Äkkiäpä IE:hen ilmestyy kunnollinen tuki HTML5:lle, kun tilanne siihen ajautuu (http://www.tietoviikko.fi/kehittaja/art ... /-19032010). IE on nettiselain, jonka ainoa funktio on näyttää nettisivuja. Todennäköisempää on että siihen tulee pian tuki uudelle HTML-versiolle, kuin että kokonaiseen käyttöjärjestelmään tehdään tuki mahdollisesti poistuvalle standardille. Uusia standardeja tulee koko ajan ja ne päivittyvät. Nettiselainten täytyy pysyä kehityksen kärjessä mukana, mutta mobiililaitteet tulevat usein sen yhden askeleen perässä.Jukava kirjoitti:Tokihan HTML5 tuki tulee paranemaan ja yleistymään, mutta en pidättäisi hengitystäni. Viime kuussa vanhojen IE:den osuus nettikäytöstä oli about 30%. IE8 on ollut markkinoilla yli vuoden ja IE7 about kolme ja puoli, ja siitä huolimatta IE6:llakin näyttäisi olevan yli 10% osuus maailmassa, ja 6% Amerikan ihmemaassakin. On kokolailla fakta, että HTML5 kyvyttömiä selaimia tulee olemaan käytössä moninkertainen määrä ensimmäisen iPadin osuuteen verrattuna koko sen odotettavan elinkaaren ajan ja vielä sen jälkeekin.
Täytyy kuitenkin pitää kokoajan mielessä, että se mitä tapahtuu 5 saati sitten 10 vuoden päästä on kokolailla merkityksetöntä iPad 1G:n kannalta.
Eikä pelkkä IE:n käyttäjien määrä kerro sitä monellako on mahdollisuus käyttää HTML5:n mukaisia sivustoja. IE:n päivittää helposti nappia painamalla, kun se puute alkaa ärsyttää, mutta iPadilla ominaisuutta ei tehdä viidessä minuutissa. Kaiken lisäksi ihmiset jotka eivät ole päässeet IE6:tta pidemmälle eivät nettimainonna suhteen ole ehkä se painokkaampi ryhmä jos verrataan esim. iPadin käyttäjiin. Jos eivät edes ilmaiset päivitykset kiinnosta, niin tuskin sitä rahaakaan kovin paljon kuluu nettimainonnan seurauksena. Riippuu toki paljon mainonnan kohteesta, mutta aika teknologiapainotteista mainonta on [suhteutettuna kaikkeen kulutukseen]. Mainonnan kohteet taas ovat kovin paikallisia. Suomi ja USA ovat aivan eri maailmasta. Mobiililaitteet voivat tarpeen tullen jopa kertoa käyttäjän sijainnin, joten se mahdollistaa paljon täsmällisemmän mainonnan, kuin esimerkiksi kaikille tietyn sivuston käyttäjille osoitettu mainos. Tästä syystä uskon että mainostajia kiinnostaa juuri mobiilikäyttäjille kohdennettu mainonta, sillä se saadaan käyttäjälle vaikkapa juuri kaupassa, ravintolaa etsiessä tms.
Itse en oikein usko näiden mobiilisivustojen tulevaisuuteen edes kovin lyhyellä tähtäimellä, sillä ne ovat karsittuja versioita, joista usein esim. mainokset ovat pudotettu pois. Seuraavat markkinoille ilmestyvät mobiililaitteet ja seuraavan sukupolven älypuhelimet kykenevät jo aika sujuvasti pyörittämään sitä perinteistä sivustoa mainoksineen. Sisällöntuottajan näkökulmasta homma näyttää siis valinnalta ei mainostuloja+kuluja mobiilisivustoon tai pienemmät kulut+täydet mainostulot.