Mutta koiran kasvatushan on kuin lasten kasvatusta ja päinvastoin:
Koirakin reagoi lauman johtajan käytökseen - ja koira tarvitsee hyvin voidakseen lauman johtajaksi jonkun muun, muuten se ryhtyy sellaiseksi itse. Murrosikäisten koirien tai ihmisten ailahteleva ja arvaamaton käytös asettaa tietysti aina omat lisähaasteensa.Taustalla on kognitiivis-behavioristinen teoria, jonka mukaan hyvää käytöstä voidaan vahvistaa huomiolla, kehuilla ja palkkioilla. Huonoa käytöstä hillitään seuraamuksilla ja sillä, että se jätetään osin vaille huomiota.
Pääsääntö on, että aikuinen vahvistaa lapsessa sitä käytöstä, jota haluaa nähdä lisää. Huomio kiinnitetään hyvään käytökseen.
Aikuisten ei ole aina helppoa niellä ajatusta siitä, että lasten käytös muuttuu parhaiten aikuisten käytöstä muuttamalla.
”Yleensä lähdetään siitä, että lapsen on muututtava. Tässä lähdetään siitä, että kun aikuinen muuttaa käytöstään, lapsen käytös muuttuu.”