Sivu 11/12

Re: Apple Car

Lähetetty: 28.6.2017 klo 23.21
Kirjoittaja Hepo
SlowDaddy kirjoitti:Mikäköhän olisi tämän Applen "iAuton" takuu ( 6 kk ?) , saisikohan sillä ajaa sateessa ja pakkasessa :-)
Ei sillä saa ollenkaan ajaa. Se kuljettaa matkustajia, jos nyt haluaa kuljettaa.

Re: Apple Car

Lähetetty: 8.7.2017 klo 17.52
Kirjoittaja exlex
Apple linja-auto / taksi. Ompas seksikästä. [:D]

Itse kyllä pidän todella paljon autolla ajamisesta, joten voisin korkeintaan ottaa autopilotin, niin kuin lentokoneissa. Mutta automaattista autoa en halausi itselleni. Kontrollit kuljettajalla.

Re: Apple Car

Lähetetty: 9.7.2017 klo 8.00
Kirjoittaja IIIMacci
^ kuljettaja on pahin riski liikenteessä. Itse uskon että tietyillä poikkeuksilla - pidemmällä tulevaisuudessa auton ajaminen tullaan kieltämään lailla. <:o) [?]

Re: Apple Car

Lähetetty: 9.7.2017 klo 10.49
Kirjoittaja theinonen
Ihmisaivot ovat silti huomattavasti tehokkaammat kuin mikään mikropiiri prosessoimaan tietoa ja verrattuna ihmisen omaan havainnointiin sensoreissa on se vika etteivät pysty ennakoimaan vaan toimivat ainoastaan jälkikäteen saadun informaation perusteella.


Pahin riski liikenteessä on luottaa liikaa tekniikkaan, koska se toimii ainoastaan ennalta määrättyjen ehtojen mukaan ja yllätys yllätys ne toimintarajat on määrittänyt ihminen.

Re: Apple Car

Lähetetty: 9.7.2017 klo 22.49
Kirjoittaja exlex
IIIMacci kirjoitti:^ kuljettaja on pahin riski liikenteessä. Itse uskon että tietyillä poikkeuksilla - pidemmällä tulevaisuudessa auton ajaminen tullaan kieltämään lailla. <:o) [?]
En ole ihan varma tuosta tai olet oikeassa, että kuljettaja on suurin riski. Olen seurannut vuosia lentokoneiden autopilottien kehittymistä ja keskustelua. Siellä on ajatuksena, että autopilotti on apuväline ja ongelmatilanteissa sekä laskussa lentäjän rooli on pääroolissa. Autopilotti on lähinnä apuväline. Ongelmana on että autopilotti perustuu tekniikkaan ja niissä esiintyy aika-ajoin vikoja sekä käsitysongelmia. Tällöin lentäjä. Rooli on pakollinen. Eli suoraan lentäessä paikasta a -> paikkaan b pyritään käyttämään autopilottia, mutta itse liikenteessä ja laskuissa sekö nousuissa lentäjä tekee työt. Tottakai, jos lentokentällän on käytössä tarkkuusjärjestelmiä, kuten ILS niin tällöin sitä pyritään käyttämään apuna. Mutta lentäjä tekee tällöin joka tapauksessa laskuun tarvittavan työn. Eli autopilotti on lähinnä apuväline.

Itse en todellakaan usko vielä ainakaan 30-50 vuoteen, että autot automatisoitusivat niin ettei niissä ole esim. Ollenkaan rattia. Tai voihan tuollaisia olla esim. Jossain julkisissa, mutta ei henkilö autoissa. Ongelmaksi muodostuu olosuhteen, kuten lumi, rankka vesisade, laitevika, laitteiden epätarkkuus jne. Laitteiden pitäisi kehittyä ihan hurjasti että niillä voisi ajaa turvallisesti esim. talvella lumisateessa. Asfaltissa olisi oltava jotain magneetteja, jota auto sitten seuraisi.

Vielä sen verran viilaan, että googlenkin on ns. Tämä itsestään liikkuva auto, mutta auto on niin kaukana todellisuudesta, että sitä on melko turha edes kuvitella normikäyttöön vaikka euroopassa. Auto toimii hyvin californiassa, mutta ajetaampa se vaikka suomeen, niin hymy hyytyy aika-alta yksikön. Muutama pisara lunta ja auto on pysähtynyt. Saati pakkaset. [:D]

Re: Apple Car

Lähetetty: 10.7.2017 klo 18.21
Kirjoittaja IIIMacci
Kyllä se vaan on tosiasia että autot ei aiheuta onnettomuuksia vaan ihminen.

Ja samalla sivulla että kyllä siinä 50+ vuotta menee mut sooner or later... voi hyvin olla ettei tapahdu meijän elinaikana...

Visiosta olen sitä lieltä että mikä vaan mikä vähentää onnettomuuksia niin menee kaiken edelle. Ja toki tossa ob levelit ja ratti ilmestyy hätä ja vikatilanteissa... onhan noit hienoja visioita scifileffois.

Re: Apple Car

Lähetetty: 10.7.2017 klo 19.04
Kirjoittaja theinonen
Jostain kumman syystä vain kilpa-autoilussa joudutaan suhteellisen usein jättämään homma kesken teknisten ongelmien takia, eikä suinkaan ainoastaan kuljettajan ajovirheen vuoksi. Mitä monimutkaisempi tekniikka niin sen todennäköisemmin se hajoaa jossain vaiheessa ja on vaikeampi korjata.


Julkinen liikenne on jo keksitty niitä varten jotka eivät halua ajaa itse, joten Applen ei kannata tuohon hommaan liian paljon resursseja laittaa. Isolla rahalla ostettava auto ostetaan ajamista varten ja yleisesti ottaen ihan muista syistä kuin vain siirtymiseen pisteestä A pisteeseen B. Siksi tuollainen itseajava auto on jo lähtökohtaisesti tuomittu epäonnistumaan, koska tuollainen tulisi kyseeseen ainoastaan siinä kategoriassa jossa ostetaan maksimissaan 2000 euron autoja joita käytetään siirtymiseen paikasta toiseen. Päinvastoin tuollainen automaattiauto tulee olemaan huomattavasti tavallista autoa kalliimpi, koska joudutaan lisäämään paljon ylimääräistä turhaa tekniikkaa ja kukaan normaalijärkinen ei tule semmoista summaaa maksamaan siitä, että ajaminen on otettu kuljettajalta pois. Autoilussa se ajaminen on suhteellisen tärkeä osa koko hommaa ja muuten voisi liikkua vaikka polkupyörällä jos ei ajaminen kiinnosta.

Re: Apple Car

Lähetetty: 10.7.2017 klo 20.09
Kirjoittaja Lampela
Jostain kumman syystä onnettomuustilastot kertovat että lähes aina syy on kuljettajassa. Toisaalta taas itse ajavat autot ovat ajettuihin kilometrimääriin suhteutettuna huomattavasti turvallisempia. Kiinnostus niitä kohtaan on paljon suurempaa kuin tässä ketjussa useat olettavat. Niitä haluavat eniten ne jotka kokevat ruuhkan jokapäiväisenä ilmiönä ja haluavat päästä siitä ja sen aiheuttamasta stressistä eroon. Autonvalmistajat ovat tutkimuksiensa johdosta todella ajan tasalla siitä kuinka paljon niitä halutaan ja mihin hintaan. Suurin potentiaalinen ostajamäärä on suurkaupungeissa joita Suomessa ei ole yhtäkään.

Re: Apple Car

Lähetetty: 10.7.2017 klo 21.08
Kirjoittaja Sherukka
Autonvalmistajat eivät nyt todellakaan ole ajan tasalla. Luulevat ehkä olevansa mutteivät oikeasti koskaan ole.

Re: Apple Car

Lähetetty: 10.7.2017 klo 21.20
Kirjoittaja Lampela
Osakkeenomistajat taitavat päättää tästä, emme me.

Re: Apple Car

Lähetetty: 10.7.2017 klo 23.56
Kirjoittaja exlex
Lampela kirjoitti:Jostain kumman syystä onnettomuustilastot kertovat että lähes aina syy on kuljettajassa. .
Näinhän se on, mutta se ei siltikään pistä ihmisiä hankkimaan autoja, että ne olisivat vain turvallisia, muuten kaikki ajelisivat Volvoilla. [:D] Miksi ostetaan "super autoja", moottoripyöriä tai muuten tehokkaita autoja? Sen takia, koska porukka tykkää rälläillä, ei sen takia että niillä olisi turvallista ajella. Mutta julkiset voitaisiin toteuttaa kokonaan tälläisillä automaattisilla linjoilla. Tietenkin voi olla montaa mieltä onko tuollainen hyvä, kun kuljettaja häviää.
Lampela kirjoitti: Toisaalta taas itse ajavat autot ovat ajettuihin kilometrimääriin suhteutettuna huomattavasti turvallisempia. Kiinnostus niitä kohtaan on paljon suurempaa kuin tässä ketjussa useat olettavat. .
Haluan korostaa, että tälläisiä itse ajavia autoja ei ole vielä ensimmäistäkään markkinoilla. Jos viitataa Teslaan, niin sen ns. "autopilotti" on todella beetta-asteella ja se on aiheuttanut jo useamman kuolonkolarin ja todella monta onnettemuutta. Videoita löytyy Youtubesta. Myös Tesla on myöntänyt, että sitä ei saa käyttää, kuin kädet ratissa ja jatkuvasti keskittyen ajamiseen. Jos puhutaan vuorostaan Googlen autosta, niin se on täysi vitsi koko auto toistaiseksi. Se on ensinkin todella hidas liikenteessä ja se ei toimi edes vesisateella kunnolla. Se että autosta tulisi oikeasti täysin automaattinen ja vielä normaali olosuhteisteissa, eikä pelkästään California lämmössä on matkaa vielä paljon. Varmasti joskus tulee, muttei vielä pitkään aikaan.
Lampela kirjoitti: Niitä haluavat eniten ne jotka kokevat ruuhkan jokapäiväisenä ilmiönä ja haluavat päästä siitä ja sen aiheuttamasta stressistä eroon. Autonvalmistajat ovat tutkimuksiensa johdosta todella ajan tasalla siitä kuinka paljon niitä halutaan ja mihin hintaan. Suurin potentiaalinen ostajamäärä on suurkaupungeissa joita Suomessa ei ole yhtäkään.
Jos viitataan automaattisella autolla siihen, että ruuhkassa voi levähtää autossa, niin se ok, mutta ruuhkiin automaatiset autot eivät luonnollisestikkaan vaikuta. Ja aina voi käyttää julkisia. Ihminen voi aina valita vaihtoehtoisen reitin, kun tietokone joutuu seuraamaan navigaattoreita yms.

Itse ostaisin mielelläni auton, jossa olisi oikeasti turvallinen autopilotti ja käyttäisin sitä todennäköisesti melko usein, varsinkin pitkillä työ- ja lomamatkoilla. Mielestäni autopilotti on vähän samanlainen kuin vakionopeuden säädin. Silloin kun sitä käyttää voisi käyttää yhtähyvin autopilottia. Muulloin en itse käyttäisi.

Olen theinosen kanssa osittain samoilla linjoilla, että tästä saattaa tulla Applelle kallis oppireissu.

Re: Apple Car

Lähetetty: 11.7.2017 klo 0.15
Kirjoittaja Lampela
Jos viitataan Teslaan, niin kannattaa lukea onnettomuustilastot kunnolla. Kaikissa tapauksissa kuljettaja on tehnyt virheen. Vaikka syynä on kuljettajan kannalta ollut huonosti suunniteltu ohjeistus, niin sittenkin kuljettaja on ollut se joka on tehnyt virheen.

Mitä tulee Googlen autoon, sen vitsikkyys riippuu juurikin siitä kuka sitä katselee. Se mikä kiinnostaa auton valmistajia, google mukaanlukien on se onko sillä potentiaalisia ostajia. Kun asiaa kysytään niiltä jotka eniten kärsivät autoilun haitoista, ne väittävät kiven kovaa haluavansa juuri tuollaisen auton.

Tieto on valtaa tässäkin asiassa. Tesla houkuttelee vain tosi rikkaita, mutta muiden autonvalmistajien mielessä näyttää olevan enemmänkin juuri googlen kaltainen auto koska sitä tutkitusti halutaan.

On täysin yhdentekevää mitä mieltä minä asiasta olen. Minusta autoja ei tarvittaisi ylipäätään kuin murto-asa nykyisestä. Lyft ja Uber toimivat mainiosti ja halvalla kun julkinen ei riitä. Mutta autonvalmistajat (joksi Apple ei lainkaan tunnustaudu) ajattelevat lähinnnä mitä jää viivan alle ja siitä niillä on rutkasti enemmän kokemusta kuin minulla.

Re: Apple Car

Lähetetty: 11.7.2017 klo 0.42
Kirjoittaja Aatamix
https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE

Yllä olevalla videolla esimerkki, että miten kehittyneitä itseajavat autot jo ovat.

On eri määritelmiä, että mitä vaaditaan itseajavalta autolta. Korkein määritelmä on sellainen, että auto ajaa itse kaikissa olosuhteissa ja paikoissa (myös maastossa). Tuohon voi mennä kauan aikaa. Itse veikkaan, että tuon videon kaltainen itseajava auto yleistynee jo 10 vuoden sisällä tavallisten kuluttajien keskuudessa. Jätän silti veikkaamatta, että onko 10 vuoden päästä 10 % vai 90 % autokannasta itseajavia.

Re: Apple Car

Lähetetty: 11.7.2017 klo 6.20
Kirjoittaja IIIMacci
Kuten kaikes tekniikassa niin homma kehittyy asteittain:

1. Cruiser-mode (ollu jo pitkään)
2. Cityautopilot (5-10v)
3. Urban autopilot (10-15v)
4. All terranin selfdriving-mode (20-25v)
5. Self driving - manual mode only on expeptions (40-50+v)

Ihan noi karkeesti - todellisuudessa välisteppejä varmasti on vaik kuinka...

Haluan uskoa että isommat linjaukset tehdään valtio -eu-waeva tasolla johon valmistajilla ja osakkeenomistajilla ei ole mitään sananvaltaa, eli mitä pidemmälle mennään sitä enemmän tulee säädöksiä kunnes ajaminen kielletään tilastojen nojalla poikkeustilanteita lukuunottamatta kokonaan. Selänteet saa ajaa niit urheiluautoja vaan niille tarkoitetuilla suljetuilla radoilla.

Internet ei unohda - 50vuoden pääst joku kaivaa tän kommentin ja julistaa mut edesmenneeks legendaksi -visionääriksi ;)

Re: Apple Car

Lähetetty: 11.7.2017 klo 9.46
Kirjoittaja exlex
Lampela kirjoitti:Jos viitataan Teslaan, niin kannattaa lukea onnettomuustilastot kunnolla. Kaikissa tapauksissa kuljettaja on tehnyt virheen. Vaikka syynä on kuljettajan kannalta ollut huonosti suunniteltu ohjeistus, niin sittenkin kuljettaja on ollut se joka on tehnyt virheen.
Tuon se mitä Tesla on julkisesti sanonut. Tesla joutuin ensinkin muuttamaan autopilot nimen, koska porukka käytti ominaisuutta autopilottina. Sitten tämän seuraksena auto ei pysähtynytkään joissakin tilanteissa, kun ei tunnistanut estettä ja kuljettaja joutui onnettomuuteen tai kuoli.

Tuossa yksi video missä henkiö joutuu onnettomuuteen, kun pilotti pettää ja henkilö kuoli.
https://www.youtube.com/watch?v=fc0yYJ8-Dyo

Eli todellakaan kuljettaja ei ole tehnyt virhettä vaan auto. Olen lukenut aiheesta ihan tekniikanalan lehdistä / netti uutisista, joissa on käyty aiheet vaihe vaiheelta läpi.
Aatamix kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE

Yllä olevalla videolla esimerkki, että miten kehittyneitä itseajavat autot jo ovat.
Videolla toi Teslan järjestelmä. Vastaavat järjestelmät löytyy myös esim. Volvolta, mutta he eivät mainosta sitä autopilottina ja ovat ihan rehellisesti sanononeet, että kyseinen ominaisuus on lähinnä apuväline ja sitä ei tule käyttää missään tapauksessa autopilottina.

Mutta ovat kyllä kehittyneet ja toivon mukaan tuollaisia oikeasti toimivia ja turvallsia järjestelmiä uskaltaisi jo hankkia ehkä 10-vuoden sisään. Mutta itse miellän kyseisen ominaisuuden lähinnä "adaptiivisen vakionopeudensäätimen" versioksisi 2.0. Tuossa video toiminnasta: https://www.youtube.com/watch?v=8-RIQfo_35w Mielestäni tuo ei eroa oikeastaan "autopilotista" enää älyttömästi ja toi on ollut jo saatavana autoihin ihan perus varusteena 7-vuotta.

Tuossa videoita vielä yksi video Teslan autopilotista.
https://www.youtube.com/watch?v=-2ml6sjk_8c


Mutta haluan korostaa, että suunta on varmasti hyvä tässä suhteessa, että saadaa uusia apuvälineitä. Mutta ei todellakaan ole tulossa täysin automaattisia autoja vielä pitkään aikaa ja toivottavasti ei tulekaan. Itse halua ajaa itse autoani ja voi hankkia tuollaisen lisävarusteen ja käytän sitä tarvittaessa, mutta itse haluan olla kuskina. Koko autoilun hauskuushan menisi, jos autolla ei saisi enää itse ajaa. [:D]

Re: Apple Car

Lähetetty: 13.7.2017 klo 9.13
Kirjoittaja iTorsti
Ei taida toimia perusteluna, että ihminen aiheuttaa vaaratilanteet [:D] Toki näin on, kun ihminen on se, joka saa autot myös liikkeelle. Se, että ihminen aiheuttaa kolarit, ei tarkoita, että automaattiautoissa kolareita ja ongelmia olisi vähemmän. [:|]

Re: Apple Car

Lähetetty: 15.7.2017 klo 15.32
Kirjoittaja IIIMacci
Jep jep, ei vielä pitkään aikaan. Edge oli viel vähä aikaa sit ihan tajutonta kyytiä. Kehitys kehittyy...

Re: Apple Car

Lähetetty: 2.8.2017 klo 12.15
Kirjoittaja exlex
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kysely ... a/kSWynirV

Veikkaanpa että jos tutkimus tehtäsiin missä tahansa muualla, niin lopputulos olisi sama. Itseäkään ei kiinnosta täysin automaattiset autot, vaan lähinnä autot joissa automaatti näyttelee apuvälinettä.

Re: Apple Car

Lähetetty: 2.8.2017 klo 18.00
Kirjoittaja JHA
Aatamix kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE

Yllä olevalla videolla esimerkki, että miten kehittyneitä itseajavat autot jo ovat.

On eri määritelmiä, että mitä vaaditaan itseajavalta autolta. Korkein määritelmä on sellainen, että auto ajaa itse kaikissa olosuhteissa ja paikoissa (myös maastossa). Tuohon voi mennä kauan aikaa. Itse veikkaan, että tuon videon kaltainen itseajava auto yleistynee jo 10 vuoden sisällä tavallisten kuluttajien keskuudessa. Jätän silti veikkaamatta, että onko 10 vuoden päästä 10 % vai 90 % autokannasta itseajavia.
Eipähän tuossa arvailussa tarvitse edes jännittää. Itseajava auto ei ole loppuunsaakka tuotteistettu _tuote_ vielä muutamaan vuoteen joten jos et keksi hyvää vastausta kysymykseen "mistä tarvittava rahoitus" on päivänselvää että vettä virtaa vielä Vantaassa tovi jos toinenkin ennenkuin autokannasta edes 50% on korvautunut itsestään ajelevilla.

Re: Apple Car

Lähetetty: 6.8.2017 klo 1.53
Kirjoittaja Nuuska1
Re: Apple Car

» Aatamix 11.7.2017 klo 0.42
https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE

Ja kuinkahan sitten käy kun tuon videon noin 1.30 kohdassa STOP-merkin ohittava pyöräilijä tuleekin oikealta tai vasemmalta???

Hienon näköistä meininkiä - mutta kun ne muut , , ,

Re: Apple Car

Lähetetty: 24.8.2017 klo 8.51
Kirjoittaja exlex
Hmm.

Tämän uutisen mukakaan Apple olisi haudannut autoprojektin https://m.kauppalehti.fi/uutiset/applen ... n/NNEViAd5

Re: Apple Car

Lähetetty: 24.8.2017 klo 15.33
Kirjoittaja Aatamix
Jos Apple ei itse valmista koko autoa, niin on mielenkiintoista nähdä, että miten Apple sulauttaa brändinsä muiden brändien kanssa. Myydäänkö Applen automatiikkaa vapaasti kaikille halukkaille, vai valitseeko Apple ne autobrändit, joille se myy? Entä onko tuo Applen automatiikka näkyvästi brändätty kuluttajalle asti? Ajattelee vaikka Ladaa tai intialaista Tataa, että saavatko he mainostaa autojaan tyyliin: "Apple ajaa Ladaa", "Tata Nano kulkee nyt Applen avulla", "Sisältää turvavyöt, ABS-jarrut ja Apple-ohjauksen".

Tähän mennessä Apple on ollut hyvin tarkka, että mitä toisia brändejä se antaa liittää itseensä. Siksi iPhonea ei mainosteta esim. Corning Gorilla -lasilla, vaikka oletettavasti myös iPhonessa se on. Brändinhallinta on ollut Applella ykkösvaltteja. Mureneeko se nyt?

Re: Apple Car

Lähetetty: 24.8.2017 klo 16.09
Kirjoittaja Jedi Knight
Epäilemättä se murenee jo huomenna. Noissa AppleCar uutisissa ei ole mitään uutisarvoista edes. Mutta kyllä se murenee, ällös ollos huolissas'!

Re: Apple Car

Lähetetty: 6.9.2018 klo 16.51
Kirjoittaja jeppe
Apple Car pääsi hiljattain otsikoihin kolaroituaan liikenteessä. Vika ei tietenkään ollut robottiauton.

Tähän liittyen, Volvon konsepti on varmaan jotain mihin Applekin tähtää ja markkinoille tulo on varmaan jossain 10v päässä aikaisintaan? Itse olisin välittömästi autokaupoilla kun tuo toteutuu...

https://tekniikanmaailma.fi/volvo-palja ... en-kanssa/

Re: Apple Car

Lähetetty: 6.9.2018 klo 17.06
Kirjoittaja Sherukka
Tärkeintä olisi mukavuus, eli vihdoin päästään taas siihen että autotehtaa kehittävät kilpaa alustoja, eikä kuten nyt, sporttiset paskat alustat jotka eivät palvele arkiliikenteessä yhtään ketää. Auton pitää jopa saada kallistella hiukan, se on myös turvallisempaa jos joutuu väistämään hirveä tms.