Terve,
jos suunnittelee käyttävänsä Blender 3D softaa + OS X uusien Mac Minien (2012) kanssa, niin kannattaa varautua UI ongelmiin. Ongelmat näyttävät liittyvän Intelin integroituihin GPU piireihin + huonoihin OpenGL ajureihin/tukeen OS X:ssä.
Omat kokemukset pohjautuvat Blender 2.64a käyttöön seuraavilla Mac Mini kokoonpanoilla:
Mac Mini Early 2009 (2.0GHz Core 2 Duo, 8GB, SSD, Nvidia Geforce 9400M)
+ Blender tukee parhaiten Nvidian GPU piirejä eli UI toimii sulavasti.
+ Blender toimii sulavasti vanhallakin koneella ja perusrenderointi yllättävänkin nopeeta
- Ei tue GPU renderointia (liian hidas/vanha GPU)
- Monimutkainen renderointi (CPU) suht hidasta
Mac Mini 2012 (2.6GHz i7, 16GB, SSD, Intel HD 4000)[/*]
+ Renderointi (CPU) 4-5x nopeampaa
- UI hidastelee (Intelin GPU, vaikkakin huomattavasti nopeampi kuin yo. Nvidia)
- Ei tue Cycles GPU renderointia (ei Nvidian GPU tai tuettu AMD GPU)
Mac Mini 2012 toki pieksee renderoinnissa 2009 mallin ja OpenGL testeissä (OpenGL xtension viewer for OS X) IntelHD 4000 on 3-4x nopeampi kuin Geforce 9400M. Mutta ymmärtääkseni juuri huonosta opengl ajureista tms. johtuen uudessa Mac Minissä Blenderin UI hidastelee (valikoissa + muissa UI elementeissä) niin paljon, että käyttö on suhteellisen tuskaista.
Jos jollain on keinoa korjata ko. UI ongelma, niin olisin erittäin kiitollinen. Olisi kivä käyttää Blenderä myös uudella Minillä.
Pitää siihen asti tyytyä käyttämään Blenderiä muilla koneilla tai kokeilla buutata Mac Mini linuxilla/Win7, jospa niissä olisi paremmat ajurit.
J
Mac Mini 2012 ja Blender 2.6x ongelmat
Pienen ihmeen ystävät
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 3.10.2005 klo 14.48
Mac Mini 2012 ja Blender 2.6x ongelmat
Viesti Kirjoittaja PowerJJ »
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 1.11.2012 klo 5.09
Re: Mac Mini 2012 ja Blender 2.6x ongelmat
Viesti Kirjoittaja hhhhh »
Hei,
onko aikomustasi luopua tuosta 2009 Mac Minist, kun sulla on toi parempi? Jos satut luopumaan siit, olisin kiinnostunut siit Blenderii varten ja voin tarjota Mac2Sellin hinnan.
Blenderii ja useiden OS:n varten, melko tehokasta maccii etsin -- toivottovasti saat ongelman ratkaistua 2012 -versiossa
Y.t.
Henri
onko aikomustasi luopua tuosta 2009 Mac Minist, kun sulla on toi parempi? Jos satut luopumaan siit, olisin kiinnostunut siit Blenderii varten ja voin tarjota Mac2Sellin hinnan.
Blenderii ja useiden OS:n varten, melko tehokasta maccii etsin -- toivottovasti saat ongelman ratkaistua 2012 -versiossa
Y.t.
Henri
PowerJJ kirjoitti:Mac Mini Early 2009 (2.0GHz Core 2 Duo, 8GB, SSD, Nvidia Geforce 9400M)
+ Blender tukee parhaiten Nvidian GPU piirejä eli UI toimii sulavasti.
+ Blender toimii sulavasti vanhallakin koneella ja perusrenderointi yllättävänkin nopeeta
- Ei tue GPU renderointia (liian hidas/vanha GPU)
- Monimutkainen renderointi (CPU) suht hidasta
Viimeksi muokannut hhhhh, 29.11.2012 klo 16.31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 3.10.2005 klo 14.48
Re: Mac Mini 2012 ja Blender 2.6x ongelmat
Viesti Kirjoittaja PowerJJ »
Valitettavasti en ole luopumassa vanhasta Ministä. Se joutaa muihin hommiin.hhhhh kirjoitti:Hei,
onko aikomustasi luopua tuosta 2009 Mac Minist, kun sulla on toi parempi? Jos satut luopumaan siit, olisin kiinnostunut siit Blenderii varten ja voin tarjota Mac2Sellin hinnan.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 3.10.2005 klo 14.48
Re: Mac Mini 2012 ja Blender 2.6x ongelmat
Viesti Kirjoittaja PowerJJ »
Tosiaan, jos käyttää Blenderiä OS X.llä ja koneessa on Intel HD 4000 GPU, niin UI:n hitaudessa auttaa seuraava asetus:
System Preferences -> System -> Window draw method: Triple buffer (http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2 ... ces/System)
Tämä nopeuttaa UI elementtien (valikot, % valitsimet yms.) piirtoa suht paljon mutta tiettyjen UI elementtien käyttö on silti tökkivää. Hitaus korostuu varsinkin silloin (UI paikoin käyttökelvoton), kun renderoi mallia taustalla ja yrittää jatkaa UI:n käyttöä.
J
P.S. 3D viewport ei ole tosin (itselläni) hidastellut yhtään ja näyttäisi toimivan täydellä teholla.
System Preferences -> System -> Window draw method: Triple buffer (http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2 ... ces/System)
Tämä nopeuttaa UI elementtien (valikot, % valitsimet yms.) piirtoa suht paljon mutta tiettyjen UI elementtien käyttö on silti tökkivää. Hitaus korostuu varsinkin silloin (UI paikoin käyttökelvoton), kun renderoi mallia taustalla ja yrittää jatkaa UI:n käyttöä.
J
P.S. 3D viewport ei ole tosin (itselläni) hidastellut yhtään ja näyttäisi toimivan täydellä teholla.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 3.10.2005 klo 14.48
Re: Mac Mini 2012 ja Blender 2.6x ongelmat
Viesti Kirjoittaja PowerJJ »
Vinkit hidasteluun:
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=49&t=193653
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=49&t=193653
5 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit