Ei yhteyttä Internetiin
Verkkoasiat, langattomat tukiasemat, mifit, mokkulat ja muut puhelimet
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 927
- Liittynyt: 17.1.2005 klo 10.25
Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja pkMac »
Verkossamme on vanha iMac (MacOs 10.5.8), jolla viime aikoina on käynnyt niin, että Internet-yhteys ei toimi. Ethernet-yhteys kyllä toimii ja yhteys verkon muihin koneisiin voidaan muodostaa. Mutta sähköposti ja Internet-yhteys eivät toimi. Olen tehnyt laitteessa olevan verkkodiagnostiikan, mutta siitä ei ollut apua. Mistähän voisin lähteä vikaa etsimään?
Viimeksi muokannut amanita, 17.11.2014 klo 20.03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Otsikkoa viilattu/Anghorn, ketju siirretty hieman sopivammalle alueelle :=)
Syy: Otsikkoa viilattu/Anghorn, ketju siirretty hieman sopivammalle alueelle :=)
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: 16.5.2005 klo 13.39
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja Jasca »
Itse lähtisin tarkastamaan verkkoasetuksia. Ensimmäisenä kiinnittäisin huomiota onko Ethernet -kohdan (oletan että et käytä WiFiä) vieressä oleva täplä vihreä, keltainen vaiko punainen. Jos on punainen tai keltainen, siirtyisin tutkimaan Ethernet -asetuksia.
Ellei DHCP tuo tarvittavia osoitetietoja, syöttäisin oikeat tiedot käsin. Ellet tiedä oikeita tietoja, lunttaa jostakin samaan verkkoon kytketystä toimivasta koneesta (sen verkkoasetuksista).
Ellei DHCP tuo tarvittavia osoitetietoja, syöttäisin oikeat tiedot käsin. Ellet tiedä oikeita tietoja, lunttaa jostakin samaan verkkoon kytketystä toimivasta koneesta (sen verkkoasetuksista).
• iMac Retina 5K 27" 4.0 GHz i7 | 32 GB | FD | SD | macOS Big Sur
• MBP 15" 2.7 GHz i7 | 16 GB | Radeon Pro 4 GB | SSD | macOS Monterey
• iMac 27" 2.7 GHz i5 | 8 GB | HDD | SD | MacOS X El Capitan
• MBP 15" 2.7 GHz i7 | 16 GB | Radeon Pro 4 GB | SSD | macOS Monterey
• iMac 27" 2.7 GHz i5 | 8 GB | HDD | SD | MacOS X El Capitan
-
- Viestit: 927
- Liittynyt: 17.1.2005 klo 10.25
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja pkMac »
Täplä Ethernetin kohdalla on Vihreä ja alla lukee yhteydessä. Mutta oikealla lukee: Kohteella Ethernet on itseasennettu IP-osoite ja se ei ehkä voi yhdistää. Käyttöpaikka on Automaattinen.
Kaikissa muissa meidän koneissa lukee "Ethernet on yhteydessä ja sisäinen Ethernet on aktiivinen ja sen IP-osoite on ….
Kaikissa muissa meidän koneissa lukee "Ethernet on yhteydessä ja sisäinen Ethernet on aktiivinen ja sen IP-osoite on ….
Viimeksi muokannut amanita, 18.11.2014 klo 22.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu:=)
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu:=)
-
- Viestit: 7444
- Liittynyt: 28.5.2004 klo 1.44
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Onko IP osoite 169.254. alkuinen? Taitaa olla niin, että kone ei saa IP osoitetta. Voisit vaikka kokeilla poistaa ethernet profiilin ja luoda uuden, tai jos saat vaihdettua sen DHCP:tä käyttäväksi ja haet uuden DHCP-lainan.
-
- Viestit: 927
- Liittynyt: 17.1.2005 klo 10.25
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja pkMac »
Tein tänä aamuna kokeen, jossa ensin käynnistin tuon ongelma iMac:in. Ja näin Ethernetistä tuli ilman ongelmia aktiivinen. Pääsy internettiin ja sähköpostiin toimivat. Nyt en osaa sanoa mikä oli ip-numero eilen kun Ethernet ei ollut aktiivinen. Mutta nyt ip alkaa 77.105.xx.xxtosikko kirjoitti:Onko IP osoite 169.254. alkuinen? Taitaa olla niin, että kone ei saa IP osoitetta. Voisit vaikka kokeilla poistaa ethernet profiilin ja luoda uuden, tai jos saat vaihdettua sen DHCP:tä käyttäväksi ja haet uuden DHCP-lainan.
Palaan tähän asiaan, kun ehdin kokeilla sitä, että jokin muu verkon kone on avattu ensin ja vasta sen jälkeen tuo iMac.
-
- Viestit: 7444
- Liittynyt: 28.5.2004 klo 1.44
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Millainen (sisä)verkkosi on? Koneesi saa julkisen (ulkoverkon) IP osoitteen, eli DHCP ei ilmeisesti ole käytössä, joten voisiko olla niin että palveluntarjoajan osoitteet loppuu kesken?
-
- Viestit: 4882
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.21
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja strong »
"Yhteydet Suomen sisällä toimivat tietääksemme edelleen pääasiassa hyvin", Vuorela sanoo.
"Vika johtuu siitä, että kaivinkone on katkaissut kriittisen kuitukaapelin Lohjalla Turuntien varressa", Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorela sanoo."
Eipä toimi Ylen sivut tai muutkaan kotimaiset palvelut. Taitaa kestää pitkään ennenkuin Elisan Adsl-yhteys palaa?
"Vika johtuu siitä, että kaivinkone on katkaissut kriittisen kuitukaapelin Lohjalla Turuntien varressa", Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorela sanoo."
Eipä toimi Ylen sivut tai muutkaan kotimaiset palvelut. Taitaa kestää pitkään ennenkuin Elisan Adsl-yhteys palaa?
-
- Viestit: 927
- Liittynyt: 17.1.2005 klo 10.25
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja pkMac »
Tähän probleemaan löytyi lopulta "helppo" ratkaisu. Verkkomme on yhteydessä ulkomaailmaan paikallisen puhelinyhtiön kuituverkon välityksellä. Heidän päätelaitteessaan tietokonehuoneemme seinässä on kaksi vaihtoehtoista kytkeytymistapaa; palomuuri välissä ja ilman palomuuria. Yhteys oli kytketty "ei palomuuria" olevalle puolelle. Yhteyden siirto palomuurin taakse lopetti tuon yhden ongelmakoneen sähköposti- ja internetyhteysongelmat. Nyt kaikki taas toimii normaalisti.tosikko kirjoitti:Millainen (sisä)verkkosi on? Koneesi saa julkisen (ulkoverkon) IP osoitteen, eli DHCP ei ilmeisesti ole käytössä, joten voisiko olla niin että palveluntarjoajan osoitteet loppuu kesken?
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: 13.2.2014 klo 17.08
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja Kuka tohtori? »
Brisbanessa Australiassa asuvan ex-vaimoni kotiverkko on ollut epäluotettava jo pitkään ja eilisestä lähtien täysin kuollut.
Luullakseni ADSL (ei tiedä), Airport Express, ei tietoa mahdollisesta modeemista. Voi olla Ethernet taloyhtiön puolesta, kuten minulla oli edellisessä kämpässäni Helsingissä.
Puhelinohjauksessa (kallissa) yritettiin käynnistää Airport uudelleen MacBook Airilla, mutta Yosemiten Airport Utilityssä ei ole tätä toimintoa. Hän on ehkä löytänyt reset-napin ja jopa kuulakärkikynän; irroittaminen verkkovirrasta ei nimittäin auttanut.
Oletan, että s-posti ja selain toimivat hänen iPhonessaan, mutta en vielä ole löytänyt hyvin kärsimättömälle maallikolle (jolla on tavallista Mac-käyttökokemusta ehkä vähän liikaakin eli odotukset korkealla) sopivia ohjeita, joillaisista kuulisin mielelläni.
Luullakseni ADSL (ei tiedä), Airport Express, ei tietoa mahdollisesta modeemista. Voi olla Ethernet taloyhtiön puolesta, kuten minulla oli edellisessä kämpässäni Helsingissä.
Puhelinohjauksessa (kallissa) yritettiin käynnistää Airport uudelleen MacBook Airilla, mutta Yosemiten Airport Utilityssä ei ole tätä toimintoa. Hän on ehkä löytänyt reset-napin ja jopa kuulakärkikynän; irroittaminen verkkovirrasta ei nimittäin auttanut.
Oletan, että s-posti ja selain toimivat hänen iPhonessaan, mutta en vielä ole löytänyt hyvin kärsimättömälle maallikolle (jolla on tavallista Mac-käyttökokemusta ehkä vähän liikaakin eli odotukset korkealla) sopivia ohjeita, joillaisista kuulisin mielelläni.
-
- Viestit: 7444
- Liittynyt: 28.5.2004 klo 1.44
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Yosemitessä Järjestelmäasetuksista löytyy Verkko -välilehdeltä alareunasta "Avusta..." -nappi, sen kautta varmaan kannattaa lähteä liikkeelle kun tiedot verkon ja yhteyden toteutuksesta on noinkin epämääräinen.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: 13.2.2014 klo 17.08
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja Kuka tohtori? »
Sieltä ei tainnut löytyä apua. ”Ei yhteyttä” oli jo tiedossa.tosikko kirjoitti:Yosemitessä Järjestelmäasetuksista löytyy Verkko -välilehdeltä alareunasta "Avusta..." -nappi, sen kautta varmaan kannattaa lähteä liikkeelle kun tiedot verkon ja yhteyden toteutuksesta on noinkin epämääräinen.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: 13.2.2014 klo 17.08
Re: Ei yhteyttä Internetiin
Viesti Kirjoittaja Kuka tohtori? »
Ilmeisesti reset-nappi ja kuulakynä löytyivät, eksä soitti aamulla Skypellä, mutta ei halunnut mennä yksityiskohtiin. Saattoi tietysti olla irronnut eetteriverkkokaapeli tms. noloa.Kuka tohtori? kirjoitti:Sieltä ei tainnut löytyä apua. ”Ei yhteyttä” oli jo tiedossa.tosikko kirjoitti:Yosemitessä Järjestelmäasetuksista löytyy Verkko -välilehdeltä alareunasta "Avusta..." -nappi, sen kautta varmaan kannattaa lähteä liikkeelle kun tiedot verkon ja yhteyden toteutuksesta on noinkin epämääräinen.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit