Sivu 1/1

Optima servicen moka iPhone 5 huollossa

Lähetetty: 29.8.2014 klo 10.26
Kirjoittaja HaGGe
Viime viikolla sain iPhone 5 huollosta. Huolto tehtiin koska kamerassa oli pölyä sisällä. Noh noutaessani puhelinta DNA liikkeestä, huomasimme myyjän kanssa että näytössä on isoja harmaita neliöitä yläreunassa. Siis huollon jälkeen tulleita. Puhelin lähti samantien takaisin, ja nyt Optimalta tuli viesti että huolto maksaa 360€ koska takuu ummessa tai sitten palauttavat puhelimen 33€ hintaan.

Soitin optimaan ja sanoivat että palaavat asiaan pian ja että liikkeeseen ei voi mennä käymään.. Ei vielä ainakaan otettu yhteyttä..

EDIT: Ottivat yhteyttä ja alkuun sanoivat että ei varsinaisesti ole heidän aiheuttama vika, vaan näitä on raportoitu ennenkin ja kuuluisi takuun piiriin. Takuuhan on ummessa joten olisin joutunut maksamaan. Mutta loppujen lopuksi sanoivat että lähettävät heidän alihankkijalleen huoltoon, eikä mun tarvitse maksaa pennin pyörylää.

Oma mielipidekin kyllä on se että jos vika ilmenee juuri huollosta tulleessa puhelimessa, niin kyllä se huoltofirma on se joka vian maksaa (kun ei sitä 100% varma voi olla aiheutuiko kännykän purkaminen sen vian siellä huollossa). Oli sitten takuuta tai ei.

Re: Optima servicen moka iPhone 5 huollossa

Lähetetty: 16.9.2014 klo 10.23
Kirjoittaja HaGGe
Kiva juttu.. Nyt oli huollontila.fi:ssä merkintä, että laite on huollettu ja lisätietoja kohdassa ettei laitetta huollettu koska vikaa ei havaittu siellä sopimushuollossa. Mun lisäksi DNA:n myyjä ja Optima Servicen huolto oli havainnut tämän vian, mutta nyt Optiman sopimushuolto ei ole havainnut? Noh katsotaan kun luuri tulee takaisin DNA-liikkeeseen, miten näyttö jakselee.. Vähän pelkään että lähtee bumerangina takasin. Yhteensä yli kuukauden ollut tuo luuri huoltoreissulla... Alkaa pikkuhiljaa tympiä, kun tämä Lumia ei ole mikään käyttäjäystävällinen.

Re: Optima servicen moka iPhone 5 huollossa

Lähetetty: 16.9.2014 klo 10.26
Kirjoittaja jakovski
Mitä sinä lumiasta olet huolestunut. Mulla on käytössä tällä hetkellä:

Re: Optima servicen moka iPhone 5 huollossa

Lähetetty: 17.9.2014 klo 23.11
Kirjoittaja HaGGe
Nyt sain tänään iPhonen huollosta, ja näyttö toimii! Mahtaa olla Applella joku softavika kun välillä oli kuolleita harmaita ruutuja näytön yläosassa? Mutta alkuperäinen syy iPhonen huollolle oli kameran sisällä oleva pöly joka heijastuu tummina läikkinä kuvissa, oli nyt paljon pahempi. Olivat kyllä varmasti yrittäneet puhdistaa kameraa, mutta tuloksena noita tummia läiskiä on nyt varmaan viisi kertaa enemmän.. Kuvata tuolla kameralla ei kyllä kannata... En nyt oikein tiedä jaksanko edes enää lähettää sitä huoltoon, kun kokonaisuudessaan se oli yli kuukauden poissa kaiken sekoilun takia. Tai en ainakaan Optimalle. Ei kyllä positiivista sanottavaa oikein jäänyt mistään koko kuukauden kestäneestä ruljanssista.

Taitaa se iPhone 6:n osto näin ollen varmistua ja siirtää tämä luuri pöytälaatikkoon varasijalle.

Re: Optima servicen moka iPhone 5 huollossa

Lähetetty: 17.9.2014 klo 23.32
Kirjoittaja atheos
Keskimäärin nuo kannattaa kiikuttaa suoraan valtuutettuun Apple-huoltoon eikä kikkailla operaattorien kautta. Aikaa kuluu lähemmäs 3 päivää kuin 3 viikkoa. Jos puhelin ei ole fyysisesti rikki, saa sen kyllä kuluttajansuojaan 2 vuoden ikään asti jos on yksityisenä ostettu. Huolto tarvitsee sitä varten niinkin paljon kuin puhelimen ja ostokuitin.

Sitä minä tuossa ihmettelen että mitä se erillinen sopimushuolto nyt tuohon liittyy? Optima Servicen pitäisi olla valtuutettu huolto joten heillä ei pitäisi olla yhtikäs mitään syytä käyttää laitetta muualla. Joku tuossa kuviossa ei nyt ihan täsmää.

Re: Optima servicen moka iPhone 5 huollossa

Lähetetty: 17.9.2014 klo 23.56
Kirjoittaja HaGGe
atheos kirjoitti:Keskimäärin nuo kannattaa kiikuttaa suoraan valtuutettuun Apple-huoltoon eikä kikkailla operaattorien kautta. Aikaa kuluu lähemmäs 3 päivää kuin 3 viikkoa. Jos puhelin ei ole fyysisesti rikki, saa sen kyllä kuluttajansuojaan 2 vuoden ikään asti jos on yksityisenä ostettu. Huolto tarvitsee sitä varten niinkin paljon kuin puhelimen ja ostokuitin.

Sitä minä tuossa ihmettelen että mitä se erillinen sopimushuolto nyt tuohon liittyy? Optima Servicen pitäisi olla valtuutettu huolto joten heillä ei pitäisi olla yhtikäs mitään syytä käyttää laitetta muualla. Joku tuossa kuviossa ei nyt ihan täsmää.
Olivat sanoneet Optimalla, että tuota näyttövikaa olisi enemmänkin raportoitu ja siksi takuun piiriin kuuluva, mutta koska sitä ei huomattu ensimmäisen vuoden aikana, niin virhevastuutakaan ei ole sitten voimassa. Virhevastuu on siis Optiman asiakaspalvelijan mukaan voimassa vain jos virhe on todistettavasti huomattu jo takuuaikana? Mutta millä helkutilla mä sen olisin voinut huomata, kun vasta n.23kk päästä ostosta, huollon jälkeen ilmeni vika.. Tämän takia yrittivät veloittaa multa näytön vaihdosta 360€, mutta minähän en tähän suostunut koska vika ilmeni heti kamerahuollon jälkeen, ja toisekseen itse kyllä näitä eri iPhonien näyttöjä vaihdelleena tiedän, että satasella saa uuden näytön ja homma n.30 minuutissa ohi.

Pienen puhelun jälkeen sanoivat, että korjaavat tosiaan tuon näyttövian sopimushuollon kautta veloituksetta. Sopimushuollossa tätä vikaa ei enää havaittu ja puhelin tuli sitten tänään takaisin ja Optima Service veloitti sen 33€ maksun, koska oli turhaan lähetetty huoltoon.. Turhaan, vaikka itse huomasivat ennen sopimushuoltoa sen näytön vian. [:D] Maksoin kuitenkin tuon 33€, sillä tuo Lumia on melkein ylitsepääsemättömän epämukava käyttää. No näyttö on kuitenkin kunnossa, mutta kamera ei todellakaan. Ehkä siitä vähän reklamaatiota menee firmalle.

Ja noista muista Apple-valtuutetuista huoltofirmoista; vein puhelimen ennen tätä huoltoruljanssia VARimportiin ja kysyin tästä virhevastuusta kameran pölyyntymisen kohdalla. Vastaus oli että voivat tutkia 70€ hintaan ja sitten luuri lähtee ehkä Hollantiin korjattavaksi tai sitten ei tehdä mitään. Tämän jälkeen kysyivät vielä onko luuri ostettu heiltä. No DNA:lta ostin, joten sanoivat että DNA:lla on eri huoltofirman kanssa sopimus, joten DNA:n puheille kipin kapin. Se riitti VARimportista. Ei tarvitse toivottavasti siihen putiikkiin astua jalallakaan, sillä se palvelu oli kyllä niin ylimielistä ja töykeää.

Ei siis kovin hyviä kokemuksia Applen valtuuttamista huolloista. Mutta onneksi oli vasta ensimmäinen kerta, vaikka olen omistanut ison pinon Applen härveleitä vuodesta 2008. Toivottavasti myös viimeinen kerta kun tarvitsee huollon kanssa olla tekemisissä. ;)

EDIT: Ja DNA:n kanssa ei mitään ongelmaa ollut, hoitivat puhelimen päivässä huoltoon ja päivä huollosta, puhelin oli noudettavissa. Asiointi heidän kanssa sujui hyvin, huolto tässä kesti jostain syystä. Kiire?

Re: Optima servicen moka iPhone 5 huollossa

Lähetetty: 1.10.2014 klo 10.34
Kirjoittaja Mrcoke
Kävin itse viemässä luurin huoltoon erinäisten ongelmien takia. Nyt tuli mielenkiintoinen kysymys mieleen, kun huoltosaatteessa lukee 5s gold ja puhelimeni on silver. Onko kenelläkään kokemuksia, että väri olisi vaihtunut matkalla? Itseäni ei haittaa jos väri vaihtuu, mutta jotenkin hassu tilanne. [:)] Lisätään vielä että JOS siis sattuisi tulemaan tehdaskorjattu tilalle.