Ipad air 2 sarjanumero
Täällä voit kysyä mistä tahansa, jos et löydä vastausta muualta.
Ipad air 2 sarjanumero
Ostin ebaystä käytetyn Ipad Air 2:sen. Laite oli ulkoisesti virheetön, mutta eteen tuli pulma: se ei kirjautunut Imessage palvelimelle. Ratkoin ongelmaa netin avulla, lopulta oli pakko soittaa tukeen. Kävi ilmi, että laitteen takakannen sarjanumero ja laitteen asetuksissa ilmoittama sarjanumero poikkesivat yhden merkin verran. Takakannessa yksi merkki oli 5, laitteen ilmoittamassa sarjanumerossa se oli vaihtunut merkkiin S. Muuten sarjanumero siis täsmää.
Sarjanumeroiden ero selittyisi tietysti sillä, että esimerkiksi emolevy olisi vaihdettu. Silloin sarjanumerot poikkeaisivat kuitenkin täysin toisistaan. Applen järjestelmä myös tunnistaa takakannen sarjanumeron oikeaksi, eli järjestelmästä löytyy sen mukaiset tiedot. Myös CoconutBatteryn tiedot täsmäävät laitteen historiaan.
Apple ryhtyi selvittämään asiaa. Vastaus oli tyly: ipad on väärennös eli ei lainkaan alkuperäinen ipad. Se kuitenkin toimii kuten oikea ipad, prosessorin nopeus on oikea ja samoin näyttö vastaa oikeaa. Mikään ei laitteessa kerro muutenkaan väärennöksestä: niin ulkoasu kuin käyttöjärjestelmä ovat aitoja. Tein siihen myös ongelmitta ios 9.3.3 -päivityksen.
Soitin valtuutettuun Apple-huoltoon, jossa ei ollut koskaan tullut vastaan samanlaista tapausta. Olivat ihmeissään casesta ja lupasivat vilkaista, vaikuttaako laite aidolta vai ei. Vien ipadin sinne tällä viikolla.
Nyt sitten ollaan ihmeissään, mistä on kysymys. Apple pesee kätensä kokonaan. Heitä ei kiinnosta, koska heistä se ei ole aito Apple. Sarjanumeron perusteella kyse on kuitenkin reilu puolitoista vuotta sitten ostetusta ipadista.
Löytyykö mitään havaintoa, mistä löytyisi ratkaisu?
Sarjanumeroiden ero selittyisi tietysti sillä, että esimerkiksi emolevy olisi vaihdettu. Silloin sarjanumerot poikkeaisivat kuitenkin täysin toisistaan. Applen järjestelmä myös tunnistaa takakannen sarjanumeron oikeaksi, eli järjestelmästä löytyy sen mukaiset tiedot. Myös CoconutBatteryn tiedot täsmäävät laitteen historiaan.
Apple ryhtyi selvittämään asiaa. Vastaus oli tyly: ipad on väärennös eli ei lainkaan alkuperäinen ipad. Se kuitenkin toimii kuten oikea ipad, prosessorin nopeus on oikea ja samoin näyttö vastaa oikeaa. Mikään ei laitteessa kerro muutenkaan väärennöksestä: niin ulkoasu kuin käyttöjärjestelmä ovat aitoja. Tein siihen myös ongelmitta ios 9.3.3 -päivityksen.
Soitin valtuutettuun Apple-huoltoon, jossa ei ollut koskaan tullut vastaan samanlaista tapausta. Olivat ihmeissään casesta ja lupasivat vilkaista, vaikuttaako laite aidolta vai ei. Vien ipadin sinne tällä viikolla.
Nyt sitten ollaan ihmeissään, mistä on kysymys. Apple pesee kätensä kokonaan. Heitä ei kiinnosta, koska heistä se ei ole aito Apple. Sarjanumeron perusteella kyse on kuitenkin reilu puolitoista vuotta sitten ostetusta ipadista.
Löytyykö mitään havaintoa, mistä löytyisi ratkaisu?
Re: Ipad air 2 sarjanumero
No nyt oli aikamoinen pommi!
Lähes täydellinen väärennös, joka poikkeaa vain yhdellä sarjanumerolla. Kaikki muu identtistä..
Ratkaisuna nyt ihan ensialkuun disputea ebayn puolelle ja myyjälle palautus ja rahat tilille.
Lähes täydellinen väärennös, joka poikkeaa vain yhdellä sarjanumerolla. Kaikki muu identtistä..
Ratkaisuna nyt ihan ensialkuun disputea ebayn puolelle ja myyjälle palautus ja rahat tilille.
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Tunnistaako iTunes yhdistäessä?
iPhone 14 Pro Max MacBook Pro 14" 2021 iPad Pro 2020 10.9” Apple Watch Series 7
Maastokartat iOS:lle: https://itunes.apple.com/app/id929001708
Maastokartat iOS:lle: https://itunes.apple.com/app/id929001708
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Olipa kerran Josh. Josh asui tyypillisessä englantilaisessa lähiössä lähellä Birminghamia, Länsi-Midslandissa. Josh oli pienestä pitäen ollut kiinnostunut tekniikasta ja erityisesti elektronisista laitteista. Joshia kiinnosti aina laitteiden toiminta ja niiden sisältö enemmän kuin niiden varsinainen käyttäminen. Kerran Josh jopa purki isänsä Panasonic -videonauhurin, josta isä tietysti raivostui, koska enää kasaamisen jälkeen nauhuri ei suostunut toimimaan.
Joshin kasvaessa harrastus jatkui ja taidot karttuivat. Jossain vaiheessa Joshin taidoista alkoi olla jo hyötyä, ja Josh pystyi tienaamaan harrastuksellaan hieman taskurahaakin. Kaikenlaista pientä, esimerkiksi naapurien ja sukulaisten laitteiden korjailua pientä palkkiota vastaan.
Erityisen hyväksi Josh oli kehittynyt Apple -merkkisten mobiililaitteiden ja tietokoneiden kanssa. Ei siksi, että Apple -laitteet olisivat olleet helppoja ymmärtää tai korjata, mutta Joshia kiehtoi niiden ajaton muotoilu, nerokas ekosysteemi ja kattavat palvelut. Josh oli siis valmis käyttämään lukemattomia tunteja Apple-laitteiden ymmärtämiseksi, ja yrityksen ja erehdyksen kautta Joshista kehittyikin varsinainen Apple-mestari.
Eräänä syyskuisena päivänä Joshin elämä muuttui. Josh sattui baarissa törmäämään erään paikallisen keskisuuren yrityksen tietohallintopäällikköön, Brianiin. Brian kertoi, että heidän yrityksellään oli muutamia kymmeniä viallisia iPad -laitteita, joille ei ollut enää mitään käyttöä, koska niiden valtuutettu korjauttaminen olisi liian kallista. Joissain oli näyttö rikki, jotkin eivät vain käynnistyneet, jossain oli jotain muuta vikaa. Brian lupautui myymään rikkinäisest iPadit Joshille kohtuullisella könttähinnalla.
Kaupat tehtiin. Koska Brian oli ostanut laitteet suoraa valtuutetulta tukkurilta, olivat laitteet peräisin samasta valmistuserästä ja näin ollen niillä oli läheiset sarjanumerot. Josh korjasi laitteet purkamalla laitteet osiin, ja yhdistelemällä toimivista osista uusia, jokseenkin toimivia kokonaisuuksia. Esimerkiksi näyttövikaisesta laitteesta Josh nappasi toimivan emolevyn, ja vaihtoi sen laitteeseen joka oli emolevyä lukuunottamatta muuten toimiva. Vaikka Josh olikin mestari Apple-tuotteiden korjaamisessa, ei Josh ymmärtänyt ohjelmistopuolesta kovin paljoa. Esimerkiksi häneltä jäi tajuamatta, että mikäli emolevyn sarjanumero ei täsmää muihin osiin, eivät kaikki palvelut välttämättä vain toimi.
Joka tapauksessa, korjatut laitteet Josh myi eBayssä. Myyntivoitoilla Josh lähti lomalle Bahamalle. The End.
Joshin kasvaessa harrastus jatkui ja taidot karttuivat. Jossain vaiheessa Joshin taidoista alkoi olla jo hyötyä, ja Josh pystyi tienaamaan harrastuksellaan hieman taskurahaakin. Kaikenlaista pientä, esimerkiksi naapurien ja sukulaisten laitteiden korjailua pientä palkkiota vastaan.
Erityisen hyväksi Josh oli kehittynyt Apple -merkkisten mobiililaitteiden ja tietokoneiden kanssa. Ei siksi, että Apple -laitteet olisivat olleet helppoja ymmärtää tai korjata, mutta Joshia kiehtoi niiden ajaton muotoilu, nerokas ekosysteemi ja kattavat palvelut. Josh oli siis valmis käyttämään lukemattomia tunteja Apple-laitteiden ymmärtämiseksi, ja yrityksen ja erehdyksen kautta Joshista kehittyikin varsinainen Apple-mestari.
Eräänä syyskuisena päivänä Joshin elämä muuttui. Josh sattui baarissa törmäämään erään paikallisen keskisuuren yrityksen tietohallintopäällikköön, Brianiin. Brian kertoi, että heidän yrityksellään oli muutamia kymmeniä viallisia iPad -laitteita, joille ei ollut enää mitään käyttöä, koska niiden valtuutettu korjauttaminen olisi liian kallista. Joissain oli näyttö rikki, jotkin eivät vain käynnistyneet, jossain oli jotain muuta vikaa. Brian lupautui myymään rikkinäisest iPadit Joshille kohtuullisella könttähinnalla.
Kaupat tehtiin. Koska Brian oli ostanut laitteet suoraa valtuutetulta tukkurilta, olivat laitteet peräisin samasta valmistuserästä ja näin ollen niillä oli läheiset sarjanumerot. Josh korjasi laitteet purkamalla laitteet osiin, ja yhdistelemällä toimivista osista uusia, jokseenkin toimivia kokonaisuuksia. Esimerkiksi näyttövikaisesta laitteesta Josh nappasi toimivan emolevyn, ja vaihtoi sen laitteeseen joka oli emolevyä lukuunottamatta muuten toimiva. Vaikka Josh olikin mestari Apple-tuotteiden korjaamisessa, ei Josh ymmärtänyt ohjelmistopuolesta kovin paljoa. Esimerkiksi häneltä jäi tajuamatta, että mikäli emolevyn sarjanumero ei täsmää muihin osiin, eivät kaikki palvelut välttämättä vain toimi.
Joka tapauksessa, korjatut laitteet Josh myi eBayssä. Myyntivoitoilla Josh lähti lomalle Bahamalle. The End.
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Kaikki muu toimii moitteetta, myös itunes, mutta imessage ja facetime eivät.
Laite menee perjantaina mcareen tsekattavaksi, onko sitä avattu jne.
Tuo tapaus Josh on kiinnostava. Millainen lähde on tämän tiedon taustalla?
Sarjanumero on 12 merkkiä. Vaikka osia olisi vaihdettu "päittäin", niin vain yhden merkin eron todennäköisyys on yksi sadoista miljoonista. Toiseksi, jos laitteen saattaminen virheettömäksi tätä piirrettä lukuun ottamatta olisi mahdollista vaihtamalla muutana osa, miksi Apple ei tekisi sitä itse?
Laite menee perjantaina mcareen tsekattavaksi, onko sitä avattu jne.
Tuo tapaus Josh on kiinnostava. Millainen lähde on tämän tiedon taustalla?
Sarjanumero on 12 merkkiä. Vaikka osia olisi vaihdettu "päittäin", niin vain yhden merkin eron todennäköisyys on yksi sadoista miljoonista. Toiseksi, jos laitteen saattaminen virheettömäksi tätä piirrettä lukuun ottamatta olisi mahdollista vaihtamalla muutana osa, miksi Apple ei tekisi sitä itse?
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Nyt en aivan ymmärtänyt miten Applen tekemiset liittyvät eBaysta ostettuun, joko uudelleen kasattuun tai vääriä osia sisältävään iPadiin. Josh (nimi muutettu) on mielikuvituksen tuotetta.
Väännän vielä rautalangasta: Todennäköisesti laite on joko kasattu uudestaan kahdesta tai useammasta saman valmistuserän laitteesta, jolloin alkper laitteiden sarjanumerot ovat lähellä toisiaan, tai laitteessa on väärennettyjä osia, todennäköisimmin takakansi, johon on valmistusvaiheessa kaiverrettu sarjanumero vahingossa väärin. Kummassakin tapauksessa tuote on käpälöity, eikä kyse ole siitä tuotteesta minkä Apple on alunperin myynyt. Näin ollen valmistajalla ei juurikaan ole mahdollisuuksia tai saati sitten kiinnostusta yrittää saada laitetta toimimaan.
Reklamoi myyjälle.
Väännän vielä rautalangasta: Todennäköisesti laite on joko kasattu uudestaan kahdesta tai useammasta saman valmistuserän laitteesta, jolloin alkper laitteiden sarjanumerot ovat lähellä toisiaan, tai laitteessa on väärennettyjä osia, todennäköisimmin takakansi, johon on valmistusvaiheessa kaiverrettu sarjanumero vahingossa väärin. Kummassakin tapauksessa tuote on käpälöity, eikä kyse ole siitä tuotteesta minkä Apple on alunperin myynyt. Näin ollen valmistajalla ei juurikaan ole mahdollisuuksia tai saati sitten kiinnostusta yrittää saada laitetta toimimaan.
Reklamoi myyjälle.
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Lyhyesti kun kirjoittaa, niin tulee ilmaistua epätäsmällisesti. Tarkoitin siis, että kuvaamasi Joshin tapauksessa vikaantuneet laitteet kuuluisivat Applen takuun piiriin (lukuun ottamatta jotain mekaanisesti aiheutettua näytön särkymistä). Tämäkin laite on takakannen sarjanumeron perusteella alle kaksi vuotta eli EU:n sääntöjen mukaan takuun alainen (pois lukien tietysti auktorisoimattomia muutoksia). Apple oma vuoden takuuhan on tunnetusti ristiriidassa lain kanssa, ja laki pätee.
Myyjä on luvannut kyllä palauttaa rahat. Hän ei ole ymmärtääkseni voinut olla tietoinen viasta. Ipad on tullut sinne vaihtolaitteena ja testattu toimivaksi.
Perjantaina selviää, onko laite avattu/ käpälöity. Ainakaan mitään merkkejä sellaisesta ei näy maallikon silmiin.
Myyjä on luvannut kyllä palauttaa rahat. Hän ei ole ymmärtääkseni voinut olla tietoinen viasta. Ipad on tullut sinne vaihtolaitteena ja testattu toimivaksi.
Perjantaina selviää, onko laite avattu/ käpälöity. Ainakaan mitään merkkejä sellaisesta ei näy maallikon silmiin.
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Applen tarjoama vuoden takuu ei ole ristiriidassa lain kanssa. Mitään kahden vuoden "EU-takuuta" ei ole edes olemassa.
On kuitenkin olemassa direktiivi*, jossa tuo kahden vuoren aikaraja on mainittu. Kyseinen kuluttajansuojaa koskeva direktiivi ei kuitenkaan määritä takuun minimipituutta, vaan kyse on tuotteen myyjän virhevastuusta. Lisäksi direktiivit evät ole suoraan laillisia toimijoita pakottavaa lainsäädäntöä, joten tuotteen myyjää tai sen valmistajaa ajatellen ei ole välitöntä merkitystä sillä mitä direktiivi sanoo.
Suomen lainsäädännössä kyseisen direktiivin vaatimukset olivat jo sen voimaan astuessa implementoitu. (20.1.1978/38)
Tarina ei kerro missä maassa laite on alunperin myyty, tai mistä maasta laitteen viimeisin myyjä on, mutta:
- Ainakaan Suomen lainsäädännön perusteella laitteen valmistaja ei todennäköisesti ole vastuussa tuotteen vioista, koska:
a) Laitetta ei ole (todennäköisesti) ostettu Suomesta, eikä viimeisin myyjä ole suomalainen, jolloin Suomen lainsäädäntöä ei voida soveltaa
b) Vaikka laite olisikin ostettu alunperin Suomesta, on kyse 2nd hand -tuotteesta, jolloin (riippuen myyjän statuksesta) sovellettava laki on todennäköisesti kauppalaki, eikä kuluttajansuojalaki. Kauppalain (27.3.1987/355) mukaan vastuullinen osapuoli on kaupan toinen osapuoli, eikä laitevalmistaja.
c) Vaikka laite olisi ostettu alunperin Suomesta ja sen edellinen myyjä olisi suomalainen, kuluttajan oikeudet myyntiketjussa viimeisintä myyjää ylempänä olevaa tahoa kohtaan ovat samat kuin seuraavana ketjussa olevan toimijan, jolloin merkitsevää on millä ehdoin toimija on myynyt tuotteen eteenpäin.
- Esimerksiksi Yhdistyneiden kuningaskuntien lainsäädännössä vastuullinen osapuoli on (tietääkseni) aina myyjä, eikä ylemmät tahot myyntiketjussa ole vastuullisia suoraan kuluttajalle. Direktiivi ei ymmärtääkseni ota tähän mitään kantaa, sillä tilanne on tämä lähes kaikissa EU-maissa.
- Se, että emolevyn ja takakannen sarjanumerot eivät täsmää, on hyvin vahva todiste siitä, että laitetta on huollettu valtuuttamattomasti eli kansankielellä käpälöity. Valtuuttamaton huolto ei toki periaatteessa poista valmistajan virhevastuuta, mutta tuotteen luonteen huomioiden on useimmiten kohtuullista olettaa vian aiheutuneen valtuuttamattomasta huollosta, ellei ole erityisiä seikkoja joiden takia katsoa toisin. Tämä pätee siis vain Suomen kuluttajansuojaan, UK:sta tai muista maista en osaa sanoa.
*) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 088:FI:PDF
On kuitenkin olemassa direktiivi*, jossa tuo kahden vuoren aikaraja on mainittu. Kyseinen kuluttajansuojaa koskeva direktiivi ei kuitenkaan määritä takuun minimipituutta, vaan kyse on tuotteen myyjän virhevastuusta. Lisäksi direktiivit evät ole suoraan laillisia toimijoita pakottavaa lainsäädäntöä, joten tuotteen myyjää tai sen valmistajaa ajatellen ei ole välitöntä merkitystä sillä mitä direktiivi sanoo.
Suomen lainsäädännössä kyseisen direktiivin vaatimukset olivat jo sen voimaan astuessa implementoitu. (20.1.1978/38)
Tarina ei kerro missä maassa laite on alunperin myyty, tai mistä maasta laitteen viimeisin myyjä on, mutta:
- Ainakaan Suomen lainsäädännön perusteella laitteen valmistaja ei todennäköisesti ole vastuussa tuotteen vioista, koska:
a) Laitetta ei ole (todennäköisesti) ostettu Suomesta, eikä viimeisin myyjä ole suomalainen, jolloin Suomen lainsäädäntöä ei voida soveltaa
b) Vaikka laite olisikin ostettu alunperin Suomesta, on kyse 2nd hand -tuotteesta, jolloin (riippuen myyjän statuksesta) sovellettava laki on todennäköisesti kauppalaki, eikä kuluttajansuojalaki. Kauppalain (27.3.1987/355) mukaan vastuullinen osapuoli on kaupan toinen osapuoli, eikä laitevalmistaja.
c) Vaikka laite olisi ostettu alunperin Suomesta ja sen edellinen myyjä olisi suomalainen, kuluttajan oikeudet myyntiketjussa viimeisintä myyjää ylempänä olevaa tahoa kohtaan ovat samat kuin seuraavana ketjussa olevan toimijan, jolloin merkitsevää on millä ehdoin toimija on myynyt tuotteen eteenpäin.
- Esimerksiksi Yhdistyneiden kuningaskuntien lainsäädännössä vastuullinen osapuoli on (tietääkseni) aina myyjä, eikä ylemmät tahot myyntiketjussa ole vastuullisia suoraan kuluttajalle. Direktiivi ei ymmärtääkseni ota tähän mitään kantaa, sillä tilanne on tämä lähes kaikissa EU-maissa.
- Se, että emolevyn ja takakannen sarjanumerot eivät täsmää, on hyvin vahva todiste siitä, että laitetta on huollettu valtuuttamattomasti eli kansankielellä käpälöity. Valtuuttamaton huolto ei toki periaatteessa poista valmistajan virhevastuuta, mutta tuotteen luonteen huomioiden on useimmiten kohtuullista olettaa vian aiheutuneen valtuuttamattomasta huollosta, ellei ole erityisiä seikkoja joiden takia katsoa toisin. Tämä pätee siis vain Suomen kuluttajansuojaan, UK:sta tai muista maista en osaa sanoa.
*) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 088:FI:PDF
Viimeksi muokannut Mike`, 3.8.2016 klo 16.23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Nyt on semanttista pilkun viilaamista. Puhutaan takuusta tai virhevastuusta, niin oleellista on vastuu tuotteessa olevasta virheestä. Viime kädessä kyse on aina valmistajasta, vaikka kuluttajan kontaktikanava olisikin myyjä. Virhevastuu siirtyy tuotteen omistajankin vaihtuessa ja yli EU-rajojen.
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ost ... rhevastuu/
Tässä casessa oleellista on se, miten Apple asiaan suhtautuu. Jännittävää kuulla huollon kommentti laitteesta. Edelleen 12-merkkisen numerokirjainsarjan 11 merkin osuminen samoiksi on todennäköisyydeltään huomattavan paljon pienempi kuin lottovoitto.
Tai tietääkö joku sarjanumeroiden luomisen proseduuria?
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ost ... rhevastuu/
Tässä casessa oleellista on se, miten Apple asiaan suhtautuu. Jännittävää kuulla huollon kommentti laitteesta. Edelleen 12-merkkisen numerokirjainsarjan 11 merkin osuminen samoiksi on todennäköisyydeltään huomattavan paljon pienempi kuin lottovoitto.
Tai tietääkö joku sarjanumeroiden luomisen proseduuria?
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Oletko nyt varmasti lukenut mun edelliset viestit? Tai edes tuon linkin sisältöä jonka itse pastesit?
Tuotteen takuu on loppunut, eikä KKV:n kannalla ei ole merkitystä, koska tuotetta ei ole ostettu Suomesta. Takuu ja virhevastuu ovat eri asia, ja jos se on sulle semantiikkaa, niin asiaa lienee turha selittää enää tarkemmin.
Mä en näe tilanteessa mitään ongelmaa. Valmistaja on pystynyt osoittamaan, että hyvin suurella todennäköisyydellä tuotetta on käpälöity. Ja vaikka ei olisikaan, niin valmistaja ei siltikään olisi vastuussa, ja silti jaksat pompottaa huoltoliikkettä.
Mitä jos valittaisit vaikka kuluttajariitalautakuntaan?
Tuotteen takuu on loppunut, eikä KKV:n kannalla ei ole merkitystä, koska tuotetta ei ole ostettu Suomesta. Takuu ja virhevastuu ovat eri asia, ja jos se on sulle semantiikkaa, niin asiaa lienee turha selittää enää tarkemmin.
Mä en näe tilanteessa mitään ongelmaa. Valmistaja on pystynyt osoittamaan, että hyvin suurella todennäköisyydellä tuotetta on käpälöity. Ja vaikka ei olisikaan, niin valmistaja ei siltikään olisi vastuussa, ja silti jaksat pompottaa huoltoliikkettä.
Mitä jos valittaisit vaikka kuluttajariitalautakuntaan?
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Olen kyllä ymmärtänyt takuun ja virhevastuun eron. Se ei nyt tässä ollut edes asia, josta threadissa oli kyse.
Eikä tässä ole minun kannaltani muuta intressiä kuin puhdas mielenkiinto, miten tällainen on päässyt syntymään. Voisin jo nyt palauttaa laitteen ja saada rahat takaisin. Ja tietenkin valmistajan moraalinen vastuu viallisesta tuotteesta kiinnostaa. Jos vika on syntynyt tuotannossa, niin haluan kuulla Applen vastauksen. Ja jos tuote on väärennös, niin kiinnostaa tietää miten se silti on Applen järjestelmässä.
Applen vastaus oli, että se on täysin väärennös. Ei siis osia vaihtamalla kunnostettu laite. Tämä on oleellinen pointti.
Eikä tässä ole minun kannaltani muuta intressiä kuin puhdas mielenkiinto, miten tällainen on päässyt syntymään. Voisin jo nyt palauttaa laitteen ja saada rahat takaisin. Ja tietenkin valmistajan moraalinen vastuu viallisesta tuotteesta kiinnostaa. Jos vika on syntynyt tuotannossa, niin haluan kuulla Applen vastauksen. Ja jos tuote on väärennös, niin kiinnostaa tietää miten se silti on Applen järjestelmässä.
Applen vastaus oli, että se on täysin väärennös. Ei siis osia vaihtamalla kunnostettu laite. Tämä on oleellinen pointti.
Re: Ipad air 2 sarjanumero
En kyllä oikein usko tätäkään selitystä. Takakanteen kaiverretulla sarjanumerolla ei voi olla mitään tekemistä laitteen toimivuuden kanssa, eihän laitteen elektroniikka sitä tiedä. Näytön pystyy vaihtamaan epävirallisissakin huolloissa, ja ei laitteet siitä toimimattomiksi muutu. Ja jos ohjelmisto nyt jotenkin pystyy tunnistamaan, että laite on koottu eri laitteiden osista, niin miksi ihmeessä laite ei sitten muutu kokonaan käyttökelvottamaksi?Mike` kirjoitti:Josh korjasi laitteet purkamalla laitteet osiin, ja yhdistelemällä toimivista osista uusia, jokseenkin toimivia kokonaisuuksia. Esimerkiksi näyttövikaisesta laitteesta Josh nappasi toimivan emolevyn, ja vaihtoi sen laitteeseen joka oli emolevyä lukuunottamatta muuten toimiva. Vaikka Josh olikin mestari Apple-tuotteiden korjaamisessa, ei Josh ymmärtänyt ohjelmistopuolesta kovin paljoa. Esimerkiksi häneltä jäi tajuamatta, että mikäli emolevyn sarjanumero ei täsmää muihin osiin, eivät kaikki palvelut välttämättä vain toimi.
Joka tapauksessa, korjatut laitteet Josh myi eBayssä. Myyntivoitoilla Josh lähti lomalle Bahamalle. The End.
iPhone 15 Pro, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Lähinnä tulisi mieleen, että iMessagen aktivointiin liittyvä viesti ei pääse perille laitteeseen.
http://appletoolbox.com/2012/02/facetim ... ow-to-fix/
EDIT: Ja jos laite on väärennetty, niin sitten varmaan sama sarjanumero on jo käytössä jossain muussa laitteessa.
http://appletoolbox.com/2012/02/facetim ... ow-to-fix/
EDIT: Ja jos laite on väärennetty, niin sitten varmaan sama sarjanumero on jo käytössä jossain muussa laitteessa.
Viimeksi muokannut Ilkka66, 3.8.2016 klo 21.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPhone 15 Pro, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Imessage aktivointi antaa virheilmon: there was an error during activation. Try again.
Muistutan vielä, että takakannen sarjanumero (sis. merkin 5) tunnistautuu oikeaksi. Laitteen ilmoittama sarjanumero (5 sijasta S ei ole tunnistettavissa) on Applen järjestelmässä väärä.
Kysymys on siis siitä, onko tuo 5 ja S ero voinut syntyä lukuvirheenä joko automatisoidussa prosessissa tuotannosda vai onko se voinut olla tulosta manuaalisesta syöttämisessä (eli ihmisen lukuvirheenä jossakin myöhemmässä vaiheessa). Takakannen kaiverrustahan on vaikea ylipäätään lukea ilman suurennuslasia (ellei ole todella tarkka lähinäkö).
Luin netistä kaikki ohjeet (imessagen aktivointiin liittyvistä virheistä on paljon ohjeita), eikä mikään niistä auttanut. Siksi soitinkin Applelle. Olen kuitenkin jokseenkin valistunut käyttäjä, mikä on toki suhteellista.
Muistutan vielä, että takakannen sarjanumero (sis. merkin 5) tunnistautuu oikeaksi. Laitteen ilmoittama sarjanumero (5 sijasta S ei ole tunnistettavissa) on Applen järjestelmässä väärä.
Kysymys on siis siitä, onko tuo 5 ja S ero voinut syntyä lukuvirheenä joko automatisoidussa prosessissa tuotannosda vai onko se voinut olla tulosta manuaalisesta syöttämisessä (eli ihmisen lukuvirheenä jossakin myöhemmässä vaiheessa). Takakannen kaiverrustahan on vaikea ylipäätään lukea ilman suurennuslasia (ellei ole todella tarkka lähinäkö).
Luin netistä kaikki ohjeet (imessagen aktivointiin liittyvistä virheistä on paljon ohjeita), eikä mikään niistä auttanut. Siksi soitinkin Applelle. Olen kuitenkin jokseenkin valistunut käyttäjä, mikä on toki suhteellista.
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Otitko käyttöön uutena laitteena vai backupista? Jos backupista, kannattaa ehkä yrittää vielä ottaa uutena laitteena käyttöön ja katsoa saako sillä tavalla iMessagen toimimaan. Jos toimi näin, sen jälkeen voi palauttaa backupista.
iPhone 15 Pro, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Otin käyttöön vanhana laitteena. Nollasin sen jälkeen ja palautin edelleen vanhana laitteena (tämä oli Applen ohje). Täytyy ehkä kokeilla tosiaan vielä ottaa uutena laitteena. Yritin säästää omaa vaivannäköä, mutta katsotaan mitä tuosta seuraa.
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Jos laite on aluperin peräisin Arabiemiraateista, niin siitä on poistettu firmware-tasolla Facetime-mahdollisuus. Tällaisessa tapauksessa Facetimea ei ole mahdollista saada toimimaan. Tällaisia laitteita on välillä liikkeellä, kun matkakohteesta on löytynyt houkuttelevan halpa tarjous, mikä kotiinpalattua ei enää olekaan ollut aivan niin hyvä.
Sarjanumeron yhden numeron poikkeama selittyy tässä tapauksessa kirjasinerolla. Ainakin omissa laitteissa sajanumero on painettu niin hintelällä tekstillä, ettei siitä saa helposti selvää.
Tukihenkilön väärennystuomio laitteelle on jokin väärinkäsitys. Pelkän puhelinkeskustelun perusteella saa olla aikamoinen velho, että pystyy sanomaan laitteen oikopäätä väärennökseksi. Lisäksi täysin alkuperäistä vastaavien Apple-tuotteiden kopioiden luulisi herättävän maailmalla niin paljon huomiota, että keltainen lehdistö Suomessakin hehkuisi oranssina.
Järkevänä toimintatapana tässä tapauksessa lienee ottaa yhteys huoltoliikkeeseen alkuperän ja aitouden varmistamiseksi. Sen jälkeen joko vaatia kaupan perumista tai/ja yhteys viranomaisiin.
--Ari
Sarjanumeron yhden numeron poikkeama selittyy tässä tapauksessa kirjasinerolla. Ainakin omissa laitteissa sajanumero on painettu niin hintelällä tekstillä, ettei siitä saa helposti selvää.
Tukihenkilön väärennystuomio laitteelle on jokin väärinkäsitys. Pelkän puhelinkeskustelun perusteella saa olla aikamoinen velho, että pystyy sanomaan laitteen oikopäätä väärennökseksi. Lisäksi täysin alkuperäistä vastaavien Apple-tuotteiden kopioiden luulisi herättävän maailmalla niin paljon huomiota, että keltainen lehdistö Suomessakin hehkuisi oranssina.
Järkevänä toimintatapana tässä tapauksessa lienee ottaa yhteys huoltoliikkeeseen alkuperän ja aitouden varmistamiseksi. Sen jälkeen joko vaatia kaupan perumista tai/ja yhteys viranomaisiin.
--Ari
Re: Ipad air 2 sarjanumero
Tuo tieto Arabiemiraattien versiosta on kiinnostava. Onko tietoa, miten imessage siellä toimii?
Kävin tänään mcaressa ja kyse on ilman muuta aidosta laitteesta, eikä sitä ole myöskään avattu. Jailbreakin mahdollisuutta ei voinut sillä tarkastelulla tehdä.
Huoltoliikkeen järjestelmä kertoo kyllä yhden ikävän jutun: laitteessa on lost mode päällä. Sitä ei kuluttaja pääse mistään järjestelmästä näkemään. Viittaa siis siihen, että laite on kadonnut tai varastettu.
Lost moden pitäisi kuitenkin myös estää laitteeseen pääsy. Olen kuitenkin pystynyt tekemään kaiken muun paitsi kirjautumaan imessage/ facetimeen. Kokeilin nyt myös itse siihen kadonnut laite -toimintoa. Pystyin tekemään ja poistamaan. Eikä missään ilmene muuta lukitusta.
Huoltoliike pystyy tältä pohjalta sanomaan vain, että jotain hämärää hommassa on. Mutta ei mitä, eikä sarjanumeroiden erolle ollut edelleenkään ratkaisua. Olen informoinut Appleakin mutta sieltä ei enää vastailla, koska katsoivat kai casen loppuun käsitellyksi.
Laite lähtee siis myyjälle takaisin.
Kävin tänään mcaressa ja kyse on ilman muuta aidosta laitteesta, eikä sitä ole myöskään avattu. Jailbreakin mahdollisuutta ei voinut sillä tarkastelulla tehdä.
Huoltoliikkeen järjestelmä kertoo kyllä yhden ikävän jutun: laitteessa on lost mode päällä. Sitä ei kuluttaja pääse mistään järjestelmästä näkemään. Viittaa siis siihen, että laite on kadonnut tai varastettu.
Lost moden pitäisi kuitenkin myös estää laitteeseen pääsy. Olen kuitenkin pystynyt tekemään kaiken muun paitsi kirjautumaan imessage/ facetimeen. Kokeilin nyt myös itse siihen kadonnut laite -toimintoa. Pystyin tekemään ja poistamaan. Eikä missään ilmene muuta lukitusta.
Huoltoliike pystyy tältä pohjalta sanomaan vain, että jotain hämärää hommassa on. Mutta ei mitä, eikä sarjanumeroiden erolle ollut edelleenkään ratkaisua. Olen informoinut Appleakin mutta sieltä ei enää vastailla, koska katsoivat kai casen loppuun käsitellyksi.
Laite lähtee siis myyjälle takaisin.
Palaa sivulle “Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit