3D-mallinnusohjelmaa
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Aika vöyrii eteenpäin. Mitä jännää 3D-porukat ovat tällä välin hommailleet?
Uimahalli on tähän vuorokauden aikaan kiinni. Pohjoinen valo paahtaa sisään tehden temppujaan pinnoilla.
ArchiCAD 18, viimevuotinen mallinnus. Valosäätöjä hieman hiplailtu fysikaalisen renderointimoottorin ehdoilla (AC19 integroitu Cinerender by Maxon, en tiedä onko mitään muutoksia tapahtunut AC18->19 välillä). Rendausajat melko siedettäviä 8-ytimen Mac Pro 1,1:llä, vaihteluväli 6-22 min. Jatkotarkkuutta saa kun antaa moottorille vähän lisäaikaa.
Uimahalli on tähän vuorokauden aikaan kiinni. Pohjoinen valo paahtaa sisään tehden temppujaan pinnoilla.
ArchiCAD 18, viimevuotinen mallinnus. Valosäätöjä hieman hiplailtu fysikaalisen renderointimoottorin ehdoilla (AC19 integroitu Cinerender by Maxon, en tiedä onko mitään muutoksia tapahtunut AC18->19 välillä). Rendausajat melko siedettäviä 8-ytimen Mac Pro 1,1:llä, vaihteluväli 6-22 min. Jatkotarkkuutta saa kun antaa moottorille vähän lisäaikaa.
- Liitteet
-
- RUH-ilta_vai_aamu-01.png (1.49 MiB) Katsottu 19628 kertaa
-
- RUH-ilta_vai_aamu-02.png (705.87 KiB) Katsottu 19628 kertaa
-
- RUH-ilta_vai_aamu-03.png (761.24 KiB) Katsottu 19628 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Taloyhtiön osakkaiden mahdollisia rahareikiä. Laatta- ja kalusteluonnoksia pikkuisiin kylppäreihin. Mallinnukseen meni oma aikansa, lopulta jopa päiviä. Valaisin piti rakentaa itse, kun ei löytynyt valmista valmistajalta. Lumeneita tuli pantua luultavasti vähän enemmän kuin laki sallii, tai mitä oikealta näyttäisi.
Renderoinnit alle 10 min. per kuva, yhä samaisella 8-threadin Mac Pro 1,1:llä.
Ohjelmistot: Rhino 5 for Mac, ArchiCAD 19, Cinema 4D
Renderoinnit alle 10 min. per kuva, yhä samaisella 8-threadin Mac Pro 1,1:llä.
Ohjelmistot: Rhino 5 for Mac, ArchiCAD 19, Cinema 4D
- Liitteet
-
- E57-501.png (816.77 KiB) Katsottu 19231 kertaa
-
- E57-231.png (1 MiB) Katsottu 19231 kertaa
-
- E57-229.png (1.03 MiB) Katsottu 19231 kertaa
-
- E57-214.png (976.97 KiB) Katsottu 19231 kertaa
Viimeksi muokannut mikastus, 18.6.2016 klo 19.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Aika vierähtää, ja loma jo alkaa. Panelointeja avaruus vastaan binääritaulut. Atmosfääriasetuksia ja kuvasäätöjä. Uskomattoman paljon on tutkittavaa ja säätämisiä virtuaalisissa maailmoissa. Kaupungin Zen-puutarha synteettisine meripihkapalleroineen, sumulla ja sumutta, syövytyksin ja ilman. Muistinkäyttö Mac Pro 1,1:llä aika vaativalla tasolla. ArchiCAD jumitti viideksi minuutiksi (ohjelma ei vastaa). Heräsi lopulta itsekseen, ei tarvinnutkaan pakkolopettaa. Olisi pitänyt heti ostaa 64GB, koska sekin nähtävästi olisi mahdollinen konfiguraatioa tälle 2006 -mallin Pro Macilleni.
- Liitteet
-
- R-107.jpg (950.91 KiB) Katsottu 18720 kertaa
-
- ZenGarden ja meripihkapallerot.jpg (728.36 KiB) Katsottu 18720 kertaa
-
- ZenGarden muistinkäyttö.png (125.84 KiB) Katsottu 18720 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Itsellä käytössä Shade 3D ja Hash Animation Master, joihin olen erittäin tyytyväinen. Shade 3D:llä yhdistelemällä curved surface ja polygon mallinnusta, saa monimutkaisia muotoja ja objekteja toteutettua kohtuullisen kivasti.
Alla pari nopeasti tehtyä replikaattori testiä:
Alla pari nopeasti tehtyä replikaattori testiä:
- Liitteet
-
- chain3.jpg (44.93 KiB) Katsottu 18185 kertaa
-
- rio.jpg (55.68 KiB) Katsottu 18185 kertaa
-
- chain.jpg (80.65 KiB) Katsottu 18185 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Hienot mallinnukset. Renderointikin on hyvä. Varjot aavistuksen pehmeämmiksi, tekisi mielestäni poikaa.
Ohjelmiston nimestä päätellen animaatio on Hashin listalla tärkeysjärjestyksessä korkealla sijalla. Pillereistä esimerkiksi olisi tosi hauskaa nähdä jokin animaatiopätkä.
Mitä ulkoisia tai kolmannen osapuolen tiedostomuotoja tai renderointiohjelmistoja Hash A-M tukee?
btw. C4D ruoho-efektillä testaillut tämäniltaiset materiaalit liitteenä.
Ohjelmiston nimestä päätellen animaatio on Hashin listalla tärkeysjärjestyksessä korkealla sijalla. Pillereistä esimerkiksi olisi tosi hauskaa nähdä jokin animaatiopätkä.
Mitä ulkoisia tai kolmannen osapuolen tiedostomuotoja tai renderointiohjelmistoja Hash A-M tukee?
btw. C4D ruoho-efektillä testaillut tämäniltaiset materiaalit liitteenä.
- Liitteet
-
- Ruoho+matto.jpg (504.78 KiB) Katsottu 18073 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Animation Master tukee joitain kolmannen osapuolen tiedostomuotoja, mutta tuodot mallit tarvitsee yleensä käydä läpi ja korjata käsin. Tämä on seurausta siitä, että ohjelma käyttää patchejä polygonien sijaan. Patchit tarjoavat kyllä myös etuja mallintamiseen kuten pitävät monimutkaisen mallin yksinkertaisena ja kauniina. Liitteenä kuva Animation Masterin käyttöliittymästä (malli ei ole omani).mikastus kirjoitti:Hienot mallinnukset.
Mitä ulkoisia tai kolmannen osapuolen tiedostomuotoja tai renderointiohjelmistoja Hash A-M tukee?
Kokeilin tehdä Shade 3D:llä yksinkertaista animaatiota. Mallinnettu 10 minuutissa, joten ei ole kovin kaunis.
- Liitteet
-
- AM.jpg (528.17 KiB) Katsottu 17994 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Mallinnus opiskelut etenevät pikkuhiljaa oikeiden töiden ja kotihommien välissä. Shade 3D:lla animaatio -ja mallinnustyökaluja tullut viimeaikoina opiskeltua.
Kokeilu Shade 3D:n polygonimallinnus tutoriaalin hain animoinnista. Dropboxin mediasoitin takertelee itselläni jonkun verran ja näyttää loppuun jotain sinne kuulumatonta roskaa, mutta Windowsin mediasoitin toistaa tuon virheettä.
Mietin myös, että miten mallintaisin auton renkaan helpoiten. Shade 3D ei tue bend työkalua, millä rengasprofiilin taivuttaisi renkaan muotoon ja päädyin käyttämään replikaattoria työhön. Tämä olikin nopea ja äärimmäisen helppo tapa. Liitteenä kuva tästä.
Kokeilu Shade 3D:n polygonimallinnus tutoriaalin hain animoinnista. Dropboxin mediasoitin takertelee itselläni jonkun verran ja näyttää loppuun jotain sinne kuulumatonta roskaa, mutta Windowsin mediasoitin toistaa tuon virheettä.
Mietin myös, että miten mallintaisin auton renkaan helpoiten. Shade 3D ei tue bend työkalua, millä rengasprofiilin taivuttaisi renkaan muotoon ja päädyin käyttämään replikaattoria työhön. Tämä olikin nopea ja äärimmäisen helppo tapa. Liitteenä kuva tästä.
- Liitteet
-
- rengas.jpg (450.38 KiB) Katsottu 17649 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Blender lähestyy ympäripyöreää "tuotannonkestävä" -statusta.
FX-jampan demoreel: https://www.youtube.com/watch?v=BdlTrDzwre0
FX-jampan demoreel: https://www.youtube.com/watch?v=BdlTrDzwre0
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
On se Blender aika kamala viritelmä silti yhä vieläkin.
Ei anna hyvää ensivaikutelmaa, jos käynnistää ohjelman UHD-resoluutiolla ja tarvitsee mikroskoopin jotta edes löytäisi asetuksista jotain millä saa käyttöliittymää isommaksi.
Varmasti pätevä ja monipuolinen ohjelma noin muuten, jos pään hakkaaminen seinään kuulostaa mukavalta ajanvietteeltä.
Ei anna hyvää ensivaikutelmaa, jos käynnistää ohjelman UHD-resoluutiolla ja tarvitsee mikroskoopin jotta edes löytäisi asetuksista jotain millä saa käyttöliittymää isommaksi.
Varmasti pätevä ja monipuolinen ohjelma noin muuten, jos pään hakkaaminen seinään kuulostaa mukavalta ajanvietteeltä.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Renderfarmi on saanut lisätehoja. Mac Pro 4,1 -ketjussa arvioin kokonaislaskennan kasvaneen mukavasti. Pitihän nuo testit puskea läpi koko farmin osalta, koska muutoinhan sitä olisi joutunut tekemään rästitöitä tai jotain.
Arvioni 67000 ja 3700 osui aika lähelle oikeaa: GB 3=68803, CB R15=3677
C = processor cores
T = processor threads
GB3 = GeekBench 3
CB R15 = CineBench R15
OGL = Open GL fps
GC = graphics card
x MT = arvioitu hyperthreading-kerroin
Eli gigahertsit, RAM:min määrät ja muut satunnaiset inter- ja extrapolaatiot myös esitetty. Liitteenä laskelmat ja masiinat taulukoituna. Keskmääräinen vuosimalli koneilla on huikeat vm. 2009. Keskimäärin kahdeksan vuotta vanhaa rautaa siis..
edit. ja virhehän sinne tietenkin luikahti. Korjattu iMac 2007 geekbench 2000->2396. summa korjattu myös 68407->68803. Huikea muutos laskelmiin.
Arvioni 67000 ja 3700 osui aika lähelle oikeaa: GB 3=68803, CB R15=3677
C = processor cores
T = processor threads
GB3 = GeekBench 3
CB R15 = CineBench R15
OGL = Open GL fps
GC = graphics card
x MT = arvioitu hyperthreading-kerroin
Eli gigahertsit, RAM:min määrät ja muut satunnaiset inter- ja extrapolaatiot myös esitetty. Liitteenä laskelmat ja masiinat taulukoituna. Keskmääräinen vuosimalli koneilla on huikeat vm. 2009. Keskimäärin kahdeksan vuotta vanhaa rautaa siis..
edit. ja virhehän sinne tietenkin luikahti. Korjattu iMac 2007 geekbench 2000->2396. summa korjattu myös 68407->68803. Huikea muutos laskelmiin.
- Liitteet
-
- renderfarmi2.png (90.81 KiB) Katsottu 13548 kertaa
Viimeksi muokannut mikastus, 25.3.2017 klo 17.03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: virhe korjattu
Syy: virhe korjattu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Pieni pettymys kuitenkin. C4D team renderin tulokset eivät enää cinebenchistä ripatussa cpu.c4d -testissä parane vaikka koneiden yhteenlaskettu virtuaalinen teho selvästi kohoaakin.
Täytyy siis investoida muualle; ongelmakohtiin, eli renderointiverkkoon. Langallinen 100 Mbps reititin ei nyt sitten enää riitä mihinkään. Toinen tehokkaimmista Mac Proista ja toinen köpöimmistä iMaceista ei ehdi saada edes kaikkia resursseja ladattua, kun muutamat muut ovat jo laskeneet työnsä valmiiksi. Olen juuttunut vain viisinkertaisen nopeutuksen luuppiin, vaikka yrittäisin mitä temppuja.
Tarvitaan siis langallinen gigabitin reititin, jossa backbone on riittävän hyvä ja läpimeno per portti on 2Gbps. Näin tuloksistani päättelisin, tiedä sitten kuinka oikeasti käy kun nekin rahat on tuhlattu.
Täytyy siis investoida muualle; ongelmakohtiin, eli renderointiverkkoon. Langallinen 100 Mbps reititin ei nyt sitten enää riitä mihinkään. Toinen tehokkaimmista Mac Proista ja toinen köpöimmistä iMaceista ei ehdi saada edes kaikkia resursseja ladattua, kun muutamat muut ovat jo laskeneet työnsä valmiiksi. Olen juuttunut vain viisinkertaisen nopeutuksen luuppiin, vaikka yrittäisin mitä temppuja.
Tarvitaan siis langallinen gigabitin reititin, jossa backbone on riittävän hyvä ja läpimeno per portti on 2Gbps. Näin tuloksistani päättelisin, tiedä sitten kuinka oikeasti käy kun nekin rahat on tuhlattu.
- Liitteet
-
- AIX_Sponza.jpg (274.55 KiB) Katsottu 13523 kertaa
Viimeksi muokannut mikastus, 25.3.2017 klo 17.40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Blenkkuapostoli tässä taas päivää
Uutta Blender open movieta pukkaa tänään https://agent327.com/
Olipa itte leffoista mitä mieltä tahansa, on nuo jakoon laitetut assetit kovasti kiinnostavaa koluttavaa.
Olipa itte leffoista mitä mieltä tahansa, on nuo jakoon laitetut assetit kovasti kiinnostavaa koluttavaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Piti retroilla ja koluta vintiltä G4-933MHz Quicksilver (vm 2002). Muutaman hupaisan ja hieman nolonkin episodin jälkeen (ei isompia vahinkoja, eikä savua..) on nyt asennettuna SSD-levy IDE-levyn tilalle. Caarbon Copy Clonerin vanha ilmainen versio sattui olemaan saatavilla vanhalla limpulla, joten kloonasin koko systeemin. Sieltäpä löytyi yllättävää 3D-retroa. ArchiCAD 5.1 kahdenkymmenen vuoden takaa. Koska olin osioinut SSD:n kahtia, ja kloonannut myös OS 9.2:sen, eli Mac OS classicin, niin polkaisinpa ohjelmiston käyntiin.
Onhan nää koneet ja ohjelmat vähän muuttuneet tässä 20 vuodessa. Mutta toimii kumminkin. Iloksenne joitakin kuvaruutukaappauksia retroiltapäivästäni. Kannattaa huomioida erityisesti X-Bench-tulos Uncached Read, 2111.40. Baseline on siis 100 (joka perustuu tupla G5 2.0GHz kovalevymalliin). Tuo _osatulos_ on siis 21-kertaa niin nopea kuin tupla-G5 alkuperäisellä kovalevyllä.
Mallit ovat myös noin 20-vuoden takaa, tai mahdollisesti vanhempia. Mutkaobjektin olen värkännyt itse, tuolloin osasin vielä ohjelmoida silloista GDL:lää. Nyt se alkaa olla jo hieman liian vaikeaa.
Onhan nää koneet ja ohjelmat vähän muuttuneet tässä 20 vuodessa. Mutta toimii kumminkin. Iloksenne joitakin kuvaruutukaappauksia retroiltapäivästäni. Kannattaa huomioida erityisesti X-Bench-tulos Uncached Read, 2111.40. Baseline on siis 100 (joka perustuu tupla G5 2.0GHz kovalevymalliin). Tuo _osatulos_ on siis 21-kertaa niin nopea kuin tupla-G5 alkuperäisellä kovalevyllä.
Mallit ovat myös noin 20-vuoden takaa, tai mahdollisesti vanhempia. Mutkaobjektin olen värkännyt itse, tuolloin osasin vielä ohjelmoida silloista GDL:lää. Nyt se alkaa olla jo hieman liian vaikeaa.
- Liitteet
-
- Tuubi.png (16.98 KiB) Katsottu 12253 kertaa
-
- Kuva 4.png (307.9 KiB) Katsottu 12253 kertaa
-
- X-Bench-G4-SSD.jpg (88.62 KiB) Katsottu 12253 kertaa
-
- Kuva 11.png (121.64 KiB) Katsottu 12253 kertaa
Viimeksi muokannut mikastus, 27.5.2017 klo 16.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Metasequoiasta tullut uudesta versiosta betaversio ja innostuin näköjään taas vähän harrastelemaan parin kolmen kuukauden tauon jälkeen. Kannattaa tutustua jos ei jo ole kokeillut, koska on aivan loistava varsinkin kaikkien örkkimönkiäisten mallintamiseen armature työkalun avulla ja nykyisin löytyy myös OS X versio.
Hiukan parantelin vanhempaa sammakkokokeilua ja legendaarinen Realsoft 3D hoitaa rendauksen mallikkaasti.
- SakuSammakko.jpg (61.09 KiB) Katsottu 10611 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Sitex Air renderöinti theinosen 3d-mallista...theinonen kirjoitti:Metasequoiasta tullut uudesta versiosta betaversio ja innostuin näköjään taas vähän harrastelemaan parin
Hiukan parantelin vanhempaa sammakkokokeilua ja legendaarinen Realsoft 3D hoitaa rendauksen mallikkaasti.
- Liitteet
-
- froggie.jpg (35.97 KiB) Katsottu 10275 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Sammakot on symppiksiä, ja ihan hyvän makuisiakin.
Ymmärsinkö oikein, että AIR on windows/linux only-softaa?
Ja windowsille on näemmä myös ilmainen versio saatavilla. No onhan minullakin nykyään tuo windows, ei kait siinä, pääsen tuota tarvittaessa kokeilemaan. Käyttäisin kyllä yhä selvästi mieluummin näitä Maccejä.
Itse vetelen yhä tuolla Maxonin cinerenderillä, mutta kaikki kiinnostaa, varsinkin nuo näyttiskiihdytetyt moottorit ovat mielenkiinnon alla. Sellainen on tulossa uudessa Cinema 4D:ssäkin (R19), AMD:n Radeon Pro Render -moottori. Vaikuttaa melko pätevältä. Vaikka nVidiaa pidetäänkin AMD:tä kyvykkäämpänä firmana näyttispuolella, niin kilpailu tekee vain hyvää kuluttajan kannalta.
Nahkatuolitesti:
Ymmärsinkö oikein, että AIR on windows/linux only-softaa?
Ja windowsille on näemmä myös ilmainen versio saatavilla. No onhan minullakin nykyään tuo windows, ei kait siinä, pääsen tuota tarvittaessa kokeilemaan. Käyttäisin kyllä yhä selvästi mieluummin näitä Maccejä.
Itse vetelen yhä tuolla Maxonin cinerenderillä, mutta kaikki kiinnostaa, varsinkin nuo näyttiskiihdytetyt moottorit ovat mielenkiinnon alla. Sellainen on tulossa uudessa Cinema 4D:ssäkin (R19), AMD:n Radeon Pro Render -moottori. Vaikuttaa melko pätevältä. Vaikka nVidiaa pidetäänkin AMD:tä kyvykkäämpänä firmana näyttispuolella, niin kilpailu tekee vain hyvää kuluttajan kannalta.
Nahkatuolitesti:
- Liitteet
-
- Nahkatuoli.jpg (355.81 KiB) Katsottu 10251 kertaa
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Metasequoialla pikkuinen dinosaurus noin 20 minuutissa armature työkalun avulla.
Wikipediasta T-rex luuranko viitekuvaksi ja sitten vain piirtämään tikku-ukkoa.
Nopeasti vain extrudella silmäkuopat , suu ja kieli sekä lisätään pari palloa silmiksi. Lopuksi voi hiukan hienosäätää muotoa sculptaus työkalujen avulla.
Lopputulos näyttää yllättävän hyvältä Realsoft 3D:n puolella, tosin käytin enemmän aikaa rendauksen valmisteluun kuin itse mallintamiseen.
Wikipediasta T-rex luuranko viitekuvaksi ja sitten vain piirtämään tikku-ukkoa.
- Armature.jpg (712.89 KiB) Katsottu 6985 kertaa
- dinosaur.jpg (586.63 KiB) Katsottu 6985 kertaa
- rendertest.jpg (641.59 KiB) Katsottu 6985 kertaa
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit