Sivu 164/240

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.1.2017 klo 22.07
Kirjoittaja jpsuominen
jakovski kirjoitti:
jpsuominen kirjoitti:
oppenheimer kirjoitti:Jos ei aio ostamastaan kalliista autosta luopua, niin eikö seuraavan auton ostossa myös kompensoidu vähintään osittain veron pudotus? Täysin eri asia on, jos tekee auton kertaostoksen ennen veron poistumista.
jpsuominen kirjoitti:
No eipä sen uudemman auton huolto ja korjaus juuri mitenkään siitä vanhemman auton ropailusta eroa. Jos ei sitten mennä jonnekin 70-luvun alipaineohjattuihin järjestelmiin joiden diagnostiikka ja korjaaminen on suoraan saakutti.
Kyllä se vaan eroaa tarvittavan tietotekniikan vuoksi nollauksiin yms.. MOT.
Ei kukaan korjaa ainuttakaan autoa paljain käsin, aina tarvitaan työkalut. En nyt jaksa uskoa että se kahdenkympin lukija ja neljänkympin softa on kenellekään este.

Jos löydät jostain ross-techin VCDS kaapelin kuudellakympillä, niin ostan pois heti.
Tuo on taas vähän sama kuin että valittaisi kuinka turhaa on ostaa 500 euron autoa kun Stahlwillen työkalusarja huoltoja varten maksaa tonnin. Kyllä ne vikakoodit lukee ja nollaa sillä e-villen 20 euron bluetooth-mokkulallakin.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.1.2017 klo 22.11
Kirjoittaja oppenheimer
Tömmöseen löpinään ei oikein edes osaa vastata. Pelkkä vikakoodien nollaus ei aina/yleensä riitä. Mut kuten aiemmin, saat olla keskenäsi ihan oikeassa.

Re: Liikenne

Lähetetty: 19.1.2017 klo 22.45
Kirjoittaja jomppeli
Mikä "oikeus", aivopieru mahtoi tulla ohitettavalla kun pyyhkäsin ohi tänään, ajeli 60km/h rajoituksen olleessa 80km/h. Liukasta on/oli mutta en ymmärrä sitä että kun menin ohi reippaasti vaarantamatta ketään aletaan vilauttelemaan pitkiä ja rohkeutta tuli sen vertaa että puskuriin tarrattiin melkein kiinni. Tästä itse hieman hermostuin ja otin mittaa sitten kuinka lujaa uskaltaa ajaa ja lopulta rohkeus petti takana olevalla ja loppui valojen vilkuttelu, ja ei, ei ollut siviilipoliisi. Ärsyttää tämmöset hinaajat jotka kokee suurta loukkausta kun ohitetaan.

Re: Liikenne

Lähetetty: 20.1.2017 klo 3.56
Kirjoittaja jakovski
jpsuominen kirjoitti:
Kyllä ne vikakoodit lukee ja nollaa sillä e-villen 20 euron bluetooth-mokkulallakin.

Nyt oikeasti, kannattaa mennä ihan muualle viisastelemaan, kun sulla ei ole hajuakaan mistä puhut. Ei ole myöskään harmainta hajua mikä on VCDS, eikä ole hajua että mitä eräät automallit vaatii lukijalta.

...kun se parin kympin mokkula nyt ei vain toimi..

Re: Liikenne

Lähetetty: 20.1.2017 klo 9.29
Kirjoittaja jpsuominen
jakovski kirjoitti:
jpsuominen kirjoitti:
Kyllä ne vikakoodit lukee ja nollaa sillä e-villen 20 euron bluetooth-mokkulallakin.

Nyt oikeasti, kannattaa mennä ihan muualle viisastelemaan, kun sulla ei ole hajuakaan mistä puhut. Ei ole myöskään harmainta hajua mikä on VCDS, eikä ole hajua että mitä eräät automallit vaatii lukijalta.

...kun se parin kympin mokkula nyt ei vain toimi..
Jos nyt jonkun koko moottorin peruskorjauksen kaiken liikkuvan ja irtilähtevän vaihtoineen tekee niin ei varmaan siinä kohtaa ole ihan hirveä vaiva käydä tekemässä ne koodaamista vaativat asiat vaikka marmoritiskillä. Tai kuten kaikki muut, katsoo merkkifoorumilta jonkun lähistöllä vaikuttavan jäsenen jolla on sopivat laitteet. Ei tää ny oo niin vaikeeta hei, jos tällainen juuri mitään autoista koskaan ymmärtänyt jamppa pääsee vuodessa-kahdessa hommaan kiinni ihan youtube-pohjalta sitä mukaan opettelemalla kun jotain tulee eteen. Ihan turha lässyttää että uusia autoja ei voi korjata, kun 99% niistä on ihan samoja osia kuin vanhoissakin autoissa ja se 1% ei tosiaan vaadi kuin yhden uuden työkalun.

Re: Liikenne

Lähetetty: 20.1.2017 klo 14.32
Kirjoittaja theinonen
Ero on lähinnä siinä miten kaikkeen pääsee helposti käsiksi purkamatta koko roskaa atomeiksi. Tyyliin jonkun kuppaisen puhaltimen vaihtamiseen tarvitsee purkaa nykyautoissa koko kojelauta, kun vuosimallin -80 tanarissa tarvitsee avata vain konepelti ja muutama ruuvi.

Eli molemmat pystyy tekemään, mutta toisessa tapaksessa hommaan menee se 5 minuuttia ja toisessa koko päivä. On myös hyvin suuri vaara, attä hajoittaa joitain muovisia rimpulaosia sitä kojelautaa purkaessa, koska kaikesta ei näe päällepäin miten purkautuu ja vaikka irrottaisi oikein voi vaatia suhteellisen suurta voimankäyttöä.

Siinä vaiheessa kun joutuu sijoittamaan tarvittaviin työkaluihin hyvän käytetyn auton verran kannattaa laittaa auto paaliin ja hankkia työkalujen sijaan uusi auto. Eri asia jos työkseen tekee niin silloin kannattaa sijoittaa työkaluihin, jos maksavat joskus itsensä takaisin.

Re: Liikenne

Lähetetty: 20.1.2017 klo 15.05
Kirjoittaja PKivireki
^Tietyissä uusissa automerkeissä ja -malleissa jopa ahtaitten paikkojen vuoksi jopa ajovalopolttimon vaihto tms. on naurettavan vaikeaa (ensin irroita puskuri, eturengas tai lokasuoja tms.) tai edellyttää näitten merkkikohtaisten ohjelmistojen osaamista ja ymmärrystä.

Kyllähän Möllistäkin pitää ottaa koko lyhty irti polttimoita vaihtaakseen, mutta tuossa ne on onneksi kaikki kiinnityspultit inhimillisissä paikoissa.

Osataan näillä uudempien remoilla rahastaakin. Kaveri teki jokunen vuosi sitten nyt jo ikääntymään päin olevaan Volvoonsa huolto-ohjelman mukaisen jarruremontin; hinta 1800€. Takuu tms. edellytti valtuutettua asentajaa. En tajua 1800€ ja neljä jarrulevyä&neljät palat ja ilmaus. Ja varmaan käsijarruosat uusi samalla ehkä. Osat normiautoon 200 €, parit halvat työkalut (jarrukenkätyökalu ja helppo ilmausvekotin) ja työtä muutaman tunnin.

Re: Liikenne

Lähetetty: 20.1.2017 klo 22.38
Kirjoittaja JHA
jomppeli kirjoitti:Mikä "oikeus", aivopieru mahtoi tulla ohitettavalla kun pyyhkäsin ohi tänään, ajeli 60km/h rajoituksen olleessa 80km/h. Liukasta on/oli mutta en ymmärrä sitä että kun menin ohi reippaasti vaarantamatta ketään aletaan vilauttelemaan pitkiä ja rohkeutta tuli sen vertaa että puskuriin tarrattiin melkein kiinni. Tästä itse hieman hermostuin ja otin mittaa sitten kuinka lujaa uskaltaa ajaa ja lopulta rohkeus petti takana olevalla ja loppui valojen vilkuttelu, ja ei, ei ollut siviilipoliisi. Ärsyttää tämmöset hinaajat jotka kokee suurta loukkausta kun ohitetaan.
Yleensä puskurissaroikkujat ymmärtävät ainakin märällä loska*skakelillä ottaa etäisyyttä edelläajavaan kun vain siirtää oman ajolinjansa 30-40 cm sivuun alueesta josta liikennevirran renkaat ovat kuivattaneet suurimman osan suolasumusta pois... [6]

Re: Liikenne

Lähetetty: 21.1.2017 klo 15.39
Kirjoittaja PKivireki
Kokoomuksen Petteri Orpo rauhoitteli autonostajia – ”Autoverotus ei muutu tämän hallituksen aikana”
Eikä seuraavan demarivetoisen hallituksen aikana muutu mikään vero, paitsi ylöspäin! [:D]

Joten se siitä ja loput kirjeessä; jatketaan siis rauhassa ajamista Euroopan vanhimmalla autokannalla.

Möllin mittariin tulee ensi viikolla 360 000. Kyllä sillä vielä parisataatuhatta ajelee, kunhan huoltoon laittaa jokusen tonnin..

Re: Liikenne

Lähetetty: 23.1.2017 klo 16.39
Kirjoittaja JHA
PKivireki kirjoitti: Osataan näillä uudempien remoilla rahastaakin. Kaveri teki jokunen vuosi sitten nyt jo ikääntymään päin olevaan Volvoonsa huolto-ohjelman mukaisen jarruremontin; hinta 1800€. Takuu tms. edellytti valtuutettua asentajaa. En tajua .
No. Nykyään tuo kaiken pahan ja itkun lähde ja sylttytehdas EU on mennyt pilaamaan nuo merkkihuollotkin ;)

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/aj ... .1161.news

Re: Liikenne

Lähetetty: 23.1.2017 klo 17.47
Kirjoittaja arisel
JHA kirjoitti:Yleensä puskurissaroikkujat ymmärtävät ainakin märällä loska*skakelillä ottaa etäisyyttä edelläajavaan kun vain siirtää oman ajolinjansa 30-40 cm sivuun alueesta josta liikennevirran renkaat ovat kuivattaneet suurimman osan suolasumusta pois... [6]
Osa ymmärtää, mutta on niitäkin, jotka ovat niin kertakaikkisen typeriä, etteivät tajua siitäkään... :?

No, lähtökohtaisestihan pershinurin älykkyys ei ihan yllä edes debiilin tasolle, joten kun ymmärrystä ei ole, eikä ole toivoakaan, että tulisi, niin kortti pois vain.

Re: Liikenne

Lähetetty: 23.1.2017 klo 20.36
Kirjoittaja Sherukka
Jep, tänään taas iso Audi takaluukussa kiinni kun itse ajoin vasenta kaistaa liikennevirran mukaan mutta siten että jätin sen verta väliä ettei rapaa roiskunut. Takanaolevalla vispasi pyyhkijät jatkuvasti. Annoin sitten "tietä" ja kas kumma. Ajoi seuraavan auton kiinni ja jäi sen taakse ajamaan. Itse siirryin takaisin vasemmalle kaistalle ja pidin samaa sopivaa väliä jolloin näin jopa ajaa. Mitähän se Audissa istuva kaveri oikein ajatteli? Todennäköisesti ei ajattelu ollut hänen ydinosaamista...

Re: Liikenne

Lähetetty: 24.1.2017 klo 4.01
Kirjoittaja jakovski
Vasenta kaistaa ei ajeta liikennevirran mukana, vaan se on ohittamista varten.

Re: Liikenne

Lähetetty: 24.1.2017 klo 6.20
Kirjoittaja arisel
MIkään kaista ei ole pershinurointia varten... [:|]

Re: Liikenne

Lähetetty: 24.1.2017 klo 8.34
Kirjoittaja Melville
Oma havaintoni on, että on olemassa kuljettajatyyppi, joka kokee kansalaisvelvollisuudekseen roikkua edellä ajavan persiissä ja hätyytellä tätä pois edestä kaikin mahdollisin keinoin. Keinoja ovat mm. liian lähellä ajaminen, valojen vilkuttelu, keskisormen näyttäminen ja sivusuunnassa vaappuminen. Kun hätyyttely tuottaa tulosta ja edellä ajava alkaa siirtyä toiselle kaistalle, tämä velvollisuudentuntoinen kiihdyttää ylinopeuteen ja ajaa seuraavan edellä ajavan mahdollisimman nopeasti kiinni.

Näitä teiden ritareita näkee erityisen paljon Kehä I:llä. Autot ovat poikkeuksetta saksalaisvalmisteisia.

Re: Liikenne

Lähetetty: 24.1.2017 klo 9.45
Kirjoittaja Marius_Simon
Kerran ajelin vasemmalla kaistalla rajoitusten rajamailla ohi oikeaa kaistaa ajavia moottoritiellä. Olihan se kiva huomata että yllättäen takana saksalaisvalmisteinen auto oli niin lähellä ettei sitä nähnyt peleistä, takaikkunastakin näkyi vain auton ikkuna ja kuljettaja. :o

Re: Liikenne

Lähetetty: 24.1.2017 klo 12.48
Kirjoittaja JHA
jakovski kirjoitti:Vasenta kaistaa ei ajeta liikennevirran mukana, vaan se on ohittamista varten.
Vain jos oikeanpuoleinen kaista ei ole ns täynnä.

Re: Liikenne

Lähetetty: 24.1.2017 klo 15.43
Kirjoittaja Sherukka
JHA kirjoitti:
jakovski kirjoitti:Vasenta kaistaa ei ajeta liikennevirran mukana, vaan se on ohittamista varten.
Vain jos oikeanpuoleinen kaista ei ole ns täynnä.
Jep, ja vasen kaista menee nopeampaa vauhtia eteenpäin aamuruuhkassa.
Sitäpaitsi ei ole mitään syytä ohittaa jos liikennevirta soljuu jopa hitusen yli rajoitusten. Toisilla on sellainen näkemys että heillä oikeus ylittää nopeusrajoitukset niin paljon kun he itse ovat päättäneet, ei voi käsittää...

Re: Liikenne

Lähetetty: 24.1.2017 klo 23.05
Kirjoittaja K_Kolja
Eihän noihin nelostien uusiin ramppeihin olekaan ollut kuin suunnilleen vuosi aikaa tottua. Tuossa lähimmässä kiihdytyskaista jatkuu ryhmittymiskaistana seuraavaa liittymää varten ainakin 300 metriä. Olen nyt lyhyen ajan sisällä meinannut ajaa kolme kertaa edellä ajavan perään, kun se on jotain rekkaa väistääkseen jarruttanut rampin päässä, vaikka edessä on aivan vapaata kaistaa. Voi taitamaton!

Re: Liikenne

Lähetetty: 25.1.2017 klo 20.35
Kirjoittaja arisel
Kaksospojat menehtyivät liikenneonnettomuudessa – syyttäjä vaatii kuljettajalle ehdollista vankeutta
Onnettomuus sai alkunsa, kun henkilöautoa kuljettanut, vuonna 1967 syntynyt mies törmäsi Sajatien ja Sajaniemenraitin risteyksessä vasemmalle kääntymässä olleen henkilöauton perään.

Osuman saanut henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle. Vastakkaisesta suunnasta tullut täysperävaunuyhdistelmän kuljettaja yritti jarruttaa ja väistää, mutta hän törmäsi perheen henkilöauton kylkeen. Törmäys oli voimakas, ja perheen henkilöauto suistui tieltä. Auto romuttui täysin.
Syyttäjän mukaan henkilöautoa kuljettanut mies laiminlöi liikennekäyttäytymisensä törkeällä tavalla. Syyttäjän mukaan mies ajoi esimerkiksi sellaista nopeutta, ettei hän pystynyt hallitsemaan autoa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Syyttäjä vaatii hänelle törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta,
kahdesta kuolemantuottamuksesta sekä vammantuottamuksesta
ehdollista vankeusrangaistusta sekä sakkoa.


Rangaistusasteikko kohdillaan?



Tahallisesta tappamisesta ehdollista vankeutta? Eikö yhdestäkin murhasta pitäisi tulla elinkautinen?



Juujuu, lässytykset sikseen - holtiton kaahaaminen on aina murhayritys, kohde vain on valitsematta - sama kuin ammuskelisi sinne tänne ja huonotuurisin kuskataan ruumishuoneelle; siitäkö vain ehdollista?



Tällaista saavat aikaan ne idiootit, jotka ajavat jatkuvaa ylinopeutta, länkyttävät muiden tielläliikkujien "alinopeudesta", roikkuvat edellämenevän puskurissa ja vinkuvat peltipoliiseista, puskassa kyttämisestä sekä liian suurista sakoista.

Re: Liikenne

Lähetetty: 5.2.2017 klo 1.42
Kirjoittaja jpsuominen
Melville kirjoitti:Oma havaintoni on, että on olemassa kuljettajatyyppi, joka kokee kansalaisvelvollisuudekseen roikkua edellä ajavan persiissä ja hätyytellä tätä pois edestä kaikin mahdollisin keinoin. Keinoja ovat mm. liian lähellä ajaminen, valojen vilkuttelu, keskisormen näyttäminen ja sivusuunnassa vaappuminen. Kun hätyyttely tuottaa tulosta ja edellä ajava alkaa siirtyä toiselle kaistalle, tämä velvollisuudentuntoinen kiihdyttää ylinopeuteen ja ajaa seuraavan edellä ajavan mahdollisimman nopeasti kiinni.

Näitä teiden ritareita näkee erityisen paljon Kehä I:llä. Autot ovat poikkeuksetta saksalaisvalmisteisia.
Vain jos edellä ajava nysvää. Enkä aja enää Kehä I:llä jos suinkin voin sen välttää. Ja autonikin on japanialainen. Ekohinttihybridi vielä kaiken kukkuraksi.

Re: Liikenne

Lähetetty: 5.2.2017 klo 7.22
Kirjoittaja Sherukka
Kaikki tuollainen mielenilmaisu liikenteessä on kyllä täysin turhaa ja tuomittavaa. Meitä on siellä seassa moneen lähtöön ja kenelläkään ei oikeasti ole kiire minnekään (paitsi pääkopan sisällä asuvalla "pirulla").

Re: Liikenne

Lähetetty: 5.2.2017 klo 8.59
Kirjoittaja PT302
jpsuominen kirjoitti:
Melville kirjoitti:Oma havaintoni on, että on olemassa kuljettajatyyppi, joka kokee kansalaisvelvollisuudekseen roikkua edellä ajavan persiissä ja hätyytellä tätä pois edestä kaikin mahdollisin keinoin. Keinoja ovat mm. liian lähellä ajaminen, valojen vilkuttelu, keskisormen näyttäminen ja sivusuunnassa vaappuminen. Kun hätyyttely tuottaa tulosta ja edellä ajava alkaa siirtyä toiselle kaistalle, tämä velvollisuudentuntoinen kiihdyttää ylinopeuteen ja ajaa seuraavan edellä ajavan mahdollisimman nopeasti kiinni.

Näitä teiden ritareita näkee erityisen paljon Kehä I:llä. Autot ovat poikkeuksetta saksalaisvalmisteisia.
Vain jos edellä ajava nysvää. Enkä aja enää Kehä I:llä jos suinkin voin sen välttää. Ja autonikin on japanialainen. Ekohinttihybridi vielä kaiken kukkuraksi.
Mulla oli corolla, tämähän oli kuin punainen vaate varsinkin vulvakuskille kaikenlaista kiusaa ja todella vaarallisia ohitustilanteita tuli koettua.
Mullakin ekohippihybridi nykyisin, ihme kyllä tilanteita ei ole ollut.

Re: Liikenne

Lähetetty: 6.2.2017 klo 7.13
Kirjoittaja s1970
Itse olen talvisin tuo mainitsemasi vulvakuski (ilman kiusantekoa), mutta ei corolla/muut vastaavat ole minulle minkäänlainen aihe hillua liikenteessä, tosin voi olla, että punainen vaate ei iske silmiini niin kirkkaasti, koska olen värisävysokea (menee värit välillä sekaisin). Kehä I:llä ei tule enää oikeastaan ajettua, sillä joka päivänkakkaran kamaran kohdalla jarruvalot rupeavat vilkkumaan ja nopeus laskee 6-kymppiin ja yleensä nämä jarruttelijat ovat Audi-, Bemari- ja Mersu-kuskit, jotka vetävät joka kameran välin urku auki.....

Re: Liikenne

Lähetetty: 6.2.2017 klo 9.22
Kirjoittaja Kauppalopo
Melville kirjoitti:Näitä teiden ritareita näkee erityisen paljon Kehä I:llä. Autot ovat poikkeuksetta saksalaisvalmisteisia.
Kun itse ajan pääsääntöisesti ruotsalaisvalmisteisella ja toisinaan saksalais- ja ranskalaisvalmisteisilla, niin uskallan kommentoida: pääsääntöisesti ne, jotka väittävät suurimpien törkimysten ajavan jollain tietyllä merkillä, ovat väärässä. Kyse on havainnointivirheestä; oma ennakkoasenne muuttaa todellisuutta vastaamaan sitä mikä itselle parhaiten sopii.

Mersu-, bemari- ja audikuskeista valtaosa ajaa erittäin siististi. Suurimmalla osalla niistä, joilla on uudehko "merkkiauto", on myös elämä hallinnassa ja autoilu tärkeässä roolissa siinä. Ei silloin tarvitse näyttää kenellekään mitään. "Näyttäjä" on yleensä jonkun hikisen paskakatiskan kuski, jolle sosiaalidemokratia ei ole onnistunut tuomaan samanlaista autoa kuin naapurilla, jolloin täytyy yrittää valoissa tai kehän liikennevirrassa vähän näyttää noille "saakutti preemiumkuskeille".

Omien ennakkoasenteideni valossa olen ollut huomaavinani, että virolaiskilpiset roikkuvat perässä suomalaisia herkemmin. Selvästi muuta liikennevirtaa nopeammin ajavista iso osa on virolaisia, mutta joukkoon mahtuu juustokupuja ja erilaisia firmojen pakuja. Harvoin ylinopeus minua häiritsee, ovatpa nopeammin pois maisemaa pilaamasta. Suojatien eteen pysähtyvän viereistä kaistaa pysähtymättä ohittavista suurin osa on muuten naisia.