Sivu 15/16

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 31.7.2013 klo 20.16
Kirjoittaja sebulban
Soundwise kirjoitti:
Miksi tuo 30 fps?
No siis 29.97 (laiskuus iski kirjoittaessa). Riippuu aina lähtömatskusta ja mikä on lopullisen videon käyttötarkoitus. Paljon on tullut tehtyä pätkiä GoPro:lla joissa resosta riippuen siis 15-240 fps (wvga-4k). Viimeaikoina on tullut tehtyä paljon noita 1080p60 pätkiä (siis 59.94) kun se liiketoisto vaan näyttää tuolla vaan paljon paremmalta :)

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 6.8.2013 klo 22.05
Kirjoittaja Soundwise
sebulban kirjoitti:No siis 29.97 (laiskuus iski kirjoittaessa). Riippuu aina lähtömatskusta ja mikä on lopullisen videon käyttötarkoitus. Paljon on tullut tehtyä pätkiä GoPro:lla joissa resosta riippuen siis 15-240 fps (wvga-4k). Viimeaikoina on tullut tehtyä paljon noita 1080p60 pätkiä (siis 59.94) kun se liiketoisto vaan näyttää tuolla vaan paljon paremmalta
Lähinnä sen takia kysyin, koska 30 fps (tai 29.976) on aika outo masterin nopeus. Yleisemminhän se on täällä vanhassa maailmassa 25 fps tai 24 fps ja näillä itse työskentelen, koska lopputuote menee aina televisioon tai elokuvateatteriin. Kaikki muut kuvausvaiheen nopeudet ovat lähinnä parempia hidastuksia varten. Omaan käyttöön voi toki soveltaa vaikka mitä kuvanopeutta.
Muuttuvien jakelukanavien myötä varmaan myös tuo kuvanopeus tulee olemaan vähemmän sidottu television standardeihin tulevaisuudessa. Pikseleistä puhumattakaan!

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 14.8.2013 klo 12.04
Kirjoittaja sebulban
Pystyykö klipin nopeutta jostakin kasvattamaan/hidastamaan lineaarisesti? Tai keyfreimeillä?
Jotenkin tuo speed ramp 0 ro 100% tai päinvastoin on aika hankala käyttää tai saada miellyttämään silmää.

Ajatuksena tehdä siis timelapsea motion blurilla hiukan tähän tyyliin

http://vimeo.com/52572663

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 14.8.2013 klo 12.30
Kirjoittaja Soundwise
sebulban kirjoitti:Pystyykö klipin nopeutta jostakin kasvattamaan/hidastamaan lineaarisesti? Tai keyfreimeillä?
Jotenkin tuo speed ramp 0 ro 100% tai päinvastoin on aika hankala käyttää tai saada miellyttämään silmää.

Ajatuksena tehdä siis timelapsea motion blurilla hiukan tähän tyyliin

http://vimeo.com/52572663
En ole itse käyttänyt, mutta Alex Gollnerilta löytyy ilmainen time remap efekti vähän vanhan FCP:n tyyliin. Lieneekö tuosta apua?

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 14.8.2013 klo 12.41
Kirjoittaja sebulban
Thanks.

Täytyypäs tuota testata

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 25.8.2013 klo 12.04
Kirjoittaja ale2000
Miksi 50p materiaali näyttää niin nykivältä 25p projektissa? Tai siis ihan ymmärrettävää, että se ei näytä yhtä sulavalta kuin 50p tilassa, mutta ero on todella suuri. Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan?

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 25.8.2013 klo 12.54
Kirjoittaja Kim
Vastaus voi olla valotusaika. 25p matskua saa näyttämään sulavammalta pitkällä, esim. 1/25s valotuksella. 50p matskulla pisin mahdollinen valotus on tietty 1/50s, mutta usein kuluttajakamerat lyhentää valotusta hyvässä valossa kun aukko on minimissä eikä niissä ole ND-filttereitä jotka himmentäisi kuvaa. Valotus voi olla esim. 1\500s jolloin se 25 sekuntikuvan toistolla näyttää todella nykivältä. 1/25s valotus tekee niin paljon liike-epäterävyyttä että se näyttää sulavammalta.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 14.19
Kirjoittaja ale2000
Kim kirjoitti:Vastaus voi olla valotusaika. 25p matskua saa näyttämään sulavammalta pitkällä, esim. 1/25s valotuksella. 50p matskulla pisin mahdollinen valotus on tietty 1/50s, mutta usein kuluttajakamerat lyhentää valotusta hyvässä valossa kun aukko on minimissä eikä niissä ole ND-filttereitä jotka himmentäisi kuvaa. Valotus voi olla esim. 1\500s jolloin se 25 sekuntikuvan toistolla näyttää todella nykivältä. 1/25s valotus tekee niin paljon liike-epäterävyyttä että se näyttää sulavammalta.
Thanks. Tuosta itseasiassa lueskelinkin jonkun artikkelin ja siihen oli joku plugarikin tarjolla mikä lisää jälkeenpäin motion-blurria. Erillisen nd-filtterin käyttö ei oikeen onnistu, koska tulee käytettyä suurimmassa osasta kuvauksista fisheye linssiä. Taidan kuitenkin tehdä niin, että editoin vaan sitten siinä 50p projektissa. 25p kiinnosti lähinnä siinä mielessä, että se mahdollistaa "täydelliset" 50% hidastukset.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 15.11
Kirjoittaja Soundwise
ale2000 kirjoitti:Taidan kuitenkin tehdä niin, että editoin vaan sitten siinä 50p projektissa. 25p kiinnosti lähinnä siinä mielessä, että se mahdollistaa "täydelliset" 50% hidastukset.
En näe 50p nopeudelle käyttöä muihin kuin hidastuskuviin. Jos editoit 50p kuvatun klipin 25p projektiin ja conformoit klipin kuvausnopeuden projektin nopeuteen niin saat sulavammat hidastukset. Jakeluunhan siitä (50p projektista) ei ole. Omaan käyttöön voit toki editoida 50p nopeudella, mutta en näe siinä paljon järkeä.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 15.19
Kirjoittaja ale2000
Soundwise kirjoitti: En näe 50p nopeudelle käyttöä muihin kuin hidastuskuviin. Jos editoit 50p kuvatun klipin 25p projektiin ja conformoit klipin kuvausnopeuden projektin nopeuteen niin saat sulavammat hidastukset. Jakeluunhan siitä (50p projektista) ei ole. Omaan käyttöön voit toki editoida 50p nopeudella, mutta en näe siinä paljon järkeä.
Sepä se. Kamera kun ei kuvaa muuta kun 50p tai 50i.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 15.47
Kirjoittaja sebulban
Kai se riippuu vähän kuvattavast kohteestakin?
Squashia kun tulee paljon kuvattua niin siinä tuosta nopeammasta frameratesta on todella paljon hyötyä. Ilman hidastuksiakin. Liikkeen terävyys on ihan eriluokkaa ja paljon mukavampi katsoa.

Eikös tuota 60p matskua ole tulossa leffoihinkin tulevaisuudessa. Joku tuottajahan sitä hehkutteli taannoin.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 16.12
Kirjoittaja Soundwise
Omat kokemukset 50p matskusta 25p projektissa conformoimattakin ovat kyllä hyvät. Koneen speksit vaikuttavat varmasti myös tuohon edit käyttäytymiseen eli nykimiseen. Samoin kuin klipin informaatio. Esim. nopeat pannaukset taatusti nykivät, kun joka toinen ruutu puuttuu. Onko samaa nykimistä myös exportoidussa klipissä?

Ja oletko testannut 50i matskua (joka on sama kuin 25fps, mutta kahdella kentällä) 25p projektissa? FCP X tekee omien kokemuksieni mukaan suht siistiä deinterleisausta.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 16.18
Kirjoittaja Kim
Kim kirjoitti:
Soundwise kirjoitti:50i matskua (joka on sama kuin 25fps, mutta kahdella kentällä)
Ei se ole sama kuin mikään progressiivinen kuva. Lomiteltu on lomiteltu ja proge on progea. Kaksi eri asiaa.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 16.27
Kirjoittaja Soundwise
Kim kirjoitti:
Kim kirjoitti:
Soundwise kirjoitti:50i matskua (joka on sama kuin 25fps, mutta kahdella kentällä)
Ei se ole sama kuin mikään progressiivinen kuva. Lomiteltu on lomiteltu ja proge on progea. Kaksi eri asiaa.
En tuota mielestäni progeksi maininnutkaan. Ainoastaan, että 50i on nopeutena sama kuin 25 ruutua sekunnissa, mutta kentällisenä.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 21.43
Kirjoittaja Kim
Soundwise kirjoitti:Ainoastaan, että 50i on nopeutena sama kuin 25 ruutua sekunnissa, mutta kentällisenä.
Nokun ei ole. 25p:ss on 25 kokoruutua sekunnissa. 50i:ssä on 50 puolikuvaa sekunnissa. Aivan eri asia.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 22.27
Kirjoittaja Soundwise
Kirjoitin kyllä 25fps enkä suinkaan 25p. Lueppa tarkemmin. ;)

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 26.8.2013 klo 22.36
Kirjoittaja Kim
Soundwise kirjoitti:Kirjoitin kyllä 25fps enkä suinkaan 25p. Lueppa tarkemmin. ;)
Ei muuta asiaa miksikään. Väärässä olet. Ei 25 fps voi olla sama kuin 50i, joka telkkarissa interpoloidaan 50 fps kokokuviksi.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 27.8.2013 klo 9.14
Kirjoittaja sebulban
Täällähän on pieni formaattipaini pystyssä :)

Jokuhan voisi vaikka kirjoittaa nuo termit tännekin auki. Siis mitä eroo noissa nyt sitten oikein on ja miten ne vaikuttaa hidastuksiin, pannaukseen etc..

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 27.8.2013 klo 10.29
Kirjoittaja ale2000
Soundwise kirjoitti:Onko samaa nykimistä myös exportoidussa klipissä?

Ja oletko testannut 50i matskua (joka on sama kuin 25fps, mutta kahdella kentällä) 25p projektissa? FCP X tekee omien kokemuksieni mukaan suht siistiä deinterleisausta.
Exportoitu klippi näyttää omaan silmään samalta kuin editointi vaiheessa. Luulen ongelman olevan juurikin tuossa valotus ajassa, koska jotkut klipit näyttää ehkäpä paremmalta kuin toiset.

Materiaali on pääasiassa vauhdikasta fisheye linssillä kohteen perässä heilumista (skeittausta), joten tuo "nykiminen" saattaa tulla täten helpommin esille. Näytin itseasiassa kuvauksia (25p projektissa) eilen kaverille jonka mielestä materiaali ei ollut mitenkään liian nykivää. Vauhdin tuntua tulee huomattavasti lisää jos vrt. 25p vs 50p.

50i matskua on tullut aikaisemmin kuvattua, mutta en ole päässyt sitä vielä editoimaan, koska klipit ovat avdhc muodossa. Btw jos jollain on tiedossa jokin hyvä konvertoija millä saisi noita avdhc klippejä muutettua fcp ystävälliseen muotoon, niin vinkkejä otetaan vastaan.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 27.8.2013 klo 10.52
Kirjoittaja Fixx
ale2000 kirjoitti:Btw jos jollain on tiedossa jokin hyvä konvertoija millä saisi noita avdhc klippejä muutettua fcp ystävälliseen muotoon, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Clipwrapia tuohon kai menestyksekkäästi käytetään. Vaihtaa siis vain containeria ja jättää enkoodauksen ennalleen. http://www.divergentmedia.com/clipwrap

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 27.8.2013 klo 11.36
Kirjoittaja Soundwise
Kim kirjoitti:
Soundwise kirjoitti:Kirjoitin kyllä 25fps enkä suinkaan 25p. Lueppa tarkemmin. ;)
Ei muuta asiaa miksikään. Väärässä olet. Ei 25 fps voi olla sama kuin 50i, joka telkkarissa interpoloidaan 50 fps kokokuviksi.
Ehkä puhumme sitten kahdesta eri asiasta? Minä puhun kuvatun klipin playback nopeudesta.
50p klipin nopeuden voi conformoida 25p projektissa, jolloin se hidastuu 50%, mutta 50i klipin nopeutta ei voi conformoida vaan sen nopeus on 25fps.
Ohessa MediaInfon tiedot 25p ja 50i AVCHD klipeista, jotka on kuvattu Sonyn HDR-CX730 kameralla. Molempien PB nopeus on 25 fps.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 27.8.2013 klo 11.41
Kirjoittaja ale2000
Fixx kirjoitti: Clipwrapia tuohon kai menestyksekkäästi käytetään. Vaihtaa siis vain containeria ja jättää enkoodauksen ennalleen. http://www.divergentmedia.com/clipwrap
Kiitti. Nopealla testauksella tuo vaikuttaa todella hyvältä.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 27.8.2013 klo 11.57
Kirjoittaja Kim
Soundwise kirjoitti:Ehkä puhumme sitten kahdesta eri asiasta? Minä puhun kuvatun klipin playback nopeudesta.
50p klipin nopeuden voi conformoida 25p projektissa, jolloin se hidastuu 50%, mutta 50i klipin nopeutta ei voi conformoida vaan sen nopeus on 25fps.
Se johtuu vain ja ainoastaan FCP X:n osaamattomuudesta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että 50i matskun voi ihan yhtä lailla hidastaa kuten 50p, jos editti sen osaa. Sony Vegasilla toi on helppo nakki. Se tekee sen saman interpolonnin valmiiksi 50i->50p jotka telkkaritkin tekee. Sen jälkeen siitä voi jättää jokatoisen freimin pois@25 fps tai näyttää jokaisen freimin@25fps jolloin siitä tulee 50% hidastus.

50i:ssä on 50 kuvaa sekunnissa aivan kuten 50 p:ssäkin. Ne on vain lomiteltuja puolikuvia mitä pitää interpoloida.

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 8.9.2013 klo 16.40
Kirjoittaja sebulban
Kysymys liittyen match coloriin.

Mulla on kasa clippejä golflyönneistä joissa kamera on siis paikallaan ja kuvasta vain pienessä osassa on liikettä. Värienkorjauksessa on todella paljon hommia ja mietin että kuinka tuo match color toimii... Voisinko siis tehdä korjaukset yhteen freimiin esim. lightroomin/photoshopin puolella ja sen jälkeen vain tuoda freimi fcpx:n puolelle ja ottaa värit/korjaukset klippiin tuosta muokatusta freimistä.

jatkokysymys...
Jos edellämainittu voisi toimia edes jollain tasolla niin löytyykö plugaria tmv jossa timelinelta voisi aukaista yhden freimin suoraan lightroomiin/photoshoppiin ja sitten tulla sieltä korjauksien kanssa takaisin...

Re: Uusi Final Cut Pro X

Lähetetty: 8.9.2013 klo 19.54
Kirjoittaja Soundwise
En usko, että moinen onnistuisi, miten ColorSync tuohon suhtautuu ym.,mutta kokeilemallahan tuo varmasti selviää. Ei varsinaisesti liity asiaan, mutta viimeisimmässä MacBreak Studiossa oli asiaa Photoshopin ja FCPX: yhteiskäytöstä layereiden osalta: http://www.youtube.com/watch?v=GkprcvHMm6E

Ja jos Colorboardia vierastat, niin esim. HyColour plugari voisi ainakin Lightroomin käyttäjälle olla helpompi ratkaisu.