. Maassa maan tavalla.
Ah, niin toivon, että joskus vielä palautettaisiin asuinpaikkatunnukselliset rekkarit. Niistä suurella todennäköisyydellä pystyi huomaanaan syyn heikkoon liikennekäyttäytymiseen: lande stadissa.

Mitä tulee jalankulkijoiden tottelevuuteen, niin täällähän kunnioitetaan liikennevaloja paljon enemmän jalankulkijoiden toimesta kuin muualla. Ei missään muualla esim. jäädä seisomaan tienposkeen, jos autoja ei näy. Et taida olla paljon maailmalla kiertänyt? Jotenkin tunnistan Amanitan puheen tässä, sellaisen piilevän aggressiivisuuden puutteen aistii muualla liikenteessä helposti, kokee sen kohteliasuutana, vaikka kyse on normitilasta. Ok, voidaan ajaa kovaa, mutta huomioidaan muut, ja jalankulkija on aina kuningas. Jos haluaa tämän antiteesin, niin: Moskova.

"Ärsyttäviä apinoita ovat" "Autolla liikkuessa Helsingissä pitää vain olla hiukan härskimpi niin hyvin pärjää, ei valitettavaa siltä osin. " Kopioin noi esimerkiksi muualle.. On kyllä niiiin kuvaavaa. On tämä ihmellinen maa. Joskus tuntuu, että se oikea henkinen koti on jossain muualla. Yhä enemmän viimeaikoina.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 27.11.2016 klo 15.18
Kirjoittaja jakovski
Kyllä mä veikkaan että vaikka "maalaisena" tulen ajamaan Helsingissä, niin ajan kyllä suurella todennäköisyydellä ystävällisimmin, mitä puolet stadilaisista.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 27.11.2016 klo 15.27
Kirjoittaja PKivireki
^Ainakin hiljempaa, kun ihmettelet että missäpäin tät kaupunkia saa kääntyä vasemmalle!

Mulla on semmoinen ongelma, että minä en haluaisi mennä Helsinkiin autolla, eivätkä Helsinkiläiset haluaisi että menen heidän keskelleen autolla täältä maalta. Mutta minkäs teet, kun on rouvalla "kakkosasunto" eli työsuhdeyksiö Punavuoressa, jolloin esimerkiksi työpalavereja pitäessäni majoitun siellä - ja kun kameroita ja salamia ei julkisilla kuljetella.

Odotan muuten ihmettelyn- ja kauhistuksensekaisin tuntein ensi kesänä tapahtuvaa Hämeentien sulkemista autoliikenteeltä -> autoliikenne ei mitä ilmeisemmin hartaista toivomuksista huolimatta vähene, vaan siirtyy Sturenkadulle/Hesarille ja/tai Sörnäisten Rantatielle, joka viime kädessä purkaa autot ..Pohjois-Espalle tai Krunikan pikkukaduille.

Kuva

Saas nähdä miten käy. Täytyy ens kesä yrittää pysyä poissa tai käytää julkisia..

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 27.11.2016 klo 15.31
Kirjoittaja Pippin
jakovski kirjoitti:Kyllä mä veikkaan että vaikka "maalaisena" tulen ajamaan Helsingissä, niin ajan kyllä suurella todennäköisyydellä ystävällisimmin, mitä puolet stadilaisista.
Voi olla, ehkä olet hyvä ja muita parempi. Mutta mistä tunnistat ne muut helsinkiläisiksi oli pointti, jos siellä onkin theoinonen, joka yrittää ajaa periaatteessa totuttua härskimmin, koska on Hgissä? Ei voi tietää. Mutta ennen tunnistaminen oli helppoa, ja tämä oli kyllä juuri näin: A ja B rekkariset autot harvemmin olivat niitä törttöhäriköitä. Ei tietysti aina, mutta korrelaatio oli. Eikä Helsinki mikään usaranska ole, en sitä väitä ollenkaan. Ehkä noissa maissa on vain totuttu siihen, että kun on paljon populaa, pitää väistää ja antaa tilaa. Näkee sen ihan jalkakäytävilläkin, jos joku estää vahingossa toisen kulun, aina pyydetään anteeksi. Hyvin herkästi. Suomessa ei juuri koskaan.
jakovski kirjoitti:Miksi pitää esittää että on niin hyvä ja muita parempi.
Tehkää toisille se, minkä haluaisitte itsellenne tehtävän ja nöyryys saattaa johtaa ihan kohtalaiseen liikennekäyttäytymiseen. Toki sillä varauksella, ettei satu olemaan esim. sadomasokisti.