Ihan mielenkiinnosta - mitä luulet kuluttajaneuvojan asialle voivan?kamina kirjoitti:Kunhan muutamalla ihmisellä on vetämässä valitus, homman pitäisi hoitaa itsensä. Tietysti voi kestää jonkin aikaa, mutta uskoisin että tuo on aika selvä homma.
iMac on nyt eMac
-
- Viestit: 633
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.15
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 16.2.2005 klo 0.38
- Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti Kirjoittaja daddymac »
Joo mun mielestäni kanssa vähin ilmainen huvi, mitä tästä kierroksesta voi saada on ainakin pistää Applen pojat kunnolla selittämään miten, missä ja miksi tämmönen töppäys on päässyt sattumaan.prisoner kirjoitti: Lähetettiin kysely sinne Apple Storeen, että mikä on Applen mielestä "ILMEINEN" hinnoitteluvirhe ja miksei vaihtoehtoisia tuotteita tarjottu. Saapa nähdä vastaavatko...
Itseäni ainakin ihmetyttää eniten se, että Apple ei vielä missään vaiheessa ole kenellekään kertonut sitä oikeata hintaa, millä tuote kuluttajalle alunperin tarjottiin.
Anyways, itse otin asiaa jo kuluttaja-asiamieheen, ja saan heiltä seuraavan puhelun ensi viikon alussa (kuten taisin jo aiemmin mainita). Ei vaatinut minulta kuin sähköpostin kuntani kuluttaja-asiamiehelle, joka sitten otti minuun yhteyttä muutaman päivän päästä, kyseli lisätietoja, ja lupasi sitten olla kuluttajavirastoon yhteydessä asiasta.
Eli mitä enemmän ihmisiä vaivaa kuluttaja-asiamiestään (ei vaadi kuin tilanneselostuksen, joita tännekin kaikki on aika hyvin kirjoitelleet) , joka vaivaa kuluttajavirastoa, sen parempi.
</antti>
-
- Viestit: 1338
- Liittynyt: 3.3.2005 klo 19.08
Viesti Kirjoittaja power »
Eihän siinä kohdassa 2.6 luvata tarjota vaihtoehtoisia tuotteita, vaan "saatamme ehdottaa vaihtoehtoisia Tuotteita" Toimivat siis sinun tapauksessasi ihan omien ehtojensa mukaisesti. Se "ilmeinen hintavirhe" tässä on edelleen ainoa kädenväännön paikka. Jos Apple - mahdollisesti kuluttaja-asiamiehen suosituksesta - myöntää että "ei se hintavirhe nyt niin ilmeinen ollut", niin jotkut täällä saattavat saada eMaccinsa kohtuullisen edullisesti.prisoner kirjoitti:Mäkin olen Apple Storen todellinen kannattaja ja olen aina tilannut (ja luultavasti jatkossakin tilaan) kaikki Apple-tavarani sieltä, mutta kyllä niiden pitää näissä asioissa skarpata. Kuluttajan oikeuksia pitää puolustaa vaikka sitten pelkästä periaatteesta, jos ei muuten.
Storen ehdoissa (siinä samassa 2.6 kohdassa) sitä paitsi lukee, että jos hinnoitteluvirhe sattuu.... "Tällöin otamme sinuun yhteyttä kertoaksemme asiasta ja saatamme ehdottaa vaihtoehtoisia Tuotteita."
Mitään vaihtoehtoista tuotetta ei ainakaan tässä mun tuntemassa tapauksessa tarjottu. Ilmoitettiin vain, että tilaus on peruttu hinnoitteluvirheen takia.
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 5.4.2006 klo 21.38
Viesti Kirjoittaja kamina »
Kuluttajaneuvoja neuvottelee yrityksen ja kuluttajaviraston edustajien kanssa siitä mitä mieltä he ovat. Jos tulevat tulokseen että yritys on väärässä, se kerrotaan yritykselle. Jos yritys ei kuitenkaan myönny, voi kuluttajavirasto antaa lausunnon aiheesta.ruutiveijari kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta - mitä luulet kuluttajaneuvojan asialle voivan?kamina kirjoitti:Kunhan muutamalla ihmisellä on vetämässä valitus, homman pitäisi hoitaa itsensä. Tietysti voi kestää jonkin aikaa, mutta uskoisin että tuo on aika selvä homma.
Tässä vaiheessa viimeistään 70% yrityksistä taipuu (erityisesti yritykset joita kiinnostaa imago). Sen jälkeen tapaus voi siirtyä markkinatuomioistuimeen, mutta yleensä se ei mene niin pitkälle.
Kuluttajaviraston sana ei ole laki, mutta jos tapaus etenee sitä pidemmälle on yritykselle tuleva huono PR jo sen verran haitallista että on todenäköisintä että he taipuvat. Minulle tuosta prosessista ei ainakaan ole paljoa haittaa, maanantaina puhelu, ehkä meili jtai kaksi oskus myöhemmin...
-
- Viestit: 418
- Liittynyt: 18.4.2006 klo 14.01
-
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 5.4.2006 klo 21.38
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 23.5.2006 klo 11.06
Viesti Kirjoittaja jashnu »
Voisiko sen viestipohjan laittaa tänne niin laittaisin samanlaisen viestin kuluttajaviranomaisille? Ei ole Apple vastannut valitukseeni lainkaan. Minkä viraston kanssa olette jutelleet, mulla olisi kyseessä Hki.kamina kirjoitti:Kuluttajaneuvojan mielestä homma on ihan selvä, ja koneen pitäisi tulla kuluttajalle asti. Pyysi kirjoittamaan vielä kerran, ja antoi oman sähköpostiosoitteensa jotta voin jatkaa hänen kanssaan suoraan asiointia jos ei toimi...
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 16.2.2005 klo 0.38
- Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti Kirjoittaja daddymac »
Itse asioin Rovaniemen kanssa, mutta se on periaatteessa ihan se ja sama missä on, osoite vaan vaihtuu. Omani voin laittaa spostilla, jos laitat sähköpostia osoitteeseenjashnu kirjoitti:Voisiko sen viestipohjan laittaa tänne niin laittaisin samanlaisen viestin kuluttajaviranomaisille? Ei ole Apple vastannut valitukseeni lainkaan. Minkä viraston kanssa olette jutelleet, mulla olisi kyseessä Hki.
antiloopin raa.to (korvaa omena @-merkillä) - se ei tosin ole mikään viestipohja, mutta antaa esimerkkiä siitä millaisella maililla laitoin asiaa eteenpäin.
</antti>
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 23.5.2006 klo 11.06
-
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 5.4.2006 klo 21.38
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 16.2.2005 klo 0.38
- Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti Kirjoittaja daddymac »
Soitin applen asiakastukeen (johon kuulemma kännykällä ei voi soittaa siksi että se on ilmaista lankanumerosta, mutta kännykästä he joutuisivat maksamaan ekstraa) ja selitin tilanteen uudestaan. tällä kertaa säikynoloinen ruotsalaisnainen joka puhui englantia ihan ok, sai sen verran sovituksi, että hänen esimiehensä soittaa minulle. Jätin hänelle puhelinnumeroni, ja odottelen soittoa esimieheltä tässä tän päivän aikana.
</antti>
-
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 5.4.2006 klo 21.38
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 16.2.2005 klo 0.38
- Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti Kirjoittaja daddymac »
Heh. Rovaniemellä ei ole enää vuodenvaihteen jälkeen ollut (maalais)kuntaa, on vaan Suur-Rovaniemi , jossa on yhdessä ent. Rovaniemen maalaiskunta ja Rovaniemen kaupunki =) ...taisin aiemmin mainita sanalla kunta, kun tällä hetkellä kuitenkin asustelen vanhempien luona Jokioisten kunnassa. Kirjat on kuitenkin (kesälläkin) Rollossa, siksi sinne yhteyttä otin.kamina kirjoitti:Ja tämä oli ilmeisesti Rovaniemen kunta?
</antti>
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 16.2.2005 klo 0.38
- Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti Kirjoittaja daddymac »
Selostin hänelle ensin tilanteen uudelleen, kun kaveri alkoi ensimmäiseksi puhumaan jostain MacBookista(?)
Tämän jälkeen hän oli sitä mieltä että Applella on oikeus purkaa, koska he eivät ole kauppoja missään vaiheessa hyväksyneet, koska en ole saanut "order confirmationia" sähköpostitse, ainoastaan "acknowledgementin".
Suomessa homma vaan menee niin, että kauppias on kaupan sopinut sitovaksi, kun hän lähettää asiakkaalle maksumääräyksen (kuten ensimmäisen postin mukana tuli).
Miekkosen ranskahtava englanti oli kuitenkin sen verran hankalaa, ja minulla kiire uimaan, että sanoin että lähettää asiasta sähköpostia. Sanoin myös, että kuluttaja-asiamies haluaa hänen sähköpostiosoitteensa, mutta se ei ilmeisesti mennyt missään vaiheessa jakeluun.
Lisäksi totesin, että Applella on nyt hallussaan pari viikkoa ollut rahojani, johon hän sitten totesi, että koittaa neuvotella jonkinlaista muuta hyvitystä. Totesin, että voi ehdottaa, mutta ei kiinnosta, koska olen vanhan mäkkini jo periaatteessa myynyt, joten ainoa mikä tällä hetkellä kiinnostaa on se edu iMac.
Huomenissa soittelen kuluttaja-asiamiehelle kertoakseni taas siitä, että Apple ei itseasiassa missään vaiheessa olekaan oikeasti mulle myynyt mitään, vaikka rahastus on tapahtunutkin jo muutama viikko sitten.
</antti>
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 15.23
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 16.2.2005 klo 0.38
- Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti Kirjoittaja daddymac »
Olin eilen saanut ennen sitä asiakaspalvelun esimiehen puhelua uuden sähköpostin, joka on nyt order confirmation (vaikkei otsikossa niin luekaan), ja jossa on isompi summa, ei tosin mitään tilinumeroa tai viitenumeroa, jolla/jolle pitäisi maksaa.
Posti on lähetetty osoitteesta do_not_reply_con_en@euro.apple.com
...tämä alkaa mennä aika naurettavaksi. Onpahan taas tarinaa kerrottavaksi kuluttaja-asiamiehelle.
</antti>
-
- Viestit: 1338
- Liittynyt: 3.3.2005 klo 19.08
Viesti Kirjoittaja power »
Siellä on nyt jollain tullut ns. hätä käteen. Lähetellä nyt tuollaisia pikapikaa kun homma on selvityksen alla.daddymac kirjoitti:Ja kiinnostavuudet jatkuu.
Olin eilen saanut ennen sitä asiakaspalvelun esimiehen puhelua uuden sähköpostin, joka on nyt order confirmation (vaikkei otsikossa niin luekaan), ja jossa on isompi summa, ei tosin mitään tilinumeroa tai viitenumeroa, jolla/jolle pitäisi maksaa.
Posti on lähetetty osoitteesta do_not_reply_con_en@euro.apple.com
...tämä alkaa mennä aika naurettavaksi. Onpahan taas tarinaa kerrottavaksi kuluttaja-asiamiehelle.
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
- Viestit: 418
- Liittynyt: 18.4.2006 klo 14.01
Viesti Kirjoittaja omenatarhuri »
Eihän noilla mitään hätää ole, Apple Storehan on jossain ulkomailla joten suomen pykälät hintavirheistä eivät heitä sido. Varmaan kuitenkin haluavat tulla jotenkin vastaan imagon säilyttämisen vuoksi. Mutta koska noitahan edu-iMacceja ei myydä enää kuin oppilaitoksille, niin veikkaan että saatte normaalin iMacin vähän alennetulla hinnalla, ja jos ei kelpaa niin sitten ei mahda mitään. Lähettävät jonkun Apple-mustekynän ja pinnin.power kirjoitti:Siellä on nyt jollain tullut ns. hätä käteen. Lähetellä nyt tuollaisia pikapikaa kun homma on selvityksen alla.daddymac kirjoitti:Ja kiinnostavuudet jatkuu.
Olin eilen saanut ennen sitä asiakaspalvelun esimiehen puhelua uuden sähköpostin, joka on nyt order confirmation (vaikkei otsikossa niin luekaan), ja jossa on isompi summa, ei tosin mitään tilinumeroa tai viitenumeroa, jolla/jolle pitäisi maksaa.
Posti on lähetetty osoitteesta do_not_reply_con_en@euro.apple.com
...tämä alkaa mennä aika naurettavaksi. Onpahan taas tarinaa kerrottavaksi kuluttaja-asiamiehelle.
*laittaa lisää popcornia paukkumaan ja ottaa tuopin pepsiä käteen asettuen mukavasti laiskanlinnaan* 8)
-
- Viestit: 1338
- Liittynyt: 3.3.2005 klo 19.08
Viesti Kirjoittaja power »
No jos tämä on mielestäsi totuus, miksi he ylipäätään vaivautuvat lähettelemään mitään "order confirmationia" enää tässä vaiheessa? Heidän puoleltaanhan homma on selvä, virhe hinnassa ei velvoita Applea mihinkään.omenatarhuri kirjoitti:Eihän noilla mitään hätää ole, Apple Storehan on jossain ulkomailla joten suomen pykälät hintavirheistä eivät heitä sido.power kirjoitti:Siellä on nyt jollain tullut ns. hätä käteen. Lähetellä nyt tuollaisia pikapikaa kun homma on selvityksen alla.daddymac kirjoitti:Ja kiinnostavuudet jatkuu.
Olin eilen saanut ennen sitä asiakaspalvelun esimiehen puhelua uuden sähköpostin, joka on nyt order confirmation (vaikkei otsikossa niin luekaan), ja jossa on isompi summa, ei tosin mitään tilinumeroa tai viitenumeroa, jolla/jolle pitäisi maksaa.
Posti on lähetetty osoitteesta do_not_reply_con_en@euro.apple.com
...tämä alkaa mennä aika naurettavaksi. Onpahan taas tarinaa kerrottavaksi kuluttaja-asiamiehelle.
Mutta kuluttajan oikeuksien suhteen olen eri mieltä. Olkoonkin AppleStore minkä maalainen tahansa, he tekevät kauppaa Suomeen Suomen lakien ja asetusten mukaisesti. Katsoisin edelleen, että suomalainen kuluttaja on tässä vahvoilla.
Samoilla linjoilla. Itsellä ei ole mitään emaccia tai muutakaan tällä hetkellä AppleStoressa auki, joten ihan mielenkiinnosta tätä seuraan.omenatarhuri kirjoitti:*laittaa lisää popcornia paukkumaan ja ottaa tuopin pepsiä käteen asettuen mukavasti laiskanlinnaan* 8)
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 16.2.2005 klo 0.38
- Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti Kirjoittaja daddymac »
Myynnin esimies, joka eilen soitti, lupasi tämän päivän aikana lähettää sovintoehdotuksensa sähköpostitse. Ei ole ehdotusta kuulunut, ja hän tähän aikaan tuskin sitä enää töissä kirjoittelee, asiakaspalvelu kun on avoinna 10-19.
Ymmärrän sen vielä jotenkuten, jos joku asiakaspalvelija ei pidä lupauksia / unohtaa lähettää postia (kuten on jo käynyt), mutta kun aletaan esimiestasollakin tarjoamaan tyhjiä lupauksia, niin alkaa olla jo vähän turhauttavaa.
No, eipä tässä mitään. Huomenissa varmaan tulee soitto taas kuluttaja-asiamieheltä. Onpahan taas jotain infoa (tai pikemminkin niiden puutetta) kerrottavaksi.
</antti>
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 15.23
Viesti Kirjoittaja prisoner »
Eli eivät halua edes vastata asiakkaiden asiallisiin kysymyksiin. Pitäisiköhän siirtyä jonkun muun kuin Apple Storen asiakkaaksi. Rehellisyydestä vois maksaakin hieman..."Thank you for your email. I am very sorry for any inconvenience but this order has been cancelled in accordance with the terms and conditions of the Apple Store.
We will be unable to complete the order as placed and have had to cancel it in our systems.
I deeply regret any inconvenience that this may cause."
-
- Viestit: 418
- Liittynyt: 18.4.2006 klo 14.01
Viesti Kirjoittaja omenatarhuri »
Ei nämä mihinkään katsomuksiin vaan perustu. Kauppaahan sitoo sen fyysisen sijainnin mukaiset lait eikä Suomen. Jos suomalainen sattuu sieltä ostamaan, voi hän toki tivata tavaraa omien oikeuksiensa perusteella, mutta kauppaa eivät suomen kauppoja koskevat määräykset sido.power kirjoitti:[Mutta kuluttajan oikeuksien suhteen olen eri mieltä. Olkoonkin AppleStore minkä maalainen tahansa, he tekevät kauppaa Suomeen Suomen lakien ja asetusten mukaisesti. Katsoisin edelleen, että suomalainen kuluttaja on tässä vahvoilla.
Olisihan se mukavaa jos asianomaiset koneensa saisivat, mutta apple store voi helposti kyllä halutessaan tehdä juuri kuten jo yhdelle tekivät, eli "this order has been cancelled according to our terms". Jos joku irlantiin lähteä käräjille sen 200€ säästön takia niin veikkaan että kalliiksi tulee.
No, saa nähdä kumpi taipuu ensin, DaddyMac vai Applestore. Taisto jatkukoon.
-
- Viestit: 633
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.15
Viesti Kirjoittaja ruutiveijari »
Tarjoilet mutua faktana, kenties?omenatarhuri kirjoitti:Ei nämä mihinkään katsomuksiin vaan perustu. Kauppaahan sitoo sen fyysisen sijainnin mukaiset lait eikä Suomen. Jos suomalainen sattuu sieltä ostamaan, voi hän toki tivata tavaraa omien oikeuksiensa perusteella, mutta kauppaa eivät suomen kauppoja koskevat määräykset sido.
Rooman konventio (1980) sisältää osittain pakottavia kuluttajasopimuksia koskevia lainvalintasääntöjä. Rooman sopimus myös rakentuu sopimusvapauden periaatteelle. Osapuolilla on mahdollisuus sopia kuluttajasopimukseen sovellettavasta laista. KUITENKIN edullisemmuusperiaatetta koskevan artiksen 5 toisen kohdan mukaan lakiviittaus ei saa johtaa siihen, että kuluttaja menettäisi sen valtion pakottavin säädöksin hänelle annetun suojan, jossa hänen ASUINPAIKKANSA on.
Jollei tällaista lakiviittausta ole tehty, sovelletaan kuluttajasopimuksiin kuluttajan ASUINPAIKKAVALTION lakia.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 16.2.2005 klo 0.38
- Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti Kirjoittaja daddymac »
Haha.omenatarhuri kirjoitti: No, saa nähdä kumpi taipuu ensin, DaddyMac vai Applestore. Taisto jatkukoon.
Niin siis enhän minä tästä maan riesaa itelleni ota, niikseen että yöunia pitäisi jonkun yhden koneen takia menettää, kun noita kotona on jo puolisen tusinaa valmiiksi, olkoonkin että loput ovat linux/windows-koneita.
Haluan nähdä Applelta kuitenkin ennen sitä muutakin kuin kylmää yksipuolista yhteydenottoa, ja tylyjä kommentteja / tyhjiä lupauksia.
En ole minäkään vastausta saanut asiakaspalvelulta.
Homma vaan on niin, että jos he Suomeen, suomalaisille asiakkaille myyvät, niin se tehdään Suomen kuluttajalain säädösten mukaan.
</antti>
-
- Viestit: 1412
- Liittynyt: 22.2.2004 klo 23.08
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Seuraavaksi otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan, jossa yhdyttiin minun näkemykseeni. Hintavirhe ei ole ilmeinen, joten kauppa on sitova. Olen nyt lähettänyt Applelle uuden mailin, jossa kerroin kuluttajaneuvojan kannasta ja ilmaisin toiveeni, että asia saataisiin sovittua ilman kuluttajavalituslautakuntaa. Saa nähdä mitä vastaavat, luultavasti samansuuntaista kuin daddymacillekin.
Olisikohan jollain suoria yhteystietoja Suomen Applelle? Ton kansainvälisen asiakaspalvelun kanssa asioiminen tuntuu vähän turhalta, kun niille ei tunnu menevän asiat jakeluun.
Mitäs muuten muut samassa veneessä olijat ovat mieltä siitä, että kannattaisikohan meidän vaihtaa yhteystietoja? Onhan se vähän turhaa, että ollaan kaikki erikseen yhteydessä Appleen ja kuluttajaviranomaisiin. Helsingin kuluttajaneuvojakin kysyi heti puhelun alussa, että olenko soittanut samasta asiasta jo aikaisemmin. Lisäksi se saattaisi tehostaa asian hoitoa Applen puolella, kun kyseessä on yhden henkilön sijasta useampi. Tuolta profiilista löytyy omia yhteystietoja mihin voi ottaa yhteyttä, niin voidaan vaikka vaihtaa tarkempia henkilö- ja tilaustietoja jatkoa varten.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit