Apple Car
-
- Viestit: 2860
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 16.35
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja lsippu »
Eri asia on ohitusten esto tai muu haitanteko, mutta sitä ei ole esim. mainitsemani 10-15 km alle tiekohtaisella maksiminopeudella ajaminen.
Joka puhuu alinopeudesta on ilmeisesti hakenut ajokorttinsa halvalla Viipurin bingosta.
-
- Viestit: 2989
- Liittynyt: 1.3.2010 klo 22.57
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja exlex »
1.) Audilla, BMW ja Volvolla on noita automaattiautoen prototyyppejä ollut jo kauemmin aikaa. Ennen Googlea yms. Esim. Omaan autooni on saatavana lisävaruste joka tekee autosta käytännössä automaattisesti kulkevan liikenteessä. Jarruttaa automaattisesti, kiihdyttää automaattisesti ja pitää auton tiellä automaattisesti. Esim. uudessa Audi A4:sessa löytyy audi driving assistance package. Eli kyseessä ei ole mikään uusi keksintö. Myös täysin automaattinen pysäköinti on tulossa uusiin autohin ajankuluessa. Ongelmana tässä on vain se, että valmistajat eivät saa lupia näihin kovin helposti, koska niiden pitää pystyä todistamaan niiden toimivuus täysin idioottivarmoiksi. Ongelmana on että kenen vika se on sitten kun auto-ajaa autopilotilla jonkun lapsen päälle parkkipaikalla?
Tuossa muutamia videoita jos haluaa katsoa noita noista autopiloteista:
https://www.youtube.com/watch?v=8K1mya0yRsU
https://www.youtube.com/watch?v=VDwMhSobaOg
https://www.youtube.com/watch?v=vt20UnkmkLI
Mikä tulee johonkin googleen / Appleen näissä auto asioissa, niin itselläni painoarvo on lähellä nollaa tällä hetkellä. Kummallakaan ei ole autoa, joten voihan sitä sanoa mitä haluaa, kun ei ole näyttöä. Mikä tulee googlen autoon, niin vertaisin sitä Nikon radio-ohjattavaan leluun enkä oikeaan autoon.
2.) Mikä tulee 100% automaattisiin autoihin, niin niitä tulee tuskin vielä noin 50-100 vuoteen oikeaan todelliseen liikenteeseen. (Eli siis autot joita ei ohjaa / aja kukaan muu, kuin auto itse eikä niitä voi edes ohjata manuaalisesti). Mutta noita autopilotti autoja tulee varmasti jo 20-vuoden sisään, ellei jo 7-vuoden sisään. Lentokoneet on tästä hyvä esimerkki. Niin kauan kuin lentokoneet eivät ole täysin automaattisia eivätkä lennä ilman ihmistä, niin ei autotkaan liiku ilman kuljettajaa. Olen kyllä täysin samaa mieltä theinonesen kanssa, että suurin osa haluaa ajaa autoaan itse. Itselläni ainakin autolla ajaminen on suurin osa hauskuudesta. Voisiko rinnalla olla autopilotti, niin ehdottomasti, mutta haluan silti ajaa autoa suurimmaksi osaksi.
3.) Itse usko massatuotannossa 3D-tulostukseen vielä vuosiin. Itselläni on jonkin verran kokemusta töistä noista (ei metallitulostimista) ja laatu on toistaiseksi aika skeidaa ja kallista. En näe yhtään mitään järkeä miksi pitäisi tehdä osia 3D-tulostimella jos voidaan saada osia nopeammin, laadukkaampaa, suurempia eriä yms. massatuotannolla. Joitakin yksittäisiä premiumosia voidaan kyllä ehkä tehdä 3D-tulostimella mutta muuten ei mitään järkeä. Voihan se olla jostakin coolia sanoa, että mulla on autossa vaihdekepinnuppi tehty juuri minua varten, mutta tämä on vielä niin kaukana siitä, että autoja tehtäisiin 3D-tulostamalla.
Mihin tämä tieto perustuu?Lampela kirjoitti:MIksi ihmeessä Apple pitäytyisi jossain autojen kohdalla perinteisissä valmistustekniikoissa tulevaisuuden autoa suunnitellessa kun se on jo vuosia kehittänyt sekä tietokoneiden että muidenkin laitteiden valmistukseen 3D valmistusmenetelmiä käyttäen tähän valtavat summat rahaa.
Käsitykseni mukaan Apple ei ole kehittänyt 3D-tulostustekniikkaa yhtään eteenpäin. Käyttääkö Apple edes 3D-tulostusta minkään tuotteen tekemiseen ja jos käyttää, niin eikö ne ole alihankkijat? Vai puhutko nyt prototyyppien tekemisestä?
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
- Viestit: 2989
- Liittynyt: 1.3.2010 klo 22.57
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja exlex »
Liikennelainsäädännössä ei tunneta "alinopeus" käsitettä. Sen sijaan siellä on maininta, jonka mukaan liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla (TLL 24). Hitaasti ajamisesta ei kuitenkaan ole määrätty rangaistusta, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Korkeintaan auto ohjataan pois vilkkailta väyliltä tai kysytään syytä alinopeuteen.lsippu kirjoitti:Olet väärässä. Koko tieliikennelaki ei tunne termiä alinopeus, piste ja ii!
Eri asia on ohitusten esto tai muu haitanteko, mutta sitä ei ole esim. mainitsemani 10-15 km alle tiekohtaisella maksiminopeudella ajaminen.
Joka puhuu alinopeudesta on ilmeisesti hakenut ajokorttinsa halvalla Viipurin bingosta.
Tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa moninkertaiseksi, jos auton nopeus poikkeaa 20% väylän keskimääräisestä nopeudesta eli muuta liikennettä merkittävästi nopeammin tai hitaammin ajavat lisäävät onnettomuusriskiä
Eli siis alinopeudesta ei voida sakottaa, mutta aiheettomalla hidastelulla voi saada sakot. Alhaalla tietoa enemmän.
http://www.imatralainen.fi/artikkeli/25 ... pikavoitto
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/27202-p ... uhti-sakko
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
- Viestit: 2860
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 16.35
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja lsippu »
Näin on, mutta poliisi puuttuu asiaan vain jos nopeus on yli 3X hitaampi kuin liikennemerkin sanelema maksimi:exlex kirjoitti:Liikennelainsäädännössä ei tunneta "alinopeus" käsitettä. Sen sijaan siellä on maininta, jonka mukaan liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla (TLL 24). Hitaasti ajamisesta ei kuitenkaan ole määrätty rangaistusta, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Korkeintaan auto ohjataan pois vilkkailta väyliltä tai kysytään syytä alinopeuteen.lsippu kirjoitti:Olet väärässä. Koko tieliikennelaki ei tunne termiä alinopeus, piste ja ii!
Eri asia on ohitusten esto tai muu haitanteko, mutta sitä ei ole esim. mainitsemani 10-15 km alle tiekohtaisella maksiminopeudella ajaminen.
Joka puhuu alinopeudesta on ilmeisesti hakenut ajokorttinsa halvalla Viipurin bingosta.
Tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa moninkertaiseksi, jos auton nopeus poikkeaa 20% väylän keskimääräisestä nopeudesta eli muuta liikennettä merkittävästi nopeammin tai hitaammin ajavat lisäävät onnettomuusriskiä
Eli siis alinopeudesta ei voida sakottaa, mutta aiheettomalla hidastelulla voi saada sakot. Alhaalla tietoa enemmän.
http://www.imatralainen.fi/artikkeli/25 ... pikavoitto
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/27202-p ... uhti-sakko
http://www.iltalehti.fi/autot/2015050619637814_au.shtml
Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Risto Lammin mukaan huoli alinopeuden vaarallisuudesta on osittain turha, sillä se aiheuttaa vähän vaaratilanteita.
- Esimerkiksi ohittaessa onnettomuusriski on paljon suurempi, Lammi sanoo.
Osalle autoilijoista on muodostanut harhakäsitys, että nopeusrajoituskyltti osoittaa sen nopeuden, jota tiellä pitää ajaa. Näin ei kuitenkaan ole. Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus. Hiljempaa ajoa ei ole kielletty.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja theinonen »
-
- Viestit: 2860
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 16.35
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja lsippu »
Täällä Kouvolassa on koko kaupungin sisällä max. nopeus joko 30 tai 40 km/h, jotta kenenkään ei tarvitse ohitella esim. mopoja tai mopoautoja - hyvin toimii - vain sisääntuloväylillä on 50 -60 km/h max. nopeus sallittu. EU on ehdottanut taajamanopeuksien laskun v. 2020 mennessä 30 km/h niillä väylillä joilla ei ole erillistä kevyenliikenteen väylää, joten kannattaa jo hyvissä ajoin totutella inhimillisempiin nopeuksiin , ennen kuin kaikki iKaarat meidät siihen pakottaa.theinonen kirjoitti:Sen vielä kestää kun joku ajelee 50 km/h alueella neljääkymppiä, vaikka kyseinen nopeusrajoitus koskee ainoastaan aivan ydinkeskustaa. Sillon taas kun joku ajaa hikisesti sen 30 km//h keskellä leveätäkin kaistaa etuoikeutetulla tiellä, pysähtyy jokaisen risteyksen kohdalla vaikka muilla on kolmiot ja kerää kerää jonoa taakseen niin on aivan oma vika jos ihmiset ajavat takapuskurissa kiinni ja tekevät tyhmiä ohituksia. Tuossa tapauksessa jos ei taito/uskallus riitä ajamaan normaalia taajamanopeutta niin voisi edes ajaa siellä tien reunassa ja olla hiukan ajatusta mukana, koska myös se ettei aja liian hiljaa on muiden ihmisten huomioon ottamista liikenteessä.
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Kun seuraa Forbesia ja muita taloutta seuraavia lähteitä löytää näitä uutisia kohtuullisen usein: http://3dprint.com/92563/apple-3d-print-flexible/exlex kirjoitti:Melkoista settiä taas.
Mihin tämä tieto perustuu?Lampela kirjoitti:MIksi ihmeessä Apple pitäytyisi jossain autojen kohdalla perinteisissä valmistustekniikoissa tulevaisuuden autoa suunnitellessa kun se on jo vuosia kehittänyt sekä tietokoneiden että muidenkin laitteiden valmistukseen 3D valmistusmenetelmiä käyttäen tähän valtavat summat rahaa.
-
- Viestit: 2989
- Liittynyt: 1.3.2010 klo 22.57
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja exlex »
Mutta katsotaan millaista auto projektia sieltä on tulossa ulos ehkä joskus. Toivottavasti parempaa luvassa, kuin Apple Watch. Itseä hieman harmittaa toi Applen linjaus, että se ainakaan toistaiseksi aijo yhdistää padiä ja Läppäriä. Olis oikeasti tuote jonka itse haluaisin. Nyt pitää omistaa kaksi laitetta ja kuskata välillä molempia mukana.
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
- Viestit: 2462
- Liittynyt: 5.9.2010 klo 10.37
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja KenSu »
Pakko viisastella, mutta mitä ihmettä tarkoittaa 3X hitaampi kuin? Mitä se tarkoittaa esim. 50 km/h nopeusrajoitusalueella? 3 X 50 km/h = 150 km/h eli tarkoittaako tämä -100 km / h nopeutta (50 km/h - 150 km/h = -100 km/h)?lsippu kirjoitti: Näin on, mutta poliisi puuttuu asiaan vain jos nopeus on yli 3X hitaampi kuin liikennemerkin sanelema maksimi:
http://www.iltalehti.fi/autot/2015050619637814_au.shtml
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja JHA »
Kotimaisten kielten keskus on määrittänyt käsitteet aikaa sitten:KenSu kirjoitti:Pakko viisastella, mutta mitä ihmettä tarkoittaa 3X hitaampi kuin? Mitä se tarkoittaa esim. 50 km/h nopeusrajoitusalueella? 3 X 50 km/h = 150 km/h eli tarkoittaako tämä -100 km / h nopeutta (50 km/h - 150 km/h = -100 km/h)?lsippu kirjoitti: Näin on, mutta poliisi puuttuu asiaan vain jos nopeus on yli 3X hitaampi kuin liikennemerkin sanelema maksimi:
http://www.iltalehti.fi/autot/2015050619637814_au.shtml
http://www.kotus.fi/nyt/kotuksen_kolumn ... a_vahemman
-
- Viestit: 1661
- Liittynyt: 21.1.2009 klo 16.43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja applerules! »
Voisihan tuosta löytyä toki innovaatiota! Parkkipaikalla anturit havaitsee, että oveen tulee kolhu viereen parkkeeranneen töhön toimesta. Auto automaattisesti laskuttaa korjauskulut kortiltasi ja varaa ajan valtuutettuun car -huoltoon Hollannissa. Asiat on järjestelty jo ennen kun palaat kauppareissulta!
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
Luulen kans näin. Ihmiset eivät oikein tajua mistä on tässä kyse. 100 % auto-auto vaatisi ihan toisenlaisen liikenne infran, mm. liikenn merkit jotka ovat reaaliaikaisesti tiedossa datana. Auro-autohan ei osaa lukea eikä koskaan tule osaamaankaan lukea liikennemerkkejä.exlex kirjoitti: 2.) Mikä tulee 100% automaattisiin autoihin, niin niitä tulee tuskin vielä noin 50-100 vuoteen oikeaan todelliseen liikenteeseen. (Eli siis autot joita ei ohjaa / aja kukaan muu, kuin auto itse eikä niitä voi edes ohjata manuaalisesti). Mutta noita autopilotti autoja tulee varmasti jo 20-vuoden sisään
-
- Viestit: 840
- Liittynyt: 17.6.2008 klo 20.03
- Paikkakunta: Raisio, Raw.
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Lampela »
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Niin, harmi vain ettei äidinkielen ja matematiika osaaminen kulje käsi kädessä tuolla kotuksessa. Kun äidinkielellämme pystyy ilmaisemaan asiat 1) tarkasti ja ymmärrettävästi tai 2) harhaanjohtavasti ja epäselvästi, niin kumpi vaihtoehto on parempi?JHA kirjoitti:Kotimaisten kielten keskus on määrittänyt käsitteet aikaa sitten:KenSu kirjoitti:Pakko viisastella, mutta mitä ihmettä tarkoittaa 3X hitaampi kuin? Mitä se tarkoittaa esim. 50 km/h nopeusrajoitusalueella? 3 X 50 km/h = 150 km/h eli tarkoittaako tämä -100 km / h nopeutta (50 km/h - 150 km/h = -100 km/h)?lsippu kirjoitti: Näin on, mutta poliisi puuttuu asiaan vain jos nopeus on yli 3X hitaampi kuin liikennemerkin sanelema maksimi:
http://www.iltalehti.fi/autot/2015050619637814_au.shtml
http://www.kotus.fi/nyt/kotuksen_kolumn ... a_vahemman
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: 14.4.2009 klo 20.37
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja klany »
Siihen on kyllä aika pitkä matka, että tuo auto hanskaisi lumisateessa ajamisen, en pidättäisi hengitystä. Tuotahan ei ole vielä testattu julkisella tiellä edes kovassa sateessa, turvallisuussyistä.Luulon sijasta luulisi miljoonan kilometrin kokemuksen (Googlen auto) kertovan enemmän siitä mikä toimii ja mikä ei. Tästä on ihan oikeaa tietoa saatavissa. Jokaisen liikennemerkin paikka ja ominaisuudet ovat tarkkaan tiedossa myös liikennemerkkien asettajien tietokannoissa silloinkin kun ne maastossa ovat vaikkapa lumen peitossa.
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Lampela »
On kyllä testattu. Riippuen sateen määrästä automaattiautot tekevät vähemmän virheitä kuin ihminen. Kun olosuhteet ovat tarpeeksi huonot, auto ei liiku eikä tee virheitä ollenkaan päin vastoin kuin ihminen joka viis veisaa liikennesäännöistä ja liikkuu säässä jossa ei ole lain edellyttämää näkyvyyttä ja kuten kaikki tiedämme ensilumen tulo Suomessakin yllättää lukuisat autoilijat joka vuosi.klany kirjoitti:Siihen on kyllä aika pitkä matka, että tuo auto hanskaisi lumisateessa ajamisen, en pidättäisi hengitystä. Tuotahan ei ole vielä testattu julkisella tiellä edes kovassa sateessa, turvallisuussyistä.
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: 14.4.2009 klo 20.37
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja klany »
Sillä välin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_carAs of 2014 Google's prototype has not driven in snow or heavy rain.
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Miksi ihmeessä kukaan kuvittelisi että kehitys olisi jossain vaiheessa pysähtynyt sateen tai lumen takia. Lumisissa olosuhteissa lukuisat uudistukset kuten lukkiutumattomat jarrut ja luistonesto ovat jatkuvan kehittelyn kohteena. Apple on neuvotellut Michiganiin perustetun koeradan käytöstä. Ei ole vaikea arvata että syynä on juurikin Applen autoon liittyvät asiat ja siellä on riittävästi huonoja sääolosuhteita testeukseen.
Kaikki tämähän on spekulointia, mutta viitteet siihen että Apple puuhaa autojen parissa enemmän kuin vain iOS integraation kautta, ovat vahvat. Useimmat ongelmat kuljettamattomien autojen kohdalla liittyvät nimenomaan elektroniikkaan. Erilaisten antureiden, kuvan hahmottamiseen jne. liittyviä firmoja Apple on viime aikoina ostellut aika lailla. Jos tarkkailee investoijien kiinnostusta asiaan, ei ole lainkaan kaukaa haettua odottaa että huhut Applen kiinnostuksesta autoon ovat ihan aitoja.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Jotta auto voisi olla täysin automaattinen sen pitäisi mennä kiskoilla, mutta silloin se ei olisi auto vaan juna. Tuon tyyliseen liikenteeseen, tai lentämiseen sopii automaatio vallan hyvin mutta nykytekniikalla täysin itsenäinen auto ei ole vielä mahdollista toteuttaa. Jotta automaattinen auto voitaisiin edes ottaa käyttöön se pitäisi ensin hyväksyä tieliikennekäyttöön ja kaikki lakipykälät pitäisi sorvata uusiksi. Voitko esimerkiksi istua takapenkillä auton toimiessa juoppokuskina ja kuka on silloin syypää jos tapahtuu jokin onnettomuus, koska teknisesti olet takapenkillä istuessasi pelkkä matkustaja.
-
- Viestit: 840
- Liittynyt: 17.6.2008 klo 20.03
- Paikkakunta: Raisio, Raw.
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
Ei kai kukaan ole väittänyt, ettei _autoja_ olisi testattu lumessa tai sateessa, vaan että auto-autoja ei ole testattu. Jos on, laita jotain linkkiä lähteeseen. Äläkä käske googlaamaan, vaan todista omat väitteesi.Lampela kirjoitti:Jos viitsii googlata miten autoja testataan...
Lämmittää muuten auton omistajaa ***vetisti, kun huonolla säällä auto kieltäytyy liikkumasta. Meinaatko, että koko maailma pysähtyy lumisateen vuoksi, koska roboauto ei osaa ajaa huonolla kelillä? Juuri tuo liikennetilanteiden tajuaminen lienee ongelma näillä auto-autoilla, eli esimerkiksi huonon kelin ennakointi ja siihen liittyvä perstuntuma. Kaikki menee kivasti, kun oma kaista on tyhjä ja kuiva, mutta muissa tilanteissa voi ongelmia ilmetä.
-
- Viestit: 2525
- Liittynyt: 3.1.2014 klo 22.14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Pippin »
Mietipä nyt. Auto tulee räntäsateessa ryhmittäytymismerkin luo, kolmio on puskan takana, Stop-merkin edessä seisoo rekka, liikennevalotolppa on kaatunut jne. Ihmisäly osaa tulkita tilanteen, koneäly ei havaitse mitään. 100 % auto-auto olettaa, että nämä osoitetaan sille sähköisesti, etukäteen. Mikään Googleauto tms ei ymmärrä liikennemerkeistä mitään. Tästä oli MIT:llä hyvä korjaava juttu jokin aikaa sitten.L-Janne kirjoitti:Liikennemerkkien lukeminen varmasti onnistuu koneälyltä jo nyt, sen sijaan liikennetilanteiden ymmärrys on hankalampi tapaus.
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Minä voin luetella vaikka kuinka monia liikennetilanteita joissa ihminen selviää paremmin kuin automaattiauto. Sen sijaan mitä tulee konkreettisiin onnettomuuksiin joissa menetetään ihmishenkiä tai aiheutetaan vakavia vammoja, automaattiauto selviää huomattavasti ihmistä paremmin.Pippin kirjoitti: Mietipä nyt. Auto tulee räntäsateessa ryhmittäytymismerkin luo, kolmio on puskan takana, Stop-merkin edessä seisoo rekka, liikennevalotolppa on kaatunut jne. Ihmisäly osaa tulkita tilanteen, koneäly ei havaitse mitään. 100 % auto-auto olettaa, että nämä osoitetaan sille sähköisesti, etukäteen. Mikään Googleauto tms ei ymmärrä liikennemerkeistä mitään. Tästä oli MIT:llä hyvä korjaava juttu jokin aikaa sitten.
-
- Viestit: 857
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 12.53
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Minulla ei ole mitään tarvetta todistaa väitteitäni. Tämä ketju käsittelee Applen mahdollista kiinnostusta autojen valmistamiseen. Kuten totesin, jos asia kiinnostaa voi mennä autonvalmistajien sivuille ja tutustua siihen miten automaattiautoja testataan koeradoilla mitä erilaisimmissa olosuhteissa ennen katukokeita. Juuri näistä testeistä ovat peräisin ne kommentit että tänään käytössä oleva tekniikka toimii huonosti runsaassa sateessa tai lumessa. Se ei tarkoita että ne eivät toimi, vaan että käytettävä tekniikka ei ole vielä riittävän varmaa ääriolosuhteissa. Tällaista tekniikkaa kuitenkin on olemassa mm. armeijoiden laitteissa, niin ajoneuvoissa, laivoissa kuin lentokoneissa. Ei siis ole mitään syytä epäillä että Applella ei olisi mitään mahdollisuuksia tehdä tästä tai tulevaisuuden tekniikasta käyttökelpoista myös sellaisissa olosuhteissa joissa ihminen ei lainkaan pärjää.L-Janne kirjoitti:Ei kai kukaan ole väittänyt, ettei _autoja_ olisi testattu lumessa tai sateessa, vaan että auto-autoja ei ole testattu. Jos on, laita jotain linkkiä lähteeseen. Äläkä käske googlaamaan, vaan todista omat väitteesi.Lampela kirjoitti:Jos viitsii googlata miten autoja testataan...
Minulle ei ole mitään merkitystä sillä kuka on oikeassa tai väärässä kun asiasta ei kenelläkään voi olla mitään tietoa. Minusta aihe on mielenkiintoinen ja tässä ketjussa sitä on käsitelty varsin monelta kantilta.
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: 14.4.2009 klo 20.37
Re: Apple Car
Viesti Kirjoittaja klany »
Sen sijaan mitä tulee konkreettisiin onnettomuuksiin joissa menetetään ihmishenkiä tai
aiheutetaan vakavia vammoja, automaattiauto selviää huomattavasti ihmistä paremmin.
Tällaista tekniikkaa kuitenkin on olemassa mm. armeijoiden laitteissa, niin ajoneuvoissa, laivoissa kuin lentokoneissa. Ei siis ole mitään syytä epäillä että Applella ei olisi mitään mahdollisuuksia tehdä...
Riippuen sateen määrästä automaattiautot tekevät vähemmän virheitä kuin ihminen
Hieno asenne, hedelmällistä "keskustelun" jatkoa vaan...Minulla ei ole mitään tarvetta todistaa väitteitäni...
Palaa sivulle “Ajankohtaista Apple-maailmasta”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit