Niinpä, eikä vain Suomessa. Sellaisessakin epäloogisessa paikassa kuin Espanjan pohjoisrajalla voi olla ankara talvi ja lumi voi estää tavallisellakin autolla liikkumista. Mustaa jäätä on muuallakin kuin Suomessa, olen huomannut.Sherukka kirjoitti:Voisin ennustaa ettei Suomessa tohdi talvella 50 vuoteen päästää auto ajamaan itsenäisesti.
Apple Car
Apple-maailman tapahtumia Suomessa ja muualla
Re: Apple Car
Re: Apple Car
Elä nyt höpötä. Ajaminen ei kehitä ihmistä älyllisesti pätkääkään vaan päinvastoin. Tästä on esimerkkejä usemman ammattikunnasta lol. Eiköhän ne älykkäämmät yksilöt ihan istu siel takapenkillä! Ihminen sitä autoo ohjaa toistaiseksi niin ihminen on täysin vastuussa siitä mitä liikentees tapahtuu, vai väitätkö että nykyään onnettomuudet johtuu autojen ratin muodosta tai laitevioista yms. teknisistäseikoista!!? Epätodellista että tämmösestä pitää edes naputtaa....theinonen kirjoitti:Ei, vaan suurin riski on liiallinen tekniikka ja ihmiset jotka luottavat siihen liikaa. Mitä yksinkertaisempia asiat ovat niin sen toimintavarmempia ja luotettavampia.IIIMacci kirjoitti:Perustelu: ihminen on suurin riski liikenteessä - fact!
Tehdään kaikesta mahdollisemman helppoa ja automatisoidaan jokainen homma niin seurauksena on uusi sukupolvi vajaaälyisiä käsipäivää-reppanoita, jotka eivät osaa itse tehdä mitään. Siinä on todellisuudessa suurin riski ihmiskunnan kehityksen kannalta.
Viimeksi muokannut IIIMacci, 12.8.2016 klo 8.38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Siinä vaiheessa kun luottaa liikaa ylihintaiseen autoonsa ja sen sisältämään tekniikkaan, ihmisestä tulee varomaton, otetaan ylimääräisiä riskejä ja onnettomuuksia tapahtuu. Tarvitaan tervettä pelkoa jotta osataan varautua yllättäviin tapahtumiin, ja myös sellaisiin jotka eivät johdu omasta itsestä vaan muista tienkäyttäjistä.
Autonomisia autoja on turha vielä markkinoida, koska taivaallakin jossa tämä on suhteellisen helppo toteuttaa, pitää olla lentäjä ja sen lentäjän pitää olla hereillä eikä katsoa tabletilta mitään Harry Pottereita.
Autonomisia autoja on turha vielä markkinoida, koska taivaallakin jossa tämä on suhteellisen helppo toteuttaa, pitää olla lentäjä ja sen lentäjän pitää olla hereillä eikä katsoa tabletilta mitään Harry Pottereita.
Re: Apple Car
Joo kyl mä lähen siitä että joko ihminen ajaa sitä autoo tai ei. Välimaastot toki on kyseenalaisia kun on puolipilottia ja cruiseria niin siinä useen tarvii olla enemmän valppaana kun että ajaa ilman. Samoilla linjoilla olen että ihmisestä tulee varomaton kun luottaa liikaa muihin juttuihin.. vrt. pyöräily ja kypärät. Jengi vetää ihan naulapäässä kun luottaa että ne on super-ihmisiä kypäräpäässä.. itse ajan ilman ja monta onnettomuutta on vältetty sillä että olen todella valppaana ympäristöstä. KOP KOP KOP
Mut mun läppä oli pitkälle tulevaisuuteen eli ihminen ei saa ollenkaan ajaa vaan sen hoitaa kone, sillä ihminen itse on pahin riski liikenteessä - faktaa.
Edit: voita väittämien päälle - surkuhupaisan näköisestä presiksestä mutta sisältää aimopaketin tutkittua faktaa!
http://www.ntsb.gov/news/speeches/MRose ... 020211.pdf
Ihminen on suurin riski liikenteessä - maalla merella ja ilmassa.
Edit: lisättäköön että toi tulevaisuuden visio ei toki tarkota että onnettomuuksia ei enää tapahdu vaan kun koneet hoitaa liikenteen niin onnettomuuksien määrä romahtaa. Aina varmasti tulee olee teknisiä vikoja yms. tilttiä mutta siihen suhteessa miten paljon ihmiset tunaroi liikenteessä niin toi on jotain ihan olematonta.
Mut mun läppä oli pitkälle tulevaisuuteen eli ihminen ei saa ollenkaan ajaa vaan sen hoitaa kone, sillä ihminen itse on pahin riski liikenteessä - faktaa.
Edit: voita väittämien päälle - surkuhupaisan näköisestä presiksestä mutta sisältää aimopaketin tutkittua faktaa!
http://www.ntsb.gov/news/speeches/MRose ... 020211.pdf
Ihminen on suurin riski liikenteessä - maalla merella ja ilmassa.
Edit: lisättäköön että toi tulevaisuuden visio ei toki tarkota että onnettomuuksia ei enää tapahdu vaan kun koneet hoitaa liikenteen niin onnettomuuksien määrä romahtaa. Aina varmasti tulee olee teknisiä vikoja yms. tilttiä mutta siihen suhteessa miten paljon ihmiset tunaroi liikenteessä niin toi on jotain ihan olematonta.
Viimeksi muokannut IIIMacci, 12.8.2016 klo 11.57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Apple Car
Voiskohan Apple ollakin kehittelemässä auton sijaan ajotietokonetta? Siis modulaarista toiminnallista/viihde-CPU-näyttöä? Sen voisi valita esim. Bemariin tehdaslisävarusteena.
Re: Apple Car
Ymmärsin vähän väärin. Pahoitteluni.Anghorn kirjoitti:Presiis. Oma kommenttini olikin tarkoitettu lähinnä T. Heinoselle, joka väitti, etteivät autonomiset autot voi koskaan toimia Suomen talvessa.exlex kirjoitti:Mutta tällä hetkellä tarkkuus ei riitä. Toinen ongelma on että jos sataa lunta paljon, niin satelliittien signaali ei lukitu. Tällä tavalla toteutettu autopilotti on vielä kaukana tulevaisuudessa.Anghorn kirjoitti:Tekniikalla on tapana kehittyä.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: 13.2.2014 klo 17.08
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Kuka tohtori? »
Tuskin sijasta, rekrytoinnista päätellen. Ystäväni joutui muuttamaan työttömäksi Kaliforniaan, kun hänen autosuunnitteluinsinöörimiehensä päämetsästettiin Australian GM:n palveluksesta Applelle.Pippin kirjoitti:Voiskohan Apple ollakin kehittelemässä auton sijaan ajotietokonetta? Siis modulaarista toiminnallista/viihde-CPU-näyttöä? Sen voisi valita esim. Bemariin tehdaslisävarusteena.
Re: Apple Car
En kiistä tätä, mutta kuten itsekin sanot...IIIMacci kirjoitti:Mut mun läppä oli pitkälle tulevaisuuteen eli ihminen ei saa ollenkaan ajaa vaan sen hoitaa kone, sillä ihminen itse on pahin riski liikenteessä - faktaa.
...valpas ihminen on (ainakin toistaiseksi) myös paras turvallisuusvaruste. Joku joskus sanoi, että auton rattiin pitäisi airbagin sijasta laittaa neljännesmetrin rautatanko. Olis darwinilla vähemmän hommia.IIIMacci kirjoitti:monta onnettomuutta on vältetty sillä että olen todella valppaana ympäristöstä. KOP KOP KOP
Ja itse asiassa tänä päivänä jo todellisuuttakin. Moderni auto kaistavahteineen ja adaptiivisine cruiseeneen ajelee hyvällä säällä ja hyvien maalausten vallitessa oikein näppärästi ihan omillaankin edellä menevän perässä, kun huijaa sen luulemaan että kädet on ratissa. Suosittelen olemaan erittäin tarkkana kun ko. touhua harrastaa.Pippin kirjoitti:Ympäristö on realiteetti. Mielestäni a-auto on mahdolinen, mutta vain erityisillä väylillä. Suuri ero tämä.
Viimeksi muokannut Adige, 15.8.2016 klo 20.08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1347
- Liittynyt: 11.12.2009 klo 21.11
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Juuri kaikenlaisiin ruuhkatilanteisiin auto-auto olisi ihan ykkönen. Se osaisi rajoittaa liikennevirrat vastaamaan tien maksimaalista läpimenokykyä, välttäisi haitariliikkeitä ym. Toki se vaatisi että kaikki autot olisi auto-autoja, tai ainakin ylivoimaisesti suurin osa. Muutenhan tilanne on tässä kuten siinä vanhassa ruotsalaisvitsissä, jolloin päättivät siirtyä vasemmanpuoleisesta liikenteestä oikeanpuoleisiin porrastetusti, niin että ensi vaiheessa siirtyy rekat ja sitten viikon päästä henkilöautot.Pippin kirjoitti:Jollain tavalla tulisi varmaan päästä järjestelmään jossa kaikki liikenteenohjaus on databasessa, ilman sitä auto ei voi liikkua autonomisesti. Ei auto voi "nähdä" liikennevaloa tai liikennemerkkiä, se voi olla lumeen, kuran tai jonkun esineen, puun tai toisen auton takana. Toinen ongelma on muun liikenteen epäloogisuuden anaysoiminen. Ken on ajanut sadeaikaan ruuhkassa italialaista vuorenrinnettä kapealla spaghettitiellä (ei kaiteita) vuoron perään peruutellen ja edeten jonon mukana tai koskaan ajanut intiassa isoon risteykseen, tietää, ettei ehkä olie ihan huomisen asia tämä,exlex kirjoitti: Toinen ongelma on että jos sataa lunta paljon, niin satelliittien signaali ei lukitu. Tällä tavalla toteutettu autopilotti on vielä kaukana tulevaisuudessa.
-
- Viestit: 1347
- Liittynyt: 11.12.2009 klo 21.11
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Ilmailu olisi kai turvallisempaa ilman ihmisiä ohjaamossa, mutta matkustajat eivät uskalla kyytiin.theinonen kirjoitti:Siinä vaiheessa kun luottaa liikaa ylihintaiseen autoonsa ja sen sisältämään tekniikkaan, ihmisestä tulee varomaton, otetaan ylimääräisiä riskejä ja onnettomuuksia tapahtuu. Tarvitaan tervettä pelkoa jotta osataan varautua yllättäviin tapahtumiin, ja myös sellaisiin jotka eivät johdu omasta itsestä vaan muista tienkäyttäjistä.
Autonomisia autoja on turha vielä markkinoida, koska taivaallakin jossa tämä on suhteellisen helppo toteuttaa, pitää olla lentäjä ja sen lentäjän pitää olla hereillä eikä katsoa tabletilta mitään Harry Pottereita.
Re: Apple Car
"Apple Inc. has shut down some elements of its effort to build an electric self-driving car and laid off several dozen employees, according to a person familiar with the matter."
http://www.wsj.com/articles/apple-shuts ... 1473475712
E: Ei näytä linkin kautta pääsevän itse uutiseen, mutta kun googleen kirjoittaa otsikon, niin sitä kautta näkee
On taas ihmeellistä tämä tietotekniikka.
http://www.wsj.com/articles/apple-shuts ... 1473475712
E: Ei näytä linkin kautta pääsevän itse uutiseen, mutta kun googleen kirjoittaa otsikon, niin sitä kautta näkee
On taas ihmeellistä tämä tietotekniikka.
Viimeksi muokannut niiksu, 12.9.2016 klo 20.16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPhone 5 16gbiPhone SE 32gbiPhone 8+ 256gb15" rMBP late 2013TV 4. gen13” MBP mid 2012Cinema Display 24”AirPods Pro iPhone 13 Pro 256gb
Re: Apple Car
Nyt Tesla on alkanut perumaan sen self-driving car juttuja. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/autop ... a/5Q2eZD7Y
Kyllähän näissä self-driving teknologioissa on vielä matkaa oikeasti siihen, että niitä voi käyttää turvallisesti. Applella menee tuohon tekniikkaan helposti se 5-15-vuotta ennen kuin voidaan odottaa mitää hienoa sieltä. Tätä ennen VW:nit yms. ovat tuoneet useamman sellaisen auton markkinoille.
Kyllähän näissä self-driving teknologioissa on vielä matkaa oikeasti siihen, että niitä voi käyttää turvallisesti. Applella menee tuohon tekniikkaan helposti se 5-15-vuotta ennen kuin voidaan odottaa mitää hienoa sieltä. Tätä ennen VW:nit yms. ovat tuoneet useamman sellaisen auton markkinoille.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
Re: Apple Car
Onneksi. Yhtiö jonka rohkein teko viimeiseen viiteen vuoteen on ollut poistaa 3.5mm liitin puhelimestaan on syytä pysyä kaukana mistään tärkeästä. Nuo automotive resurssit tarvitiin puhelinpuolelle; kaikki paukut laitettu nyt pohtimaan josko 2018 iphone väriskaalaan lisättäisiin "electric blue". Joka tulee tietenkin olemaan amazing.niiksu kirjoitti:"Apple Inc. has shut down some elements of its effort to build an electric self-driving car and laid off several dozen employees, according to a person familiar with the matter."
Re: Apple Car
Kyllä vain. Tämä on oikasti hyvä uutinen. Samoin kuin se, että Tesla ottaa takapakkia asiassa. Kyllä autot on tarkoitettu ihmisten ajettavaksi.
iPhone 5 16gbiPhone SE 32gbiPhone 8+ 256gb15" rMBP late 2013TV 4. gen13” MBP mid 2012Cinema Display 24”AirPods Pro iPhone 13 Pro 256gb
Re: Apple Car
Huhutaan, että Apple haluaisi haukata palan McLarenista: http://www.iltasanomat.fi/formula1/art- ... 66001.html
Bite my shiny metal ass!
-
- Viestit: 1956
- Liittynyt: 30.8.2014 klo 20.45
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja oppenheimer »
Formulauutiset on aina luotettavia. Eritoten uutisen ollessa lainattu, suomennettu ja tulkittu jommankumman iltapäivälehden toimittajan toimesta.
It's easy to die up here. Everything else is just work.
Re: Apple Car
Iltasanomien "uutinen" on aiheeseen liittyvä huhu eikä fakta, jolloin totuuspohjaa väittämällä ei ehkä ole. Lähteen tarkastelu vaatii maksullista tilausta, joten suomennuksen tai tulkinnantasoa ei voi arvioida ellei ole lähdettä lukenut. Muita artikkeleita löytyy maksutta englanniksi.
Koko ketju on pelkkä huhu. Lähes kaikki uutiset on lainattuja jostain, tutkiva journalismi on harvinaista herkkua.
Koko ketju on pelkkä huhu. Lähes kaikki uutiset on lainattuja jostain, tutkiva journalismi on harvinaista herkkua.
Bite my shiny metal ass!
Re: Apple Car
Eipä McLarenilla ole mitään tarkoitusta myydä firmaansa, totesivat jo näin.
Aikamoinen taakka tulisi Applelle tuosta kun pitäisi hyysätä niitä autonvalmistusta, formuloita jne jne.
Kuulostaa jotenkin typerältä että Apple edes miettisi McLarenin ostamista. Varmasti löytyisi joku pienempi kaliiberin firma samalta "luxus" alueelta.
Aikamoinen taakka tulisi Applelle tuosta kun pitäisi hyysätä niitä autonvalmistusta, formuloita jne jne.
Kuulostaa jotenkin typerältä että Apple edes miettisi McLarenin ostamista. Varmasti löytyisi joku pienempi kaliiberin firma samalta "luxus" alueelta.
iPhone 15 Pro Max & Google Pixel 8 Pro | Apple Watch Ultra
Apple Macbook Pro 14” M2 Pro
Tesla Model Y
Apple Macbook Pro 14” M2 Pro
Tesla Model Y
Re: Apple Car
Joku spekuloi, että ei se vroom vroom business applea missään vaiheessa kiinnostanutkaan.
https://techcrunch.com/2016/09/23/its-n ... ing-after/
Hyvä niin, vaikka mulla ei varaa mclareniin olekaan, on muilla valmistajilla ikävä tapa kopioida applea. Eli pian tankkaaminen ei onnistuisi ilman donglea.
https://techcrunch.com/2016/09/23/its-n ... ing-after/
Hyvä niin, vaikka mulla ei varaa mclareniin olekaan, on muilla valmistajilla ikävä tapa kopioida applea. Eli pian tankkaaminen ei onnistuisi ilman donglea.
Re: Apple Car
MacBook Pro 16" M2 Pro 2023
iPhone 13 Pro Max
Apple Watch 5 Hermès; AppleTV 4K; AirPods 2. Gen; AirPods Pro Max
iPhone 13 Pro Max
Apple Watch 5 Hermès; AppleTV 4K; AirPods 2. Gen; AirPods Pro Max
Re: Apple Car
Tämän hetken omput: iPad Air 2019, iPod Classic 160Gt ja vanha Macbook Pro.
Re: Apple Car
MacBook Pro 16" M2 Pro 2023
iPhone 13 Pro Max
Apple Watch 5 Hermès; AppleTV 4K; AirPods 2. Gen; AirPods Pro Max
iPhone 13 Pro Max
Apple Watch 5 Hermès; AppleTV 4K; AirPods 2. Gen; AirPods Pro Max
Re: Apple Car
Ottaen huomioon Apple-brändin aiheuttamat tunteet puolesta ja vastaan, niin Apple-autolla ajaminen voi herättää huomattavaa vihaa ja ilkivaltaa. Vihreästi ajattelevat vandalisoivat katumaastureita, ja urheiluautot ovat aina herättäneet kateellisissa vihaa, esim. näin.
Apple-auton muotoilu on myös kysymysmerkki; onko muotoilu muilta lainaavaa, vai lähdetäänkö keksimään jotain uutta. Form over function -periaate ei autoissa ole kovin suositeltavaa. Ovatko värit hillittyjä vai räiskyviä?
Entä takuu- ja huoltoasiat? Jos merkkihuolto herättää jo nykyisissä autoissa kiukkua, niin Applen tuntien voi odottaa, että Apple-auton merkkihuolto ei ainakaan löysennyksiä tilanteeseen tuo. Kuinkahan pitkään saamme Suomessa odottaa ensimmäistä Apple-autojen merkkihuoltoa?
Apple-auton muotoilu on myös kysymysmerkki; onko muotoilu muilta lainaavaa, vai lähdetäänkö keksimään jotain uutta. Form over function -periaate ei autoissa ole kovin suositeltavaa. Ovatko värit hillittyjä vai räiskyviä?
Entä takuu- ja huoltoasiat? Jos merkkihuolto herättää jo nykyisissä autoissa kiukkua, niin Applen tuntien voi odottaa, että Apple-auton merkkihuolto ei ainakaan löysennyksiä tilanteeseen tuo. Kuinkahan pitkään saamme Suomessa odottaa ensimmäistä Apple-autojen merkkihuoltoa?
Ole varovainen Applen päivitysten kanssa
Re: Apple Car
Kun ottaa huomioon, että Tim Cook tosiaan pari viikkoa sitten myönsi Applen tutkailevan vain itseajavan auton ohjausalustaa, ei sitä varsinaista autoa Applelta kannata tässä vaiheessa pohtia ensinkään. Katsotaan sitten parin-kolmen vuoden kuluttua, onko homma edennyt merkittävästi, ja jos on, mihin suuntaan.Aatamix kirjoitti:Ottaen huomioon Apple-brändin aiheuttamat tunteet puolesta ja vastaan, niin Apple-autolla ajaminen voi herättää huomattavaa vihaa ja ilkivaltaa. Vihreästi ajattelevat vandalisoivat katumaastureita, ja urheiluautot ovat aina herättäneet kateellisissa vihaa, esim. näin.
Apple-auton muotoilu on myös kysymysmerkki; onko muotoilu muilta lainaavaa, vai lähdetäänkö keksimään jotain uutta. Form over function -periaate ei autoissa ole kovin suositeltavaa. Ovatko värit hillittyjä vai räiskyviä?
Entä takuu- ja huoltoasiat? Jos merkkihuolto herättää jo nykyisissä autoissa kiukkua, niin Applen tuntien voi odottaa, että Apple-auton merkkihuolto ei ainakaan löysennyksiä tilanteeseen tuo. Kuinkahan pitkään saamme Suomessa odottaa ensimmäistä Apple-autojen merkkihuoltoa?
MacBook Air M1, iPhone 13 Pro Max, Marantz M-CR603.
Palaa sivulle “Ajankohtaista Apple-maailmasta”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit