Blue screen of death iOS10:n päivittämisen seurauksena
Täällä voit kysyä mistä tahansa, jos et löydä vastausta muualta.
Blue screen of death iOS10:n päivittämisen seurauksena
Moi. On valelääkäreitä ja valesairaanhoitajia, ja nyt myös vale- iPhone 5S -korjaaja, nimittäin minä. Mitään alan koulutusta ei ole, tai jos on niin todistukset on arpajaisista saatu. Mutta silti, voin ehkä korjata seuraavassa kuvatun vian juuri sunkin luurissa, koska Applen väki ei sitä näytä tekevän. Takeita en tietenkään voi antaa että onnistuu, koska vikoja on saletisti helkatin paljon erilaisia. Mutta ei kai sitä nyt tumput suoranakaan kannata seistä, hä! - Kaikki alkoi siitä kun tein Iphone 5S:lle iOS10-päivityksen. Kaikki NÄYTTI menevän normaalisti. Kysyi koodia. Aukesi kuitenkin iOS9:ssä. Uusi yritys iOS10:n päivittämiseksi laitteeseen. Jämähti koko värkki. Blue screen of death ja loop jossa ei käynnistynyt, eli omena ja blue screen vuorottelivat loputtomasti. Resettaus Koti-painiketta ja virtakytkintä yhtäaikaa painamalla. Näytölle hedelmä ja osaksi sen päälle debugger message - panicked task - panicked thread - we are hanging here... -ilmoitus, lisäyksellä että käyttöjärjestelmäversiota ei ole asetettu! Laiteko oli siis päätynyt tilaan jossa sillä ei ollut mitään käyttöjärjestelmää? Uusi resettaus. Nyt ruinasi kytkemistä iTunesiin. iTunes puolestaan ilmoitti että laitetta ei voida päivittää vaan se pitää palauttaa (jolloin kaikki tiedot menetetään). Yritettiin kuitenkin päivittää => paluu Blue screen of death -tilaan. Ja loop. Voi ny maailma. - Käynti Tectorissa. Sieltä vastaus että No can do. Henkilö oli ystävällinen mutta varustettuna ilman mitään enempää osaamista kuin kenellä tahansa asiakkaalla on. Soitto Applen tukeen, vastasi nopeasti. Junior advisor hyvin ystävällinen mutta eipä hänelläkään enempää osaamista kuin asiakkaalla, joka tietenkin oli jo tehnyt kaikki ne proseduurit jotka puhelin, iTunes ja netin eri ohjeet neuvoivat. Yhdisti puhelun Senior advisorille, joka sanoi että virhekoodi 9 iTunesissa viittaa puhelimen hardware-ongelmaan ja suositteli ottamaan yhteyttä toiseen Premium Service provider -huoltoon. Aikaa oli tähän mennessä kulunut asian hoitamiseen jo neljä tuntia, mutta eipä mittään, uudelleen vaan tienpäälle ja tuen neuvomaan huoltotoimistoon. Kuu ehti kiertää planeettamme melko moneen kertaan ennen kuin saatiin diagnoosi, joka oli: No can do, katokku ohjeiden mukaan pitäis vaihtaa uuteen puhelimeen. Puhelinta ei kuitenkaan ollut Premium-huollossa edes avattu, mikä paljastui myöhemmin mm. laitteen sisällä olevasta pölymäärästä. Laitteen vaihtaminen uuteen ei nyt sitten kuitenkaan asiakasta inspiroinut, koska laitteessa oli jumissa tärkeää sisältöä jota ei ollut varmuuskopioitu. Eikä napannut tässä kohtaa Applen säännöt tai takuun jatkuminen tipan vertaa, koska laite on kolme vuotta vanha ja ainoa millä oli merkitystä oli tiedostojen saaminen ulos. Niinpä ostin kolmesta eri liikkeestä 70 eurolla erilaisia työkaluja sekä vielä kameroiden puhdistamiseen tarkoitetut säämiskäkynän ja käsipuhaltimen. Sitten avasin laitteen ja irrottelin sormenjälkitunnistimen, akun, kameran ja kaiuttimen sekä vissiin jotain muutakin, ts. liki kaiken mikä irti lähti, ja jynssäsin pölyt hellin kosketuksin pois. Ruuvit on btw todella pieniä ja melkein kaikki keskenään erilaisia. On erilaisia kantoja ja pituuksia ja osa näköjään magneettisia, osa ei. Saa pitää tosi hyvää huolta että jokainen ruuvi päätyy oikealle paikalleen, paitsi yhden liitinsuojan toinen alaruuvi, joka on syytä jättää laittamatta paikalleen. Ei tainnut viisi lisätuntia riittää em. asioiden toteuttamiseen. Mutta sinnikkyys palkittiin: kun laittoi virrat päälle, niin kas kummaa, Blue screen of death oli parantunut, ja laite pyysi itsenäisesti "Päivitä painamalla Koti-näppäintä" tai jotain sinnepäin. Sitten vaan äkkiä vehje iTunesiin kiinni, ja useampien mutkien kautta onnistui ryhtyä lataamaan laitteeseen iOS9:ää, jonka olin jo aiemmin IPSW:ltä kiskaissut tietokoneelle. Sitä riskiä en ottanut että sama soppa tulisi uudestaan jos päivitän (yritän päivittää) puhelimeen iOS10:n. iOS9 alkoikin heti toimia ihan samantapaisesti kuin junan vessa. Tekstiviestit ja yhteystiedot menetettiin, mutta kaikki muu laitteen sisältö säilyi tai oli palautettavissa erillisillä datapelastusohjelmilla. - Aftermath: Ihmettelen onko Applelle todella tärkeämpää saada myytyä uusia laitteita kuin tehdä asiakkaasta tyytyväinen pelastamalla asiakkaan tiedot, ja varsinkin kun asiakas olisi maksanut tästä mitä tahansa ja mielellään levittänyt ilosanomaa asiakaslähtöisyydestä kaikille tahoille! Melkoinen pettymys on tällaista päätyä todistamaan, kun perheemme on syytänyt Applen laitteisiin vuosien varrella poikkeuksellisen suuret summat rahaa. Jotenkaan ei vaan ole minusta toimintamallina ollenkaan linjassa sen asiakaslähtöisyyden kanssa johon koko brändin menestys on nojannut ja johon jokainen voi perehtyä lukemalla 622-sivuisen kirjasen Steve Jobsista. Ehkä tästä episodista voidaan oppia jotakin, tai sit No can do. Hei mutta kiitos että sain avautua. Suora sähköposti vale-5S-korjaajalle on tässä: kp0074@kolumbus.fi Saa kirjoitella ja vastaan kun ehdin.
Palaa sivulle “Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit