Sivu 1/12

Apple Car

Lähetetty: 22.9.2015 klo 15.07
Kirjoittaja iTorsti
Apple on monen mammuttimaisen teknologiamedian mukaan puuhaamassa työnimellä Titan kulkevaa sähköautoa, joka julkistettaisiin vuoteen 2019 mennessä.

The Vergen juttu
The Wall Street Journalin juttu (vaatii rekisteröitymisen)

Herättääkö minkälaisia ajatuksia? [8-|]

Re: Apple Car

Lähetetty: 22.9.2015 klo 18.32
Kirjoittaja Jeeves
En epäile hetkeäkään etteikö Apple puuhaa jotain suuremman mittakaavan autoihin liittyvää juttua.

Olen myös sitä mieltä että sähköautokentälle tarvitaan uusia toimijoita - erityisesti sellaisia joilla a) ei ole hiilivetyautojen tuottamaa painolastia B) on monipuolista kokemusta muotoilusta.

Siitä huolimatta en halua uskoa että Apple, lähtee kilpailemaan teslan kanssa.

Jos puhutaan oikeasti autosta (eikä vaan carplaysta tai jostain "jokainen auto on tukiasema" tyyppisestä systeemistä), niin ainoa mahdollisesti toimiva konsepti on perusperheauton koko- ja hintaluokassa oleva härveli.

Silti, Apple on koko viime vuosikymmenten menestystarinansa aikana diversifioinut viisaasti: aina jotain uutta, mutta aina perustuen teknologiaan jonka Apple tuntee hyvin.

Auto olisi kaikkea muuta.

Pekka

Re: Apple Car

Lähetetty: 22.9.2015 klo 20.38
Kirjoittaja Anghorn
Tunsiko Apple puhelinteknologian hyvin kymmenen vuotta sitten?

Re: Apple Car

Lähetetty: 22.9.2015 klo 20.56
Kirjoittaja Jeeves
Anghorn kirjoitti:Tunsiko Apple puhelinteknologian hyvin kymmenen vuotta sitten?
2/3
Kuva

Pekka

Re: Apple Car

Lähetetty: 22.9.2015 klo 21.07
Kirjoittaja Sendaa
Kyllä tässä on varmasti takana jotain ihan muuta kuin "yleiseen myyntiin" tuleva auto.

Miksi Apple lähtisi tuottamaan autoja. Investoinnit mitä jouduttaisiin tekemään ovat niin järkyttävän isoja että onko oikeasti järkeä.

Ja noille tarvitaan hiukan erilaista tilausmallia kuin joillekin luureille ja kelloille joita voidaan säilöä tarvittaessa varastoissakin. Jokainen auto kun vaatii vähän enemmän työtä kuin pienten elektroniikkalaitteiden valmistaminen asiakkaille.

Re: Apple Car

Lähetetty: 22.9.2015 klo 21.39
Kirjoittaja Mailia
Voiko sillä ajaa valtuuttamattomien teiden ulkopuolella?

Re: Apple Car

Lähetetty: 23.9.2015 klo 6.59
Kirjoittaja s1970
Suurin ongelma tulisi siinä, että ei enää saisi älytöntä katetta autosta ja kotiovelle toimitus kiinan tehtailta tulisi kalliiksi.......

Re: Apple Car

Lähetetty: 23.9.2015 klo 8.47
Kirjoittaja Jeeves
Jäi vaivaamaan tämä...

Mitä jos me kaikki ajattelemme "autoa" liian vanhakantaisesti?

Voisiko "think different" tuoda jotain mullistavaa uutta alalle, jota tarkemmin valvottua ja säännösteltyä ei löydy (paitsi joissain maissa rakentaminen)?

En ainakaan itse keksi.

Re: Apple Car

Lähetetty: 23.9.2015 klo 19.58
Kirjoittaja Lampela
Jos ajattelee pitkäjänteisesti kuten Apple teki mm. puhelimen kohdalla, siis vuosikymmenien suunnittelua, ei sitä tuotu esiin ennen kuin siihen oli tarpeeksi edellytyksiä. Jostain syystä kuvitellaan että auto, puhelin tai tietokone ovat sellaisia laitteita joita tulevaisuudessakin tuotetaan suurissa tehtaissa. 3D tulostus on jo tänään osoittanut toimivuutensa valtavan laajalla skaalalla. Ei kyse ole vain joidenkin kuorien tekemisestä vaan jo tänään käytetään monenlaisia materiaaleja samanaikaisesti.

Autoja voidaan jo tänään tulostaa lähes kokonaan tulostimella. Olisi jotenkin kummallista jos ei Apple ajattelisi pidemmälle kuin sinne mikä tänään on mahdollista. Applen patenttihakemuksissa näkyy monia tekniikoita joita ei tänään vielä ole kaupallisesti olemassa.

On eri asia saadaanko ihmiset uskomaan että auto osaa ajaa paremmin kuin ihminen. Että tilastollisesti merkittävissä onnettomuuksissa kevyt auto on parempi kuin raskas. Tämänhetkinen suv autojen markkinatilanne näyttää selvästi siltä että ihmiset eivät kovin äkkiä ainakaan Amerikassa muuta autokäsityksiään. Sama oli kuitenkin tilanne näppäinpuhelimien kanssa. Vasta kun oli oikea markkinatilanne, kannatti tehdä iPhone.

Tällä hetkellä teräkselle on todella monia vaihtoehtoja joissa suurin osa auton osia kannattaisi jo valmistaa 3D tekniikalla, mutta tätä ei tehdä koska suurten tehtaiden jo tehdyt investoinnit tekevät teräksen käytön edulliseksi. Mutta tilanne muuttuu koko ajan. Kun investointeja joudutaan uusimaan, yhä useampi osa autosta on muuta kuin terästä.

Todella iso osa tulevaisuuden autosta on softaa. Totta kai Apple tietää tämän ja on mukana tutkimassa mahdollisuuksia. Todella iso osa autoa on muotia. Totta kai Apple tietää tämänkin ja 3D tulostus tuo tähän ihan uusia ulottuvuuksia.

Re: Apple Car

Lähetetty: 24.9.2015 klo 20.11
Kirjoittaja JHA
Jeeves kirjoitti:
Silti, Apple on koko viime vuosikymmenten menestystarinansa aikana diversifioinut viisaasti: aina jotain uutta, mutta aina perustuen teknologiaan jonka Apple tuntee hyvin.

Auto olisi kaikkea muuta.
No. Tilanteessa kannattaa muistaa Applen liiketaloudellinen positiivinen ongelma. Yrityksellä on kassassa varantoa pari kertaluokkaa enemmän mitä yritys enää luonnollisella kasvullaan mitenkään pystyy kuluttamaan ja lisää tulee ikkunoista ja ovista sisään joten jotain tekemistä noille rahoille olisi hyvä keksiä..

Re: Apple Car

Lähetetty: 24.9.2015 klo 22.42
Kirjoittaja Hepo
Sendaa kirjoitti:Miksi Apple lähtisi tuottamaan autoja. Investoinnit mitä jouduttaisiin tekemään ovat niin järkyttävän isoja että onko oikeasti järkeä
En minäkään välttämättä tähän usko, mutta miksi Apple ei voisi pakottaa alihankkkijat sellaiseen toimintamalliin, että Apple vaan kertoisi mitä se haluaa ja muut tekisi sen. Applen tarvitsee palkata kourallinen autoalan ammattilaisia, jotka tulisivat vaan määrittämään auton teknisiä vaatimuksia ja innovaatioita.

Mutta miksi Apple ei ensin tekisi polkupyörää ja vasta sitten auto. Onko se auto oikeasti applen strategian mukainen (eikö jossain ollut se Steve Jobsin strategia firmalle).

Re: Apple Car

Lähetetty: 24.9.2015 klo 23.56
Kirjoittaja theinonen
Apple ei kyllä pysty tuolla sektorilla kilpailemaan isojen poikien kanssa alkuunkaan ja tälläkin hetkellä autoteollisuuteen kaadetaan rahaa, jotta saadaan työpaikat säilytettyä.

Ei sähköauton rakentaminen sinänsä ole mikään erityisen vaikea homma ja semmoisia väsätään ihan Suomessakin oppilastyönä, mutta on eri asia ostaako semmoista kukaan. Autopuolella ihmiset ovat vielä jopa enemmän merkkiuskollisia kuin tietokonepuolen Apple fanaatikot ja voi olla aika kovan työn alla saada ihmiset siirtymään johonkin Applen ituhippiautoon siitä omasta suosikki merkistään.

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 11.21
Kirjoittaja exlex
Lampela kirjoitti:Autoja voidaan jo tänään tulostaa lähes kokonaan tulostimella. Olisi jotenkin kummallista jos ei Apple ajattelisi pidemmälle kuin sinne mikä tänään on mahdollista. Applen patenttihakemuksissa näkyy monia tekniikoita joita ei tänään vielä ole kaupallisesti olemassa.

...

Tällä hetkellä teräkselle on todella monia vaihtoehtoja joissa suurin osa auton osia kannattaisi jo valmistaa 3D tekniikalla, mutta tätä ei tehdä koska suurten tehtaiden jo tehdyt investoinnit tekevät teräksen käytön edulliseksi. Mutta tilanne muuttuu koko ajan. Kun investointeja joudutaan uusimaan, yhä useampi osa autosta on muuta kuin terästä.

Todella iso osa tulevaisuuden autosta on softaa. Totta kai Apple tietää tämän ja on mukana tutkimassa mahdollisuuksia. Todella iso osa autoa on muotia. Totta kai Apple tietää tämänkin ja 3D tulostus tuo tähän ihan uusia ulottuvuuksia.
Sori siis nyt meni ohi?

1.) iis mitä siitä autosta 3D tulostettas?
2.) Mitä nämä vaihtoehtoiset materiaalit ovat jota voidaan tulostaa ja kestää auton käytössä.

Auton rungothan täytyy olla todella jäykkiä jo pelkästään törmäystilanteita ajatellen. Joten ainakaan muovia ei rungoissa voida käyttää. Ja massatuotanto on varmasti halvempaa, kuin 3D-tulostus jossa tulee hurjasti sivujätettä ja jopa muvinnen 3D-tulostuksella voidaan tehdä lähinnä mockuppeja ja niitä ei suositella täyspäiväiseen käyttöön.

Nyt herätit kyllä kiinnostukseni. [:D]

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 12.06
Kirjoittaja theinonen
Taitaa olla vielä nykyisellään liian kallista ja hidasta tuo 3D tulostaminen jotta sillä kannattaisi mitään pienoismallia kummoisempaa alkaa kyhäämään. Lisäksi kyllä niitä tulostettuja kappaleita joutuu käsin viimeistelemään kuitenkin.

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 13.33
Kirjoittaja Lampela
Google on varsin erinomainen tapa saada vastauksia moniin kysymyksiin. Tällä hetkellä voidaan tulostaa todella monia materiaaleja mm. metalleja. Tuleostetaan mm. rakettimoottorin osia. Lentokoneen osia. Poiketen työstettävistä materiaaleista tulostuksessa ei synny hukkamateriaalia. Poiketen työstettävistä materiaaleista, tulostuksessa ei tarvita jälkikäsittelyä tai käsityötä tai kokoonpanoa. Monien osien valmistus on myös nopeampaa koska ei tarvita hidasta muottien valmistusta tai materiaalien esimuokkausta kokoonpanolinjoja varten. Kaikki tämä löytyy googlettamallakin.

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 13.36
Kirjoittaja Lampela
theinonen kirjoitti:Taitaa olla vielä nykyisellään liian kallista ja hidasta tuo 3D tulostaminen jotta sillä kannattaisi mitään pienoismallia kummoisempaa alkaa kyhäämään. Lisäksi kyllä niitä tulostettuja kappaleita joutuu käsin viimeistelemään kuitenkin.
Päin vastoin. Useiden tuotteiden kohdalla hinta on halpaa ja nopeaa. Nopeudessa on kyse samanlaisten esineiden määristä. Viimeistely maalauksineen yms. hoituu samalla tulostimella.

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 14.02
Kirjoittaja theinonen
Ei ainakaan jos hintataso pidetään siellä kuolevaisten ulottuvissa ja joka tapauksessa on kallista nykyisiin valmistusmenetelmiin verrattuna.

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 15.49
Kirjoittaja Lampela
theinonen kirjoitti:Ei ainakaan jos hintataso pidetään siellä kuolevaisten ulottuvissa ja joka tapauksessa on kallista nykyisiin valmistusmenetelmiin verrattuna.
Mistäköhän syystä sitten mm. autonvalmistajat ilmoittavat säästävänsä kustannuksissa siltä osin kun ovat siirtymässä 3D tulostukseen?

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 16.00
Kirjoittaja Lampela
Jotta kysymys saisi vähän laatikon ulkopuolista ajattelua: http://3dprint.com/49489/boeing-3d-print/

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 17.18
Kirjoittaja Matkamies
Linketetty juttu ei taida kauheasti vahvistaa väitteitä.

Siinä ei väitetä, että tulostetut osat tulisivat halvemmaksi. Tulostamisen idea on siinä, että suurta määrää varaosia ei tarvitse säilöä kentillä eikä odottaa niiden saapumista vaan osa voidaan tulostaa nopeasti. Säästö tulee siis varastojen pienenemisenä ja seisokin lyhyytenä, jolloin tulostettu voi olla aika paljonkin kalliimpi ja tulostus silti järkevää.

Jutussa ei myöskään viitata suurta kuormitusta kestäviin osiin vaan kaikenlaiseen pieneen. Osien ketävyydestäkään ei puhuta. Voi olla, että tulostettu osa on mahdollisimman pian vaihdettava oikeaan osaan.

Tulee sieltä mitä tahansa, voi aika varmasti veikata, että se ei toimi moneen vuoteen kylmässä ja lumisessa ympäristössä. Se ei ymmärrä suomen kieltä eikä suomalaisia liikennemerkkejä. Eikä sitä siksi myydäkään Suomessa pitkään aikaan. Innokkaimmat tilaavat sen silti suoraan Jenkkilästä toimitettuna kotiovelle. Joku aataminaikuinen valittaa siitä, kun istuimia ei saa säädettyä lainkaan. Pari päivää jenkkijulkaisun jälkeen ensimmäinen on myytävänä Hompussa kovaan hintaan.

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 18.27
Kirjoittaja Lampela
Matkamies kirjoitti:Linketetty juttu ei taida kauheasti vahvistaa väitteitä.
Tarkoitukseni ei ole ollenkaan vahvistaa väitteitä, vaan osoittaa kiinnostuneille että Applella saattaa olla autonkin kohdalla intressejä joita ei helposti tule mieleen kun tarkastellaan vain perinteisiä valmistusmenetelmiä. 3D tulostus on yksi tällainen eikä suinkaan ainoa näkökulma johon monet suursijoittajat sijoittavat todella suuria määriä rahaa. Applella on mitä sijoittaa.

Autoja myydään jo tänään samoin argumentein kuin Applen kelloja. Ne halutaan yksilöllisin varustein ja massatuotanto ei tähän oikein taivu. Yksilöllisyydestä ollaan valmiita maksamaan "luksuslisää" kuten kultaisista kelloista joiden toimintaan ei kullan mukaan tuominen muuta millään tavalla.

3D tulostuksella tuotetaan rakettimoottorien ja suihkumoottorien osia jotka ovat mitä vaativimmissa olosuhteissa. Ne tulevat Boingin mukaan halvemmaksi kuin perinteisessä sarjatuotannossa. Se ei kuitenkaan ole se asia jota kuvittelen Applen auto-ajatuksien käsittelevän vaan nimenomaan se yksilöllisyys.

Re: Apple Car

Lähetetty: 26.9.2015 klo 23.35
Kirjoittaja tuomas92
3D-tulostus on kustannustehokas silloin, kun volyymit ovat pieniä. Tarkan valumuotin valmistuskustannukset ovat niin isot, että tulostamalla osa voidaan välttää ne. Lisäksi tuotekehityksessä on tärkeää, että yhden osan valmistusprosessi on nopea ja uusia versioita voidaan valmistaa ilman, että lopulta nurkissa lojuu kasa tarpeettomia muotteja eri kehitysvaiheista.

Esimerkiksi jos muotin hinta on vaikkapa 500 000 euroa, on järkevämpää käyttää tuo raha suoraan osan tulostukseen (joka kestää parhaimmillaan päiviä), kuin odotella ensin kuukausia muotin valmistumista ja sitten valaa yksi kappale. Tulostamalla voidaan tietysti myös valmistaa kappaleita, joita esimerkiksi perinteisillä valuprosesseilla ei saada aikaan.

Nuo ovat ne syyt, miksi SpaceX tulostaa rakettimoottoreiden osia – niitä tarvitaan vähän ja niitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Autoissa kuitenkin valmistusmäärät ovat aivan toisenlaiset (verrattuna myös lentokoneisiin) – osan koosta ja muodosta riippuen valmistuserän ei tarvitse olla edes kovin suuri, ennen kuin yhden osan hinta perinteisin menetelmin valmistettuna painuu 3D-tulostetun vastineensa hinnan ali. Tulostettu osa taas maksaa aina yhtä paljon, eikä sen hinta alene valmistusmäärien kasvaessa.

SpaceX:n moottori on hieno osoitus siitä, että tulostetut osat ovat hyvinkin soveltuvia vaativiin olosuhteisiin. Ongelma on osien tulostaminen isoina massoina kustannustehokkaasti, jonka ympäri ei toistaiseksi ole mitään kiertotietä, vaan teknologian täytyy kehittyä vielä paljon, paljon halvemmaksi ja tehokkaammaksi, jotta se on mahdollista.

Yksilöitävyys on ollut keskeinen juttu autoteollisuudessa jo hyvin pitkään, ja siinä on onnistuttu ilman 3D-tulostusta. En millään jaksa uskoa, että Apple tekisi autostaan niin yksilöitävän, että sen valmistuksessa pitäisi turvautua tulostettuihin osiin. Näkisin Applen valttikorttien olevan aivan jossain muualla.

Re: Apple Car

Lähetetty: 27.9.2015 klo 4.33
Kirjoittaja Lampela
tuomas92 kirjoitti:Yksilöitävyys on ollut keskeinen juttu autoteollisuudessa jo hyvin pitkään, ja siinä on onnistuttu ilman 3D-tulostusta. En millään jaksa uskoa, että Apple tekisi autostaan niin yksilöitävän, että sen valmistuksessa pitäisi turvautua tulostettuihin osiin. Näkisin Applen valttikorttien olevan aivan jossain muualla.
Jos kuuntelee autoteollisuuden itsensä esittämiä arvioita 3D tulostuksesta ja yksilöitävyydestä, niin saa helposti sen käsityksen että nykyiset valmistumenetelmät ovat kuin ovatkin ongelmallisia autoteollisuuden kannalta. Kun täällä Amerikassa, vaikka ostovolyymit ovat todella suuria, saa haluamaansa yksilöllistämistä odottaa jo pelkän värin valinnassa helposti kuukauden, ymmärtää että autoteollisuudella on suurta kiinnostusta uusien tekniikoiden löytämiseen. Tämä kiinnostus ei varmaan jää huomaamatta myöskään applelta. Tällä hetkellä täällä on aika isot markkinat yksilöllistämiseen jälkikäteen ja siinä vaihdetaan helposti suuri määrä vakio-osia uusiin. 3D tulostus on lyömässä läpi tässä suhteessa muuallakin kuin lentokoneissa. Päivittäin tulee televisiomainoksia joissa luvataan nimikoituja puskureita, istuimia jne. halvemmalla kuin aidot varaosat ja ihmiset ostavat.

Täällä ei myydä lainkaan euroopassa myydyimpiä halvempia automalleja. Ehkä Apple on huomannut tämänkin.

Teslaa myydään enemmän kuin sitä tuotetaan ja sitä järjettömän hinnan lisäksi myös yksilöllistetään tehtaan ulkopuolella.

Kaikella tällä haluan sanoa, että minun arveluni eivät ole sen kummempia kuin muidenkaan, mutta Apple on aiemminkin osoittanut tekevänsä sitä mikä muista ei ole kannattavaa. On hyvä syy uskoa että Apple tietää autoistakin enemmän kuin kaikki tähän foorumiin kirjoittavat yhteensä. Patenteista päätellen saamme kyllä vielä useammankin kerran yllättyä. Ei siitä mitä Apple tuo markkinoille, mutta varmaan siitä mitä siellä pitkällä tähtäimellä suunnitellaan.

Re: Apple Car

Lähetetty: 27.9.2015 klo 22.05
Kirjoittaja exlex
Jenkeissä myydään jatkuvasti suurempia määriä eurooppalaisia autoja ja jenkkiautofirmoilla ei mene mitenkään loistavasti. Esim. General Motors oli menossa konkurssiin ja valtio pelasti sen. Vähän sama homma oli Teslalla. Teslassa on vielä kaikenlisäksi sellainen ironinen juttu, että jokainen Tesla tuottaa firmalle tappioita toistaiseksi eikä tuota pennin jeniä voittoa. Eli perustuu rahoitukseen toiminta toistaseksi. Vaikka toivon Teslalle kaikkea hyvää.

Eli jos tähän suuntaan edetään Jenkeissä tullaan myymään enemmissämäärin Audeja, VW, BMW, Mersuja, Toytataa jne. Yleensä autot tehdään tänäpäivä täysin massatuotantona järjettominä määrinä. Hyvä esimerkki on VW kehittämä MQB-runko. Samaa alusta löytyy VW Golfista, Audi A3:sesta, Seat Lenista, VW Passatista, Skoda Octaviasta. Eli suunta näyttää päinvastoin olevan menossa enemmän vain sarjatuotannon suuntaan. https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... B_platform

Oma veikkauseni on että jossakin vaiheessa joitakin osia saatetaan valmistaa 3D-tulostuksella, kuten erikoisosat. Mutta näitä myydään niin marginaalisesti, että ei voida puhua että kaikki osat tehdään tulostuksella. Eli varmaan joskus 10-20-vuodenpäästä voidaan katsella tilanne uudelleen oikeasti. Mutta luulen että tuolloin auton rungot tehdään edelleen perinteisesti massatuotantona ja roboti hitsaa osat kiinni. Eli en usko vielä mihinkään massatuotantoon tässävaiheessa. Nimimerkillä 3D-tulostanut muovisia mockuppeja useasti ja vielä tuollaisella oikealla teollisuuskoneella, jotka maksaa ihan sairaasti. Laatu ei ole samaa mitä oikeat massatuontantona tehdyt kappaleet. Toimivat kuitenkin loistavasti prototyyppeinä.

Kuva

Tosiaan itse en sekoittaisi tuota Boingin 3D-tulostusta tuon tekstin perusteilla tähän. [8-|]

Re: Apple Car

Lähetetty: 28.9.2015 klo 6.06
Kirjoittaja Lampela
Apple tekee edelleen myös sellaisia tuotteita joita ei parhaalla tahdollakaan voi kutsua massatuotteiksi. Miksi Apple siis autossakaan lähtisi kilpailemaan jonkin sellaisen kanssa? Applen tuotteissa on suurempi kate kuin yleensä massatuotteissa. Miksi se lähtisi autossakaan kilpailemaan sellaisilla joissa on pieni kate?

Sen sijaan kuten jo aiemmin mainitsin, Amerikassa on todella hyvät markkinat kaikelle henkilökohtaisille varusteille. Niihin kuuluvat niin auton korit, sisusta kuin moottoritkin, elektroniikasta puhumattakaan joka on Applen vahvinta aluetta. On vaikea kuvitella etteikö Kiinassa, Koreassa tai vaikkapa Intiassa valmistettaisi perinteisin menetelmin niitä auton osia joita massavalmistuksena valmistetaan Applen elektroniikkatuotteissakin. Sen sijaan uutta ja erityisesti haluttua on se johon Apple on viimevuosina erityisesti satsannut ja joka näkyy kellossakin, designiin.

Kuka elää se kenties näkee.